-
-
Op het juiste spoor
-
1 reactie
Hoe zijn de ervaringen met "Geld terug bij vertraging"?
Het gaat vaak om kleine bedragen. Moet je veel moeite gaan doen om een klein bedrag terug te krijgen? En dan vooral als je claim in eerste instantie wordt afgewezen.
Mijn ervaring: Op zondag 14 oktober heb ik 's morgens op het station van Gouda samen met mijn vriendin en nog vijf anderen vastgezeten in een trein. De trein had net het station verlaten richting Alphen a/d Rijn maar vanwege een rood sein dat door de machinist iets te laat werd opgemerkt gingen er allerlei veiligheidsmaatregelen in werking waardoor wij een uur lang vast bleven zitten. Het perron was vlakbij maar vanwege die zelfde veiligheidsvoorschriften mochten we niet lopend terug naar het perron. Na een half uur zagen we de volgende trein vanaf een ander perron vertrekken en omdat onze trein in zijn achteruit weer terug het station in werd gereden konden we nog net de trein van nog een half uur later halen zodat de totale vertraging uiteindelijk een uur bedroeg. Heel vervelend allemaal, vooral omdat ik daardoor te laat kwam op mijn afspraak in Alphen.
Op zich kan ik daar wel mee leven. Veiligheid voor alles en soms heb je pech. Overmacht wat de NS betreft.
Wat ik vervolgens heel vervelend vind is dat ik bij me het claimen van de €3,80 reiskosten totaal niet serieus genomen voel. In eerste instantie werd de claim zonder meer afgewezen. Nadat ik er tegen in beroep was gegaan kreeg ik een mailtje dat ik geen uur vertraging had gehad maar slechts "30 minuten of meer". En aangezien ik dan maar recht heb op € 1,90 (= de helft van €3,80) en omdat dat minder is dan het minimum bedrag van € 2,30 krijg ik helemaal niets.
Ik krijg het idee dat degene die de claims beoordeelt niet geïnformeerd wordt over het feit dat er een trein een uur lang heeft stilgestaan. Met maar zeven reizigers erin, maar toch.