beantwoord

Geld terug bij retour

• 8 september 2015
  • 16 reacties
  • 320 Bekeken

Ik wil graag weten waarom ik maar de helft van mijn geld terug krijg, ik krijg alleen maar de heen reis terug namelijk en niet de terug reis, terwijl ik daar wel voor betaald heb.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 9 september 2015, 09:12

Bedankt voor de claimnummers.

Je hebt met een dagretour gereisd. Op deze pagina lees je hoe de vergoeding wordt uitgekeerd bij een dagretour. Je had meer dan uur een uur vertraging, en dus kreeg je de helft van je vervoerbewijs.
Bekijk origineel

16 reacties

Hoi Sebastiaan, en welkom!

Wat is er precies gebeurd? Had je vertraging? En had je vertraging op de heen en terugreis? En met wat voor vervoerbewijs heb je gereisd? Als je het claimnummer dat is afgewezen noemt (indien je dit hebt), kijk ik graag even voor je mee.
Hoi

ik wou met mijn schoonfamilie naar den haag vanaf hoofddorp maar we zijn nooit aangekomen om dat de trein in Sassenheim meer als anderhalf uur stil heeft gestaan en we vanaf daar ook geen kant meer op konden omdat er helemaal geen treinen meer reden op dat moment.

het gaat om vier claim nummers

15972401
15972398
15972399
15972400
Reputatie 1
Badge
En WANNEER? Was het soms de dag van die zware storm?
DAN gelden nl andere regels van de EU die volle terugbetaling toezeggen, maar die NS altijd afdoet of het hun niet aangaat. Dat is dus iets ANDERS als GTBV, je kan het beste of wachten op en dit keer hopelijk terzake reactie van sivan dan wel een brief schrijven naar NS met toelichting.
Je hebt in principe recht op volle terugbetaling als de voorziene vertraging meer als 1 uur is en de reis wordt afgebroken en terug naar vetrekpunt gaat.

Je hebt met een dagretour gereisd. Op deze pagina lees je hoe de vergoeding wordt uitgekeerd bij een dagretour. Je had meer dan uur een uur vertraging, en dus kreeg je de helft van je vervoerbewijs.
Reputatie 6
Leuk he srt, die voorspelbaarheid van NS als het gaat om het niet-kennen van de regels. Merkwaardig dat je als reiziger wel ieder regeltje en klein lettertje uit je hoofd moet kennen.

Voor de volledigheid maar weer eens artikel 16 van de Europese verordening Nr. 1371/2007

"Artikel 16
Terugbetaling of vervoer langs een andere route
Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging bij
aankomst op de eindbestemming krachtens de vervoerovereenkomst
meer dan 60 minuten zal bedragen, krijgt de reiziger
onmiddellijk de keuze tussen:
a) terugbetaling van de volledige kostprijs van het vervoer-
bewijs, onder de voorwaarden waarop het is betaald, voor de
niet gemaakte gedeelten van hun reis en voor de reeds
gemaakte gedeelten indien de reis niet langer aan enige
bedoeling beantwoordt in verband met het oorspronkelijke
reisplan van de reiziger, samen met, voor zover relevant, een
retourdienst naar het eerste vertrekpunt bij de vroegste gelegenheid.
De terugbetaling geschiedt onder dezelfde voorwaarden
als de betaling van schadevergoeding bedoeld in
artikel 17; of
b) voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een
andere route, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden,
naar de eindbestemming bij de vroegste gelegenheid; of
c) voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een
andere route, onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden, naar
de eindbestemming op een latere datum wanneer het de rei-
ziger schikt."

Even wat observaties:
1. was de te verwachten vertraging 60 minuten of meer? - ja, de trein heeft anderhalf uur in het weiland gestaan.
2. heeft NS aan TS op dat moment _onmiddellijk_ de keuze gegeven uit de drie alternatieven uit de verordening? Zo nee, waarom niet?
3. TS heeft dus recht op terugbetaling van de volledige kostprijs van het vervoerbewijs.

Het zou NS sieren als dit alsnog in orde wordt gemaakt. Daarna zou ik TS willen adviseren om - onafhankelijk van de wijze waarop NS dit alsnog afhandelt - tevens een klacht in te dienen bij www.ovloket.nl, aangezien er hier sprake is van een van de structurele problemen die structureel niet worden opgelost.

Je hebt met een dagretour gereisd. Op http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/hulp-als-het-even-tegen-zit/meer-dan-een-uur-vertraging.html lees je hoe de vergoeding wordt uitgekeerd bij een dagretour. Je had meer dan uur een uur vertraging, en dus kreeg je de helft van je vervoerbewijs.

Je link linkt terug naar deze pagina.

En wat WSM zegt, weet je de regels niet of verzwijgen jullie dit gewoon stelselmatig zoals al eerder is geconstateerd ?

Het is allebei erg kwalijk.
Misschien een idee om artikel 16 in het sticky topic te plaatsen bij jullie GTBV regeling in de OP ?
Hoi

het is wel vreemd als je dus geen vaste klant bent met een ov chip kaart krijg je dus maar de helft terug, terwijl je wel een betalende klant bent. ik snap niet dat jullie dit niet veranderen want met een gewone ov chipkaart kan ik niet eens bewijzen dat ik onderweg was naar een bepaalde plaats terwijl het hier gewoon op het kaartje staat.

en het was op 11 augustus schitterende dag om anderhalf uur bij een Snackbar te staan in een weiland zonder ook maar enig vervangend vervoer of informatie.

mvgr
Ik zie dat de reizen zijn gemaakt op 11 augustus. @Macca en Wsm, waarom halen jullie artikel 6.1 in dit topic aan?

Sebastiaan, als je met een OV-chipkaart had gereisd, had je ook een heen- en een terugreis gemaakt. Dan had je een van die twee geclaimd en ook alleen voor die reis een vergoeding gekregen. Je hebt geen aanvullende informatie gegeven, aangezien het een online claim was. Als je wil, kan dat hier alsnog. Je gaf in je eerste bericht namelijk alleen aan dat je retourtje hebt gekocht. Kun je misschien aangeven wat er precies is gebeurd op 11 augustus?
Ik zie dat de reizen zijn gemaakt op 11 augustus. @Macca en Wsm, waarom halen jullie artikel 6.1 in dit topic aan?

Dat is toch exact het artikel dat op deze situatie van toepassing is? Sebastiaan beschikte over een retourticket, maar strandde ergens halverwege waardoor hij niet meer op redelijke wijze gebruik kon maken van zijn ticket en dus in aanmerking komt voor volledige vergoeding ervan en niet slechts voor de helft zoals jij beweert in reactie 4.

Sebastiaan, als je met een OV-chipkaart had gereisd, had je ook een heen- en een terugreis gemaakt. Dan had je een van die twee geclaimd en ook alleen voor die reis een vergoeding gekregen. Je hebt geen aanvullende informatie gegeven, aangezien het een online claim was. Als je wil, kan dat hier alsnog. Je gaf in je eerste bericht namelijk alleen aan dat je retourtje hebt gekocht. Kun je misschien aangeven wat er precies is gebeurd op 11 augustus?

Dat zijn de regels die van toepassing zijn.

TS geeft genoeg aan, hij is gestrand onderweg (hij zegt letterlijk nooit aangekomen) en heeft zeker 1,5 uur stil gestaan. En er reden zelfs helemaal geen treinen op dat moment dus hoe TS dan in hemelsnaam terug heeft kunnen reizen is mij een raadsel.

De vraag is beter waarom jij ( en al je collega's) alleen maar naar GTBV blijven verwijzen.....
Bedankt voor de aanvulling, Theofiel. Ik zie dat Sebastiaan eerder in het topic al de situatie heeft uiteengezet. Excuses, Sebastiaan! Het was een lange dag, gisteren.

Wanneer Sebastiaan ervoor heeft gekozen terug te keren naar Hoofddorp, en zodoende niet heeft gereisd, dan is inderdaad sprake van artikel 6.1. Hij geeft echter niet aan wat de situatie is, vandaar dat mijn antwoord puur is uitgegaan van de claim die is ingediend, en de informatie die hier is genoemd.

Sebastiaan, je hebt via een formulier geclaimd. In dit soort gevallen kun je dit het beste claimen via Klantenservice (of desnoods via een begeleidend schrijven bij het formulier, maar de verwerking hiervan duurt vaak langer). Dan kun je uitleggen wat er precies is gebeurd. Klopt het dan je na het stranden bent teruggekeerd naar Hoofddorp?
hoi

dat klopt inderdaad, ik heb er geen begeleidend schrijven bij gedaan omdat het eigenlijk de eerste keer was dat dit gebeurde, ik ging er ook een beetje vanuit dat op het moment dat jullie de tickets terug krijgen dat jullie ze dan uitlezen om te kijken wat er gebeurt is en of de tijd wel klopt.

als dat was gebeurt dan hadden jullie dat gelijk kunnen zien.

mvgr
Klopt. Vandaar dat we altijd in dit soort gevallen graag een e-mail of brief ontvangen (of telefoontje) ontvangen, aangezien het formulier wordt gescand en bijzondere situaties niet worden meegenomen.

Ik zal voor alle vier de claims zorgen dat mijn collega's deze herstellen!
Dank je wel

voor de verduidelijking ik zal er de volgende keer aandenken ( ik hoop niet dat die nog komt)

mvgr
Ik hoop het ook niet 🙂.

Groet!

Reageer