Geld terug bij verkeerde reisinformatie? | NS Community
beantwoord

Geld terug bij verkeerde reisinformatie?

  • 15 November 2022
  • 15 reacties
  • 349 Bekeken

  • Sprinter
  • 4 reacties

Ik miste mijn trein van Nijmegen naar Zwolle vanwege slechte reisinformatie.  In de app zou de trein vertrekken vanaf spoor 3 (en niet 3a of 3b!).

  Toen ik op het perron kwam, stond er al een trein naast de trap, maar met alle lichten uit en een aantal wachtende mensen.  Direct naast de trein hing een scherm, waarop stond dat dit de trein naar Zwollle was. 

  Een minuut of twee later was de trein opgestart en toen zag ik de eindbestemming Amsterdam RAI op de schermen in de trein.

  Er stonden twee mannen in gele jassen op het perron, toen bleek dat de trein naar Nijmegen vooraan stond en net was vertrokken.  Volgens hen was de situatie geroepen, maar niet tussen de tijd dat ik op het perron kwam en vervolgens in de trein stapte (ik was er nét op tijd).

  Kan ik een GtbV-claim indienen, en hoe?  via het reguliere formulier wordt het gewoon afgekeurd omdat de trein wel is vertrokken.

icon

Beste antwoord door Thom 15 November 2022, 08:58

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Je kunt op de afwijzingsmail antwoorden en uitleggen wat er is gebeurd.

Bedankt, als dat het beste is, zal ik dat doen.

Het is een beetje vreemd dat er geen manier is om een ​​opmerking toe te voegen aan de oorspronkelijke claim. Ze hoeven het niet eens te lezen, tenzij de claim anders zou worden afgewezen. Zou de NS wat tijd kunnen besparen.

Reputatie 7
Badge +4

Ik verbaas me er wel eens over voor wat er geclaimd wordt. De procedure bij een eerste afwijzing is wel zo, u moet op de afwijzing reageren met een toelichting, en u kunt het natuurlijk proberen. Hou wel ernstig rekening met een afwijzing.

Het werkt zo omdat de eerste behandeling van GBTV altijd door een computer gedaan wordt. Die kan niet denken maar de standaarddingen wel regelen, echter niets wat daar buiten valt. Uw suggestie bespaart NS geen tijd. Claims buiten de normale gang van zaken kosten meer tijd en moeite en dus geld voor personeel. De standaardafhandeling door een computer is natuurlijk heel tijds- en vooral geldbesparend ten opzichte van handmatige verwerking. Maar goed, ik denk niet dat u iets terug krijgt, en dan is het voor u nog verloren tijd ook.

Misschien is het verstrekken van onjuiste reisinformatie een uitzondering, vandaar mijn vraag. Maar waarschijnlijk niet.

Misschien is het verstrekken van onjuiste reisinformatie een uitzondering, vandaar mijn vraag. Maar waarschijnlijk niet.

Adhoc gerommel met a en b sporen door de verkeersleiding waardoor er een mismatch ontstaat met de reizigersinformatie is schering en inslag en speelt op veel stations.

Badge +3

De planner kent voor Nijmegen alleen spoor 3, geen a en b zijde (ook al zijn die er volgens OpenStreetMap wel).

Van spoor 3 vertrekken de treinen richting Den Helder en Schiphol (in dit geval RAI wegens werkzaamheden), voor richting Zwolle moet je eigenlijk altijd op spoor 1a zijn.

Op welke tijd/datum was dit?

Reputatie 7
Badge +3

Ik was er net op tijd….

Dus jij komt op het laatste moment aan en wil GTbV claimen omdat volgens jou de reisinformatie niet klopte? Die wachtende mensen stonden daar ook allemaal te wachten op de trein naar Zwolle?

Ik ben benieuwd naar jouw reactie op de vraag van @Robert B 

De trein die ik probeerde te nemen is afgelopen dinsdag om 06:24 uit Nijmegen vertrokken, vanaf spoor 3.

Ik ken het station helemaal niet, dus ik had geen reden om te vermoeden dat het een ander perron was dan normaal.

Ik zag maar één trein, pal naast de trap naar het perron, met een scherm ernaast waarop de bestemming Zwolle te zien was. Het was een VIRM met 6 wagons, dus het was moeilijk te zien of er verderop nog een trein zat. En waarom zou ik verder kijken? Op het scherm stond duidelijk dat dit mijn trein was. En de trein naar Zwolle was (volgens de app) ook een VIRM.

Omdat de lichten van de trein uit waren en de deuren gesloten waren, dacht ik dat er een probleem was met de trein naar Zwolle (vandaar de mensen in gele jassen) en dat alle anderen ook stonden te wachten om naar Zwolle te gaan.

De trein naar Zwolle zou over twee minuten vertrekken, dus ik dacht ik wacht rustig af.

Pas nadat de trein naar Zwolle al vertrokken was, ging de lichten aan en deuren open, en veranderde de bestemming op het scherm tot Amsterdam RAI.

Als de mannen in gele jassen me hadden geroepen, dan had ik zeker de juiste trein genomen. 

Badge +3

Ik zie het, de eerste paar treinen (voor de ochtendspits) naar Zwolle vertrokken inderdaad van spoor 3.

Dat is wel pech inderdaad, ik zou een GTbV claim indienen en bij afkeuring reageren met uitleg.

Beter zou het zijn als men daadwerkelijk een a- en b-zijde zou gebruiken (zoals bij spoor 4).

Reputatie 7
Badge +3

Van spoor 3 vertrekken de treinen richting Den Helder en Schiphol (in dit geval RAI wegens werkzaamheden), voor richting Zwolle moet je eigenlijk altijd op spoor 1a zijn.

Aan eigenlijk altijd heb je niet veel als een keer wel een trein naar Zwolle van 3 vertrekt.

https://treinposities.nl/ritinfo/20221115/3614

 

Badge +3

Aan eigenlijk altijd heb je niet veel als een keer wel een trein naar Zwolle van 3 vertrekt.

https://treinposities.nl/ritinfo/20221115/3614

Dinsdag was echt een uitzondering, https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-11-15/nijmegen blader maar naar andere (werk)dagen.

Blijkbaar was er iets aan de hand op 1a, want die van 7:24 heeft niet eens gereden (6:54 wel)?

Maar zoals ik al zei gebruik dan 3a en 3b, want die sporen zijn er blijkbaar gewoon.

Het blijkt dat 3a en 3b zijn niet gebruikt in de reguliere dienstregeling, dus misschien zijn 3a en 3b bij Nijmegen niet ondersteund in het NS software systeem. Anders zou je verwachten dat de app en de schermen de situatie duidelijk zouden maken.

De sporen bestaan in het echt, maar misschien niet met volledige ondersteuning aan de software kant.

Niks te doen behalve GtbV.

Reputatie 7
Badge +1

Het blijkt dat 3a en 3b zijn niet gebruikt in de reguliere dienstregeling, dus misschien zijn 3a en 3b bij Nijmegen niet ondersteund in het NS software systeem.

 

Dat zou eigenlijk vreemd zijn. Toen ik nog in Nijmegen woonde, had spoor 3 3 secties (3a, 3b en 3c) en die werden allemaal gebruikt. Ik zie op Openrailwaymap dat 3c niet meer bestaat, maar 3a en 3b wel degelijk. 3c was destijds een korte sectie aan de noordkant, een tijdje gebruikt voor de stoptrein naar Zutphen.

Badge +3

Dat zou eigenlijk vreemd zijn. Toen ik nog in Nijmegen woonde, had spoor 3 3 secties (3a, 3b en 3c) en die werden allemaal gebruikt. Ik zie op Openrailwaymap dat 3c niet meer bestaat, maar 3a en 3b wel degelijk. 3c was destijds een korte sectie aan de noordkant, een tijdje gebruikt voor de stoptrein naar Zutphen.

Arnhem min of meer hetzelfde, daar is (volgens OpenStreetMap) een spoor 4 a/b maar voor spoor 3 geen a of b. https://osm.org/go/0GFeV64A1--

Op Nijmegen maakt het verder (normaal gesproken) niet zoveel uit, voor ri. Zwolle moet je niet op 3 zijn, maar in dit geval dus wél.

Reputatie 7

In Arnhem bestaat idd een spoor 4a/b, en een spoor 6a/b. De overige sporen zijn niet opgedeeld. In de vroege dienst is het (op veel standplaatsen) zo dat treinen vanaf het opstelterrein gecombineerd binnenkomen aan het perron en aldaar worden gesplitst zodat er alvast twee treinen klaar staan om een verschillende kant op te gaan. Omdat dit voor reizigers die dit niet weten steevast onduidelijkheid schept is het gebruikelijk dat de trein die als tweede vertrekt donker wordt gehouden met de deuren gesloten tot de eerste trein weg is. Zeker op perrons die niet uit twee fasen bestaan, zoals het huidige spoor 3 in Nijmegen, is dat van belang omdat men anders zomaar in de verkeerde trein plaats kan nemen. Voor een perron wat niet uit meerdere fasen bestaat zijn de CTA (de schermen die je vertellen waar de reis naartoe gaat) meestal niet afzonderlijk in te stellen als er meerdere treinen langs dat perron staan. 

Reageer