beantwoord

Geld terug bij vertraging als je je bestemming niet op tijd kunt bereiken.

  • 9 februari 2017
  • 15 reacties
  • 474 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Laatst reisde ik via Roosendaal naar Den Haag. Ik had daar om 9.00 uur een afspraak. Net voorbij Bergen op Zoom werd omgeroepen dat de trein niet verder reed dan Roosendaal wegens een wisselstoring. Ook tussen Roosendaal en Breda redden minder treinen door een wisselstoring. Gevolg was dat ik nooit op tijd mijn afspraak kon halen en mijn reis tevergeefs was. Ik heb dan ook een uur later weer uitgecheckt op mijn vertrekstation. Ik zie alleen nergens dat ik dan geld terug kan vragen.
icon

Beste antwoord door Thom 9 februari 2017, 14:34

Ik raad u aan het even voor te leggen aan Klantenservice. U heeft helaas niet correct gehandeld door weer uit te checken op het vertrekstation, want u heeft wel gereisd. Het uit- en weer inchecken had in Roosendaal gemoeten. Als het in- en uitchecken binnen een uur was op uw vertrekstation, zijn er in principe geen kosten. Zo niet dan is waarschijnlijk het instaptarief afgeschreven. Maar uw geval is inderdaad wat specifiek.

Zie ook wat Slidestops hieronder schrijft.


De snelste manier is Klantenservice bellen: 030-7515155. Het is tegen lokaal tarief, ze zijn er zeven dagen in de week en 24 uur per dag. Nu dus ook.

 


Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, en tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans wat sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.


 
Bedenk wel dat het antwoord op een mail doorgaans lang op zich laat wachten.

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ik raad u aan het even voor te leggen aan Klantenservice. U heeft helaas niet correct gehandeld door weer uit te checken op het vertrekstation, want u heeft wel gereisd. Het uit- en weer inchecken had in Roosendaal gemoeten. Als het in- en uitchecken binnen een uur was op uw vertrekstation, zijn er in principe geen kosten. Zo niet dan is waarschijnlijk het instaptarief afgeschreven. Maar uw geval is inderdaad wat specifiek.

Zie ook wat Slidestops hieronder schrijft.


De snelste manier is Klantenservice bellen: 030-7515155. Het is tegen lokaal tarief, ze zijn er zeven dagen in de week en 24 uur per dag. Nu dus ook.

 


Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, en tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans wat sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.


 
Bedenk wel dat het antwoord op een mail doorgaans lang op zich laat wachten.

Reputatie 7
Je kunt hiervoor geen geld terug bij vertraging aanvragen, omdat je nooit bent aangekomen met vertraging op je eindbestemming.

In "hoofdstuk" 6 van de Algemene voorwaarden staat:
6. Vertraging en Calamiteiten
6.1. Welke mogelijkheden heeft u bij vertraging?
Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging op uw Reisroute meer dan zestig (60) minuten bedraagt, zal NS zich inspannen om u daarvan op de hoogte brengen. U kunt bij een dergelijke vertraging gebruik maken van één van de volgende mogelijkheden:
1) U zet uw reis met NS voort langs de gebruikelijke route, of langs een alternatieve route die door NS wordt geadviseerd. Niet in alle gevallen is een alternatieve route mogelijk; of
2) U beëindigt uw reis en wisselt uw eenmalige papieren Vervoerbewijs bij NS in voor een vergelijkbaar papieren Vervoerbewijs dat geldig is op een door u gekozen moment. Voor het nieuwe papieren Vervoerbewijs gelden dezelfde beperkingen en Voorwaarden als die op het originele papieren Vervoerbewijs van toepassing waren. Dit betekent onder andere dat u uw originele papieren Vervoerbewijs niet kunt inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs voor een ander type dag of tijdstip dan waarvoor het originele papieren Vervoerbewijs geldig
was. Zo kunt u bijvoorbeeld een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor het weekend niet inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor een werkdag; of
3) U beëindigt uw reis (en checkt uit indien u ingecheckt heeft) en vraagt NS om terugbetaling van de prijs van uw eenmalige Vervoerbewijs. NS zal u in een dergelijk geval de mogelijkheid bieden voor vervoer terug naar het station waarop u uw reis met NS begon. Op terugbetaling zijn nadere voorwaarden van toepassing. Deze voorwaarden en nadere informatie over de procedure kunt u vinden bij de NS Klantenservice, op ns.nl en via 030-7515155 (voor dit informatienummer
betaalt u uw gebruikelijke belkosten)


Je zult hoe dan ook contact op moeten nemen, dus met een formulier via MijnNS oid. gaat het niet.
Heb je verder nog meer informatie? Want een wisselstoring kan ook weer snel afgelopen zijn (laatste keer in Roosendaal dat ik aan het werk was viel er in totaal maar 1 trein uit). Hoelaat en wanneer was je reis?

Zoals je in de AVR kunt lezen, moet de verwachte vertraging zonder alternatief vervoer >60 minuten zijn. Met wat meer gegevens kunnen we ook zien of dat daadwerkelijk zo zou zijn geweest, want normaal gezien is omreizen via Breda veel korter als 60 minuten.

Nog even een toevoeging, door niet uit en in te checken in Roosendaal reist je wel zwart terug richting Bergen op Zoom 😉
Reputatie 1

 

Nog even een toevoeging, door niet uit en in te checken in Roosendaal reist je wel zwart terug richting Bergen op Zoom 😉

 

 

Is dat zo?

Er wordt altijd omgeroepen iets als: is dit uw eindbestemming of stapt u over op een andere vervoerder, vergeet dan niet uit te checken..

Roosendaal was niet de eindbestemming en de trein terug is dezelfde vervoerder...

Reputatie 7
Badge +4

U mag nooit tegen de rijrichting inrijden, of anders gezegd in de richting van uw vertrekstation. Op uw eindbestemming moet u uitchecken en weer inchecken. Anders zou u de kilometers van de terugreis gratis reizen en dat is gewoon fraude, zeker als u de reis met uitchecken daarvoor ook nog eens niet betaalt. In- en uitchecken op hetzelfde station binnen een uur en toch reizen is zonder meer NS benadelen. Dat er elders een storing was, doet niet terzake. U kunt het vereffenen bij Klantenservice. Het gegeven dat de gebrekkige controle dit in de hand werkt, geeft geen recht dat te doen.

 

De controle bestaat er uit of u na de incheck vanaf uw vertrekstation een logische route volgt.

Reputatie 1

U mag nooit tegen de rijrichting inrijden Op uw eindbestemming moet u uitchecken en weer inchecken.

 

 

Roosendaal was niet de eindbestemming

 

Reputatie 7
Badge +4

Jawel, want het was de plaats vanwaar u terugreisde. Dat het niet uw oorspronkelijke eindbestemming was doet voor het terugreizen niet ter zake. Ook al heeft u eerder ingecheckt, dan moet u voor de reis in tegengestelde richting een geldig kaartje hebben en die krijgt u na de uitcheck door in te checken. U kunt dan op uw eindbestemming de reis betalen door correct uit te checken.

 

U moet het vooraf goed doen, alleen dan is het achteraf te corrigeren. Voordat u terugreist moet u inchecken, het verhaal erbij doet niet ter zaken. U reist met een geldig kaartje, niet met een verhaal van de aansluiting was er niet. Pro-actief denken dus.

 

Het werkt anders dan u mogelijk veronderstelt. De eindbestemming is niet waar uw oorspronkelijk naar toe wilde reizen, maar de plaats vanwaar u teruggaat naar uw beginbestemming.

 

Uitchecken is uw reis correct betalen en dat doet u niet als u niet juist uitcheckt. Bij controle levert het terecht een boete op.

Reputatie 1

Het werkt anders dan u mogelijk veronderstelt. De eindbestemming is niet waar uw oorspronkelijk naar toe wilde reizen, maar de plaats vanwaar u teruggaat naar uw beginbestemming.

Dat is niet de algemeen geldende betekenis van “eindbestemming”.

 

Badge +3

Dit topic is 2 jaar oud maar in soortgelijke gevallen:

Kijk allereerst in je Mijn NS reishistorie of er sprake is van kosten of een gemiste in/uitcheck. Was je binnen een uur weer op je vertrekstation dan kost dat niets.

Zijn er wel kosten, dan vul https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-bij-vertraging.html in, en vink nee aan bij Heeft u uw gewenste NS-eindstation bereikt?

Deze claim zal afgewezen worden als er wel treinen reden. Je kunt dan op de afwijzingsmail reageren met uitleg dat je nooit op tijd voor je afspraak kon zijn.

Wellicht is de uitleg ook voldoende om de klantenservice e.e.a. te laten corrigeren, maar die doen geen GTbV claims.

Reputatie 7
Badge +4

Het werkt anders dan u mogelijk veronderstelt. De eindbestemming is niet waar uw oorspronkelijk naar toe wilde reizen, maar de plaats vanwaar u teruggaat naar uw beginbestemming.

Dat is niet de algemeen geldende betekenis van “eindbestemming”.

 

Dat is geen excuus om de regels voor in- en uitchecken niet toe te passen en in uw financieel voordeel te interpreteren. U bent als reiziger verplicht zelf te zorgen voor een geldig kaartje en dat is volgens de criteria van de wetgeving/vervoerder. Een discussie voeren op basis van een interpretatie van een begrip, vervangt geen geldig vervoersbewijs, los van de overlast die dit soort nutteloze ‘discussies’ geven bij uw medereizigers. 

Als u geen geldig vervoersbewijs heeft, zit u hoe dan ook fout, met welke redenering dan ook.

Reputatie 1

Het werkt anders dan u mogelijk veronderstelt. De eindbestemming is niet waar uw oorspronkelijk naar toe wilde reizen, maar de plaats vanwaar u teruggaat naar uw beginbestemming.

Dat is niet de algemeen geldende betekenis van “eindbestemming”.

 

Dat is geen excuus om de regels voor in- en uitchecken niet toe te passen en in uw financieel voordeel te interpreteren. U bent als reiziger verplicht zelf te zorgen voor een geldig kaartje en dat is volgens de criteria van de vervoerder.

 

 

Natuurlijk, maar de vervoerder zelf mag ook wel duidelijk zijn in deze.

 

 

 

Een discussie voeren op basis van een interpretatie van een begrip, vervangt geen geldig vervoersbewijs, los van de overlast die dit soort nutteloze ‘discussies’ geven bij uw medereizigers. 

Hoe dat zo?

Reputatie 7
Badge +4

Ja, en niet te weinig ook. Reizigers die ‘discussieren’ over de geldigheid van hun niet geldige kaartje, vormen niet altijd het beste publiek in de trein. Zwartrijden en agressie gaar vaak samen. Zestig procent van de agressie wordt door zwartrijders veroorzaakt. De discussie geeft derhalve al bij voorbaat een gevoel van alertheid en onveiligheid. Het is een oude wijsheid, voorkom de schijn van het kwaad. En u zit er echt zonder meer naast. 

Reputatie 5

Volgens EU regels (die bij veel NS nogal onbekend blijken te zijn) heb je recht op volledige teruggave en zelfs gratis terugreis naar huis als je al onderweg was met een enkeltje en dan blijkt dat je gewenste bestemming niet of pas met zeer aanzienlijke vertraging te bereiken zou zijn. Alleen is dat chipkaartsysteem daar totaal niet op berekend. En NS blinkt nu ook bepaald niet uit in voorlichting daarover-dat zou heer B. Thom ook wel eens wat vaker kunnen zeggen. Voor de klant is het uiteraard veel sneller en met veel minder gedoe als er dan gewoon niks wordt afgeschreven van saldo. Scheelt NS ook weer arbeidsminuten en systeemkosten. Maar dat zet ook de poort wagenwijd open naar zelf interpreteren naar eigen voordeel toe.

OF die EU regels echter in dit originele geval van toepassing waren hangt af van precieze omstandigheden. Het is ook niet van toepassing als je voor vertrek gewaarschuwd was en dan zelf toch maar het risico neemt.

Als je door een vertraging/fout van de NS moet terugreizen naar je beginstation om zelf ander vervoer te regelen, slaat het natuurlijk nergens op dat je moet gaan lopen uit-/inchecken op je zogenaamde eindstation, zoals @Thom zegt. Zou ook van de zotte zijn, als ik eerst op zoek moet naar een uitcheck paal (die soms vele honderden meters verwijderd is van de perrons), dan weer inchecken en terug rennen naar de trein. Dat de vervoerders hebben gekozen voor dit check-in/check-uit systeem, betekent niet dat de reizigers maar dit soort problemen moet gaan oplossen.

Reputatie 7
Badge +3

Als je niet hebt uitgecheckt/ingecheckt op het station waar je de terugreis begon, kun je geen beroep doen op de GeldTerugbijVertraging-regeling, gewoon omdat niet te achterhalen is, waar je omgekeerd bent.

 

Badge +3

Daarom zei ik al neem contact op met de klantenservice, want waarschijnlijk is het instaptarief ingehouden of komt dat als correctietarief op je maandfactuur.

‘Gratis’ terugreizen naar je vertrekstation (zonder uit- en incheck op het keerpunt) is niet toegestaan. Dan zou je inderdaad die moeite moeten doen en de GTbV molen in.

Reageer