Sticky

Geld terug bij vertraging

  • 7 September 2015
  • 294 reacties
  • 24421 Bekeken


Toon eerste bericht

294 reacties

Je kan het formulier ook online aanvragen

https://webformulier.ns.nl/formulieren
Thanks @macca728 & @SivanNS!
Goede aanvulling van Macca 🙂
Wat is het overigens voor onzin dat als de NS vertraging geeft en je door het missen van een overstap bij een andere vervoerder geen geld terugkrijgt? De overstaptijd is zeer ruim, dus niet onmogelijk als de NS netjes op tijd rijdt. Maar nee, 30 minuten te laat door het missen van de overstap is niet de NS hun probleem, terwijl het wel hun fout is!! Dat is toch gewoon bullshit? Ik moet elke week voor 1 dag vanuit mijn werk naar een boerengat. 2,5 uur reizen, ruim 30 euro. Uit eigen zak. Diverse vervoerders (Veolia, Connexxion, NS). En 3 x raden welke vervoerder mij keer op keer te laat laat komen? Juist, de NS! De rest rijdt netjes op tijd. Hadden ze ook maar vertraging, dan haalde ik de overstap tenminste nog. En nog mooier: Naar mijn centen kan ik fluiten!
Hoi allen,

Mijn claim bij de NS is zonet (mijns inziens) onterecht afgewezen.

18 Feb jl. was er iets als een wisselstoring tussen Utrecht en Gouda, terwijl ik wilde reizen van Utrecht naar Rotterdam.
Ik checkte om 16:42 in, met de bedoeling de trein van 16:47 naar Rotterdam te hebben, maar die reed dus niet. Gelijk gekeken wanneer de eerste IC naar Schiphol zou gaan: 16:43, had ik dus net gemist op het moment dat ik het zag. Dus de volgende om 16:58 genomen.
Daar overgestapt op de IC direct om 17:39, toeslag netjes betaald. IC direct had ook een paar minuutjes vertraging, dus uiteindelijk uitgecheckt op R'dam CS om 18:17.

Zonder storing en vertraging was ik op R'dam CS geweest om 17:25. Dit is dus toch ruim meer dan een half uur vertraging? Ik begrijp niet waarom deze claim is afgewezen, terwijl ik in eerdere ervaringen met hetzelfde traject (en dan ook omreizen via Schiphol) toch vaker wèl de claim toegewezen heb gekregen.

Iemand die mij kan helpen? 🙂
Hoi Mascha. Het scheelt een hoop als je het claimnummer noemt 😉.
Dat is helemaal juist, even vergeten! :)

41107340
Mascha, je hebt 18.47 in plaats van 16.47 ingevuld in je claim. Dit heb ik aangepast. De claim is nu alsnog goedgekeurd. Let erop dat je de claim goed invult.
claimnummer 41108895.

Mijn claim is afgewezen. Ik wilde die dag 17 februari 2016 (zoals bijna elke ochtend) reizen van Deventer naar Apeldoorn. Door een stroomstoring was station Apeldoorn niet bereikbaar met de trein. Daarom moet ik omreizen via Arnhem.
Hoi Aderks. Je claimt voor Deventer - Arnhem, niet Apeldoorn. Hoe ben je na Arnhem gereisd?
Ik kon met een daar wonende collega meereizen naar Apeldoorn.
Op basis van welk advies heb je dit gedaan?
Badge +3

Reizigers die met een betaalpas gereisd hebben, kunnen via dit formulier een beroep doen op de regeling Geld terug bij vertraging. Lijkt me bepaald niet ingewikkeld.

Mascha, je hebt 18.47 in plaats van 16.47 ingevuld in je claim. Dit heb ik aangepast. De claim is nu alsnog goedgekeurd. Let erop dat je de claim goed invult.
Oeh, dat is het dan geweest! Toen was ik niet eens meer ingecheckt, haha.
In elk geval nog hartelijk bedankt, ik krijg net de bevestiging dat de claim is goedgekeurd. 🙂
Hai,

ik heb twee aanvragen voor geld terug "


1. van Amsterdam RAI naar Den haag HS/CS

ik was om 15.11 . maar ik hoorde dat trein was vervallen . De trein was omstreeks om 15.14 naar Den Haag HS zonder een overstap. Het trein was vervallen. Maar ik bleef dus ruim 30 minuten in het station. steeds meer treinen kunnen niet verder rijden dan Amsterdam Zuid rijden wegens een storing in schiphol. Pas in 15.46 kan ik pas een trein die wel verder tot schiphol. Daar kan ik pas overstappen naar trein naar Den Haag HS.
dus

2.
Ik was al vroeg rond 7.14 met een trein naar Utrecht. Ik wilde rond 8.04 overstappen naar een trein die naar Nijmegen gaat. Maar een trein was vervallen. dus ik moest wachten dan pas 8.24 uur op trein die naar nijmegen. Maar de trein vertraagt ongeveer 5 minuten langer. dus daar kwam ik alsnog te laat bij een bijeenkomst. ik was rond 9.31 uur te laat.. het zou moeten rond 9 uur .
In de het topic staat dat als je een NS-bus moet nemen je bij de servicezuil de poortjes moet laten openen zodat je pas op je eindbestemming uitcheckt. Nu is het superfijn dat de NS dit in de trein even zegt en/of zelf de poortjes al opent want iedereen weet dit natuurlijk (not, insert sarcasm). Pas heb ik gereisd van Culemborg naar Utrecht CS (11 februari). Door een gestrande goederentrein moest ik vanaf houten de bus pakken en hier dus door de poortjes. Ik heb dus in houten uitgecheckt, maar kwam wel met drie kwartier vertraging in Utrecht aan. Nu krijg ik geen geld terug via mijn claim16002699. Komt dit omdat ik in Houten ben uitgecheckt? Als dat zo is, vind ik dit best wel kwalijk.
Badge +3
ik heb twee aanvragen voor geld terug
U kunt claims voor Geld terug bij vertraging het beste indienen via Mijn NS, door in Mijn reishistorie bij de betreffende reis op de link Aanvragen geld terug bij vertraging te klikken. Dit kan alleen als u daadwerkelijk op uw eindbestemming bent uitgecheckt, maar voor zover ik kan zien, is dat het geval. Een alternatief is een papieren formulier in te vullen en op te sturen. Papieren formulieren zijn verkrijgbaar bij een servicebalie en telefonisch (030-7515155) of via internet aan te vragen.

van Culemborg naar Utrecht CS (11 februari). Door een gestrande goederentrein moest ik vanaf houten de bus pakken en hier dus door de poortjes. Ik heb dus in houten uitgecheckt, maar kwam wel met drie kwartier vertraging in Utrecht aan. Nu krijg ik geen geld terug via mijn claim16002699. Komt dit omdat ik in Houten ben uitgecheckt? Als dat zo is, vind ik dit best wel kwalijk.
Als u inderdaad niet bent uitgecheckt in Utrecht Centraal, dan kunt u geen claim indienen voor uw reis via Mijn NS. U kunt dan het beste een papieren formulier gebruiken, waarop u het bedoelde eindstation invult, en in een bijgesloten brief de situatie nader toelichten.

Met welk vervoerbewijs hebt u gereisd? Als u op saldo gereisd hebt, dan concludeer ik dat u niet hebt betaald voor Houten-Utrecht Centraal en zal de vergoeding (50 procent van de ritprijs) onder het drempelbedrag van 2,30 euro liggen, waardoor u geen geld terug zult krijgen. Als u een abonnement hebt als Traject Vrij, ligt dat anders, want dan hebt u al voor de hele reis betaald.

Voor wat het waard is: op 11 februari maakte ik dezelfde reis en toen waren de brede poortjes op station Houten wel geopend. Misschien reisde u iets eerder, waardoor dat nog niet geregeld was? Dat de informatievoorziening hierover beter kan, ben ik met u eens.
Tochjo, ik was je vragen niet vergeten, al had een update wel netjes geweest van mijn kant. Ik bewaar hem even voor maandag, maar kom bij je terug!
Echter, op basis van de voorwaarden in de regeling ‘Geld terug bij vertraging’, wordt alleen een vergoeding toegekend over dat deel van de reis dat is toe te wijzen aan de vervoerder waar de vertraging is ontstaan. Er wordt in dat geval dis alleen een vergoeding gegeven over de ritprijs van de bij Breng gemaakte reis. Daar zit wel een ‘knip’ in."

(...)

Tot slot vermeld ik nog even voor de volledigheid dat de tweede alinea (bovenstaand, red.) uit de reactie van Breng/Connexxion geldt bij alle regionale vervoerders. Maar daar heb ik met mijn Dal Vrij in principe geen last van, want mijn vergoeding is onafhankelijk van het gereisde traject :)

Je kunt er zelfs voordeel van hebben: Bij een reis met één vervoerder loopt de vergoeding niet meer op bij vertragingen van langer dan een uur. Reis je met meerdere vervoerders, dan kun je bij elk van die vervoerders tot dat maximumbedrag terugkrijgen. Bijvoorbeeld een vertraging van één uur bij de eerste vervoerder en nog eens een half uur bij de volgende vervoerder, geeft recht op anderhalf keer het normbedrag voor een vertraging van een uur.

Kennelijk heeft men in het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad verzuimd de randvoorwaarden gezamenlijk vast te leggen en interpreteert nu elke vervoerder de regeling op zijn eigen manier.
Ik heb daar een déja-vu bij: Toen de vervoerders 'gezamenlijk' hadden afgesproken om de lange-afstandskorting door te gaan tellen bij overstappen tussen verschillende vervoerders, bleken die afspraken ook zo vaag dat ze tot verschillende prijsberekeningen voor concrete reizen kwamen.

Er is maar een oplossing: opnieuw bij elkaar gaan zitten en concrete afspraken maken, niet tussen managers, maar tussen de specialisten die de gtbv-regelingen van binnen en van buiten kennen en kritisch genoeg zijn om op basis van concrete voorbeeldscenario's na te gaan of de afspraken duidelijk genoeg zijn omschreven.
Tochjo, ik heb mijn eerdere uitgezette bericht, aangevuld met je toelichting hierboven uitgezet bij meerdere collega's van meerdere afdelingen. Hopelijk ontvang ik op korte termijn een terugkoppeling.
Reputatie 5

Ik denk niet dat met een OV pas reizen met een betaalpas bedoeld wordt.

Met OVpay kun je trouwens, nadat je de betaalpas aan Mijn NS hebt toegevoegd, gewoon via de reishistorie geld bij vertraging terugvragen.

[quote=Tochjo]ik heb twee aanvragen voor geld terug
U kunt claims voor Geld terug bij vertraging het beste indienen via Mijn NS, door in Mijn reishistorie bij de betreffende reis op de link Aanvragen geld terug bij vertraging te klikken. Dit kan alleen als u daadwerkelijk op uw eindbestemming bent uitgecheckt, maar voor zover ik kan zien, is dat het geval. Een alternatief is een papieren formulier in te vullen en op te sturen. Papieren formulieren zijn verkrijgbaar bij een servicebalie en telefonisch (030-7515155) of via internet aan te vragen.

Ik heb al twee aanvragen gehad maar ze zijn door NS afgewezen.
Geld terug bij vertraging claim (41128051): afgewezen.
Op donderdag 22 maart (s'morgens) reden geen treinen naar Amsterdam Bijlmer Arena. Ik had naar Amsterdam Centraal moeten gaan, en toen naar Overamstel (via metro). Is dit niet als een vertraging zien?

https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/13501-22-maart-2016-inzet-van-de-politie-gouda-amsterdam-c-utrecht-c-amsterdam-c-schiphol-airport

22-03-2016
08:30 Utrecht Centraal
09:30 Amsterdam Centraal
Hoi Carlos. Ik heb je claim bekeken.

Heb je zelf besloten om met de metro verder te gaan?
Hai Sivan,

Heb je mijn vragen gekeken?

Reageer