beantwoord

Geld terug bij vertraging actietreinkaartje

• 20 december 2019
  • 4 reacties
  • 218 Bekeken

Reputatie 2

Het is een wat complexe situatie, ik hoop dat jullie het kunnen volgen. :slight_smile:

Gisteren heb ik een met een actietreinkaartje (dagretour) 't Harde - Den Haag Centraal de volgende trajecten afgelegd, alle binnen de mogelijkheden die de reisplanner biedt.

• Lelystad Centrum - Den Haag Laan van NOI
  • Den Haag Laan van NOI - Leiden Centraal
  • Leiden Centraal - 't Harde (via Lelystad en Zwolle)

Op het laatste traject had ik 30 minuten vertraging doordat trein 5678 uitviel (de sprinter Zwolle - Utrecht Centraal, vertrek 21:23 vanaf Zwolle). 

Het formulier vraagt om een ‘NS-vertrekstation’. Is dat in dit geval Leiden Centraal? Levert dat geen problemen op omdat ik niet de snelste route Den Haag Centraal - 't Harde heb gevolgd?

Overigens had een reis van Den Haag Centraal naar 't Harde op dezelfde tijd (via Utrecht, de snelste route) mij een uur vertraging opgeleverd vanwege de aanrijding bij Bilthoven. Een vergoeding voor 30 minuten vertraging lijkt mij dus zeker reëel.

icon

Beste antwoord door Thom 20 december 2019, 18:35

Bij e-tickets wordt niet gelet op een incheckstation, want u kunt er wel een poortje mee openen, maar er niet mee inchecken. Er wordt een vast deel vergoed volgens de vergoedingentabel

In uw geval, bij een vertraging van een half uur, is dat een vierde deel van de aanschafprijs als NS uw verhaal aannemelijk acht. Uw verzoek zal in eerste instantie mogelijk worden afgewezen, dan kunt een reply maken met de email waar uw afwijzing in vermeld wordt. Daar kunt u dan uw inderdaad wat complexe verhaal in kwijt. Vermeld ook de voor u nadelige verstoringen.

U kunt alleen reizen opvoeren die in de reisplanner staan. en zo die op de betreffende dag mogelijk waren. U had te maken met verstoringen, dan kan omreizen een geldig advies zijn. Ik zou de gemaakte reizen zo precies mogelijk vemelden.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Bij e-tickets wordt niet gelet op een incheckstation, want u kunt er wel een poortje mee openen, maar er niet mee inchecken. Er wordt een vast deel vergoed volgens de vergoedingentabel

In uw geval, bij een vertraging van een half uur, is dat een vierde deel van de aanschafprijs als NS uw verhaal aannemelijk acht. Uw verzoek zal in eerste instantie mogelijk worden afgewezen, dan kunt een reply maken met de email waar uw afwijzing in vermeld wordt. Daar kunt u dan uw inderdaad wat complexe verhaal in kwijt. Vermeld ook de voor u nadelige verstoringen.

U kunt alleen reizen opvoeren die in de reisplanner staan. en zo die op de betreffende dag mogelijk waren. U had te maken met verstoringen, dan kan omreizen een geldig advies zijn. Ik zou de gemaakte reizen zo precies mogelijk vemelden.

Reputatie 7
Badge +3

Was die dagretour overigens gekocht bij NS of via een ander kanaal (bv AH, ActievandeDag)?

Was het bij NS dan kunt u online een GTBV claim indienen, was het niet bij NS dan moet dat per post.  Zie hiervoor https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html

Er wordt inderdaad gevraagd om een vertrekstation (niet een incheckstation), omdat natuurlijk alleen met een vertrek- en aankomststation kan worden nagegaan of er om de tijd vertraging op die reis was. Voor het bedrag van de vergoeding maakt het zoals Thom al aangeeft niet uit. Omdat u op die laatste reis bent ingestapt in Leiden is dat inderdaad uw vertrekstation voor de betreffende reis met vertraging. Wordt de claim in eerste instantie afgewezen dan kun u bezwaar maken en terugmailen met de reden. Wanneer het e-ticket betreft die niet bij NS is gekocht en dus per post moet worden ingediend, kunt u denk ik direct al meer info aangeven.

Reputatie 2

Bedankt voor de informatie. Het is een e-ticket, dus ik kan geen toelichting geven. Mocht de claim worden afgewezen, dan kan ik met de busreizen aantonen dat ik de trajecten inderdaad heb afgelegd.

Badge +3

Actiekaartjes (couponcodes) van AH, vakantieveilingen en actievandedag e.d. worden meestal gewoon via de NS verzilverd en uitgegeven, dus leveren je een e-ticket op waarvoor je gewoon online GTbV kunt claimen door het ticketnummer in te vullen.

Zie https://www.ns.nl/uitgelicht/acties/albert-heijn.html, de link naar de reguliere GTbV pagina staat daar ook vermeld.

Reageer