Sticky

Geld terug bij vertraging

  • 7 September 2015
  • 294 reacties
  • 24422 Bekeken


Toon eerste bericht

294 reacties

  • Je dient te wachten op vervangend vervoer vanuit NS. Wanneer je toch op eigen houtje vervangend vervoer hebt genomen, worden deze kosten niet door NS vergoed.
    Je dient helemaal niets. Volgens de AVR-NS heb je als reiziger een keuze:

    Welke mogelijkheden heeft u bij vertraging?
    Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging op uw Reisroute meer dan zestig (60) minuten bedraagt, zal NS zich inspannen om u daarvan op de hoogte brengen. U kunt bij een dergelijke vertraging gebruik maken van één van de volgende mogelijkheden:
    1) U zet uw reis met NS voort langs de gebruikelijke route, of langs een alternatieve route die door NS wordt geadviseerd. Niet in alle gevallen is een alternatieve route mogelijk; of
    2) U beëindigt uw reis en wisselt uw eenmalige papieren Vervoerbewijs bij NS in voor een vergelijkbaar papieren Vervoerbewijs dat geldig is op een door u gekozen moment. Voor het nieuwe papieren Vervoerbewijs gelden dezelfde beperkingen en Voorwaarden als die op het originele papieren Vervoerbewijs van toepassing waren. Dit betekent onder andere dat u uw originele papieren Vervoerbewijs niet kunt inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs voor een ander type dag of tijdstip dan waarvoor het originele papieren Vervoerbewijs geldig was. Zo kunt u bijvoorbeeld een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor het weekend niet inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor een werkdag; of
    3) U beëindigt uw reis (en checkt uit indien u ingecheckt heeft) en vraagt NS om terugbetaling van de prijs van uw eenmalige Vervoerbewijs. NS zal u in een dergelijk geval de mogelijkheid bieden voor vervoer terug naar het station waarop u uw reis met NS begon. Op terugbetaling zijn nadere voorwaarden van toepassing. Deze voorwaarden en nadere informatie over de procedure kunt u vinden bij de NS Klantenservice, op ns.nl en via 030-7515155 (voor dit informatienummer betaalt u uw gebruikelijke belkosten)


    Bij een te verwachten vertraging van 60 minuten of meer hebt je naast wachten op vervangend vervoer dus ook de keuze om de reis te beëindigen, waarbij NS het vervoerbewijs naar keuze van de reiziger vergoedt in geld of als een soortgelijk vervoerbewijs voor een ander moment en waarbij de reiziger bovendien recht heeft op kosteloos vervoer terug naar het vertrekstation.
  • Badge +3

    Ik vraag me af hoe GTBV wordt berekend als je een omweg maakt, zoals hier bij de reis van Leeuwarden naar Obdam via Kampen en Hengelo. Stel dat NS op de hele route zou rijden. Je zou dan misschien ook alleen maar voor het deel vanaf Hengelo GTBV kunnen claimen, met hetzelfde resultaat. Anders moet ook uitgerekend worden hoe lang de omweg normaal duurt, en dat is misschien teveel gevraagd.

    Ja en nee. Dat de reis Leeuwarden - Zwolle - Kampen - Hengelo (met laatste deel Blauwnet) mee telt voor GTbV vind ik heel vreemd.

    GTbV moet (altijd?) berekend worden over het laatst gereisde NS traject (dus vanaf Hengelo, want je was meer dan 35 minuten geleden in Zwolle en is (vanuit NS gezien) geen NS-Blauwnet-NS overstap).

    Dus heel die (om)reis telt niet mee. Er was vertraging tussen Hengelo en Obdam en daar zou het op gebaseerd moeten zijn dus. Bij Flex en Dal Vrij krijg je dan 2e klas voltarief (€ 27,50 meen ik voor 2021) en het 1e klas deel kan je dan later erbij claimen.

    Zie mijn vorige reactie. Het kan toch niet zo zijn dat iemand die uit Leeuwarden kwam minder (of zelfs niets!) krijgt dan iemand die vanaf Hengelo vertrokken is?

    Waar (op welk NS traject) is de vertraging ontstaan? Hengelo - Obdam!

    Wat maakt het dan in hemelsnaam uit hoe je in Hengelo beland bent (zolang het maar niet met NS was, korter dan 35 minuten geleden dus bijv. vanuit Enschede)?

    En zo wel, dan claim je Enschede - Obdam. Maar als je met Blauwnet uit Enschede of Oldenzaal kwam telt dat immers ook niet mee.

    Maar goed, als men (in geval van Flex, anders weet men het niet eens!) het deel van je reis met Blauwnet mee zou tellen heb je recht op GTbV van Leeuwarden tot Obdam (*vertraging aan te rekenen aan NS), en dat is dus de hoofdprijs!

    Denk dat dit nog wel een staartje zal krijgen. Volhouden dus!

    Badge +3
    Een houder van een studentenreisproduct heeft bij een vertraging van 30 tot en met 59 minuten recht op restitutie van € 2,27.
    Dit is niet juist. De website is inmiddels aangepast. Deze reiziger krijgt € 2.32.

    Als ik op Google zoek op "ns gtbv", dan is deze pagina de eerste die in mijn zoekresultaten verschijnt. Daarop staat nog oude informatie. Deze pagina, de tweede in mijn lijst met zoekresultaten, is wel juist. Ik heb geen idee waar je de eerste pagina ooit zou tegenkomen, maar misschien kan dat even uitgezocht worden? Dan kan die pagina worden verwijderd of worden gecorrigeerd.

    Herinnering: dit is nog niet aangepast. De foutieve informatie staat ook op deze pagina; misschien wordt daarvoor dezelfde bron gebruikt en alleen een andere opmaak toegepast?
    Hela, dat is niet goed. Ik heb het meteen weer doorgezet!
    Badge +3

    Het is in ieder geval niet erg duidelijk, om alles duidelijk te maken zou NS veel meer uitleg met ook veel voorbeelden moeten geven.

    Duidelijk is dat iemand die uit Leeuwarden kwam voor vertraging op het NS traject Hengelo - Obdam geen vergoeding krijgt, maar iemand die dezelfde reis in Hengelo begonnen zou zijn gewoon recht heeft op 45 euro (in eerste instantie € 27,50 maar de 1e klas komt daar dus nog bij).

    Dat gaat er bij mij niet in. @Spoordaaf1975 heeft een punt en dat heeft mijn/onze aandacht.

    Badge +3
    Hoe dien ik een claim in bij NS?
    1. online via Mijn NS
    2. via het formulier (aan het loket of online via deze link)
    3. via NS Klantenservice

    Dit zal in de praktijk goed werken, maar in theorie mag optie 3 niet. In punt 7 van de voorwaarden Geld terug bij vertraging staat:

    U dient een verzoek tot restitutie in te dienen door een bij een NS-verkooppunt (servicebalie, agentschap, Reizigerskiosk of AH to go) of via NS Klantenservice +31(0)30 751 51 55 (lokaal tarief) verkrijgbaar restitutieformulier volledig en naar waarheid in te vullen, te ondertekenen en op te sturen naar het op dit formulier vermelde adres, vergezeld van de eventueel gevraagde bewijsstukken. (...) Indien u in het bezit bent van een NS- of OVJaarabonnement of Jaartrajectabonnement kunt u er ook voor kiezen het restitutieverzoek in te dienen via www.ns.nl. (...) Een restitutieverzoek dat op een andere wijze, bijvoorbeeld door middel van een fotokopie van het formulier, mondeling of per e-mail aan NS wordt gericht, of na de termijn van 3 maanden door NS is ontvangen, wordt niet in behandeling genomen. (...)

    Misschien kunnen de voorwaarden in overeenstemming gebracht worden met de praktijk? Ook de tekst over het online indienen mag wel wat geactualiseerd worden.
    Reputatie 6
    Badge +2

    (..)

    Duidelijk is dat iemand die uit Leeuwarden kwam voor vertraging op het NS traject Hengelo - Obdam geen vergoeding krijgt, maar iemand die dezelfde reis in Hengelo begonnen zou zijn gewoon recht heeft op 45 euro.

    Dat gaat er bij mij niet in.

    Dat geldt ook al bij langeafstandskorting op zich. Als iemand zonder abonnement uit Leeuwarden komt kost het traject Hengelo - Obdam minder dan als hij alleen dat traject reist. Alleen is een laag bedrag gunstig als het gaat om betalen, en ongunstig als het gaat om ontvangen.

    Goed punt. Ik heb je bericht doorgezet naar de afdeling Claims. Ik kom er op terug!
    Ik heb inmiddels begrepen dat vanwege de veranderingen door de OV-chipkaart, het claimen van GTbV ook enigszins veranderd is. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat klanten nog steeds moeten wennen om pas uit te checken op de eindbestemming, ook indien er NS bussen worden ingezet, waar je voorheen gewoon je losse vervoerbewijs opstuurde waar netjes de eindbestemming op stond.

    We willen klanten echter de tijd geven om te wennen aan deze nieuwe richtlijnen en niet direct de deur dichtgooien. Bovendien zijn er met het in- en uitchecken ook uitzonderingssituaties bijgekomen waarbij door overmacht een 'onjuiste' cico ontstaat. We zijn als bedrijf continu bezig om ook voor deze scenario's het de klant zo makkelijk mogelijk te maken om (online) te claimen zonder tussenkomst van Klantenservice. Voor nu blijven we voorlopig claims via Klantenservice accepteren.
    NS moet er ook nog steeds aan wennen om poortjes open te zetten bij ongepland busvervoer, of als er naar het GVB verwezen wordt (zoals afgelopen zaterdag)...

    Daarnaast is NS ook vergeten om dit helder te communiceren naar de reizigers.
    Badge +3
    Ik heb inmiddels begrepen dat vanwege de veranderingen door de OV-chipkaart, het claimen van GTbV ook enigszins veranderd is. (...) We willen klanten echter de tijd geven om te wennen aan deze nieuwe richtlijnen en niet direct de deur dichtgooien.
    Uit je reactie leid ik af dat de voorwaarden zoals die nu zijn, een situatie beschrijven waar naartoe gewerkt wordt. In de voorwaarden zelf lees ik echter achterhaalde informatie, zoals alleen online restitutie kunnen aanvragen bij een OVJaarabonnement of Jaartrajectabonnement, twee abonnementen die nota bene worden uitgefaseerd. Volgens mij is een update van de voorwaarden daarom toch nodig - maar ik begrijp dat dit de aandacht heeft van de mensen die de voorwaarden schrijven, en dat is goed genoeg voor mij.
    Badge +3
    ...
    Badge +3
    Als ik op Google zoek op "ns gtbv", dan is deze pagina de eerste die in mijn zoekresultaten verschijnt. Daarop staat nog oude informatie.
    Iemand heeft half werk geleverd: de restitutie voor het studentenreisproduct bij 30-59 minuten is wel aangepast, maar bij 60 minuten of meer staat nog het oude bedrag. Tegenwoordig is het 4,64 euro, het dubbele van het lagere bedrag.
    Vraag om claim te herzien:

    Het gaat om 15-11-15, traject van Horst-Sevenum (vertrektijd 21:00) naar Tilburg (daar aangekomen om 0.08 door vertraging). Ik heb in mijn claim vertrektijd 9.00 ingevuld ipv 21.00, ik denk dat daar de fout zit.

    Mvg
    Hoi Anne. Zou je een topic willen starten, met daarin je claimnummer?
    Hoi Anne. Zou je een topic willen starten, met daarin je claimnummer?

    Gedaan!
    Badge +3
    Wanneer kom ik in aanmerking voor Geld terug bij vertraging?
    Je komt in aanmerking voor deze regeling wanneer je een binnenlandse reis hebt gemaakt bij NS en je minimaal 30 minuten vertraging hebt gehad, en wanneer er geen geplande werkzaamheden waren op jouw traject

    Goed nieuws: de regeling Geld terug bij vertraging zoals deze nu bij NS geldt, gaat per 1 januari ook gelden voor de andere treinvervoerders. Dit volgt uit de voortgangsrapportage van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad van 9 september 2015, waarin staat:

    Ook worden vanaf 1 januari 2016 de ‘Geld Terug Bij Vertraging’ regelingen van alle spoorvervoerders geharmoniseerd op het niveau van de regeling zoals NS deze nu al kent. Momenteel krijgen reizigers te maken met verschillen in drempelbedragen en restitutierechten. Deze diversiteit is voor reizigers moeilijk te doorgronden. De harmonisering betekent dat reizigers vanaf 1 januari 2016 bij alle spoorvervoerders in Nederland (Arriva, Breng, Connexxion, NS, Syntus en Veolia) recht hebben op 50% restitutie vanaf 30 minuten vertraging en 100% restitutie vanaf 60 minuten vertraging. Ook wordt het drempelbedrag bij alle spoorvervoerders €2,30.

    Ik probeer al enige weken te achterhalen hoe de regeling in de praktijk gaat uitpakken voor overstappen tussen verschillende vervoerders, maar het lukt me niet om hier verdere informatie over te vinden. Ik kan überhaupt nergens anders welke informatie dan ook over deze aanpassing vinden.

    Is er hier iemand, een moderator wellicht, die kan vertellen hoe bovenstaande in de praktijk gebracht zal worden? Komt er een vervoeroverstijgend formulier? Vergoedt de vertraagde vervoerder bij een gemiste overstap? Of, en dat hoop ik toch niet, kunnen we nog altijd naar onze vergoeding zwaaien als we door een vertraging van minder dan 30 minuten bij vervoerder N een overstap op een trein van vervoerder A missen, met minstens 30 minuten vertraging tot gevolg?
    Is er hier iemand, een moderator wellicht, die kan vertellen hoe bovenstaande in de praktijk gebracht zal worden? Komt er een vervoeroverstijgend formulier? Vergoedt de vertraagde vervoerder bij een gemiste overstap? Of, en dat hoop ik toch niet, kunnen we nog altijd naar onze vergoeding zwaaien als we door een vertraging van minder dan 30 minuten bij vervoerder N een overstap op een trein van vervoerder A missen, met minstens 30 minuten vertraging tot gevolg?
    Wat dacht je zelf. De formulering is precies zo dat alle vervoerders dezelfde regeling hanteren, maar die regeling blijft vast zo dat deze alleen geldt over de reizen 'binnen één vervoerder'.
    Dat was vast niet het idee van Nationaal Openbaar Vervoer beraad, maar reken er maar niet op dat de vervoerders iets zo klantvriendelijk als een vervoerder overstijgend GTBV beleid zouden gaan hanteren.
    Tochjo, goede vraag. Ik heb dit even uitgezet, omdat ik hier zelf het antwoord niet op heb. Ik kom erop terug.
    Traject: Utrecht-Schiphol. Bij aankomst op station zie ik dat mijn trein vertraging heeft. Omdat het een druk traject is waarbij het zelfs als er geen vertraging is moeilijk is om een zitplaats te krijgen upgrade ik eenmaalig naar 1e klasse. Bij aankomst trein blijkt ook deze vol te zitten en betaal ik dubbel terwijl ik moet staan. Toch is claim afgewezen. Graag uitleg
    Hoi Alxbkers. Heb je vertraging gehad of gaat het om je vervoerbewijs?
    Badge +3

    Dat geldt ook al bij langeafstandskorting op zich. Als iemand zonder abonnement uit Leeuwarden komt kost het traject Hengelo - Obdam minder dan als hij alleen dat traject reist. Alleen is een laag bedrag gunstig als het gaat om betalen, en ongunstig als het gaat om ontvangen.

    Ja tot zover duidelijk, zeker bij zo’n lang traject. Maar als er geen Blauwnet tussen gezeten had dan had iemand uit Leeuwarden (bij NS Flex) ook gewoon de volle prijs (voor 200+ TE, dus € 27,60 of bij 1e klas € 45,54) terug gekregen (prijzen 2022, in 2021 iets minder).

    Hengelo - Obdam is al 203 TE (met Blauwnet via Zutphen/Apeldoorn) of 208 TE (NS only, via Deventer) en juist op dat traject is de vertraging ontstaan. Plus, er is vanaf Hengelo met NS gereisd.

    Bizar om dan bij GTbV niet op zijn minst Apeldoorn - Obdam (kortste NS only traject) te vergoeden, toch?

    Stel je hebt een traject L-Z-K-H-O met 4 lijntjes die groen (<30), oranje (30-59) of rood (>59) kunnen zijn, dan zou je toch verwachten dat je in ieder geval voor een rood lijntje (in dit geval H-O met NS) vergoeding krijgt? De totale vertraging is immers 59+ ongeacht waar je vandaan kwam.

    De claim had dus vanaf Hengelo beoordeeld moeten worden, ongeacht hoe je daar terecht bent gekomen (via overstappen of andere vervoerders). M.a.w. je NS reis begon daar en eindigde 59+ minuten te laat in Obdam. Op het traject Hengelo - Obdam hebben we inderdaad vertraging gehad en dáár krijgt u vergoeding voor.

    Bij kortere trajecten is zoiets alleen maar gunstig voor de NS. Men zou gewoon het Blauwnet deel niet moeten meewegen, want bij reizen op saldo was dat ook niet bekend, maar ja dan kreeg je gewoon een deel van je abonnementskosten terug, ongeacht van waar naar waar je gereisd had (al was het Heerhugowaard - Obdam met 60 minuten vertraging).

    Of ben ik nou gek en stel dat Blauwnet wat vertraging had (stel 10 minuten) en Hengelo - Obdam (stel 50 minuten) je toch GTbV krijgt voor 60 minuten vanaf Leeuwarden, omdat het (op dat tijdstip, overstappen zijn bekend) niet sneller kon via een andere route?

    5 minuten vertraging. Het gaat meer om het vervoersbewijs. Als je eenmalig upgrade naar 1e klasse om te kunnen zitten door drukte vertraging en ook deze blijkt vol verwacht toch minimaal het verschil 2e/1e klasse terug te kunnen claimen
    Reputatie 6
    Badge +2

    Dat geldt ook al bij langeafstandskorting op zich. Als iemand zonder abonnement uit Leeuwarden komt kost het traject Hengelo - Obdam minder dan als hij alleen dat traject reist. Alleen is een laag bedrag gunstig als het gaat om betalen, en ongunstig als het gaat om ontvangen.

    Ja tot zover duidelijk, zeker bij zo’n lang traject. Maar als er geen Blauwnet tussen gezeten had dan had iemand uit Leeuwarden (bij NS Flex) ook gewoon de volle prijs (voor 200 TE, dus € 27,60 of bij 1e klas € 45,54) terug gekregen (prijzen 2022, in 2021 iets minder).

    Dat betwijfel ik zoals gezegd.

    De voorwaarden zeggen:

    Onder vertraging in de zin van de regeling “Geld Terug Bij Vertraging”
    wordt verstaan een door de Railverkeersleiding (ProRail) vastgestelde
    en geregistreerde afwijking van de dienstregeling waarbij de NS-trein,
    waarin u zich bevindt of de NS-trein(en) die u neemt op basis van de
    vooraf bepaalde Optimale reisroute naar het bestemmingsstation, en
    daar ten minste 30 minuten later arriveert dan in de Jaardienstregeling
    staat vermeld.

    Je krijgt dus alleen vergoeding voor vertraging op een optimale reisroute. Als je route dat niet is moet je een deel ervan kiezen dat dat wel is en waar de vertraging ook van toepassing was.

    Hartstikke leuk dat er vermeld wordt dat je kan replyen op de mail die je bij toekenning compensatie krijgt, maar - ook bij het niet wijzigen van onderwerpregel - krijg ik constant mijn vragen over de toekenning terug alszijnde dat ik een noreplymailadres heb gebruikt. 

    Via de chat kunnen ze me niet helpen en via de telefoon kwam ik er niet door. Oftewel, in januari vertraging, 20 februari toekenning compensatie van 109,90 binnen drie weken gestort en dan tot op heden 7 april nog niks gekregen. En dan ook zo’n ramp om ergens contact te krijgen. 

    Reageer