beantwoord

Geld terug bij vertraging als je moet omreizen met andere vervoerder

Enige tijd geleden reden er geen treinen tussen Apeldoorn en Amersfoort.
Daardoor moest ik naar Utrecht omreizen via Arnhem en dat gaat het snelste als ik via Zutphen ga.
Het eerste stuk moet ik dan met Arriva reizen. Hoe kan ik dan geld terug claimen voor de vertraging?
Ik had namelijk pas bij de NS ingecheckt in Zutphen en krijg de melding dat op het traject Zutphen - Utrecht geen vertraging was. Dat klopt natuurlijk, maar ik had die vertraging wel. Hoe kan ik die alsnog claimen?
icon

Beste antwoord door Tamzin 7 december 2018, 14:34

Als U op eigen initiatief hebt besloten om met Arriva te gaan dan geldt hetzelfde als wanneer U een taxi, een auto of een streekbus had genomen en zijn de extra kosten volledig voor eigen rekening. Een tweede consequentie is dat uw treinreis bij NS dan begint in Zutphen,U bij NS geen vertraging hebt gehad en daarmee ook geen recht op teruggave hebt.

Nog maar weer eens (want u bent bepaald niet de eerste): Arriva heeft niets met NS te maken. U mag daarom alleen met Arriva of een andere (trein)vervoerder omreizen als U dat op expliciete aanwijzing van NS-personeel doet en in dat geval zal NS in het algemeen ook met Arriva regelen dat U daar niet zelf voor hoeft te betalen. In dit geval had U dan gewoon in Apeldoorn bij NS kunnen inchecken en in Utrecht bij NS kunnen uitchecken.

Omdat er in dit geval niets was geregeld met Arriva was de juiste oplossing geweest om of met een vervangende bus te reizen of met NS om te reizen via Deventer-Zwolle of via Deventer-Arnhem.

U kunt het nog eens bij de Klantenservice proberen, wellicht willen ze U uit coulance nog wat vergoeden maar U hebt in principe helaas nergens recht op.

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Als U op eigen initiatief hebt besloten om met Arriva te gaan dan geldt hetzelfde als wanneer U een taxi, een auto of een streekbus had genomen en zijn de extra kosten volledig voor eigen rekening. Een tweede consequentie is dat uw treinreis bij NS dan begint in Zutphen,U bij NS geen vertraging hebt gehad en daarmee ook geen recht op teruggave hebt.

Nog maar weer eens (want u bent bepaald niet de eerste): Arriva heeft niets met NS te maken. U mag daarom alleen met Arriva of een andere (trein)vervoerder omreizen als U dat op expliciete aanwijzing van NS-personeel doet en in dat geval zal NS in het algemeen ook met Arriva regelen dat U daar niet zelf voor hoeft te betalen. In dit geval had U dan gewoon in Apeldoorn bij NS kunnen inchecken en in Utrecht bij NS kunnen uitchecken.

Omdat er in dit geval niets was geregeld met Arriva was de juiste oplossing geweest om of met een vervangende bus te reizen of met NS om te reizen via Deventer-Zwolle of via Deventer-Arnhem.

U kunt het nog eens bij de Klantenservice proberen, wellicht willen ze U uit coulance nog wat vergoeden maar U hebt in principe helaas nergens recht op.
Het was eigenlijk ook erg prettig geweest als NS een vervangende bus had ingezet. Daar zou ik zeker gebruik van gemaakt hebben.
Erg jammer dat NS mij nog meer vertraging laat oplopen door me verder om te laten reizen dan nodig is (behalve voor de administratie van NS en Arriva).
Ik zou het klantvriendelijker vinden als de NS hierover afspraken maakt met andere vervoerders......
Reputatie 7
Badge +2
Nelly2018 schreef:

Ik zou het klantvriendelijker vinden als de NS hierover afspraken maakt met andere vervoerders......

Andere vervoerders willen in het algemeen hierover geen afspraken maken met NS omdat de capaciteit van de kleine dieseltreinen op regionale lijnen veel te klein is om omreizende reizigers van grote intercity's te kunnen vervoeren waardoor dan hun eigen reizigers niet meer mee kunnen.
Dan begrijp ik dat het lastig wordt om dergelijke afspraken te maken.
Een alternatief zou kunnen zijn dat de NS hun klanten daarvan niet de dupe laten worden.
Volgens mij zijn er ook andere alternatieven te bedenken, bijvoorbeeld: bij de claim voor geld terug bij vertraging de mogelijkheid om extra informatie te geven in zo'n situatie. Bij mij is te zien dat ik gemiddeld drie keer per week reis tussen Apeldoorn en Utrecht, dan is daaruit echt wel af te leiden dat ik, bij een storing, ook vertrokken ben uit Apeldoorn. Of geef de mogelijkheid om in te vullen dat ik een deel van de reis met een andere vervoerder heb gereisd, dat doet niets af aan het feit dat ik vertraging had ten opzichte van de reguliere reis over het traject waar een storing was. Wellicht zijn er meer varianten te bedenken....
Met een beetje meer moeite zou de NS mij als klant beter kunnen bedienen zonder dat het nodig is om zich te verschuilen achter de (on)mogelijkheden van andere vervoerders of het eigen administratieve proces.
Dan hoef ik daar als klant geen extra moeite meer voor te doen door apart erover de corresponderen of de klantenservice te moeten vragen om uit coulance een enkele euro te laten uitbetalen..... Dat vind ik nogal gênant. Ik claim namelijk niet om wat euro's terug te krijgen, maar vooral om de NS te laten weten op welke momenten ik als reiziger hinder had van vertragingen zodat die in de toekomst hopelijk voorkomen kunnen worden.
Badge +3
In dit geval zou het niet onredelijk zijn om in ieder geval wel geld terug te krijgen voor de vertraging. Normaal gesproken duurt een reis van Apeldoorn naar Utrecht 40 minuten. Via Arnhem duur het 1u31m. Dat is een vertraging van meer dan 30m.

De compensatie van GTBV kan mooi dienen als tegemoetkoming voor de extra gemaakte reiskosten bij Arriva en NS.
Reputatie 7
Badge +2
@Nelly2018 O
Op zich vind ook ik dat NS duidelijker moet communiceren wat de opties zijn bij een stremming en hun (financiële) consequenties.

@iMark
Op zich hoeft NS wat mij betreft geen vergoeding te geven als reizigers op eigen houtje (ongewenste) alternatieven gaan verzinnen. Te meer daar er in dit geval via Deventer een acceptabel NS-alternatief was. Dat uiteraard wel onder de voorwaarde dat NS duidelijk communiceert over de alternatieven.
Alleen duidelijkere communicatie lost m.i. het probleem niet op. Het zou NS sieren als er een inhoudelijke reactie komt op mijn voorstel voor verbetering.
Badge +3
@Tamzin
Via Deventer een acceptabel alternatief? Dat lijkt me voor NS niet omdat de reistijd al snel oploop tot 1u40m. Dat is meer dan 60 minuten vertraging met een GTBV die dan twee keer zo hoog is.

Maar het staat of valt natuurlijk met de informatievoorziening over de gevolgen van het volgen van een bepaalde reisroute.
Reputatie 7
Badge +4
Het is wel terecht dat het dan wordt uitgekeerd. Het is wel een langdurige omweg maar aan het recht op GTBV hoeft niet te worden getwijfeld en persoonlijk zou ik die weg liever nemen dan gaan hengelen om coulance.
Badge +3
Nelly2018 schreef:

Of geef de mogelijkheid om in te vullen dat ik een deel van de reis met een andere vervoerder heb gereisd, dat doet niets af aan het feit dat ik vertraging had ten opzichte van de reguliere reis over het traject waar een storing was. Wellicht zijn er meer varianten te bedenken....

In uw geval had ik in Apeldoorn even in- en uitgecheckt bij NS. Achteraf kunnen in Mijn NS bij een claim voor Geld terug bij vertraging elke check-in en check-uit op een bepaalde dag gecombineerd worden tot één reis. U kunt dan dus wel een claim indienen voor Apeldoorn-Utrecht. In de spaarzame gevallen dat ik de afgelopen jaren op deze wijze een claim heb ingediend voor een reis die ik niet geheel met treinen van NS gemaakt heb, is de claim gehonoreerd.

Reageer