beantwoord

Geld terug bij vertraging als ik door een storing bij ns eerst met een andere vervoerder heb gereisd

• 19 oktober 2019
  • 14 reacties
  • 330 Bekeken

Vorige week zaterdag moest ik van Ede wageningen naar Rotterdam, door een aanrijding met een persoon moest ik omrijden via Amersfoort, waardoor ik dus begonnen ben met reizen bij een andere vervoerder. Hoe regel ik nu geld terug bij vertraging? 

icon

Beste antwoord door Tamzin 19 oktober 2019, 08:39

Ik vrees niet. NS zorgt voor vervangend vervoer met eigen bussen en daarbij kunt u voor de eventuele vertraging claimen.

Als u echter besluit om dat vervangend vervoer niet te gebruiken en te reizen met een streekbus, een andere treinvervoerder, een taxi of een auto is dat geen reis met NS.

In dit concrete geval begint de NS-reis pas in Amersfoort en heeft u alleen recht op geld terug als u op uw reis tussen Amersfoort en Rotterdam vertraging hebt opgelopen. Als u in Ede had gewacht op de vervangende NS-bus had u wel recht gehad op geld terug.

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik vrees niet. NS zorgt voor vervangend vervoer met eigen bussen en daarbij kunt u voor de eventuele vertraging claimen.

Als u echter besluit om dat vervangend vervoer niet te gebruiken en te reizen met een streekbus, een andere treinvervoerder, een taxi of een auto is dat geen reis met NS.

In dit concrete geval begint de NS-reis pas in Amersfoort en heeft u alleen recht op geld terug als u op uw reis tussen Amersfoort en Rotterdam vertraging hebt opgelopen. Als u in Ede had gewacht op de vervangende NS-bus had u wel recht gehad op geld terug.

Beste Marjolijncoppens, welkom bij onze Community!

Wat balen dat je om hebt moeten reizen vorige week zaterdag. Helaas is het waar wat @Tamzin zegt. Op het moment dat jij ervoor kiest om te reizen op eigen initiatief, vergoeden wij geen kosten.

Excuses voor het ongemak.

Maar als je ingecheckt hebt in Ede, dan kun je toch aanvinken: Ik heb mijn bestemming niet kunnen bereiken?

Ik ben ooit gestrand in Amersfoort op weg naar Apeldoorn. Ik heb de lijndienst genomen (op eigen kosten) en heb ingevuld dat ik mijn eindbestemming niet kon bereiken. Ik kreeg netjes de volledige ticketprijs Amsterdam Centraal - Apeldoorn terug.

Toen met die grote stroomstoring in Amsterdam ben ik tot Naarden - Bussum gekomen en daar omgekeerd omdat de bussen te lang op zich zouden laten wachten. Dat had geen zin meer voor mij. Achteraf bleek dat de bussen pas negen uur later kwamen en ik kreeg de volledige ticketprijs terug.

Een andere keer ben ik gestrand in Lelystad. Ik heb zelf alternatief vervoer geregeld omdat ik haast had, maar ik kreeg gewoon de ticketprijs terug.

Emma NS, u zegt dat de NS geen kosten vergoedt als je op eigen initiatief gaat reizen. Mijn ervaring is een andere. De NS vergoedt de kosten van het alternatieve vervoer niet, maar wel de ticketprijs van NS. 

Marjolijncoppens heeft meer dan een uur vertraging gehad en zou dus het ticket Ede - Rotterdam terug moeten krijgen. Als ze had gewacht op de bus, was ze gratis naar Rotterdam gereisd. Nu moet ze het Connexxion-kaartje zelf betalen. 

Mocht de NS dat niet doen: dan is de creatieve oplossing om een e-ticket te kopen bij Connexxion en gewoon ingecheckt te blijven bij NS. Met ruim een uur vertraging kom je in Rotterdam aan en het systeem kan niet zien of je met de NS-bus gereisd hebt of niet. Met een andere OV-chipkaart werkt het ook, want de NS heeft geen inzicht in de reisgegevens van Connexxion. 

Reputatie 7
Badge +3

@Jan Haverkamp

Je kunt niet in Ede inchecken bij NS en vervolgens ook nog eens bij Connexxion. Wil je dat laatste dan zul je eerst de incheck bij NS moeten cancellen.

De truc met het eticket werkt alleen als je er een koopt voor het traject Ede-Amersfoort-Utrecht want als je in Ede incheckt kun je niet in de trein van Amersfoort naar Utrecht zitten. 

Gewoon even je beurt afwachten is gewoon het verstandigste tenzij je een vliegtuig moet halen of zo.

Reputatie 6
Badge

@Jan Haverkamp

De truc met het eticket werkt alleen als je er een koopt voor het traject Ede-Amersfoort-Utrecht want als je in Ede incheckt kun je niet in de trein van Amersfoort naar Utrecht zitten. 

Dat kan wel volgens mij, want van Arnhem/Ede-Wageningen naar Utrecht werd een omreisadvies via Deventer (Apeldoorn-Amersfoort-Utrecht) gegeven.

Reputatie 7
Badge +3

Dat laatste lijkt me stug vanaf Ede.

Reputatie 7
Badge +3

@Jan HaverkampIn feite heb jij een aantal keren onterechte claims ingediend, want zodra je met een andere vervoerder de reis voortzet heb je geen recht op GTbV vergoeding. Alleen voor de reis met NS kan bij meer dan 30 minuten vertraging beroep gedaan worden op de GeldTerugbijVertraging-regeling.

Praktijkvoorbeeld: Na uurlang treinuitval en info dat er niets meer gaat rijden, klantenservice op geen enkele manier niet bereikbaar, metro gepakt tot station, vanwaar de laatste trein nog wel zou gaan rijden. Afwijzing claim vanwege metro, want zelf voor alternatief vervoer gekozen..

Reputatie 5

Volgens mij is er sprake van willekeur. Vorig jaar wilde ik naar Uitgeest. Ik kwam niet verder dan Haarlem. Zou minimaal uur moeten wachten op rijdende trein. Mij op laten halen bij Haarlem Spaarnwoude en ik heb het bedrag vergoed gekregen van enkele reis Den Haag CS - Uitgeest. Ook al checkte ik uit op Haarlem Spaarnwoude en had ik eigen vervoer naar Uitgeest.

Reputatie 7
Badge +3

@Lies87

Dit lijkt weer op de kwalijke coulance van de Klantenservice om degenen die een grote waffel opzetten altijd maar geld te geven.

Reputatie 5

@Lies87

Dit lijkt weer op de kwalijke coulance van de Klantenservice om degenen die een grote waffel opzetten altijd maar geld te geven.

Bijzonder is deze opmerking als ik er niets voor hoefde te doen anders dan het formulier in te vullen welke in één keer goedgekeurd werd.

Badge +3

De rit Ede - Amersfoort is met Connexxion dus zal je daarvoor een geregistreerde in- en uitcheck moeten hebben, gevolgd door een incheck in Amersfoort bij NS (en uitcheck in Rotterdam natuurlijk).

GTbV claimen via Mijn NS zal dan niet lukken (er was geen vertraging Amersfoort - Rotterdam, je NS traject) maar via het formulier kan het wél.

Vul als vertrekstation dan Ede-Wageningen in en de geplande vertrektijd. Rotterdam (je bestemming) heb je bereikt, dus dat is een ja.

Wacht af of de claim goedgekeurd wordt, en zo niet reageer op de afwijzingsmail met het verhaal dat er geen treinen naar Utrecht gingen (aanrijding persoon) en je via Amersfoort bent gereisd.

Ik neem hierbij aan dat via Amersfoort het reisadvies was, en er geen alternatief was in de vorm van treinvervangende bussen. Je vergoeding zal dan gebaseerd zijn op Ede-Wageningen - Rotterdam.

De kosten voor met Connexxion naar Amersfoort zullen waarschijnlijk niet vergoed worden als GTbV (NS kan deze niet zien tenzij je NS Flex hebt), maar kan je wellicht terug krijgen via de Klantenservice. Dat doen ze namelijk ook bij alternatieve reisadviezen met metro e.d. als er geen poortjes open staan.

@Jan Haverkamp

Je kunt niet in Ede inchecken bij NS en vervolgens ook nog eens bij Connexxion. Wil je dat laatste dan zul je eerst de incheck bij NS moeten cancellen.

@Tamzin

Ongeveer twee jaar terug ben ik hier toch in geslaagd. Ik heb zelfs controle gekregen tussen Ede-Wageningen en Utrecht. De HC heeft hier niets van gezegd.

Dus tenzij het ondertussen technisch onmogelijk gemaakt is, zou het eventueel een optie zijn. 

Natuurlijk wel enkel te avonturen met een abonnement met 100% korting. Anders betaal je voor beide routes. 

Badge +3

Geen idee hoe het werkt bij Connexxion op de Valleilijn, maar die hadden zelfs een tijdje single check-in dus overstappen via paaltjes van/naar NS hoefde dan niet.

Zijn ze ook snel mee gestopt en de paaltjes in Amersfoort (en Ede) snel weer terug geplaatst. Logisch, want het scheelt ook nogal (qua prijs) of je Amersfoort - Arnhem via Ede-Wageningen met Connexxion doet of dat je (grofweg zelfde reistijd als je een ieniemienie overstap niet haalt) de reis met NS maakt via Utrecht.

In/uitchecken bij Arriva paaltjes geeft de melding “U bent al ingecheckt bij NS” (met andere woorden je staat hier verkeerd).

Omgekeerd geldt dit niet (je kunt dus gewoon bij Arriva inchecken en vervolgens ook bij NS op het paaltje ernaast).

Inderdaad heb ik nooit de Klantenservice hoeven bellen. Überhaupt heb ik hen nog nooit gebeld. Ik heb nooit problemen gehad met de claims en de truc met twee kaarten/e-ticket gebruik ik niet. Vandaar mijn verrassing bij deze reactie van Emma NS. Als ik incheck op station X, zie dat er geen treinen rijden en weer uitcheck op station X, krijg ik wel degelijk een bedrag op mijn rekening gestort. Ik ben dan wel zo eerlijk om niet Den Helder als eindbestemming op te geven.

Voor mij is de regel helder. Ik kijk hoe laat ik aan had moeten komen en hoe laat ik werkelijk arriveerde. Ligt de oorzaak van de vertraging bij NS, dan dien ik een claim in. Volgens mij is dat een prima lijn. Ik ben echt geen halve vrek/oplichter.

NS conducteurs staan overigens alternatieve routes vaak toe. Als je het niet al te bont maakt, zegt niemand er iets van. Een conducteur denkt blijkbaar: o, die zal wel de optie 'alleen sprinters' o.i.d. gebruikt hebben.

Reageer