Sticky

Geld terug bij vertraging

  • 7 September 2015
  • 294 reacties
  • 24409 Bekeken


Toon eerste bericht

294 reacties

Dat klopt, maar zou wel "soepeler"
Sorry ik druk hier al per ongeluk op de stuur knop en zie hier op mijn telefoon even geen bewerk knop.

Maar om mijn reactie af te maken: de computer kan wel soepeler worden ingesteld, want mijn in en uitcheck tijd geven wel degelijk reden voor meer dan een halfuur vertraging aan en er was hiervoor ook wel degelijk een storing. Maar goed dat ter verbetering 😉 Ik ben blij dat het is opgelost.
41096574

Door vertraging op Zwolle -> Groningen heb ik mijn aansluiting gemist (Arriva spoor Groningen -> Leer) waardoor ik een uur vertraging had. Hoe kan ik het volle uur claimen?

Indien niet mogelijk is: zou je het willen aanpassen naar een half uur en goed willen keuren?

Mvg,

Alex

(Edit: het gaat mij hierbij dan in elk geval om een volle vergoeding van de kosten van de NS verbinding,
Hoi,

Ik heb meer dan een half uur vertraging opgelopen op 8-2-2016, maar mijn aanvraag is afgewezen omdat er te weinig vertraging was geconstateerd. Ik ben alleen benieuwd waar dat op gebaseerd is.

Die avond kwam ik iets voor zessen aan op perron Amsterdam Bijlmer en zag dat er allerlei uitval was op het traject Amsterdam Bijlmer-Utrecht. Wetende dat ik me even niet hoefde te haasten heb ik even iets bij de AH2Go gekocht en ben ik om 18:04 alsnog door de poortjes gegaan. Let wel: mocht de trein om 18:00 alsnog hebben gereden dan had ik die makkelijk gehaald. (Ik neem aan dat de situatie op Bijlmer wel redelijk bekend is met specifieke poortjes die toegang geven tot de roltrap; je checkt pas in als je daadwerkelijk naar het perron gaat).
Vervolgens kwam mijn trein op een compleet ander spoor aan (onaagekondigd!), wat op Bijlmer betekent dat je met honderden anderen een veel te smalle roltrap moet afsprinten, moet uitchecken, sprinten, weer moet inchecken bij de roltrap van het andere spoor en vervolgens weer een veel te smalle roltrap op moet gaan. Ik heb daardoor opnieuw moeten inchecken om 18:15 (wellicht oorzaak van de vergissing aan NS-zijde?). Vertraging op punt van vertrek was dus al 15 minuten.
Daarna heeft diezelfde trein nog 20 minuten vertraging extra opgelopen op het traject, waardoor ik niet om 19:32 aankwam in Nijmegen, maar pas om 19:52. Dat is dus nog bovenop de eerdere vertraging (zou eigenlijk 19:17 al gearriveerd moeten zijn). Dat lijkt me toch >30 minuten... Kunnen jullie de afwijzing verder toelichten? Hebben jullie de tweede check-in als uitgangspunt genomen?

Claimnummer: 41095154
Badge +3

Een (weliswaar sticky) topic van april 2017 dat nog steeds niet gearchiveerd is? Handig!

@123alex: je claimt voor het NS-gedeelte, te weten Zwolle - Groningen. Op dit deel heb je minder dan 30 minuten vertraging gehad, en daarom is je claim terecht afgewezen, ook al ben je met meer dan een half uur (of zelfs een uur) vertraging in Leer aangekomen.

@Maarten: de trein van 18.00 (deze trein claim je) richting Heerlen is met een kwartier vertraging vertrokken. Deze trein was om 18.37 uur op Utrecht Centraal. Vanaf daar had je de trein naar Nijmegen kunnen nemen die om 18.54 (die van 18.38 had je vast niet gered), en was je om 19.47 op Nijmegen. Hoe heb jij nu gereisd?

Wij hebben lang niet alles gearchiveerd. Hier zijn we selectief in bezig geweest. Alles wat ons nog relevant leek hebben wij niet naar het archief verplaatst.


@Maarten: de trein van 18.00 (deze trein claim je) richting Heerlen is met een kwartier vertraging vertrokken. Deze trein was om 18.37 uur op Utrecht Centraal. Vanaf daar had je de trein naar Nijmegen kunnen nemen die om 18.54 (die van 18.38 had je vast niet gered), en was je om 19.47 op Nijmegen. Hoe heb jij nu gereisd?


Dat was niet de eerste trein richting Utrecht die op Amsterdam Bijlmer Arena binnenkwam. Ik ben naar een ander spoor gerend (zoals aangegeven) omdat daar de eerste trein richting Utrecht op Bijlmer binnenkwam; namelijk de intercity naar Nijmegen van 18:15. De trein naar Heerlen was toen nog steeds niet gearriveerd. Ik weet niet zeker of de directe Nijmegen-trein exact dezelfde trein is waarop je mij in jouw scenario op wilde laten overstappen in Utrecht (wellicht was dat de 18:37 optie?) of dat er twee treinen vlak na elkaar naar Nijmegen zijn vertrokken, maar ik ben niet meer van trein gewisseld vanaf mijn vertrek op Bijlmer. In dit scenario had ik bij een normaal vertrek (18:00) om 19:17 aangekomen moeten zijn maar was ik er pas om 19:52. De extra vertraging lag hierbij (dus) niet in het overstappen maar is onderweg opgelopen, volgens mij ergens rondom Ede-Wageningen/Arnhem als ik het me goed herinner.

Afgezien daarvan valt me op aan jouw rekensom dat ik ook in jouw alternatieve scenario een half uur vertraging gehad zou hebben. Bij vertrek om 18:00 hoor ik om 19:17 in Nijmegen te arriveren, maar volgens jou kwam ik via deze manier pas om 19:47 aan. Of dat nu dezelfde Nijmegen trein is waarmee ik uiteindelijk ook heb gereisd weet ik niet (het is mogelijk), maar in beide scenario's heb ik 30 minuten of meer vertraging gehad.
Bedankt voor je toelichting, Maarten.

Wij kunnen niet weten dat jij voor die tijd al op Amsterdam Bijlmer was. Dit is ook niet te zien aan je reistransacties. Bovendien claim je zelf voor 18.00 uur. Als jij claimt voor die tijd, pakt ons systeem de eerstmogelijke trein van die tijd, en dat is de trein van 18.00 uur. De reden dat ik vraag hoe jij hebt gereisd, is zodat ik de claim eventueel kan aanpassen of herzien. Gelet op je aanvulling heb ik de claim nu alsnog goedgekeurd.
Badge +3

Wij hebben lang niet alles gearchiveerd. Hier zijn we selectief in bezig geweest. Alles wat ons nog relevant leek hebben wij niet naar het archief verplaatst.

Bij deze vind ik het topic (over vervanging van de antieke papieren GTbV formulieren) niet echt meer relevant.

Tenzij je via het formulier op de site nog steeds verwacht wordt om bijv. 08:59 in te vullen, en 8:59 of 8.59 of 0859 of 859 dus niet geaccepteerd wordt als je 1 minuut voor 9 bedoelt. 😅

Maar goed, de (toen nieuwe) pagina https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-bij-vertraging.html bestaat uiteraard nog gewoon.

Enne… https://nieuws.ns.nl/geld-terug-zonder-vertraging ook nog!

Bedankt voor je toelichting, Maarten.

Wij kunnen niet weten dat jij voor die tijd al op Amsterdam Bijlmer was. Dit is ook niet te zien aan je reistransacties. Bovendien claim je zelf voor 18.00 uur. Als jij claimt voor die tijd, pakt ons systeem de eerstmogelijke trein van die tijd, en dat is de trein van 18.00 uur. De reden dat ik vraag hoe jij hebt gereisd, is zodat ik de claim eventueel kan aanpassen of herzien. Gelet op je aanvulling heb ik de claim nu alsnog goedgekeurd.


Hoi Sivan,

Dat blijft inderdaad lastig, ook omdat we bij het indienen van onze claim geen toelichting kunnen meesturen. Al snap ik, omwille van de mogelijkheid een snelle afhandeling te kunnen blijven bieden vanuit jullie, wel waarom dat niet kan.
Dank in elk geval voor snelle service en de rectificatie!
Klopt helemaal Maarten. Nu hoop ik natuurlijk dat dit nooit meer voorkomt, maar mocht je ooit nog een dergelijke claim moeten indienen, dan kun je dit het beste doen via een formulier met begeleidend schrijven (per post). Dan wordt de claim namelijk meteen door een medewerker beoordeeld, in plaats van door de computer.

Hopelijk verloopt je volgende reis beter!

Achter de schermen zijn we nog steeds bezig met archiveren en selecteren van de topics hiervan. Dit zal ook altijd nog wel blijven spelen aangezien de tijd ook niet stil staat.

@123alex: je claimt voor het NS-gedeelte, te weten Zwolle - Groningen. Op dit deel heb je minder dan 30 minuten vertraging gehad, en daarom is je claim terecht afgewezen, ook al ben je met meer dan een half uur (of zelfs een uur) vertraging in Leer aangekomen.

Hoi Sivan,

Begrijp ik je goed dat ik nu 0 euro vergoed krijg maar als de verbinding Groningen Leer een NS verbinding was geweest, met precies dezelfde aansluiting, ik het volledig betaalde bedrag vergoed had gekregen?

Met vriendelijke groet,

Alex.
Hoi Alex. Dat klopt.
Hoi!
Ik zou vanochtend naar Amsterdam reizen, maar wegens geen/weinig treinen naar Amsterdam weer terug naar huis gegaan. Mijn reis ging als volgt:
07.30 ingestapt op station Putten richting Utrecht C.
08.15 op utrecht C. Daar kwam ik achter dat er geen treinen naar Amsterdam Amstel reden. Verstoring zou pas na 11.00 verholpen zijn.
08.50 maar weer de trein richting Putten gepakt.
09.20 op Amersfoort C. het verzoek gekregen de trein uit te stappen omdat deze niet verder reed en dat we de trein van 09.43 maar moesten pakken om onze reis te vervolgen.
09.55 (vertraging +12min) Op Amersfoort C. ingestapt op trein richting Putten.
10.15 uitgecheckt in Putten.

Tussendoor heb ik niet uitgecheckt, maar heb zeker wel heel veel vertraging gehad. Wat is nou de beste weg om geld terug te vragen bij vertraging? Omdat ik dus tussendoor niet heb uitgecheckt, denk ik dat ik een boete krijg vanwege niet in/uit checken. Indien dit het geval is wil ik zowel de kosten voor de boete terug krijgen en de kosten voor mijn reis.

Snap dat de NS er niks aan kan doen dat er iemand voor de trein springt, maar dit betekende wel dat ik ruim 3 uur onderweg ben geweest voor niks.

Hoor het graag.
Met vriendelijke groet,
Tatiana
Hoi Tatiana. Vervelend dat jouw reis zo is verlopen.

Ik raad je aan een claim in te dienen via een formulier met begeleidend schrijven. Dan zal een medewerker de claim voor je beoordelen.
Tussendoor heb ik niet uitgecheckt, maar heb zeker wel heel veel vertraging gehad.

In principe hebt u als u bij een te verwachten vertraging van 60 minuten of meer uw reis afbreekt en terugreist wel recht op een volledige terugbetaling van het vervoerbewijs voor de heenreis en kosteloos vervoer terug naar het vertrekstation. Alleen moet u dan volgens de regels uit- en weer inchecken op het station vanaf waar u terugreist, anders verspeelt u dit recht en kunt u bovendien op de terugweg een boete krijgen voor zwartrijden. Ik neem aan dat het in dit geval uit coulance door de vingers wordt gezien, maar dan weet u het voor een volgende keer.
Beste NS,


Onlangs heb ik een claim ingediend voor vertraging maar deze werd afgewezen. Claimnummer: 41092829

Mijn reis was van Rotterdam Centraal om 08:09 met de Intercity Direct naar Amsterdam Centraal.
De trein vertrok, maar ergens halverwege stond er een trein stil op het spoor, na lang wachten besloot onze terug terug te gaan naar Rotterdam. Daarna heb ik een andere IC Direct gepakt vanaf Rotterdam naar Amsterdam maar na al het oponthoud was er een vertraging van meer dan 1 uur.

Daarom snap ik niet helemaal waarom mijn claim is afgewezen.
Op aanraden van de NS heb ik een Business card op een andere kaart staan, dan mij overige (NS) OV producten. Dat had te maken met de mogelijkheid voor het aanvragen van een copy mocht ik deze kwijt raken. Maar daardoor reis ik op sommige trajecten dus deel op de ene kaart en deels op de andere kaart. Bij het invullen van het vertragingsformulier kan ik dit niet aangeven. Dat wordt gezien als twee onafhankelijke reizen. Hoe kan ik nu aantonen dat ik werkelijk meer dan 30 min vertraging had over het gehele traject?
@Peter, ik heb je claim bekeken. Je claimt niet via het ICD-formulier, maar gewoon via Mijn NS. De claim is daarom als een reguliere claim beoordeeld. Zorg ervoor dat je voor reizen met de Intercity Direct het juiste formulier gebruikt: http://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-intercity-direct.html. Ik heb het verzoek ingediend jouw claim alsnog goed te keuren.

@Jhavenaar, jouw situatie is vrij uitzonderlijk en daarom raad ik je aan je claim in te dienen met een formulier met begeleidend schrijven.
@Peter, ik heb je claim bekeken. Je claimt niet via het ICD-formulier, maar gewoon via Mijn NS. De claim is daarom als een reguliere claim beoordeeld. Zorg ervoor dat je voor reizen met de Intercity Direct het juiste formulier gebruikt: http://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-intercity-direct.html. Ik heb het verzoek ingediend jouw claim alsnog goed te keuren.

Beste Sivan,

Bedankt voor je reactie, ik wist helemaal niet dat ik daar een ander formulier voor moest invullen.
Het leek mij aannemelijk dat Mijn NS mij automatisch het juist formulier zou geven.

Maar in het vervolg zal ik het ICD forumlier invullen. Komt dit dan wel bij mijn Claims te staan in Mijn NS?
Alleen claims die via Mijn NS zijn ingediend, komen in Mijn NS te staan.
Hoi Tatiana. Vervelend dat jouw reis zo is verlopen.

Ik raad je aan een claim in te dienen via een formulier met begeleidend schrijven. Dan zal een medewerker de claim voor je beoordelen.


Bedankt voor je antwoord Sivan NS.
Waar kan ik zo'n formulier vinden? Als ik naar mijn reistransacties ga, dan kan zie ik geen knop voor 'geld terug bij vertraging' bij die dag.
Er staat "Correctietarief: Vertrek- en aankomststation zijn gelijk: Putten. Periode van vrije uitgang is verstreken."

Hoor het graag.
bedankt.
Hoi Tatiana. Dat kan door het formulier op te halen bij het loket. Het kan ook makkelijker, je kunt ook een brief sturen naar ons. Dat mag zonder formulier. Wij vinden het via het formulier het prettigst, omdat je dan alles moet invullen, maar ik kan me voorstellen dat je niet dagelijks langs het loket loopt.

Reageer