Geld terug bij vertraging | NS Community
Sticky

Geld terug bij vertraging

  • 7 September 2015
  • 294 reacties
  • 24375 Bekeken

Laatste update: 05-10-2021.

Let op! Vanaf heden worden claims niet meer via dit forum behandeld. Heb je een claim die is afgewezen en wil je een bezwaar indienen? Dit kan door te reageren op de e-mail van de afwijzing (let op: pas de onderwerpregel niet aan!). Dien je claim dus niet opnieuw in. Wees zo volledig mogelijk, dan is de kans op toewijzing het grootst.

Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem dan gerust in dit topic!

Wat houdt de regeling Geld terug bij vertraging in?
NS heeft een actief compensatiebeleid voor reizigers die geconfronteerd worden met een vertraging, de zogenoemde ‘Geld terug bij vertraging' regeling (GTbV-regeling). Bij het hanteren van deze regeling gaan wij uit van de goede trouw van haar reizigers. Om deze reden en met het oog op klantvriendelijkheid worden restitutieverzoeken snel uitgekeerd. Sinds 2013 zijn wij in staat om een groot deel van de claims vooraf (geautomatiseerd) te controleren op juistheid en volledigheid.

Hoe werkt het?
Wanneer je via Mijn NS of het formulier een claim indient, checkt de automatische controle op basis van de opgegeven vertrektijd en de NS begin- en eindbestemming, of er via de optimale reisroute daadwerkelijk een vertraging is opgetreden. Het uitgangspunt is dat er op basis van de opgegeven vertrektijd binnen 30 minuten na de geplande aankomsttijd een trein is gearriveerd op de eindbestemming. Overigens moet deze vertrektijd wel in de reisplanner worden weergeven. Het is zo dat zich uitzonderlijke situaties kunnen voordoen waardoor jij als reiziger een vertraging van meer dan 30 minuten hebt ondervonden, maar waar deze controle niet op berekend is. Aan de hand van jouw uitleg willen wij de claim in alle redelijkheid uiteraard opnieuw beoordelen.

Wanneer kom ik in aanmerking voor Geld terug bij vertraging?
Je komt in aanmerking voor deze regeling wanneer je een binnenlandse reis hebt gemaakt bij NS en je minimaal 30 minuten vertraging hebt gehad, en wanneer er geen geplande werkzaamheden waren op jouw traject.

Hoe dien ik een claim in bij NS?

  1. online via Mijn NS
  2. via het formulier (aan het loket of online via deze link)
  3. via NS Klantenservice

Ik heb gereisd met de Intercity Direct. En nu?
Deze claim kun je alleen via het formulier claimen. Doe dit dus niet via Mijn NS. Meer informatie vindt je hier.

Mijn claim is afgewezen. Ik ben het hier niet mee eens. Wat kan ik doen?
Vraag Klantenservice om jouw claim te herzien. Dit kan door te reageren in de e-mail die je ontvangen hebt over de afwijzing en hierin de benodigde aanvullende informatie door te geven. Dien je claim dus niet opnieuw in. 

Ik heb niet kunnen in- en/of uitchecken tijdens mijn reis, maar ik had wel meer dan 30 minuten vertraging. Wat moet ik doen?
Indien je een afgekocht reisproduct hebt, zoals Altijd Vrij, dan kun je je claim het beste meteen via Klantenservice indienen. Geef dan duidelijk aan hoe je hebt gereisd en op welke tijden.

Er waren werkzaamheden tijdens mijn reis. Krijg ik nu wel geld terug bij vertraging?
Bij geplande werkzaamheden valt de extra reistijd niet onder de regeling Geld terug bij vertraging. Is de vertraging echter meer dan de vooraf aangegeven tijd, dan kun je alsnog een claim indienen.

Ik heb een foutje gemaakt bij mijn claim! Wat nu?
Je kunt je claim laten aanpassen via dit forum of via Klantenservice. Dien je claim niet nogmaals in.

Ik heb een reis gemaakt met meerdere in- en uitcheckmomenten, maar ik had alleen op één deel vertraging. Hoe moet ik claimen?
Zorg ervoor dat je jouw begin- en eindstation opgeeft in je claim. Stel dat je hebt gereisd van Amsterdam Centraal naar Hollandsche Rading, waarbij je op Hilversum uit en weer in moet checken, dan vul je op jouw claim Amsterdam Centraal – Hollandsche Rading in, en niet Hilversum – Hollandsche Rading. Bestaat je reis vanwege een storing uit verschillende in- en uitcheckmomenten op een NS traject? Dan kun je tijdens het indienen van jouw claim zelf de eindbestemming wijzigen in Mijn NS. Je dient dan wel een check-uit op je eindstation te hebben. Let erop dat je maar één claim indient!

Ik heb een deel van mijn reis met een door NS ingezette bus gereisd. Wat nu?
Wanneer je een deel van de reis met een door NS ingezette bus hebt gereisd, dan dien je uit te checken op je eindbestemming. Doe je dit niet, dan klopt je check-in en check-uit niet meer. Zijn de poortjes gesloten? Vaak staan er mobiele palen bij de bus. Zo niet, vraag dan een NS-medewerker om hulp, of benader ons via de Servicezuil. Soms kan het echter gebeuren dat uitchecken op het eindstation niet mogelijk is. Geef dit dan aan in je verzoek. Dien je claim in via Klantenservice, niet via Mijn NS.

Wat als de poortjes dicht zijn en ik met de NS bus moet?
Wanneer je wegens een storing gesloten poortjes moet passeren om van en naar de NS bus te lopen, dan dient NS de poortjes op de stations open te zetten. Is dit niet het geval, gebruik dan de servicezuil om de poortjes te laten openen, of vraag een medewerker om hulp.

Hoe lang moet ik wachten op vervangend vervoer vanuit NS?
Je mag als reiziger van ons verwachten dat wij altijd ons best doen tijdens dit soort situaties. Enerzijds betekent dit dat wij maatregelen nemen voor zover die redelijkerwijs mogelijk zijn. Wij gebruiken de term redelijkerwijs omdat wat we kunnen bieden sterk afhankelijk is van de context. Ter illustratie de grote storing op en rond Utrecht Centraal van 11 september jongstleden. In zo’n situatie is het niet haalbaar om binnen 60 minuten het vervangende vervoer op sterkte (dezelfde geboden capaciteit als met de trein) te krijgen. Stel dat er 1000 reizigers uit een trein komen, en er kunnen gemiddeld 55 mensen mee per bus, dan moeten er 20 bussen ingezet worden voor alleen al die ene trein. Met de wetenschap dat er minimaal elke 5 minuten een trein binnenkomt of vertrekt op Utrecht, dan zijn er dus enorm veel bussen nodig. Deze hoeveelheid bussen is op zo’n korte termijn niet leverbaar vanuit de busbranche. Daarnaast maakt het uit op welk moment er alternatief vervoer geboden moet worden. Buiten de spits is er meer ruimte op de weg om reizigers per bus snel te kunnen vervoeren. In de spits is het veel drukker op de weg en door file niet mogelijk om zo snel te vervoeren als we eigenlijk zouden willen.

Concreet: in de buscontracten wordt een onderscheid gemaakt tussen de levering van bussen in de daluren (binnen 60 minuten) en de levering in de spits (binnen 75 minuten). Dit is vanaf het moment van bestellen. Er dient echter altijd rekening gehouden te worden met verschillende factoren, zoals omvang calamiteit, hoeveelheid benodigde bussen, de situatie op de weg, de bereikbaarheid van stations en de mogelijkheden tot halteren. Redelijkerwijs moet dus worden bezien binnen de context.

Wanneer er sprake is van uitval, doet ProRail een prognose van de verstoring en meldt deze aan NS. Afhankelijk hiervan besluit NS vervangend vervoer in te zetten. De inzet van dit vervoer is behalve afhankelijk van de context, ook afhankelijk van de situatie. Wanneer het om een gestrande trein gaat wordt er direct over gegaan tot het bestellen van bussen. Als er sprake is van een gestrande trein wordt er sowieso altijd onmiddellijk een 3 sporenbeleid gevolgd. Dit houdt in dat er drie oplossingsmogelijkheden in gang worden gezet zodat er altijd een snelste en een voor reizigers minst hinderlijke optie kan worden gekozen. In geval van een verstoring waarbij de verwachting is dat de treindienst binnen 60 minuten weer wordt opgestart, zal NS niet snel overgaan tot het bestellen van bussen. Bij een verstoring waarbij het evident is dat deze langer dan 60 minuten gaat duren (aanrijding, ontsporing, dreiging, ontruiming, etc.) gaat NS uiteraard meteen over tot het bestellen van vervangend vervoer.

Als NS proberen we bij dit soort grote verstoringen ook op individueel niveau te kijken wat wij voor een reiziger kunnen betekenen. Dit betekent dat jij als reiziger een van mijn collega’s op het station kunt aanspreken en hem of haar jouw situatie kunt voorleggen. Indien er sprake is van een uitzonderlijke en dringende situatie, kan er via persoonlijk contact worden gekeken wat er mogelijk is. Indien dit betekent dat er een taxi wordt geregeld, dien je wel rekening te gehouden met de levering daarvan, aangezien het om gecontracteerde partners gaat (en niet de taxi buiten het station).

Kun je met een anonieme OV-chipkaart ook Geld terug bij Vertraging krijgen?
Ja, dat kan! Wil je dit online doen dan kan dit door de kaart te koppelen aan jouw Mijn NS-account.

Ik heb gereisd met een eenmalige chipkaart. Kan ik een claim indienen?
Ja, ook met een eenmalige chipkaart kun je een claim indienen. Let er wel op dat je hebt in- en uitgecheckt.

Mijn claim is afgewezen omdat het bedrag te laag is. Hoe zit dat?
Het minimum van een claim moet € 2.30 zijn. De Europese regelgeving heeft dit minimum gezet op € 4.00, maar NS is hier bewust onder gaan zitten. Bedragen onder dit bedrag worden afgewezen door NS.

Ik heb gereisd met een Meereiskaart. Kan ik een claim indienen?
Ja, ook met een betaalde Meereiskaart kun je een claim indienen. De regeling geldt echter niet voor de gratis Meereiskaart, zoals die uit de Spoordeelweken.

Ik heb maar de helft van mijn dagkaart/Keuzedag/Meereiskaart teruggekregen. Hoe kan dat?
De dagkaart, Keuzedag en Meereiskaart wordt gezien als een retourtje. Dit betekent dat wanneer je vertraging hebt gehad tijdens de heen- of terugreis, de vergoeding wordt toegepast zoals bij een enkele reis. Wanneer je helemaal niet op je eindbestemming bent aangekomen, dan kun je je verzoek via Klantenservice indienen.

Ik heb niet op de eindbestemming uitgecheckt, omdat ik ander vervoer heb genomen. Wat nu?
Wanneer je met een NS-bus hebt gereisd, dien je pas uit te checken op de eindbestemming. Je checkt dus niet uit op het station waar je de bus pakt, maar pas op het station waar je moet zijn. Heb je gekozen voor vervangend vervoer van een andere vervoerder of heb je met de auto gereisd? In dat geval worden de kosten niet vergoed. Heb je je reis niet gemaakt, omdat er teveel problemen op het station waren? Dien je verzoek dan in via Klantenservice, en zorg ervoor dat je verzoek zo volledig mogelijk is.

Ik heb een claim ingediend, maar ik heb nog geen geld gehad. Hoe kan dat?
Wanneer je een claim indient met een formulier, duurt het uiterlijk vier weken voordat jouw claim wordt behandeld. Wanneer je de claim indient via Klantenservice (brief, e-mail of telefoon) of Mijn NS duurt het uiterlijk twee weken.

Meer informatie vind je hier


294 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Het is wel zo dat de vermelde viaprijzen de totale kosten van twee reizen zijn, dus niet de prijs van één reis met omweg (hoewel het gegeven reisplan wel uitgaat van gelijk doorreizen). Sowieso zijn deze prijzen dus niet gerelateerd aan gtbv.

Volgens mij wordt een ‘via' berekend als één reis (met overstap dus).

Eindhoven - Driebergen-Zeist € 17,60 (90 TE)
Driebergen-Zeist - Woerden € 6,30 (28 TE)

Bij twee losse reizen zou je dus € 23,90 verwachten, maar de Reisplanner geeft € 21,38 (en de prijs van 118 TE is inderdaad € 21,40).

Bij mij geven ns.nl en de NS-app wel € 23,90. De door jou genoemde € 41,60 voor de andere reis (

) is ook de totale kosten van twee reizen .

 

Reputatie 6
Badge +2

Het is wel zo dat de vermelde viaprijzen de totale kosten van twee reizen zijn, dus niet de prijs van één reis met omweg (hoewel het gegeven reisplan wel uitgaat van gelijk doorreizen). Sowieso zijn deze prijzen dus niet gerelateerd aan gtbv.

Men zou erachter moeten zien te komen wat er van een OV-chipkaart (zonder reis- of kortingsproduct) wordt afgeschreven als er een reis zoals Leeuwarden via Kampen en Hengelo naar Obdam, (dus langs meerdere omwegen, waarvan minimaal 1 doodlopend punt en met minimaal 2 vervoerders) gemaakt wordt en en daarbij alle in- en uitchecks op alle stations binnen 35 minuten plaatsvinden.

Het lijkt mij wel heel frappant als een soortgelijke reis Nijmegen-Stavoren-Groningen-Vlissingen (met CICO's bij de vervoerderswissels in Leeuwarden en Groningen én in Stavoren binnen de 35 minuten) vol-tarief niet meer dan € 27,40 (1e klas: € 46,59) zou gaan kosten. Bij ontdekking ervan zou zo'n bericht hierover binnen de kortste keren als een lopend-vuurtje rondgaan met als gevolg dat er op den duur bijna geen Dagkaarten (over de € 50, resp. € 90) meer verkocht gaan worden.

Doodlopen maakt niet uit, als je maar uit- en incheckt.

Nijmegen-Stavoren-Groningen-Vlissingen kan net, want je moet in Groningen inchecken binnen 6 uur na inchecken in Nijmegen.

Badge +3

Ongeacht abonnementen e.d. kost een enkele reis met een ov-chipkaart (200+ TE) in principe maximaal € 27,90 voor 2e klas (en € 46,59 voor 1e klas).

Deze prijzen zijn voor 2022, maar bij deze even wat voorbeelden:

  • Voor een reis van bijv. Rotterdam naar Groningen (248 TE) met NS only krijg je daar dan gewoon GTbV voor bij vertraging (met als maximum de maandelijkse kosten van je abonnement, dus bij 1e klas Weekend Vrij blijft dat bij € 31,60 + € 6,10 = € 37,70)
  • Reis je vanaf Groningen door naar Delfzijl dan is de rit met Arriva gratis (want je zit al over de 200 TE)
  • Als Arriva aan GTbV zou doen (voor Groningen - Delfzijl) is dat dus over een reis die je sowieso al niets kostte.

Maar nu kom je uit Utrecht en reist naar Delfzijl:

  • Utrecht - Groningen is 192 TE, en kost (zonder abonnement) € 27,30. Voor de rit naar Delfzijl (dat zijn 38 TE) mag Arriva je nog maar 8 TE in rekening brengen, en omdat die wat duurder zijn dan bij NS kost Utrecht - Delfzijl (230 TE) je dus iets meer dan het NS maximum van € 27,90 namelijk € 28,65 en dat is verdedigbaar op zich.
  • Dat is dus € 27,30 voor NS (Utrecht - Groningen) en € 1,35 voor nog 8 TE met Arriva. De overige 30 TE zijn ‘gratis’.
  • GTbV bij Arriva zou dan gaan over die € 1,35 ook al was je reis 38 TE, die normaal (zonder NS en langeafstandskorting) € 8,27 zou kosten.
  • Dat gaat dus de mist in wegens langeafstandskorting én het feit dat je niets hoeft te betalen voor elke TE boven de 200 maximum, ongeacht vervoerder(s).

In dit geval (Leeuwarden - Kampen - Hengelo, dus al 109+74=183 TE gereisd) moet je op elk vervolgtraject dus voor maximaal 17 TE bijbetalen, terwijl Hengelo - Obdam met NS gewoon 208 TE is, bovenop die 183 dus totaal 391 TE :disappointed_relieved:

NS rekent zich daarbij dus rijk (minder GTbV voor jou bij vertraging tussen Hengelo en Obdam) door je langeafstandskorting, want het verschil tussen 200+ TE en de 183 TE die je al gereisd had kost bij NS € 27,90 - € 26,60 = € 1,30 (prijspeil 2022 en 2e klas zonder korting). Daar zal dan voor 2021 die € 1,15 uit komen.

Maar dan rekent NS dus ook je Blauwnet ritten mee, en dat mag volgens mij niet. Sterker nog, bij reizen op saldo zouden die ritten niet eens bekend zijn bij NS (en krijg je dus keurig GTbV voor Hengelo - Obdam, ongeacht of je uit Leeuwarden kwam).

Met een NS saldo abonnement is die berekening natuurlijk wel anders dan een (Flex) enkele reis voltarief, en je krijgt dan een deel van je abonnementskosten terug. Zonder abonnement wél de volledige ritprijs bij 59+ minuten… 

Hoe dan ook, tussen Leeuwarden - Zwolle en Hengelo - Obdam (je ritten/reizen met NS) zit echt wel meer dan 35 minuten en zijn het dus twee losse reizen! Dat je daarbij via Kampen naar Hengelo gereisd bent (met Blauwnet) zou er niet eens toe moeten doen!

Hartstikke leuk dat er vermeld wordt dat je kan replyen op de mail die je bij toekenning compensatie krijgt, maar - ook bij het niet wijzigen van onderwerpregel - krijg ik constant mijn vragen over de toekenning terug alszijnde dat ik een noreplymailadres heb gebruikt. 

Via de chat kunnen ze me niet helpen en via de telefoon kwam ik er niet door. Oftewel, in januari vertraging, 20 februari toekenning compensatie van 109,90 binnen drie weken gestort en dan tot op heden 7 april nog niks gekregen. En dan ook zo’n ramp om ergens contact te krijgen. 

Reputatie 2

Ik had gisteren 2 minuten vertraging waardoor ik een aansluiting miste (trein reed voor onze neus weg) en pas een half uur later verder kon reizen naar mijn eindbestemming.

 

Ik ben toen een sigaretje gaan roken, duurde 5 minuten. Langs de poortjes, dus uit- en ingecheckt. Dat wordt nu in mijn reis-overzicht aangegeven als twee afzonderlijke reizen. (is dat niet gek? 5 minuutjes? Hoort het niet te zijn dat dan de uitcheck vervalt en het 1 reis blijft?) Ik dacht hoe claim ik dan nu, want de beide reizen an sich hadden geen vertraging van 30 minuten. Maar ik was wel 30 minuten te laat op mijn eindbestemming. 

Ik belde net met de NS; de medewerker Bjorn zei dat ik voor beide reizen vertragingsvergoeding moest aanklikken. Ik zei dat is raar want nu zeg ik per reis ik had vertraging en strikt gnomen was dat in geen van beide reizen het geval. Toen zei Bjorn; Ja maar dan kun je in het opmerkingenveld uitleggen dat het 1 reis was. 

Ik heb toen braaf voor beide reizen geld terug bij vertraging aangeklikt. maar er kwam helemaal geen opmerkingenveld waar ik uitleg kon geven!

 

toen maar es hier gekeken...  

 

Hierboven staat dat je dan juist NIET twee reizen moet aanklikken. 

wat nu? Ik wacht maar op een reactie van de NS en dan kan ik evt per reply-mail antwoorden met uitleg. 

 

Wel slecht hoor, de antwoorden van jullie servicedeskmedewerker :-( 

 

 

 

Badge +3

@henny2  Omdat er tussen je uit- en incheck (even roken) minder dan 35 minuten zat telt dat als één reis (met overstap).

In dat geval moet je niet vanuit je Reishistorie (waar inderdaad 2 losse ‘ritten’ staan) claimen, maar het formulier gebruiken op https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html (zonder Mijn NS).

Krijg je een afwijzing, dan kan je op de (noreply) mail alsnog reageren met uitleg over je gemiste overstap en daarom (kort) uitgecheckt waarna je de eerstvolgende trein hebt genomen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is voor mij al weer een tijdje geleden dat ik een GtbV claim heb ingediend, maar volgens mij was er bij indienen via je MijnNS account de mogelijkheid om een eerdere incheck op je kaart te selecteren, juist voor situaties als deze. Maar zoals gezegd, het is voor al weer een tijdje geleden, zal nu zo'n 3 jaar zijn, dus er kan intussen wel iets veranderd zijn. Maar opmerkingsveld heb ik nog nooit gezien, zou wel eens handig kunnen zijn in afwijkende situatie. Nu krijg je vaak in afwijkende situatie eerst een afwijzing waarna je moet replyen waarom jij vind dat je claim wel terecht is. 

Badge +3

Momo heeft gelijk, bij een claim via een reis in de reishistorie kan bij ‘ingecheckt’ of ‘uitgecheckt’ ook een ander station worden gekozen waar die dag is ingecheckt of uitgecheckt.

Ik herinner me wel de mogelijkheid opmerkingen bij een claim toe te voegen, maar dat is heel snel weer verdwenen omdat veel mensen dat gebruikten, ook bij claims die automatisch wel goed af te handelen waren, en claims met opmerkingen allemaal handmatig verwerkt moesten worden.

Reputatie 7
Badge +3

Nu je het zegt, ik meen me inderdaad te herinneren dat er bij de afschaffing van het papieren GtbV formulier en de introdructie van de huidige manier er werd aangegeven dat er de mogelijkheid was om een opmerking erbij te vermelden maar dat was volgens berichten hier al snel verdwenen. In de tijd dat het er wel was, had ik geen claim in te dienen. 

 

Ah, nog gevonden 

Ik heb wel een bij het oude papieren formulier een briefje gedaan met een uitleg van de vertraging omdat ik vermoedde dat zonder uitleg de uitleg de claim in eerste instantie zou worden afgekeurd “gevalletje vast in defecte trein”. 

 

Laatst bij opruimen vond ik nog 2 ongebruikte papieren formulieren. 😁

Badge +3

Een (weliswaar sticky) topic van april 2017 dat nog steeds niet gearchiveerd is? Handig!

Wij hebben lang niet alles gearchiveerd. Hier zijn we selectief in bezig geweest. Alles wat ons nog relevant leek hebben wij niet naar het archief verplaatst.

Badge +3

Wij hebben lang niet alles gearchiveerd. Hier zijn we selectief in bezig geweest. Alles wat ons nog relevant leek hebben wij niet naar het archief verplaatst.

Bij deze vind ik het topic (over vervanging van de antieke papieren GTbV formulieren) niet echt meer relevant.

Tenzij je via het formulier op de site nog steeds verwacht wordt om bijv. 08:59 in te vullen, en 8:59 of 8.59 of 0859 of 859 dus niet geaccepteerd wordt als je 1 minuut voor 9 bedoelt. 😅

Maar goed, de (toen nieuwe) pagina https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-bij-vertraging.html bestaat uiteraard nog gewoon.

Enne… https://nieuws.ns.nl/geld-terug-zonder-vertraging ook nog!

Achter de schermen zijn we nog steeds bezig met archiveren en selecteren van de topics hiervan. Dit zal ook altijd nog wel blijven spelen aangezien de tijd ook niet stil staat.

Reputatie 2

@henny2  Omdat er tussen je uit- en incheck (even roken) minder dan 35 minuten zat telt dat als één reis (met overstap).

In dat geval moet je niet vanuit je Reishistorie (waar inderdaad 2 losse ‘ritten’ staan) claimen, maar het formulier gebruiken op https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html (zonder Mijn NS).

Krijg je een afwijzing, dan kan je op de (noreply) mail alsnog reageren met uitleg over je gemiste overstap en daarom (kort) uitgecheckt waarna je de eerstvolgende trein hebt genomen.

Dit formulier lijkt idd de oplossing. Dank voor deze tip, @Robert B . Gek genoeg kreeg ik nu binnen 10 minuten een mail met goedkeuring van de claim, terwijl voor de NS de reishistorie in feite hetzelfde lijkt. Het lijkt wel of ze helemaal niet hebben gekeken en het een automatisch iets was. En er was hier ook geen opmerkingenveld.   

Reputatie 7

Wat doe je als je uit moet checken op een station omdat de trein niet verder gaat, naar jij moet nog wel verder? Vanavond Hengelo- Etten-Leur, maar door storing voor de rest van de avond tussen Roosendaal en Breda maar tot Breda gekomen. Poortjes daar allemaal dicht dus moeten uitchecken. Dus voor het systeem geen vertraging.... Later op eindbestemming aangekomen (met reguliere bus, want er zou vervangend vervoer gaan komen maar niet gezien, en aangezien ik geen zin had om na de lange rit nog eens eindeloos te wachten maar met de streekbus gegaan - nee, geen vergoeding hiervoor, ik weet het). 

En hulde aan de Arriva chauffeur die vier oudere mensen die een treinkaartje naar Vlissingen hadden en niet wisten wat te doen, gratis mee liet reizen!

Badge +3

Als ik met zelfgekozen vervangend vervoer op mijn eindstation aankom, dan check ik daar altijd even in en uit om duidelijk te maken dat ik er wel geweest ben en ook hoe laat. Vervolgens dien ik een claim in met die check-uit.

Bij het indienen van een claim is er ook de mogelijkheid aan te geven dat het eindstation niet bereikt is. Dat zou voor deze situatie waarschijnlijk ook een oplossing zijn.

In beide gevallen geldt: mocht een claim worden afgewezen, dan kan worden gereageerd op de afwijzings-e-mail om een toelichting te geven.

Laatste update: 05-10-2021.

Let op! Vanaf heden worden claims niet meer via dit forum behandeld. Heb je een claim die is afgewezen en wil je een bezwaar indienen? Dit kan door te reageren op de e-mail van de afwijzing (let op: pas de onderwerpregel niet aan!). Dien je claim dus niet opnieuw in. Wees zo volledig mogelijk, dan is de kans op toewijzing het grootst.

Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem dan gerust in dit topic!

Wat houdt de regeling Geld terug bij vertraging in?
NS heeft een actief compensatiebeleid voor reizigers die geconfronteerd worden met een vertraging, de zogenoemde ‘Geld terug bij vertraging' regeling (GTbV-regeling). Bij het hanteren van deze regeling gaan wij uit van de goede trouw van haar reizigers. Om deze reden en met het oog op klantvriendelijkheid worden restitutieverzoeken snel uitgekeerd. Sinds 2013 zijn wij in staat om een groot deel van de claims vooraf (geautomatiseerd) te controleren op juistheid en volledigheid.

Hoe werkt het?
Wanneer je via Mijn NS of het formulier een claim indient, checkt de automatische controle op basis van de opgegeven vertrektijd en de NS begin- en eindbestemming, of er via de optimale reisroute daadwerkelijk een vertraging is opgetreden. Het uitgangspunt is dat er op basis van de opgegeven vertrektijd binnen 30 minuten na de geplande aankomsttijd een trein is gearriveerd op de eindbestemming. Overigens moet deze vertrektijd wel in de reisplanner worden weergeven. Het is zo dat zich uitzonderlijke situaties kunnen voordoen waardoor jij als reiziger een vertraging van meer dan 30 minuten hebt ondervonden, maar waar deze controle niet op berekend is. Aan de hand van jouw uitleg willen wij de claim in alle redelijkheid uiteraard opnieuw beoordelen.

Wanneer kom ik in aanmerking voor Geld terug bij vertraging?
Je komt in aanmerking voor deze regeling wanneer je een binnenlandse reis hebt gemaakt bij NS en je minimaal 30 minuten vertraging hebt gehad, en wanneer er geen geplande werkzaamheden waren op jouw traject.

Hoe dien ik een claim in bij NS?

  1. online via Mijn NS
  2. via het formulier (aan het loket of online via deze link)
  3. via NS Klantenservice

Ik heb gereisd met de Intercity Direct. En nu?
Deze claim kun je alleen via het formulier claimen. Doe dit dus niet via Mijn NS. Meer informatie vindt je hier.

Mijn claim is afgewezen. Ik ben het hier niet mee eens. Wat kan ik doen?
Vraag Klantenservice om jouw claim te herzien. Dit kan door te reageren in de e-mail die je ontvangen hebt over de afwijzing en hierin de benodigde aanvullende informatie door te geven. Dien je claim dus niet opnieuw in. 

Ik heb niet kunnen in- en/of uitchecken tijdens mijn reis, maar ik had wel meer dan 30 minuten vertraging. Wat moet ik doen?
Indien je een afgekocht reisproduct hebt, zoals Altijd Vrij, dan kun je je claim het beste meteen via Klantenservice indienen. Geef dan duidelijk aan hoe je hebt gereisd en op welke tijden.

Er waren werkzaamheden tijdens mijn reis. Krijg ik nu wel geld terug bij vertraging?
Bij geplande werkzaamheden valt de extra reistijd niet onder de regeling Geld terug bij vertraging. Is de vertraging echter meer dan de vooraf aangegeven tijd, dan kun je alsnog een claim indienen.

Ik heb een foutje gemaakt bij mijn claim! Wat nu?
Je kunt je claim laten aanpassen via dit forum of via Klantenservice. Dien je claim niet nogmaals in.

Ik heb een reis gemaakt met meerdere in- en uitcheckmomenten, maar ik had alleen op één deel vertraging. Hoe moet ik claimen?
Zorg ervoor dat je jouw begin- en eindstation opgeeft in je claim. Stel dat je hebt gereisd van Amsterdam Centraal naar Hollandsche Rading, waarbij je op Hilversum uit en weer in moet checken, dan vul je op jouw claim Amsterdam Centraal – Hollandsche Rading in, en niet Hilversum – Hollandsche Rading. Bestaat je reis vanwege een storing uit verschillende in- en uitcheckmomenten op een NS traject? Dan kun je tijdens het indienen van jouw claim zelf de eindbestemming wijzigen in Mijn NS. Je dient dan wel een check-uit op je eindstation te hebben. Let erop dat je maar één claim indient!

Ik heb een deel van mijn reis met een door NS ingezette bus gereisd. Wat nu?
Wanneer je een deel van de reis met een door NS ingezette bus hebt gereisd, dan dien je uit te checken op je eindbestemming. Doe je dit niet, dan klopt je check-in en check-uit niet meer. Zijn de poortjes gesloten? Vaak staan er mobiele palen bij de bus. Zo niet, vraag dan een NS-medewerker om hulp, of benader ons via de Servicezuil. Soms kan het echter gebeuren dat uitchecken op het eindstation niet mogelijk is. Geef dit dan aan in je verzoek. Dien je claim in via Klantenservice, niet via Mijn NS.

Wat als de poortjes dicht zijn en ik met de NS bus moet?
Wanneer je wegens een storing gesloten poortjes moet passeren om van en naar de NS bus te lopen, dan dient NS de poortjes op de stations open te zetten. Is dit niet het geval, gebruik dan de servicezuil om de poortjes te laten openen, of vraag een medewerker om hulp.

Hoe lang moet ik wachten op vervangend vervoer vanuit NS?
Je mag als reiziger van ons verwachten dat wij altijd ons best doen tijdens dit soort situaties. Enerzijds betekent dit dat wij maatregelen nemen voor zover die redelijkerwijs mogelijk zijn. Wij gebruiken de term redelijkerwijs omdat wat we kunnen bieden sterk afhankelijk is van de context. Ter illustratie de grote storing op en rond Utrecht Centraal van 11 september jongstleden. In zo’n situatie is het niet haalbaar om binnen 60 minuten het vervangende vervoer op sterkte (dezelfde geboden capaciteit als met de trein) te krijgen. Stel dat er 1000 reizigers uit een trein komen, en er kunnen gemiddeld 55 mensen mee per bus, dan moeten er 20 bussen ingezet worden voor alleen al die ene trein. Met de wetenschap dat er minimaal elke 5 minuten een trein binnenkomt of vertrekt op Utrecht, dan zijn er dus enorm veel bussen nodig. Deze hoeveelheid bussen is op zo’n korte termijn niet leverbaar vanuit de busbranche. Daarnaast maakt het uit op welk moment er alternatief vervoer geboden moet worden. Buiten de spits is er meer ruimte op de weg om reizigers per bus snel te kunnen vervoeren. In de spits is het veel drukker op de weg en door file niet mogelijk om zo snel te vervoeren als we eigenlijk zouden willen.

Concreet: in de buscontracten wordt een onderscheid gemaakt tussen de levering van bussen in de daluren (binnen 60 minuten) en de levering in de spits (binnen 75 minuten). Dit is vanaf het moment van bestellen. Er dient echter altijd rekening gehouden te worden met verschillende factoren, zoals omvang calamiteit, hoeveelheid benodigde bussen, de situatie op de weg, de bereikbaarheid van stations en de mogelijkheden tot halteren. Redelijkerwijs moet dus worden bezien binnen de context.

Wanneer er sprake is van uitval, doet ProRail een prognose van de verstoring en meldt deze aan NS. Afhankelijk hiervan besluit NS vervangend vervoer in te zetten. De inzet van dit vervoer is behalve afhankelijk van de context, ook afhankelijk van de situatie. Wanneer het om een gestrande trein gaat wordt er direct over gegaan tot het bestellen van bussen. Als er sprake is van een gestrande trein wordt er sowieso altijd onmiddellijk een 3 sporenbeleid gevolgd. Dit houdt in dat er drie oplossingsmogelijkheden in gang worden gezet zodat er altijd een snelste en een voor reizigers minst hinderlijke optie kan worden gekozen. In geval van een verstoring waarbij de verwachting is dat de treindienst binnen 60 minuten weer wordt opgestart, zal NS niet snel overgaan tot het bestellen van bussen. Bij een verstoring waarbij het evident is dat deze langer dan 60 minuten gaat duren (aanrijding, ontsporing, dreiging, ontruiming, etc.) gaat NS uiteraard meteen over tot het bestellen van vervangend vervoer.

Als NS proberen we bij dit soort grote verstoringen ook op individueel niveau te kijken wat wij voor een reiziger kunnen betekenen. Dit betekent dat jij als reiziger een van mijn collega’s op het station kunt aanspreken en hem of haar jouw situatie kunt voorleggen. Indien er sprake is van een uitzonderlijke en dringende situatie, kan er via persoonlijk contact worden gekeken wat er mogelijk is. Indien dit betekent dat er een taxi wordt geregeld, dien je wel rekening te gehouden met de levering daarvan, aangezien het om gecontracteerde partners gaat (en niet de taxi buiten het station).

Kun je met een anonieme OV-chipkaart ook Geld terug bij Vertraging krijgen?
Ja, dat kan! Wil je dit online doen dan kan dit door de kaart te koppelen aan jouw Mijn NS-account.

Ik heb gereisd met een eenmalige chipkaart. Kan ik een claim indienen?
Ja, ook met een eenmalige chipkaart kun je een claim indienen. Let er wel op dat je hebt in- en uitgecheckt.

Mijn claim is afgewezen omdat het bedrag te laag is. Hoe zit dat?
Het minimum van een claim moet € 2.30 zijn. De Europese regelgeving heeft dit minimum gezet op € 4.00, maar NS is hier bewust onder gaan zitten. Bedragen onder dit bedrag worden afgewezen door NS.

Ik heb gereisd met een Meereiskaart. Kan ik een claim indienen?
Ja, ook met een betaalde Meereiskaart kun je een claim indienen. De regeling geldt echter niet voor de gratis Meereiskaart, zoals die uit de Spoordeelweken.

Ik heb maar de helft van mijn dagkaart/Keuzedag/Meereiskaart teruggekregen. Hoe kan dat?
De dagkaart, Keuzedag en Meereiskaart wordt gezien als een retourtje. Dit betekent dat wanneer je vertraging hebt gehad tijdens de heen- of terugreis, de vergoeding wordt toegepast zoals bij een enkele reis. Wanneer je helemaal niet op je eindbestemming bent aangekomen, dan kun je je verzoek via Klantenservice indienen.

Ik heb niet op de eindbestemming uitgecheckt, omdat ik ander vervoer heb genomen. Wat nu?
Wanneer je met een NS-bus hebt gereisd, dien je pas uit te checken op de eindbestemming. Je checkt dus niet uit op het station waar je de bus pakt, maar pas op het station waar je moet zijn. Heb je gekozen voor vervangend vervoer van een andere vervoerder of heb je met de auto gereisd? In dat geval worden de kosten niet vergoed. Heb je je reis niet gemaakt, omdat er teveel problemen op het station waren? Dien je verzoek dan in via Klantenservice, en zorg ervoor dat je verzoek zo volledig mogelijk is.

Ik heb een claim ingediend, maar ik heb nog geen geld gehad. Hoe kan dat?
Wanneer je een claim indient met een formulier, duurt het uiterlijk vier weken voordat jouw claim wordt behandeld. Wanneer je de claim indient via Klantenservice (brief, e-mail of telefoon) of Mijn NS duurt het uiterlijk twee weken.

Meer informatie vind je hier

Wat een waardeloos en ingewikkeld systeem voor de NS reiziger met een OV pas. Het wordt zo moeilijk gemaakt om je geld retour te krijgen, dat veel mensen het er bij laten zitten!

Badge +3

Reizigers die met een betaalpas gereisd hebben, kunnen via dit formulier een beroep doen op de regeling Geld terug bij vertraging. Lijkt me bepaald niet ingewikkeld.

Reputatie 5

Ik denk niet dat met een OV pas reizen met een betaalpas bedoeld wordt.

Met OVpay kun je trouwens, nadat je de betaalpas aan Mijn NS hebt toegevoegd, gewoon via de reishistorie geld bij vertraging terugvragen.

Reageer