Sticky

Geld terug bij vertraging

  • 7 September 2015
  • 294 reacties
  • 24410 Bekeken


Toon eerste bericht

294 reacties

Hoi Edwtie. Jij schrijft:

"U kunt claims voor Geld terug bij vertraging het beste indienen via Mijn NS, door in Mijn reishistorie bij de betreffende reis op de link Aanvragen geld terug bij vertraging te klikken. Dit kan alleen als u daadwerkelijk op uw eindbestemming bent uitgecheckt, maar voor zover ik kan zien, is dat het geval. Een alternatief is een papieren formulier in te vullen en op te sturen. Papieren formulieren zijn verkrijgbaar bij een servicebalie en telefonisch (030-7515155) of via internet aan te vragen.

Ik heb al twee aanvragen gehad maar ze zijn door NS afgewezen."

Welke vragen bedoel jij?
Hoi Edwtie. Jij schrijft:

"U kunt claims voor Geld terug bij vertraging het beste indienen via Mijn NS, door in Mijn reishistorie bij de betreffende reis op de link Aanvragen geld terug bij vertraging te klikken. Dit kan alleen als u daadwerkelijk op uw eindbestemming bent uitgecheckt, maar voor zover ik kan zien, is dat het geval. Een alternatief is een papieren formulier in te vullen en op te sturen. Papieren formulieren zijn verkrijgbaar bij een servicebalie en telefonisch (030-7515155) of via internet aan te vragen.

Ik heb al twee aanvragen gehad maar ze zijn door NS afgewezen."

Welke vragen bedoel jij?


Daar heb ik aanvraag om geld terug te vragen. Ik heb 2 verhalen gezet omdat ik was iets meer dan 30 minuten te laat gekomen.
Als je een claim hebt die is afgewezen, kun je het claimnummer noemen met uitleg hoe je hebt gereisd.
Hoi Carlos. Ik heb je claim bekeken.

Heb je zelf besloten om met de metro verder te gaan?


Beste Sivan,

Fijne weekend.

Wat bedoel je van ''zelf besloten''? :)
Mijn dagelijks eindbestemming is Overamstel (via Utrecht Centraal - Amsterdam Bijlmer).

Om deze dag (22 maart) reden geen treinen naar Bijlmer. De trein ging (super laat en super vol, mensen als haringen in een ton) rechtstreeks naar Amsterdam Centraal via Hilversum.
In Amsterdam Centraal heb ik -zoals jij stelt voor- besloten de metro te nemen, naar Overamstel.

Meer informatie kan jij hier vinden: http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2016/03/chaos-op-spoor-utrecht-amsterdam-door-aanrijding
Wat bedoel je van ''zelf besloten''? :)
Mijn dagelijks eindbestemming is Overamstel (via Utrecht Centraal - Amsterdam Bijlmer).

Om deze dag (22 maart) reden geen treinen naar Bijlmer. De trein ging (super laat en super vol, mensen als haringen in een ton) rechtstreeks naar Amsterdam Centraal via Hilversum.


NS moedigt eigen initiatief bij verstoringen niet aan. In principe moet je wachten tot NS een omreisadvies geeft en dat dan volgen, anders is het voor eigen rekening het heeft het een negatieve invloed op het recht op geld terug bij vertraging. Zo te zien gaf NS reizigers met bestemming Amsterdam Amstel echter helemaal geen advies. De berichten van NS wekken de indruk alsof er tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Bijlmer ArenA niets aan de hand was, maar de hoeveelheid rood op deze pagina laat zien dat dat een verkeerde voorstelling van zaken was: Er gingen twee treinen per uur heen in plaats van de gebruikelijke 6 tot 8.
Wat ben je aan het babbelen?

3120 07.58 NSR Intercity Schiphol Airport 5 -------------- politieonderzoek
3522 08.13 NSR Intercity Schiphol Airport 7 -------------- op last van de politie
3122 08.28 NSR Intercity Schiphol Airport 5 -------------- hulpdiensten
]
Hoi Carlos. Bedankt voor de toelichting.

Gelet op je reistransacties en de informatie die je geeft, heb ik je claim alsnog toegewezen.

Overigens is hetgeen Pe_pe schrijft volgens mij in jouw voordeel (hij bedoelt het goed).
Mijn claim ( 41137294 ) is afgewezen, omdat er informative ontbrak. Ik ben benieuwd welke informative jullie missen?

Op 5 april ben ik om 18:23 ingecheckt op Rotterdam Centraal zodat ik de trein van 18:25 kon halen naar Rotterdam Noord. Om onduidelijke redenen (er is niets omgeroepen of wat dan ook) is deze trein op het perron veranderd in de trein van 18:55
Wellicht is deze inmiddels verlopen, maar mijn claim ( 41109023 ) van 18 februari is ook afgewezen. Treinverkeer in omgeving Gouda was verhinderd, waardoor de NS bussen had ingezet. Ik vermoed dat mijn claim is afgewezen, omdat ik ben uitgecheckt in Rotterdam Alexander (poortjes waren niet open). Uiteindelijk ruim een uur moeten wachten op bussen, omdat die naar Zoetermeer waren gestuurd in plaats van Rotterdam Alexander. Om mijn aankomsttijd te registreren heb ik in Gouda nog wel ingecheckt (en weer uitgecheckt).
We gaan beide claimnummers nog eens onder de loep nemen Ward. Ik hoop zo snel mogelijk met een terugkoppeling te komen.
Hallo.

datum : 21-04-2016.
Station : Eindhoven.

Hallo, er was iemand voor de trein gesprongen op 21 april tussen eindhoven en Tilburg. Er is toen gewacht vanaf half 10. Er stond uiteindelijk een man of 5-600 buiten en er werd wanhopig gewacht op bussen die besteld waren. Ik dacht ik blijf bij het NS personeel zodat ik nieuwe informatie als eerste opvang. En toen kwam er nieuwe informatie ; ''Meneer, het is vrijwel zeker dat de kosten gemaakt worden door taxi's vergoed gaan worden omdat er geen bussen besteld kunnen worden!''
Hallo.
Dus wij met zn allen in een taxi en we hebben het zo gedaan dat ik al het geld heb ontvangen en heb betaald aan de chauffeur, en toen alle telefoon nummers opgeschreven en ik zal ze bellen zodra ik het geld heb.

Dus bij deze mijn poging.
Welkom op het NS Serviceforum Thaszzz. Zou je op mijn naam willen klikken voor een privébericht. Graag in het privébericht alle relevante informatie zoals NAW-gegevens, IBAN etc etc.
Ik heb Thaszzz inmiddels geholpen middels een privébericht. Was het naar wens? Verder nog vragen?
@Ward We hebben je claims opnieuw bekeken. Claim 41109023 is afgewezen omdat het bedrag (2,00 eu) te laag is om uitgekeerd te worden. Naar aanleiding van jouw toelichting keren we daar nu de minimale vergoeding voor uit en claim 41137294 wordt alsnog gehonoreerd. De bedragen staan binnen drie weken op je rekening.
Wat betreft omreizen via een andere vervoerder:
Het verwarrende is dat we de klant 2 scenario’s bieden:
- Het scenario waar er specifieke afspraken gemaakt zijn met een andere vervoerder over vervangend vervoer tegen NS tarief (bijv. Delft lijn 1 i.p.v. trein, GVB metro soms) – klant kan dan inchecken of ingecheckt zijn bij NS en reizen met de ander
- Het scenario waar er geen specifieke afspraken gemaakt zijn met een andere vervoerder – klant moet dan uitchecken bij NS en inchecken bij die andere vervoerder, evt. meerkosten voor rekening NS, evt. GTBV over hele traject

Ik ben bezig met het verduidelijken van deze afspraken voor onze klanten. Dit vereist echter wel veel overleg met collega's, en daarom duurt het even.


Zijn er inmiddels, 4 maanden later, ontwikkelingen die een begin maken aan duidelijkheid over wel of niet omchecken bij een omreisadvies?
Helaas niet, Pe_pe. Waarom het zo lang duurt weet ik niet, maar ik weet wel dat er meerdere mensen zijn die er iets over te zeggen hebben. Ik stuur regelmatig een reminder en zal dit vandaag nogmaals doen.
Nog even een reactie op Tochjo: op dit moment is de situatie als volgt: klanten die vertraging hebben opgelopen dienen een verzoek in bij de vervoerder die de vertraging heeft veroorzaakt. Hierbij is het van belang dat aan de GTBV-voorwaarden is voldaan. Om een claim bij NS in te kunnen dienen dient de door NS veroorzaakte vertraging op het NS-traject minimaal 30 minuten te bedragen. Wanneer de vertraging minder dan 30 minuten bedraagt, komt de klant niet in aanmerking voor de GTBV-regeling. Ook wanneer de vertraging op het NS-traject minder dan 30 minuten bedraagt maar de klant bij overstap op een andere vervoerder in totaal alsnog minimaal 30 minuten vertraging oploopt, kan geen beroep op de GTBV-regeling worden gedaan. Een gevolgvertraging bij een andere vervoerder door eerdere vertraging bij NS vergoeden wij namelijk niet binnen de huidige opzet van de GTBV-regeling. Van een vervoerder-overstijgend claimformulier is op dit moment ook nog geen sprake.

Wel heeft de klant uiteraard altijd de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij Klantenservice. In zo’n geval kan eventueel alsnog tot een vergoeding worden overgegaan, maar dit hangt af van de inschatting die NS in die specifieke situatie doet en valt niet onder de geldende GTBV-voorwaarden.

Wat betreft de afspraken onderling, dat is een punt waarvan ik weet dat men ermee bezig is. De reminder heb ik gestuurd, maar meer dan dat kan ik voor nu niet communiceren.
Badge +3
Dank voor je reactie, Sivan.

Het doet me deugd dat men er in ieder geval bezig is met onderlinge afspraken. Ik zal over enkele maanden opnieuw informeren naar de stand van zaken wat betreft de harmonisering van de regeling Geld terug bij vertraging zodat reizigers geen negatieve gevolgen meer ondervinden van meerdere vervoerders op het spoor.

Reageer