Geld terug bij vertraging

• 24 oktober 2018
  • 3 reacties
  • 148 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Hoe zijn de ervaringen met "Geld terug bij vertraging"?
Het gaat vaak om kleine bedragen. Moet je veel moeite gaan doen om een klein bedrag terug te krijgen? En dan vooral als je claim in eerste instantie wordt afgewezen.
Mijn ervaring: Op zondag 14 oktober heb ik 's morgens op het station van Gouda samen met mijn vriendin en nog vijf anderen vastgezeten in een trein. De trein had net het station verlaten richting Alphen a/d Rijn maar vanwege een rood sein dat door de machinist iets te laat werd opgemerkt gingen er allerlei veiligheidsmaatregelen in werking waardoor wij een uur lang vast bleven zitten. Het perron was vlakbij maar vanwege die zelfde veiligheidsvoorschriften mochten we niet lopend terug naar het perron. Na een half uur zagen we de volgende trein vanaf een ander perron vertrekken en omdat onze trein in zijn achteruit weer terug het station in werd gereden konden we nog net de trein van nog een half uur later halen zodat de totale vertraging uiteindelijk een uur bedroeg. Heel vervelend allemaal, vooral omdat ik daardoor te laat kwam op mijn afspraak in Alphen.
Op zich kan ik daar wel mee leven. Veiligheid voor alles en soms heb je pech. Overmacht wat de NS betreft.
Wat ik vervolgens heel vervelend vind is dat ik bij me het claimen van de €3,80 reiskosten totaal niet serieus genomen voel. In eerste instantie werd de claim zonder meer afgewezen. Nadat ik er tegen in beroep was gegaan kreeg ik een mailtje dat ik geen uur vertraging had gehad maar slechts "30 minuten of meer". En aangezien ik dan maar recht heb op € 1,90 (= de helft van €3,80) en omdat dat minder is dan het minimum bedrag van € 2,30 krijg ik helemaal niets.
Ik krijg het idee dat degene die de claims beoordeelt niet geïnformeerd wordt over het feit dat er een trein een uur lang heeft stilgestaan. Met maar zeven reizigers erin, maar toch.

3 reacties

Ga nogmaals in beroep. Bij zestig minuten vertraging heeft u recht op teruggave van uw volledige ritprijs. Uw beroep had toegekend moeten worden.

De afhandeling van claims wordt in eerste instantie door een computer gedaan. Omdat de trein van een half uur later wel reed, dacht het systeem dat u mee kon met die trein. Vandaar de eerste afwijzing. Zodra u in beroep gaat, wordt de claim wel door een medewerker bekeken. Uw beroep had zoals gezegd gehonoreerd moeten worden.
Dank voor je reactie. Ik ga het nogmaals proberen. De vraag is hoe lang je dit vol moet houden omdat maar het om een klein bedrag gaat. En, is er misschien sprake van een ontmoedigingsbeleid bij de NS?
Reputatie 7
Badge +2
Bij dit soort vertragingen wordt een claim inderdaad vaak in eerste instantie afgewezen omdat er in systeem een reis gevonden waarbij er geen vertraging was. U kunt dan op de afwijzingsmail reageren. Doe dat met zoveel mogelijk informatie waaruit blijkt dat u inderdaad de door u aangegeven vertraging had. Zelf bewaar ik in dit soort gevallen bv screenprintjes van de reisplanner van zo’n reis of de info van treinposities.nl (en voorheen van OVtijden.com) om aan te kunnen tonen dat een bepaalde reis echt niet mogelijk was.
Voorheen kon je behalve digitaal ook op papier een claim indienen, bij zo’n papieren GTBV kon je gelijk al extra uitleg meesturen.

Reageer