beantwoord

Geld terug bij treinuitval (Traject Vrij)

• 2 februari 2015
  • 73 reacties
  • 4287 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Vanmorgen stond ik in de chaos op Utrecht Centraal. Aangezien het er niet naar uitzag dat de problemen spoedig zouden zijn verholpen en ik weinig zin had in een correctieboete na een uur zinloos wachten heb ik mijn check-in geannuleerd. Inmiddels (ruim een uur na mijn check-in) is gebleken dat mijn inschatting correct was. Graag hoor ik hoe ik in aanmerking kom voor de restitutie waar ik volgens Europese regelgeving recht op heb. Ik ben in het bezit van een Traject Vrij abonnement en de reis die ik had willen maken betreft het afgekochte traject.
icon

Beste antwoord door Hessel NS 25 maart 2015, 14:10

Graag hoor ik hoe ik in aanmerking kom voor de restitutie waar ik volgens Europese regelgeving recht op heb. Ik ben in het bezit van een Traject Vrij abonnement en de reis die ik had willen maken betreft het afgekochte traject.

Hoi Theofiel, als je niet al geld terug gekregen hebt: stuur me even je gegevens en we vergoeden graag de kosten voor het afgekochte traject. Daar is immers voor betaald, die reis heb je niet kunnen maken, dus die moeten we vergoeden. Sorry voor de verwarring en dat in alle discussie het eigenlijke antwoord op je vraag verloren is gegaan.
Bekijk origineel

73 reacties

Beste Theofiel ik stuur jou een linkje: https://webformulier.ns.nl/formulieren
Bedankt voor je reactie, maar ik hoop eigenlijk op een "officiële" reactie van de NS. Ik voorzie namelijk automatische afkeur van een ingediend formulier waarna ik het alsnog via een moderator moet oplossen. Dan zou het een hoop tijd en ergernis besparen als ik het ook meteen op die manier kan regelen.
Badge +3
Mijn vriendin heeft een NS Business Card en vraagt zich hetzelfde af.
Begrijpelijk dat je graag compensatie ziet na de situatie van vanochtend. Normaal gesproken is het niet mogelijk om een vergoeding te krijgen voor een reis die niet is gemaakt. Gezien de omstandigheden mag je me een privébericht sturen met je kaartnummer, NAW-gegevens en rekeningnummer en kijk ik graag naar een passende oplossing.
Begrijpelijk dat je graag compensatie ziet na de situatie van vanochtend. Normaal gesproken is het niet mogelijk om een vergoeding te krijgen voor een reis die niet is gemaakt. Gezien de omstandigheden mag je me een privébericht sturen met je kaartnummer, NAW-gegevens en rekeningnummer en kijk ik graag naar een passende oplossing.

Dat is onzin, volgens jullie eigen AVR en volgens de Europse regels hebben mensen wel recht op restitutie ook al is er geen reis mogelijk omdat NS geen treinen laat rijden of als de vertraging langer dan een uur gaat duren.

Dat moet je toch weten als NS medewerker.

Bovendien heeft TS ingecheckt bij het station, dus TS heeft de intentie gehad te gaan reizen.
Badge +3
Ook ik vind dat antwoord niet voldoende. Mijn vriendin heeft hier geen account en heeft wel betaald voor haar abonnement. Zij is gestrand op Utrecht Centraal en toen onverrichter zake huiswaarts gekeerd. Mijns inziens heeft zij recht op teruggave van een evenredig deel van haar abonnementsgeld - zoals het ook was in de goede oude tijd, toen zij nog met een OV-jaarkaart reisde: papieren formulier invullen en klaar.
Jan, ik ben blij dat je meedenkt over een oplossing en heb je een privébericht gestuurd.

Ik heb alleen grote moeite met een deel van je antwoord. Ik heb een peperduur abonnement aangeschaft om dagelijks op mijn werk te komen. Zoals de NS van mij verwacht dat ik aan mijn verplichtingen voldoe door voor de geleverde diensten te betalen, verwacht ik van de NS dat zij aan haar verplichtingen voldoet door mij de diensten te leveren waarvoor ik heb betaald.

Als de NS niet in staat is die diensten te leveren verwacht ik recht te hebben op restitutie. Bij die verwachting weet ik me gesteund door Europese regelgeving. Ik vind het dan ook uiterst merkwaardig dat de NS onder die wettelijke verplichting probeert uit te komen.

Ik zou ook graag een restitutie willen. Dit geintje kostte mij €360,- en een vrije dag. Nu begrijp ik dat de NS niet alle gemaakte kosten voor zijn rekening zal nemen, maar wat kan ik verwachten?
Nu begrijp ik dat de NS niet alle gemaakte kosten voor zijn rekening zal nemen, maar wat kan ik verwachten?
Niets, behalve eventuele terugbetaling van het treinvervoerbewijs of een symbolisch deel van het abonnementsgeld.
Ik baseer mijn antwoorden op de voorwaarden die ik ken met betrekking tot geld terug bij vertraging. Ik ga informatie inwinnen bij de juridische afdeling om te kijken in hoeverre dit niet strookt met de Europese regelgeving en ik koppel dit zodra ik meer informatie heb aan jullie terug.
NS.nl

http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/voorwaarden-en-folders/europese-verordening-3-december-2009.html

Artikel 16 meen ik.
Ik baseer mijn antwoorden op de voorwaarden die ik ken met betrekking tot geld terug bij vertraging. Ik ga informatie inwinnen bij de juridische afdeling om te kijken in hoeverre dit niet strookt met de Europese regelgeving en ik koppel dit zodra ik meer informatie heb aan jullie terug.

Je haalt de regeling GTBV door elkaar met artikel 6.1 van de AVR-NS. De laatstgenoemde implementeert de bedoelde Europese wetgeving. Waarom jullie dat niet (overzichtelijker) in GTBV hebben geïntegreerd weet ik ook niet, want als klantenservicemedewerkers het al niet meer begrijpen, hoe kan dan van de reiziger worden verwacht het wel te begrijpen?
En het is inmiddels 17:00 uur geweest en nu rijden zelfs de IC direct treinen niet meer!!! En die toeslag die ik betaal, krijg ik die wel terug? En dan zal ik maar niet beginnen over onkosten buiten de trein om. Wat een #%^#}^ bedrijf is t toch ook he. Verschrikkelijk.
Begrijpelijk dat je graag compensatie ziet na de situatie van vanochtend. Normaal gesproken is het niet mogelijk om een vergoeding te krijgen voor een reis die niet is gemaakt.
Ik hoop dat je begrijpt dat dit niet logisch is, op het moment dat er al de hele dag een massale storing is waardoor treinen niet rijden. Waarom is er geen protocol die deze situatie dekt?
Ik had zaterdag jl.. een vergelijkbaar probleem: Door koperdiefstal bij Schiedam moest ik mijn geplande reis annuleren. De incheck geannuleerd. Verknoeide reisdag, terwijl ik het met mijn dalvrijkaart juist van de zaterdag moet hebben.
En gelukkig had ik voor vandaag geen reisplannen; anders had ik weer het een en ander moeten annuleren.
Ik vraag me zo langzamerhand wel af of NS het allemaal wel op een rijtje heeft, gezien de vele storingen de laatste dagen .IJs- wissel-, stroom- computerstoringen enz. Wanneer komt er eens een eind aan? Zouden nieuwe, betere computers een optie zijn?
Morgen ben ik van plan weer een belangrijke reis te gaan maken. Met angst en beven wacht ik de storingsmeldingen af.
Ik heb inmiddels een reactie van Jan ontvangen en omdat ik me kan voorstellen dat andere abonnementhouders ook benieuwd zijn naar de oplossing, zal ik hem hier delen.
Ik krijg als compensatie voor het vandaag niet kunnen gebruiken van mijn abonnement 1/365 van mijn abonnementsgeld teruggestort. Hoewel ik het op zich een nette en logische oplossing vind, moet ik helaas concluderen dat ook op dit punt Traject Vrij een verslechtering is van de Jaartrajectkaart waar de compensatie nog 1/250 van het abonnementsgeld bedroeg.
Waarom niet 1/250 deel zoals bij het qua product (Traject Vrij) identieke jaartraject abonnement?

Je haalt de regeling GTBV door elkaar met artikel 6.1 van de AVR-NS. De laatstgenoemde implementeert de bedoelde Europese wetgeving. Waarom jullie dat niet (overzichtelijker) in GTBV hebben geïntegreerd :weet ik ook niet, want als klantenservicemedewerkers het al niet meer begrijpen, hoe kan dan van de reiziger worden verwacht het wel te begrijpen?

Omdat reizigers zich anders op hun recht beroepen dat ze volgens NS niet hebben.
Hoewel ik het op zich een nette en logische oplossing vind, moet ik helaas concluderen dat ook op dit punt Traject Vrij een verslechtering is van de Jaartrajectkaart waar de compensatie nog 1/250 van het abonnementsgeld bedroeg.

Dat laatste gaat over GTBV. Waarom zouden de bedragen voor de regeling in artikel 6.1 van de AVR-NS gelijk zijn aan die van GTBV?
Badge +3
Voorheen vulde je voor een situatie als vandaag simpelweg een Geld terug bij Vertragingsformulier in en kreeg je dus 1/250 deel terug. In die zin is het een verslechtering dat het nu niet meer mogelijk is. Speelt ook bij gewone vertragingen: de vergoeding is niet meer 1/250 van je abonnementsgeld, maar je ritprijs enkele reis vol tarief, wat minder is.
Ik heb precies hetzelfde probleem. Sinds augustus 2014 traject vrij en dit is de 4e keer dat ik maar thuis ben gaan werken omdat de situatie rond utrecht zo hopeloos was. Na de 3e keer een brief gestuurd naar ns maar de claim werd alsnog afgewezen. Nu wel in en uitgecheckt maar moet ik nu dan berichtjes naar een moderator gaan sturen? Is er geen vaste procedure voor om deze claims te doen?

Beste Jan,

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat van je onderzoek bij de juridische afdeling, zou je dat ook op dit forum willen laten weten?

Groet
Ronald
Die juristen werken voor de NS, verwacht niet dat er een eerlijk/transparant antwoord komt.
Kijken of we nog wat van Jan NS hierover terughoren en of het fout gemarkeerde antwoord nog gewijzigd wordt (dat laatste gebeurt natuurlijk niet)
Die juristen werken voor de NS, verwacht niet dat er een eerlijk/transparant antwoord komt.
Ik verwacht dat het antwoord is dat ze aan de Europese regelgeving voldoen, zonder nadere toelichting.

Reageer