Sticky

Geld terug bij vertraging

  • 7 September 2015
  • 291 reacties
  • 23281 Bekeken


Toon eerste bericht

291 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Het is wel zo dat de vermelde viaprijzen de totale kosten van twee reizen zijn, dus niet de prijs van één reis met omweg (hoewel het gegeven reisplan wel uitgaat van gelijk doorreizen). Sowieso zijn deze prijzen dus niet gerelateerd aan gtbv.

Volgens mij wordt een ‘via' berekend als één reis (met overstap dus).

Eindhoven - Driebergen-Zeist € 17,60 (90 TE)
Driebergen-Zeist - Woerden € 6,30 (28 TE)

Bij twee losse reizen zou je dus € 23,90 verwachten, maar de Reisplanner geeft € 21,38 (en de prijs van 118 TE is inderdaad € 21,40).

Bij mij geven ns.nl en de NS-app wel € 23,90. De door jou genoemde € 41,60 voor de andere reis (

) is ook de totale kosten van twee reizen .

 

Reputatie 6
Badge +2

Het is wel zo dat de vermelde viaprijzen de totale kosten van twee reizen zijn, dus niet de prijs van één reis met omweg (hoewel het gegeven reisplan wel uitgaat van gelijk doorreizen). Sowieso zijn deze prijzen dus niet gerelateerd aan gtbv.

Men zou erachter moeten zien te komen wat er van een OV-chipkaart (zonder reis- of kortingsproduct) wordt afgeschreven als er een reis zoals Leeuwarden via Kampen en Hengelo naar Obdam, (dus langs meerdere omwegen, waarvan minimaal 1 doodlopend punt en met minimaal 2 vervoerders) gemaakt wordt en en daarbij alle in- en uitchecks op alle stations binnen 35 minuten plaatsvinden.

Het lijkt mij wel heel frappant als een soortgelijke reis Nijmegen-Stavoren-Groningen-Vlissingen (met CICO's bij de vervoerderswissels in Leeuwarden en Groningen én in Stavoren binnen de 35 minuten) vol-tarief niet meer dan € 27,40 (1e klas: € 46,59) zou gaan kosten. Bij ontdekking ervan zou zo'n bericht hierover binnen de kortste keren als een lopend-vuurtje rondgaan met als gevolg dat er op den duur bijna geen Dagkaarten (over de € 50, resp. € 90) meer verkocht gaan worden.

Doodlopen maakt niet uit, als je maar uit- en incheckt.

Nijmegen-Stavoren-Groningen-Vlissingen kan net, want je moet in Groningen inchecken binnen 6 uur na inchecken in Nijmegen.

Badge +3

Ongeacht abonnementen e.d. kost een enkele reis met een ov-chipkaart (200+ TE) in principe maximaal € 27,90 voor 2e klas (en € 46,59 voor 1e klas).

Deze prijzen zijn voor 2022, maar bij deze even wat voorbeelden:

  • Voor een reis van bijv. Rotterdam naar Groningen (248 TE) met NS only krijg je daar dan gewoon GTbV voor bij vertraging (met als maximum de maandelijkse kosten van je abonnement, dus bij 1e klas Weekend Vrij blijft dat bij € 31,60 + € 6,10 = € 37,70)
  • Reis je vanaf Groningen door naar Delfzijl dan is de rit met Arriva gratis (want je zit al over de 200 TE)
  • Als Arriva aan GTbV zou doen (voor Groningen - Delfzijl) is dat dus over een reis die je sowieso al niets kostte.

Maar nu kom je uit Utrecht en reist naar Delfzijl:

  • Utrecht - Groningen is 192 TE, en kost (zonder abonnement) € 27,30. Voor de rit naar Delfzijl (dat zijn 38 TE) mag Arriva je nog maar 8 TE in rekening brengen, en omdat die wat duurder zijn dan bij NS kost Utrecht - Delfzijl (230 TE) je dus iets meer dan het NS maximum van € 27,90 namelijk € 28,65 en dat is verdedigbaar op zich.
  • Dat is dus € 27,30 voor NS (Utrecht - Groningen) en € 1,35 voor nog 8 TE met Arriva. De overige 30 TE zijn ‘gratis’.
  • GTbV bij Arriva zou dan gaan over die € 1,35 ook al was je reis 38 TE, die normaal (zonder NS en langeafstandskorting) € 8,27 zou kosten.
  • Dat gaat dus de mist in wegens langeafstandskorting én het feit dat je niets hoeft te betalen voor elke TE boven de 200 maximum, ongeacht vervoerder(s).

In dit geval (Leeuwarden - Kampen - Hengelo, dus al 109+74=183 TE gereisd) moet je op elk vervolgtraject dus voor maximaal 17 TE bijbetalen, terwijl Hengelo - Obdam met NS gewoon 208 TE is, bovenop die 183 dus totaal 391 TE :disappointed_relieved:

NS rekent zich daarbij dus rijk (minder GTbV voor jou bij vertraging tussen Hengelo en Obdam) door je langeafstandskorting, want het verschil tussen 200+ TE en de 183 TE die je al gereisd had kost bij NS € 27,90 - € 26,60 = € 1,30 (prijspeil 2022 en 2e klas zonder korting). Daar zal dan voor 2021 die € 1,15 uit komen.

Maar dan rekent NS dus ook je Blauwnet ritten mee, en dat mag volgens mij niet. Sterker nog, bij reizen op saldo zouden die ritten niet eens bekend zijn bij NS (en krijg je dus keurig GTbV voor Hengelo - Obdam, ongeacht of je uit Leeuwarden kwam).

Met een NS saldo abonnement is die berekening natuurlijk wel anders dan een (Flex) enkele reis voltarief, en je krijgt dan een deel van je abonnementskosten terug. Zonder abonnement wél de volledige ritprijs bij 59+ minuten… 

Hoe dan ook, tussen Leeuwarden - Zwolle en Hengelo - Obdam (je ritten/reizen met NS) zit echt wel meer dan 35 minuten en zijn het dus twee losse reizen! Dat je daarbij via Kampen naar Hengelo gereisd bent (met Blauwnet) zou er niet eens toe moeten doen!

Hartstikke leuk dat er vermeld wordt dat je kan replyen op de mail die je bij toekenning compensatie krijgt, maar - ook bij het niet wijzigen van onderwerpregel - krijg ik constant mijn vragen over de toekenning terug alszijnde dat ik een noreplymailadres heb gebruikt. 

Via de chat kunnen ze me niet helpen en via de telefoon kwam ik er niet door. Oftewel, in januari vertraging, 20 februari toekenning compensatie van 109,90 binnen drie weken gestort en dan tot op heden 7 april nog niks gekregen. En dan ook zo’n ramp om ergens contact te krijgen. 

Reputatie 1

Ik had gisteren 2 minuten vertraging waardoor ik een aansluiting miste (trein reed voor onze neus weg) en pas een half uur later verder kon reizen naar mijn eindbestemming.

 

Ik ben toen een sigaretje gaan roken, duurde 5 minuten. Langs de poortjes, dus uit- en ingecheckt. Dat wordt nu in mijn reis-overzicht aangegeven als twee afzonderlijke reizen. (is dat niet gek? 5 minuutjes? Hoort het niet te zijn dat dan de uitcheck vervalt en het 1 reis blijft?) Ik dacht hoe claim ik dan nu, want de beide reizen an sich hadden geen vertraging van 30 minuten. Maar ik was wel 30 minuten te laat op mijn eindbestemming. 

Ik belde net met de NS; de medewerker Bjorn zei dat ik voor beide reizen vertragingsvergoeding moest aanklikken. Ik zei dat is raar want nu zeg ik per reis ik had vertraging en strikt gnomen was dat in geen van beide reizen het geval. Toen zei Bjorn; Ja maar dan kun je in het opmerkingenveld uitleggen dat het 1 reis was. 

Ik heb toen braaf voor beide reizen geld terug bij vertraging aangeklikt. maar er kwam helemaal geen opmerkingenveld waar ik uitleg kon geven!

 

toen maar es hier gekeken...  

 

Hierboven staat dat je dan juist NIET twee reizen moet aanklikken. 

wat nu? Ik wacht maar op een reactie van de NS en dan kan ik evt per reply-mail antwoorden met uitleg. 

 

Wel slecht hoor, de antwoorden van jullie servicedeskmedewerker :-( 

 

 

 

Badge +3

@henny2  Omdat er tussen je uit- en incheck (even roken) minder dan 35 minuten zat telt dat als één reis (met overstap).

In dat geval moet je niet vanuit je Reishistorie (waar inderdaad 2 losse ‘ritten’ staan) claimen, maar het formulier gebruiken op https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html (zonder Mijn NS).

Krijg je een afwijzing, dan kan je op de (noreply) mail alsnog reageren met uitleg over je gemiste overstap en daarom (kort) uitgecheckt waarna je de eerstvolgende trein hebt genomen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is voor mij al weer een tijdje geleden dat ik een GtbV claim heb ingediend, maar volgens mij was er bij indienen via je MijnNS account de mogelijkheid om een eerdere incheck op je kaart te selecteren, juist voor situaties als deze. Maar zoals gezegd, het is voor al weer een tijdje geleden, zal nu zo'n 3 jaar zijn, dus er kan intussen wel iets veranderd zijn. Maar opmerkingsveld heb ik nog nooit gezien, zou wel eens handig kunnen zijn in afwijkende situatie. Nu krijg je vaak in afwijkende situatie eerst een afwijzing waarna je moet replyen waarom jij vind dat je claim wel terecht is. 

Badge +3

Momo heeft gelijk, bij een claim via een reis in de reishistorie kan bij ‘ingecheckt’ of ‘uitgecheckt’ ook een ander station worden gekozen waar die dag is ingecheckt of uitgecheckt.

Ik herinner me wel de mogelijkheid opmerkingen bij een claim toe te voegen, maar dat is heel snel weer verdwenen omdat veel mensen dat gebruikten, ook bij claims die automatisch wel goed af te handelen waren, en claims met opmerkingen allemaal handmatig verwerkt moesten worden.

Reputatie 7
Badge +3

Nu je het zegt, ik meen me inderdaad te herinneren dat er bij de afschaffing van het papieren GtbV formulier en de introdructie van de huidige manier er werd aangegeven dat er de mogelijkheid was om een opmerking erbij te vermelden maar dat was volgens berichten hier al snel verdwenen. In de tijd dat het er wel was, had ik geen claim in te dienen. 

 

Ah, nog gevonden 

Ik heb wel een bij het oude papieren formulier een briefje gedaan met een uitleg van de vertraging omdat ik vermoedde dat zonder uitleg de uitleg de claim in eerste instantie zou worden afgekeurd “gevalletje vast in defecte trein”. 

 

Laatst bij opruimen vond ik nog 2 ongebruikte papieren formulieren. 😁

Badge +3

Een (weliswaar sticky) topic van april 2017 dat nog steeds niet gearchiveerd is? Handig!

Wij hebben lang niet alles gearchiveerd. Hier zijn we selectief in bezig geweest. Alles wat ons nog relevant leek hebben wij niet naar het archief verplaatst.

Badge +3

Wij hebben lang niet alles gearchiveerd. Hier zijn we selectief in bezig geweest. Alles wat ons nog relevant leek hebben wij niet naar het archief verplaatst.

Bij deze vind ik het topic (over vervanging van de antieke papieren GTbV formulieren) niet echt meer relevant.

Tenzij je via het formulier op de site nog steeds verwacht wordt om bijv. 08:59 in te vullen, en 8:59 of 8.59 of 0859 of 859 dus niet geaccepteerd wordt als je 1 minuut voor 9 bedoelt. 😅

Maar goed, de (toen nieuwe) pagina https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-bij-vertraging.html bestaat uiteraard nog gewoon.

Enne… https://nieuws.ns.nl/geld-terug-zonder-vertraging ook nog!

Achter de schermen zijn we nog steeds bezig met archiveren en selecteren van de topics hiervan. Dit zal ook altijd nog wel blijven spelen aangezien de tijd ook niet stil staat.

Reputatie 1

@henny2  Omdat er tussen je uit- en incheck (even roken) minder dan 35 minuten zat telt dat als één reis (met overstap).

In dat geval moet je niet vanuit je Reishistorie (waar inderdaad 2 losse ‘ritten’ staan) claimen, maar het formulier gebruiken op https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html (zonder Mijn NS).

Krijg je een afwijzing, dan kan je op de (noreply) mail alsnog reageren met uitleg over je gemiste overstap en daarom (kort) uitgecheckt waarna je de eerstvolgende trein hebt genomen.

Dit formulier lijkt idd de oplossing. Dank voor deze tip, @Robert B . Gek genoeg kreeg ik nu binnen 10 minuten een mail met goedkeuring van de claim, terwijl voor de NS de reishistorie in feite hetzelfde lijkt. Het lijkt wel of ze helemaal niet hebben gekeken en het een automatisch iets was. En er was hier ook geen opmerkingenveld.   

Reputatie 7

Wat doe je als je uit moet checken op een station omdat de trein niet verder gaat, naar jij moet nog wel verder? Vanavond Hengelo- Etten-Leur, maar door storing voor de rest van de avond tussen Roosendaal en Breda maar tot Breda gekomen. Poortjes daar allemaal dicht dus moeten uitchecken. Dus voor het systeem geen vertraging.... Later op eindbestemming aangekomen (met reguliere bus, want er zou vervangend vervoer gaan komen maar niet gezien, en aangezien ik geen zin had om na de lange rit nog eens eindeloos te wachten maar met de streekbus gegaan - nee, geen vergoeding hiervoor, ik weet het). 

En hulde aan de Arriva chauffeur die vier oudere mensen die een treinkaartje naar Vlissingen hadden en niet wisten wat te doen, gratis mee liet reizen!

Badge +3

Als ik met zelfgekozen vervangend vervoer op mijn eindstation aankom, dan check ik daar altijd even in en uit om duidelijk te maken dat ik er wel geweest ben en ook hoe laat. Vervolgens dien ik een claim in met die check-uit.

Bij het indienen van een claim is er ook de mogelijkheid aan te geven dat het eindstation niet bereikt is. Dat zou voor deze situatie waarschijnlijk ook een oplossing zijn.

In beide gevallen geldt: mocht een claim worden afgewezen, dan kan worden gereageerd op de afwijzings-e-mail om een toelichting te geven.

Reageer