beantwoord

Geld terug bij vertraging

• 3 november 2015
  • 23 reacties
  • 388 Bekeken

Ik heb onlangs "geld terug bij vertraging aangevraagd". Er wordt rondom vertrek tijd van mijn trein aangekondigd dat die niet rijdt. Het is een sprinter en op die tijdstip rijden ze 2 x per uur. Ik - net als veel mensen - op het perron - moeten wachten op de volgende trein. Die volgende trein komt met 5 minuten vertraging en blijft nog eens 5 minuten op het perron staan. In totaal loop ik ruim 40 minuten vertraging. Maar mijn aanvraag is voor de 2e keer afgewezen. Wat zijn de spelregels? Waarom word mijn aanvraag niet gehonoreerd?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 16 november 2015, 13:32

Excuses,Ligia.

Uiteraard ben je vrij om te reizen zoals jij dit wil. Houd er alleen wel rekening mee dat bij het afhandelen van een GTbV-verzoek er wordt gekeken naar het advies dat de reisplanner geeft. Als jij er zelf voor kiest hiervan af te wijken, kan je claim dus afgewezen worden. Alleen bij wijze van uitzondering (tenzij NS zelf een alternatief advies geeft vanwege een storing o.i.d.) wordt je claim dan herzien.

Ik heb je claim nu aangepast en toegewezen.
Bekijk origineel

23 reacties

Het is altijd lastig uitspraken te doen over een claim zonder de gegevens te hebben. Heb je voor ons het claimnummer? Dan gaan we er serieus naar kijken Ligia.
Dank je, Klaas-Jan, voor de reactie. "Afwijzing claim Geld terug bij vertraging (40991037)". De vertraging heeft plaats gevonden in mijn overstapstation Leiden. Mijn traject is Rotterdam Centraal - Leiden - Nieuw Vennep. Op deze dag is de trein van 18.06 (sprinter naar Hilversum) last minute gecancelled.
Hoi Ligia. Ik heb even naar je claim gekeken.

Je claimt voor Rotterdam CS - Nieuw Vennep, met vertrektijd 18.36, op 6 oktober. Je bent om 17.46 ingecheckt en de reisplanner geeft geen vertrektijd van 18.36. Je hebt denk ik je claim niet goed ingevuld.

Je hebt het over vertrektijd 18.06 en een sprinter naar Hilversum. Ook deze reis vind ik niet terug in de Reisplanner. Hoe heb jij precies gereisd?
Ligia, ik help je graag verder. Kun je mij nog laten weten hoe je hebt gereisd?
Reputatie 3
@Sivan: vreemd, ik vind 'm meteen: Leiden - Nieuw Vennep, vertrek 18.06 en 18.36, reistijd 11 minuten. Op 6 oktober had de sprinter van 18.06 bij vertrek een vertraging van bijna 2 minuten, terwijl die van 18.36 niet gereden heeft.
Floris, bedankt voor het meedenken. Wanneer ik eventueel een claim opnieuw beoordeel, vraag ik altijd aan de reiziger hoe hij of zij precies heeft gereisd. Dit omdat ik ook mijn advies hierop kan aanpassen.

Ligia heeft van Rotterdam naar Nieuw Vennep gereisd. Zij claimt nu voor ditzelfde traject, dus dan klopt de opgegeven vertrektijd niet. Die vertrektijd geldt alleen voor de reis die jij hierboven noemt. Het systeem is hierdoor gaan kijken naar een heel andere reis, waar onvoldoende vertraging is gevonden. Ik wacht even een reactie van Ligia af voordat ik hiermee verder ga.
Reputatie 3
@Sivan: Uiteraard kan het systeem deze claim niet vinden. Maar ik ging er vanuit dat je zelf al de stap verder had gedacht zoals ik die verwoordde. Ik begreep uit de uitleg van Ligia al dat het de overstap in Leiden moest zijn die haar problemen veroorzaakte. Vandaar dat ik reageerde op jouw opmerking dat je de reis niet kon vinden
Ik begrijp het 🙂.
Ligia, zou je nog willen reageren? Ik help je graag met deze claim.
@Silvan - Hier zit ie:
Beste allemaal, mijn claim is afgewezen. Naar mijn mening onterecht. Op die dag 02/11 reden he-le-maal geen treinen vanuit Nieuw Vennep. Ik heb rondom 7.40 ingechekt , trein van 7.42 gecanceld naar Leiden gecanceld , trein van 7.47 naar Schiphol gecanceld, en de volgende en de volgende ook gecanceld. Dat kunnen jullie makkelijk vinden in jullie systeem neem ik aan. Vervolgens heb ik uitgecheckt in de hoop dat bussen ingezet zouden worden. Niet dus. Ik ben pas veel later weer ingecheckt.
Mijn grote ergenis is dat ik in de afgelopen maand minstens een keer per week een groete storing moet mee maken (of tussen Den Haag-Rotterdam of tussen Leiden en Schiphol) met alle gevolgen van dien zowel privé als op mijn werk en toch regelmatig wordt mijn claims afgewezen. Ik moet of bellen met NS of via deze wijze smeken om een claim.
@Silva
Wat is dan niet duidelijk op mijn eerdere claim? Heb jij nog vragen over mijn claim nr 40991037?
Ik check in altijd in Rotterdam, maak een overstap in Leiden waar ik de volgende trein neem van Leiden naar Nieuw Vennep. Ik hoef in leiden niet in en uit te cjecken uiteraard. Maar het online claimformulier is incompleet en biedt geen ruimte om een heel traject toe te lichten. Daarnaast kijken de mensen die een claim beoordelen blijkbaar nooit verder dan de tijd van cehck in en check out.

quote=Sivan NS]Hoi Ligia. Ik heb even naar je claim gekeken.

Je claimt voor Rotterdam CS - Nieuw Vennep, met vertrektijd 18.36, op 6 oktober. Je bent om 17.46 ingecheckt en de reisplanner geeft geen vertrektijd van 18.36. Je hebt denk ik je claim niet goed ingevuld.

Je hebt het over vertrektijd 18.06 en een sprinter naar Hilversum. Ook deze reis vind ik niet terug in de Reisplanner. Hoe heb jij precies gereisd?[/quote]
Hoi Ligia.

Claim 40991037: dergelijke claims worden niet door een medewerker maar door het systeem bekeken. Als jouw reis dus afwijkt, dan kun je claimen via een uitgeprint formulier met begeleidend schrijven. Dan kijkt een medewerker ernaar. In jouw geval was dit ook het beste geweest. Jij claimt nu voor Rotterdam - Nieuw Vennep, en dan vind ik de opgegeven reistijd niet terug. Dankzij Floris begrijp ik dat je om 18.36 uit Leiden bent vertrokken, maar welke trein had je vanaf Rotterdam? Als je mij even je volledige reis geeft, dan kan ik je claim namelijk aanpassen.

In je eerdere bericht staat geen claimnummer. Heb je dat voor me?
edit: verkeerd gelezen. 😳
Beste Silvan,
Ik reis elke dag via Leiden. Er bestaat geen direct verbindign tussen Nieuw Vennep en Rotterdam Centraal.
Genoemde reis ging als volgende: ingecheckt 17.46 - Ingestap Intercity naar Lelystad Centrum van 17.52 - uitgestap 18.27 in Leiden - Vanuit Leiden was de bedoeling Sprinter naar Hilversum van 18.36 te nemen. Er werd bij deze Sprinter naar Hilversum eerst een vertraging van 5 minuten opgeroepen, daarna 10 minuten daarna is deze rit gecanceld. De volgende trein is rondom 19.10 aangekomen en liep op zijn beurt aan aantal minuten vertraging. Dus: Rotterdam - Leiden geen vertraging / Leiden - Nieuw Vennep - 40 min vertraging.
Graag ontvang ik een link voor de schriftelijke claimformulier.
Dank alvast.

Hoi Ligia.

Claim 40991037: dergelijke claims worden niet door een medewerker maar door het systeem bekeken. Als jouw reis dus afwijkt, dan kun je claimen via een uitgeprint formulier met begeleidend schrijven. Dan kijkt een medewerker ernaar. In jouw geval was dit ook het beste geweest. Jij claimt nu voor Rotterdam - Nieuw Vennep, en dan vind ik de opgegeven reistijd niet terug. Dankzij Floris begrijp ik dat je om 18.36 uit Leiden bent vertrokken, maar welke trein had je vanaf Rotterdam? Als je mij even je volledige reis geeft, dan kan ik je claim namelijk aanpassen.

In je eerdere bericht staat geen claimnummer. Heb je dat voor me?
Als je om 17.52 met de trein richting Lelystad gaat, ben je niet om 18.27 maar om 18.36 in Leiden. Vanaf daar zou de eerstvolgende trein om 19.06 gaan. Daarom geeft de reisplanner een overstap aan op Den Haag, niet op Leiden.
Nee Silvan, ik doe dit trajec al 5 en 1/2 jaar , 5 x per week. Volgens de diesntregeling kom ik dan om 18.25 in Leiden. Om 18.27 volgt deze Intercity naar Lelystad Centrum zijn reis, via Schiphol em Amsterdam Centraal naar Lelystad. Kijk AUB naar bijgevoedg bijlage.

Ik weet wat de reisplanner aangeeft. Ik kan zowel in Den Haag Laan van NOI overstappen als in Leiden. Ik kies (dat mag toch?) elke dag om in Leiden te overstappen vanwege meer schutting (minder koud, minder wind). Ongeacht mijn keus, ik zou zowiezo net zo lang staan in Den Haag Laan van NOI op die datum want die trein reed niet!!!
Excuses,Ligia.

Uiteraard ben je vrij om te reizen zoals jij dit wil. Houd er alleen wel rekening mee dat bij het afhandelen van een GTbV-verzoek er wordt gekeken naar het advies dat de reisplanner geeft. Als jij er zelf voor kiest hiervan af te wijken, kan je claim dus afgewezen worden. Alleen bij wijze van uitzondering (tenzij NS zelf een alternatief advies geeft vanwege een storing o.i.d.) wordt je claim dan herzien.

Ik heb je claim nu aangepast en toegewezen.
Dankjewel, Silvan.
Hup, naar de volgende: claim 41012980
Op de datum reden geen treinen. Ik heb ingecheckt rondom 7.40 maar na lang wachten heb uitgecheckt om te kijken of er bussen reden. Alleen mijn 2e incheck moment is zichtbaar in mijn reisgeschiedenis. Het gaat dus op mijn reis vanuit Nieuw Vennep.
Hoi Ligia. Er reden wel treinen, en volgens mij ben jij via Schiphol gereisd, klopt dat?
Silvan, ga jij mij serieus beweren dat de sprinter van 7.42 en 7.57 van Nieuw Vennep naar Leiden op die ochtend op tijd reden? En ik maar in de kou staan te wachten, samen met nog tientallen fozenzen. En ja, uiteindelijk ben ik via Schiphol gegaan, wat ook aangegeven wordt als advies in de reisplanner.
Hoi Ligia. Ik denk dat we elkaar verkeerd begrepen. Ik doelde vooral op die volledige ochtend. Overigens zouden die twee treinen volgens onze gegevens wel hebben gereden, maar met een flinke achterstand.

Bedankt voor de aanvulling. Ook in dit geval had je beter een claim via een uitgeprint formulier kunnen indienen, omdat die omweg via Schiphol (die inderdaad logisch is) dan mee wordt genomen (dit is op je reistransacties niet goed te zien namelijk).

Op basis van de aanvullende gegevens heb ik de claim nu goedgekeurd.
Bedankt, Sivan (sorry voor de eerdere mispellingen van jouw naam). Zelf vind ik het online formulier volledig nutteloos. Ik ga voortaan mijn claims schriftelijk indienen. Ik ging ervanuit dat jij gezien de tijd die ik had ingecheckt zou weten welke ritten ik bedoelde.
Als mijn nu nog in behandeling claims worden onterecht afgewezen zal ik je blijven lastig vallen ; )

Reageer