Geld terug bij vertraging | NS Community
Sticky

Geld terug bij vertraging

  • 7 September 2015
  • 294 reacties
  • 24375 Bekeken


Toon eerste bericht

294 reacties

THX, een claimnummer zou handig zijn.
Het claimnummer is 41075275.
Bedankt, THX.

Jouw trein (je claimt voor die van 17.35) is een minuut later dan gepland vertrokken, maar niet verder gegaan dan Leiden. Gelet daarop heb ik je claim alsnog toegewezen.
Klopt, vanwege de opgelopen vertraging reed deze niet verder dan Leiden. Dank je wel.
Op dinsdag 12 januari ging ik van Rotterdam Centraal naar Amersfoort. Aangekomen in Utrecht, werd er NIET omgeroepen dat de trein waar ik in zat, terug zou gaan naar Rotterdam. Toen ik meende in Amersfoort aangekomen te zijn, bleek dat ik terug in Gouda was. Daar snel overstappen; conducteurs op het perron geloofden het niet en vonden het vreemd. Maar wezen me wel de weg naar de andere trein. Samen met een stel andere passagiers gerend naar het andere perron en toen in een trein gestapt. Weer terug naar Utrecht en deze trein ging WEL door naar Amersfoort.
Al met al een vertraging van 45 minuten. Graag zie ik dan ook dat mijn claim opnieuw wordt bekeken en alsnog wordt toegewezen. Claimnummer: 41074213. Dankjewel alvast!
Badge +3
Ik heb een Dal Vrij-abonnement en reis dagelijks van A via Utrecht Centraal naar B. Vrijwel altijd check ik voor 6.35 uur in om gratis te kunnen reizen. Dat was vandaag ook het plan, maar toen ontving ik net voor ik de deur uit wilde gaan een notificatie op mijn smartphone dat er geen sprinters reden op een deeltraject van Utrecht Centraal naar B. Daarop heb ik eerst thuis even wat reismogelijkheden opgezocht op mijn laptop, om vervolgens in de spitsuren in te checken voor A-Utrecht Centraal en vanaf Utrecht Centraal mijn reis per lijnbussen te vervolgen; ik moest op tijd aanwezig zijn in B en op Utrecht Centraal werd tegen 7.00 uur nog omgeroepen dat er geen reisadvies mogelijk was.

Op welke vergoeding heb ik nu recht en hoe kan ik dat het eenvoudigst claimen? Voor Dal Vrij staat een vergoeding van de ritprijs bij minstens 60 minuten als tegen vol tarief gereisd wordt en een vergoeding van 5,50 euro als in de daluren gereisd wordt. Persoonlijk zou ik zeggen 2,20 (ritprijs vol tarief A-Utrecht Centraal) + 5,50 = 7,70 euro, want ik had deze reis gratis kunnen maken als er geen verstoring was geweest, dan had ik niet in de spitsuren ingecheckt en dan had ik 5,50 euro kunnen claimen omdat ik een afgekocht reisrecht heb. Klopt dit?

Vanzelfsprekend kan ik met transactieoverzichten aantonen dat ik vrijwel dagelijks deze reis maak en dat ik vandaag per lijnbus naar B gereisd ben. En natuurlijk zijn de kosten voor de lijnbussen voor mijn eigen rekening. (En ik kan op verzoek ook verduidelijken welke stations A en B zijn, maar zie liever niet dat Google dat ook weet :))
Hoi Gerroe, en welkom!

Ik zie dat jouw trein op tijd is vertrokken, en om 07.59 (dus 9 minuten later) op Amersfoort is aangekomen. De informatie die jij geeft, dat de trein na Utrecht terug naar Gouda is gegaan, is niet bij ons bekend. Deze gegevens ontvangen wij van ProRail en zouden dan ook moeten kloppen.

Jij bent dus van Rotterdam naar Utrecht gegaan. Op Utrecht ben je aangekomen om 07.28. Je zou dan weer terug naar Gouda zijn gereden, wat ongeveer 20 minuten is, dus daar zou je rond 07.48 aankomen. Vanaf Gouda ging er om 07.54 weer een trein naar Amersfoort, waarmee je om 08.34 op Amersfoort zou aankomen. Jij bent om 08.36 uitgecheckt.

Hoewel ik de claim gelet op onze gegevens terecht is afgewezen, maak ik in dit geval een uitzondering om bovengenoemde berekening. Je claim heb ik alsnog goedgekeurd.
Badge +3
Heb je mijn bericht nu over het hoofd gezien? 😛
Hmmm, blijkbaar. Terwijl het niet bepaald te missen is 😉.

Ik zet je vraag even uit bij mijn Claims-goeroe, voordat ik zelf dingen ga roepen. Ik kom bij je terug (dit keer wat sneller dan jouw andere vraag die nog uitstaat in dit topic).
Ik ben stomverbaasd. Mijn claim is afgewezen omdat er onvoldoende tijd vertraging was. Ja, als het aan de conductrice lag wel, ja. Die riep al voor we in Leiden aankwamen dat we 25 minuten vertragingen hadden. Maar toen stonden we nog een tijd stil. Direct bij het uitstappen heb ik een foto gemaakt als bewijs. We hadden om 10.02 aan moete komen. Het was 10.33! En op het bord staat duidelijk 30 minuten vertraging. Hoeveel bewijs heeft de NS nog meer nodig!?
@Tochjo: de terugkoppeling luidt als volgt:
"Bedoelt hij dat hij in een gewone situatie waarbij hij en in de spits en in de Dal reist ook op basis van beide (Dal Vrij en Reizen Vol tarief) een vergoeding wil, of bedoelt hij dat door deze uitzonderlijke situatie hij een beroep doet op ons omdat hij noodgedwongen anders moet reizen? Ik wil graag even nakijken wat hij heeft gedaan en op basis daarvan kijken hoe en wat."

Vind je het goed als mijn collega even meekijkt? Zo ja, wil je mij dan even via een privébericht je kaartnummer sturen?
@Loekinadamwest: als je een claimnummer noemt kan ik met je meekijken.
@Sivan: 41079447
Ik zie dat Amsterdam Sloterdijk op die dag sowieso drama was: veel treinen hadden vertraging. Jouw trein is zo te zien met inderdaad 30 minuten vertraging vertrokken. Waarom de claim is afgewezen, is mij niet duidelijk, maar ik heb hem handmatig in ieder geval alsnog goedgekeurd!
Geweldig. Heel erg dank voor de hulp! Klopt. Was een drama daar met steeds oplopende vertragingen! Bedankt voor de snelle service! Groet, Loek
Geen dank Loek, en hopelijk verloopt je volgende reis prettiger!
Tot mijn verbazing is mijn claim voor geld terug bij vertraging afgewezen op 28 januari afgewezen. Terwijl ik die dag bijna 3 kwartier vertraging had. Dit kwam door dat er tussen Zaandam en Hoorn geen treinverkeer mogelijk was. Op advies van een medewerker ben ik toen met de omgeleide sneltrein uit Amsterdam Centraal via Alkmaar naar Hoorn gegaan. Daar moest ik vervolgens weer wachten op een trein naar Hoogkarspel. Kunnen jullie aangeven wat de reden is voor de afwijzing van deze claim? Gaat om nummer 41091695.
Goedemorgen Mstelten.

De trein van Duivendrecht richting Uitgeest is zonder vertraging (om 16.01) op Amsterdam Centraal aangekomen. Vanaf daar zou je volgens de reisplanner de trein richting Enkhuizen nemen van 16.09. Deze trein reed inderdaad niet verder dan Hoorn, waar je om 16.41 bent aangekomen.

Om 16.44 ging er een trein van Hoorn naar Hoogkarspel. Daarmee zou je om 16.54 op je eindbestemming zijn, precies zoals gepland. Welke trein heb jij vanaf Hoorn genomen?
Mstelten geeft aan dat er werd geadviseerd om om te reizen via Alkmaar, omdat er geen treinverkeer mogelijk zou zijn tussen Zaandam en Hoorn. Mstelten heeft dat advies opgevolgd en was dus al veel later in Hoorn.
Reputatie 2

Ik had gisteren 2 minuten vertraging waardoor ik een aansluiting miste (trein reed voor onze neus weg) en pas een half uur later verder kon reizen naar mijn eindbestemming.

 

Ik ben toen een sigaretje gaan roken, duurde 5 minuten. Langs de poortjes, dus uit- en ingecheckt. Dat wordt nu in mijn reis-overzicht aangegeven als twee afzonderlijke reizen. (is dat niet gek? 5 minuutjes? Hoort het niet te zijn dat dan de uitcheck vervalt en het 1 reis blijft?) Ik dacht hoe claim ik dan nu, want de beide reizen an sich hadden geen vertraging van 30 minuten. Maar ik was wel 30 minuten te laat op mijn eindbestemming. 

Ik belde net met de NS; de medewerker Bjorn zei dat ik voor beide reizen vertragingsvergoeding moest aanklikken. Ik zei dat is raar want nu zeg ik per reis ik had vertraging en strikt gnomen was dat in geen van beide reizen het geval. Toen zei Bjorn; Ja maar dan kun je in het opmerkingenveld uitleggen dat het 1 reis was. 

Ik heb toen braaf voor beide reizen geld terug bij vertraging aangeklikt. maar er kwam helemaal geen opmerkingenveld waar ik uitleg kon geven!

 

toen maar es hier gekeken...  

 

Hierboven staat dat je dan juist NIET twee reizen moet aanklikken. 

wat nu? Ik wacht maar op een reactie van de NS en dan kan ik evt per reply-mail antwoorden met uitleg. 

 

Wel slecht hoor, de antwoorden van jullie servicedeskmedewerker :-( 

 

 

 

Scherp, Pe_pe. Ik zie waar het is 'mis' gegaan.

Aangezien mijn collega je dit heeft geadviseerd, zal ik de claim alsnog goedkeuren.
De trein die van 1609 ging maar tot zaandam. Als hij toch verder is gereden dan klopte de omroep en de informatie die ik van een medewerker kreeg niet. Daarnaast vind ik het dan ook raar dat de trein die later gaat dan alsnog wordt omgeleid via Alkmaar.
Daarnaast vind ik het dan ook raar dat de trein die later gaat dan alsnog wordt omgeleid via Alkmaar.

Voor de planners is het ook vaak even puzzelen of een trein wel of niet kan (door)rijden of omgeleid kan worden. Er kan derhalve ook een 'gat' zitten tussen de realiteit van dat moment en de omroep of informatie die een medewerkers tot zijn beschikking heeft.
Bedankt dat de claim in ieder geval alsnog wordt toekent. Ik hoop alleen dat er in toekomstige gevallen wel iets coulanter wordt omgaan in dit soort situaties. Mede door het antwoord dat Klaas-jan geeft dat er vertraging kan zijn in de informatie die wordt geven, waardoor ik blijkbaar onnodig vertraging heb opgelopen.
De computer die uw claim heeft afgewezen kan niet weten dat u een reisadvies hebt gekregen dat, uitgaande van de ritregistratie achteraf, niet juist was.

Reageer