beantwoord

Geld terug bij uitval Intercity Direct

• 10 februari 2016
  • 17 reacties
  • 1482 Bekeken

Hoi,

Ik heb een Dal Vrij-abonnement + toeslag voor Intercity Direct. Vanmorgen reed de ICD niet; ik heb daarom de 'gewone' intercity genomen en kwam daarmee 20 minuten later op mijn bestemming dan de bedoeling was. Ik heb dus niet de vereiste 30 minuten of meer vertraging om in aanmerking te komen voor de maximale vergoeding van mijn toeslag voor Intercity Direct. Ik vroeg me af hoe ik dit toch kan claimen? Ik heb immers geen gebruik kunnen maken van de ICD terwijl ik daar wel voor betaal (ook al is mijn uiteindelijke vertraging dan minder dan 30 min).
Bedankt alvast.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 10 februari 2016, 12:54

Hoi Myra,. Vervelend dat je reis zo is verlopen!

Er zijn drie scenario's mogelijk:

1. Je reis valt binnen het traject Rotterdam - Schiphol, waar een toeslag verplicht is, en je hebt een toeslag. Je hebt dan recht op de regeling GTbV voor de ICD, ook al valt de ICD uit en pak je de gele trein.

2. Je reis valt binnen het traject Rotterdam - Schiphol, waar een toeslag verplicht is, en je hebt géén toeslag. Je hebt dan géén recht op de regeling GTbV voor de ICD, ook al valt de ICD uit en pak je de gele trein. Heb je meer dan 30 minuten vertraging, dan kun je wel een reguliere claim indienen.

3. Je reis valt op een traject waar een toeslag niet verplicht is (bijvoorbeeld Amsterdam - Schiphol). Je moet de ICD nemen wil je in aanmerking komen voor de regeling GTbV voor de ICD.

In jouw geval kun je claimen met het formulier voor ICD. Informatie vind je op http://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-intercity-direct.html.
Bekijk origineel

17 reacties

Dat kan via:
http://mail.nsinternational.nl/optiext/optiextension.dll?ID=MofMfPpxIDWJmwaKaMt0yjbK9QXSXCsfWilBoQrSIojivTg2xHplR_lt8vQNw9xDXHlvDTxuUkeKRFtFAZ

(Waarom dat zo'n raar internetadres heeft weet ik ook niet.)
Hoi Myra,. Vervelend dat je reis zo is verlopen!

Er zijn drie scenario's mogelijk:

1. Je reis valt binnen het traject Rotterdam - Schiphol, waar een toeslag verplicht is, en je hebt een toeslag. Je hebt dan recht op de regeling GTbV voor de ICD, ook al valt de ICD uit en pak je de gele trein.
2. Je reis valt binnen het traject Rotterdam - Schiphol, waar een toeslag verplicht is, en je hebt géén toeslag. Je hebt dan géén recht op de regeling GTbV voor de ICD, ook al valt de ICD uit en pak je de gele trein. Heb je meer dan 30 minuten vertraging, dan kun je wel een reguliere claim indienen.
3. Je reis valt op een traject waar een toeslag niet verplicht is (bijvoorbeeld Amsterdam - Schiphol). Je moet de ICD nemen wil je in aanmerking komen voor de regeling GTbV voor de ICD.

In jouw geval kun je claimen met het formulier voor ICD. Informatie vind je op http://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-intercity-direct.html.
Bedankt voor de reacties. Voor mij geldt dan scenario 1. Ik had al gevonden dat er een speciaal formulier is voor geld terug bij vertraging voor ICD. Ik vraag me alleen af wat ik dan moet invullen. Als ik 15 t/m 29 min. invul krijg ik 50% vergoeding. Dat zou ik niet terecht vinden, aangezien ik geen gebruik heb kunnen maken van de ICD omdat ie niet reed. Kan ik dan invullen dat ik meer dan 30 minuten vertraging had (ook al had ik dat uiteindelijk niet)? Of hoe doe ik dat?
Klopt, Myra. Jij valt in categorie 1. Jij valt in de categorie 15 t/m 29 minuten. Je hebt immers 20 minuten vertraging gehad, toch?
TS heeft vermoedelijk de toeslag ICD geladen, maar deze niet gebruikt en gewoon de gele banaan gepakt. Vandaar waarschijnlijk de wens om 100% vergoeding van die toeslag, die was immers niet nodig geweest.
Als je een retour-toeslag hebt gekocht, dan krijg je de helft omdat dit om een enkele reis gaat. Jij kunt het ICD-formulier invullen, waarna jouw claim wordt beoordeeld. Indien er vertraging is geconstateerd, krijg je als volgt restitutie:

Geld terug bij 15 t/m 29 minuten vertraging
Bij een vertraging tussen de 15 en 29 minuten ontvang je 50% compensatie van je Intercity direct ticket (op basis van een enkele reis) of een vastgesteld bedrag van je (toeslag)abonnement.

Geld terug bij 30 minuten of meer vertraging
Je krijgt de totale prijs van je Intercity direct-ticket terug (op basis van een enkele reis), of een vastgesteld bedrag van je (toeslag)abonnement.
Maar als de toeslag wordt vergoed, valt Myra13 buiten de gtbv-regeling voor ICd, dus krijgt ze in dit geval geen geld terug voor de vertraging. Daarmee is dat financieel waarschijnlijk minder gunstig.
Volgens mij lopen er nu dingen door elkaar heen.

Als Myra met de ICD wilde reizen en deze trein reed niet, en ze besluit zelf om anders te reizen is het van belang om geen restitutie te vragen van de toeslag maar gewoon het ICD formulier in te vullen. Wij kijken dan waar ze recht op heeft. Nu lijkt het erop dat ze alleen de toeslag terug wilt maar ze wilt gewoon GTBV ICD regeling.
Dus, even voor de duidelijkheid:

Als je het GTBV-formulier voor de Fyra invult, krijg je de toeslag sowieso terug (of de helft bij een retour), en daar bovenop nog een eventuele GTBV-vergoeding voor de reis zelf afhankelijk van de hoeveelheid vtg?
Nee, ik denk dat ik me niet goed heb uitgedrukt, excuses.

Ik pas mijn bericht even aan.
Sorry voor de verwarring, ik heb pas 10 dagen dit abonnement en ik loop dus voor het eerst tegen dit probleem aan. Ik begrijp uit de reacties dat ik het GTBV formulier voor ICD moet invullen, en dat ik dan 50% van een voor mijn abonnement vastgesteld bedrag terug krijg. Ga ik dat doen.

Nog even voor de duidelijkheid: Ik heb een toeslag-abonnement voor ICD. Ik wil graag een vergoeding omdat ik deze ochtend geen gebruik heb kunnen maken van de ICD. Ik heb ervoor gekozen om de gewone intercity te nemen omdat ik daarmee 10 minuten eerder op de bestemming ben dan wanneer ik wacht op de volgende ICD (en dus wél >30 minuten vertraging krijg, alleen in die situatie heb ik dan recht op de volledige vergoeding als ik het goed begrijp?).

Nogmaals bedankt voor de reacties.
Reputatie 7
Badge
Correct (bij meer dan 30 minuten). Tussen 15 en 30 minuten is het 50pct van de toeslag en 50 pct van het ticketgedeelte danwel het vastgestelde bedrag in geval van abonnement.

Overigens kun je ook de toeslag annuleren als je binnen 30 minuten je kaart weer aanbiedt bij de toeslagzuil. Ik ben dan ook van mening dat je geen toeslag hoeft te betalen, want je hebt geen gebruik van die trein gemaakt. Maar ik begrijp uit de reactie van Sivan je dus 50 pct van de toeslag terugkrijgt, wat ik op zich ook snap.

(Je zult nog vaak Geld terug gaan/kunnen vragen, maar dit ter zijde...)
Hallo,

Ik probeer GTBV te declareren bij boven genoemde website, maar deze site werkt niet goed.
Hij ziet eruit alsof hij niet helemaal geladen is ( geen plaatjes etc) en je kunt wel iets invullen maar niet je kunt dan niet verder.

Het is wat lastig uit te leggen dus ik heb er een plaatje bijgedaan.

Het gaat dus om de site :
https://mail.nsinternational.nl/optiext/optiextension.dll?ID=MofMfPpxIDWJmwaKaMt0yjbK9QXSXCsfWilBoQrSIojivTg2xHplR_lt8vQNw9xDXHlvDTxuUkeKRFtFAZ

hopelijk kunnen jullie bij de NS dit fixen of mij een goede manier geven om GTBV te declareren via de gewone Mijn NS oid.

vr. gr.
Marco
De storing is aangemeld en hopelijk kan ik snel melden dat het opgelost is.
wanneer ik de gegevens bij stap 1 invul voor geld terug bij vertraging/uitval Intercity direct gaat hij steeds niet verder naar stap 1 maar blijft hier hangen. Is het mogelijk dit op te lossen of kan ik ergens anders geld terug vragen?
excuus, hij gaat dus niet verder naar stap 2 maar blijft bij stap 1 hangen...
Ik heb geen enkel idee wanneer dit is opgelost. Geen leuk antwoord, maar wel het meest transparante op dit moment.

Reageer