Sticky

Geld terug bij vertraging

  • 7 September 2015
  • 294 reacties
  • 24422 Bekeken


Toon eerste bericht

294 reacties

Badge +3
Ik heb een Dal Vrij-abonnement en reis dagelijks van A via Utrecht Centraal naar B. Vrijwel altijd check ik voor 6.35 uur in om gratis te kunnen reizen. Dat was vandaag ook het plan, maar toen ontving ik net voor ik de deur uit wilde gaan een notificatie op mijn smartphone dat er geen sprinters reden op een deeltraject van Utrecht Centraal naar B. Daarop heb ik eerst thuis even wat reismogelijkheden opgezocht op mijn laptop, om vervolgens in de spitsuren in te checken voor A-Utrecht Centraal en vanaf Utrecht Centraal mijn reis per lijnbussen te vervolgen; ik moest op tijd aanwezig zijn in B en op Utrecht Centraal werd tegen 7.00 uur nog omgeroepen dat er geen reisadvies mogelijk was.

Op welke vergoeding heb ik nu recht en hoe kan ik dat het eenvoudigst claimen? Voor Dal Vrij staat een vergoeding van de ritprijs bij minstens 60 minuten als tegen vol tarief gereisd wordt en een vergoeding van 5,50 euro als in de daluren gereisd wordt. Persoonlijk zou ik zeggen 2,20 (ritprijs vol tarief A-Utrecht Centraal) + 5,50 = 7,70 euro, want ik had deze reis gratis kunnen maken als er geen verstoring was geweest, dan had ik niet in de spitsuren ingecheckt en dan had ik 5,50 euro kunnen claimen omdat ik een afgekocht reisrecht heb. Klopt dit?

Vanzelfsprekend kan ik met transactieoverzichten aantonen dat ik vrijwel dagelijks deze reis maak en dat ik vandaag per lijnbus naar B gereisd ben. En natuurlijk zijn de kosten voor de lijnbussen voor mijn eigen rekening. (En ik kan op verzoek ook verduidelijken welke stations A en B zijn, maar zie liever niet dat Google dat ook weet :))
Hoi Gerroe, en welkom!

Ik zie dat jouw trein op tijd is vertrokken, en om 07.59 (dus 9 minuten later) op Amersfoort is aangekomen. De informatie die jij geeft, dat de trein na Utrecht terug naar Gouda is gegaan, is niet bij ons bekend. Deze gegevens ontvangen wij van ProRail en zouden dan ook moeten kloppen.

Jij bent dus van Rotterdam naar Utrecht gegaan. Op Utrecht ben je aangekomen om 07.28. Je zou dan weer terug naar Gouda zijn gereden, wat ongeveer 20 minuten is, dus daar zou je rond 07.48 aankomen. Vanaf Gouda ging er om 07.54 weer een trein naar Amersfoort, waarmee je om 08.34 op Amersfoort zou aankomen. Jij bent om 08.36 uitgecheckt.

Hoewel ik de claim gelet op onze gegevens terecht is afgewezen, maak ik in dit geval een uitzondering om bovengenoemde berekening. Je claim heb ik alsnog goedgekeurd.
Badge +3
Heb je mijn bericht nu over het hoofd gezien? 😛
Hmmm, blijkbaar. Terwijl het niet bepaald te missen is 😉.

Ik zet je vraag even uit bij mijn Claims-goeroe, voordat ik zelf dingen ga roepen. Ik kom bij je terug (dit keer wat sneller dan jouw andere vraag die nog uitstaat in dit topic).
Ik ben stomverbaasd. Mijn claim is afgewezen omdat er onvoldoende tijd vertraging was. Ja, als het aan de conductrice lag wel, ja. Die riep al voor we in Leiden aankwamen dat we 25 minuten vertragingen hadden. Maar toen stonden we nog een tijd stil. Direct bij het uitstappen heb ik een foto gemaakt als bewijs. We hadden om 10.02 aan moete komen. Het was 10.33! En op het bord staat duidelijk 30 minuten vertraging. Hoeveel bewijs heeft de NS nog meer nodig!?
@Tochjo: de terugkoppeling luidt als volgt:
"Bedoelt hij dat hij in een gewone situatie waarbij hij en in de spits en in de Dal reist ook op basis van beide (Dal Vrij en Reizen Vol tarief) een vergoeding wil, of bedoelt hij dat door deze uitzonderlijke situatie hij een beroep doet op ons omdat hij noodgedwongen anders moet reizen? Ik wil graag even nakijken wat hij heeft gedaan en op basis daarvan kijken hoe en wat."

Vind je het goed als mijn collega even meekijkt? Zo ja, wil je mij dan even via een privébericht je kaartnummer sturen?
@Loekinadamwest: als je een claimnummer noemt kan ik met je meekijken.
@Sivan: 41079447
Ik zie dat Amsterdam Sloterdijk op die dag sowieso drama was: veel treinen hadden vertraging. Jouw trein is zo te zien met inderdaad 30 minuten vertraging vertrokken. Waarom de claim is afgewezen, is mij niet duidelijk, maar ik heb hem handmatig in ieder geval alsnog goedgekeurd!
Geweldig. Heel erg dank voor de hulp! Klopt. Was een drama daar met steeds oplopende vertragingen! Bedankt voor de snelle service! Groet, Loek
Geen dank Loek, en hopelijk verloopt je volgende reis prettiger!
Tot mijn verbazing is mijn claim voor geld terug bij vertraging afgewezen op 28 januari afgewezen. Terwijl ik die dag bijna 3 kwartier vertraging had. Dit kwam door dat er tussen Zaandam en Hoorn geen treinverkeer mogelijk was. Op advies van een medewerker ben ik toen met de omgeleide sneltrein uit Amsterdam Centraal via Alkmaar naar Hoorn gegaan. Daar moest ik vervolgens weer wachten op een trein naar Hoogkarspel. Kunnen jullie aangeven wat de reden is voor de afwijzing van deze claim? Gaat om nummer 41091695.
Goedemorgen Mstelten.

De trein van Duivendrecht richting Uitgeest is zonder vertraging (om 16.01) op Amsterdam Centraal aangekomen. Vanaf daar zou je volgens de reisplanner de trein richting Enkhuizen nemen van 16.09. Deze trein reed inderdaad niet verder dan Hoorn, waar je om 16.41 bent aangekomen.

Om 16.44 ging er een trein van Hoorn naar Hoogkarspel. Daarmee zou je om 16.54 op je eindbestemming zijn, precies zoals gepland. Welke trein heb jij vanaf Hoorn genomen?
Mstelten geeft aan dat er werd geadviseerd om om te reizen via Alkmaar, omdat er geen treinverkeer mogelijk zou zijn tussen Zaandam en Hoorn. Mstelten heeft dat advies opgevolgd en was dus al veel later in Hoorn.
Scherp, Pe_pe. Ik zie waar het is 'mis' gegaan.

Aangezien mijn collega je dit heeft geadviseerd, zal ik de claim alsnog goedkeuren.
De trein die van 1609 ging maar tot zaandam. Als hij toch verder is gereden dan klopte de omroep en de informatie die ik van een medewerker kreeg niet. Daarnaast vind ik het dan ook raar dat de trein die later gaat dan alsnog wordt omgeleid via Alkmaar.
Daarnaast vind ik het dan ook raar dat de trein die later gaat dan alsnog wordt omgeleid via Alkmaar.

Voor de planners is het ook vaak even puzzelen of een trein wel of niet kan (door)rijden of omgeleid kan worden. Er kan derhalve ook een 'gat' zitten tussen de realiteit van dat moment en de omroep of informatie die een medewerkers tot zijn beschikking heeft.
Bedankt dat de claim in ieder geval alsnog wordt toekent. Ik hoop alleen dat er in toekomstige gevallen wel iets coulanter wordt omgaan in dit soort situaties. Mede door het antwoord dat Klaas-jan geeft dat er vertraging kan zijn in de informatie die wordt geven, waardoor ik blijkbaar onnodig vertraging heb opgelopen.
De computer die uw claim heeft afgewezen kan niet weten dat u een reisadvies hebt gekregen dat, uitgaande van de ritregistratie achteraf, niet juist was.
Dat klopt, maar zou wel "soepeler"
Sorry ik druk hier al per ongeluk op de stuur knop en zie hier op mijn telefoon even geen bewerk knop.

Maar om mijn reactie af te maken: de computer kan wel soepeler worden ingesteld, want mijn in en uitcheck tijd geven wel degelijk reden voor meer dan een halfuur vertraging aan en er was hiervoor ook wel degelijk een storing. Maar goed dat ter verbetering 😉 Ik ben blij dat het is opgelost.
41096574

Door vertraging op Zwolle -> Groningen heb ik mijn aansluiting gemist (Arriva spoor Groningen -> Leer) waardoor ik een uur vertraging had. Hoe kan ik het volle uur claimen?

Indien niet mogelijk is: zou je het willen aanpassen naar een half uur en goed willen keuren?

Mvg,

Alex

(Edit: het gaat mij hierbij dan in elk geval om een volle vergoeding van de kosten van de NS verbinding,
Hoi,

Ik heb meer dan een half uur vertraging opgelopen op 8-2-2016, maar mijn aanvraag is afgewezen omdat er te weinig vertraging was geconstateerd. Ik ben alleen benieuwd waar dat op gebaseerd is.

Die avond kwam ik iets voor zessen aan op perron Amsterdam Bijlmer en zag dat er allerlei uitval was op het traject Amsterdam Bijlmer-Utrecht. Wetende dat ik me even niet hoefde te haasten heb ik even iets bij de AH2Go gekocht en ben ik om 18:04 alsnog door de poortjes gegaan. Let wel: mocht de trein om 18:00 alsnog hebben gereden dan had ik die makkelijk gehaald. (Ik neem aan dat de situatie op Bijlmer wel redelijk bekend is met specifieke poortjes die toegang geven tot de roltrap; je checkt pas in als je daadwerkelijk naar het perron gaat).
Vervolgens kwam mijn trein op een compleet ander spoor aan (onaagekondigd!), wat op Bijlmer betekent dat je met honderden anderen een veel te smalle roltrap moet afsprinten, moet uitchecken, sprinten, weer moet inchecken bij de roltrap van het andere spoor en vervolgens weer een veel te smalle roltrap op moet gaan. Ik heb daardoor opnieuw moeten inchecken om 18:15 (wellicht oorzaak van de vergissing aan NS-zijde?). Vertraging op punt van vertrek was dus al 15 minuten.
Daarna heeft diezelfde trein nog 20 minuten vertraging extra opgelopen op het traject, waardoor ik niet om 19:32 aankwam in Nijmegen, maar pas om 19:52. Dat is dus nog bovenop de eerdere vertraging (zou eigenlijk 19:17 al gearriveerd moeten zijn). Dat lijkt me toch >30 minuten... Kunnen jullie de afwijzing verder toelichten? Hebben jullie de tweede check-in als uitgangspunt genomen?

Claimnummer: 41095154
@123alex: je claimt voor het NS-gedeelte, te weten Zwolle - Groningen. Op dit deel heb je minder dan 30 minuten vertraging gehad, en daarom is je claim terecht afgewezen, ook al ben je met meer dan een half uur (of zelfs een uur) vertraging in Leer aangekomen.

@Maarten: de trein van 18.00 (deze trein claim je) richting Heerlen is met een kwartier vertraging vertrokken. Deze trein was om 18.37 uur op Utrecht Centraal. Vanaf daar had je de trein naar Nijmegen kunnen nemen die om 18.54 (die van 18.38 had je vast niet gered), en was je om 19.47 op Nijmegen. Hoe heb jij nu gereisd?

@Maarten: de trein van 18.00 (deze trein claim je) richting Heerlen is met een kwartier vertraging vertrokken. Deze trein was om 18.37 uur op Utrecht Centraal. Vanaf daar had je de trein naar Nijmegen kunnen nemen die om 18.54 (die van 18.38 had je vast niet gered), en was je om 19.47 op Nijmegen. Hoe heb jij nu gereisd?


Dat was niet de eerste trein richting Utrecht die op Amsterdam Bijlmer Arena binnenkwam. Ik ben naar een ander spoor gerend (zoals aangegeven) omdat daar de eerste trein richting Utrecht op Bijlmer binnenkwam; namelijk de intercity naar Nijmegen van 18:15. De trein naar Heerlen was toen nog steeds niet gearriveerd. Ik weet niet zeker of de directe Nijmegen-trein exact dezelfde trein is waarop je mij in jouw scenario op wilde laten overstappen in Utrecht (wellicht was dat de 18:37 optie?) of dat er twee treinen vlak na elkaar naar Nijmegen zijn vertrokken, maar ik ben niet meer van trein gewisseld vanaf mijn vertrek op Bijlmer. In dit scenario had ik bij een normaal vertrek (18:00) om 19:17 aangekomen moeten zijn maar was ik er pas om 19:52. De extra vertraging lag hierbij (dus) niet in het overstappen maar is onderweg opgelopen, volgens mij ergens rondom Ede-Wageningen/Arnhem als ik het me goed herinner.

Afgezien daarvan valt me op aan jouw rekensom dat ik ook in jouw alternatieve scenario een half uur vertraging gehad zou hebben. Bij vertrek om 18:00 hoor ik om 19:17 in Nijmegen te arriveren, maar volgens jou kwam ik via deze manier pas om 19:47 aan. Of dat nu dezelfde Nijmegen trein is waarmee ik uiteindelijk ook heb gereisd weet ik niet (het is mogelijk), maar in beide scenario's heb ik 30 minuten of meer vertraging gehad.

Reageer