Geld terug bij vertraging bij NS en Abellio

• 10 februari 2015
  • 12 reacties
  • 457 Bekeken

Reputatie 4
Badge
Vandaag werd bekend dat NS-dochter in Limburg gaat rijden.
http://www.nrc.nl/nieuws/2015/02/10/ns-dochter-abellio-wint-openbaar-vervoer-in-limburg/

Betekent dit dat de Geld-terug-bij-Vertragingregeling daar weer voor alle treinen gaat gelden en dat bij een gemiste overstap van Intercity naar Stoptrein je gewoon compensatie kunt krijgen? Of wordt GTBV nog verder uitgekleed dan het nu al was in Limburg?

12 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Volgens mij is Abellio op papier een andere partij dan NS, en zal dus eigen voorwaarden hebben. Wat die zijn hangt ook af van wat er in de concessie geëist wordt lijkt me.
Ter vergelijking: Connexxion (Valleilijn) en Veolia zijn beiden deel van hetzelfde concern (Veolia-Transdev), maar hanteren toch andere voorwaarden als het gaat om GTBV.
Laten we hopen dat de concessieverlener provincie Limburg hier afspraken over maakt met de concessiehouder.

Op 18 maart a.s. zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten. Lees de verkiezingprogramma's, misschien is er een open dag op het Provinciehuis vlak voor de verkiezingsdatum. Spreek uw favoriete politieke partij hierop aan.
Reputatie 4
Badge
Laten we hopen dat de concessieverlener provincie Limburg hier afspraken over maakt met de concessiehouder.

Op 18 maart a.s. zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten. Lees de verkiezingprogramma's, misschien is er een open dag op het Provinciehuis vlak voor de verkiezingsdatum. Spreek uw favoriete politieke partij hierop aan.

Precies. Dat geldt niet alleen voor Limburg, maar voor alle provincies. Alleen als de concessieverleners vragen om een landelijke vertragingsregeling komt die er. Het is schandalig hoe de reiziger (vooral buiten de randstad) erop achteruit is gegaan door de opdeling van het spoorwegnet, terwijl het juist met de OV-chipkaart vrij simpel zou moeten zijn om te zien welke vervoerder verantwoordelijk is voor de vertraging.
Reputatie 6
Badge +2
En een verwante vraag: komen er NS-cico's?
Reputatie 4
Badge
“WE WILLEN NOG EEN STAP VERDER GAAN DAN DE AANBESTEDING. IEDEREEN KRIJGT EERSTEKLAS-ZITPLAATSEN. DE TWEEDEKLAS BESTAAT STRAKS NIET MEER.”

Bijna alle regionale vervoerders werken toch zonder klasse systeem? Dus zo bijzonder is dit niet.
Badge +3
Nee, de meeste regionale trajecten hebben wel eerste klas. Bijvoorbeeld de trajecten waar Veolia nu rijdt, en de trajecten van Arriva in de Achterhoek. Er zijn wel enkele uitzonderingen, bijvoorbeeld het traject waar Syntus nu rijdt (Zutphen-Oldenzaal), en ook een enkel lijntje in Friesland meen ik.
Reputatie 4
Badge
Ah, dan heb ik het mis.

Arriva Dordrecht-Geldermalsen heeft ook maar 1 klasse.
“WE WILLEN NOG EEN STAP VERDER GAAN DAN DE AANBESTEDING. IEDEREEN KRIJGT EERSTEKLAS-ZITPLAATSEN. DE TWEEDEKLAS BESTAAT STRAKS NIET MEER.”

Alle regionale vervoerders werken toch zonder klasse systeem? Dus zo bijzonder is dit niet.

Klinkt goed: zitplaatsgarantie. Bovendien komen er blijkbaar alleen maar brede stoelen (3 naast elkaar) en krijgt elke zitplaats een stopcontact en een leeslampje...
... of zouden ze stiekem toch bedoelen dat ze de eerste klas afschaffen?
Reputatie 6
Badge +2
Nog een link: http://limburg.nl/Actueel/Nieuws_en_persberichten/2015/Februari_2015/Limburg_kiest_Abellio_als_nieuwe_openbaar_vervoerder.
Reputatie 6
Badge +2
En een verwante vraag: komen er NS-cico's?
Ik geloof dat de prijzen in Zuid-Limburg wat hoger liggen dan bij NS, maar dat kan ondervangen worden door de aantallen tariefeenheden iets te verhogen.
Reputatie 1
Badge
Nee, de meeste regionale trajecten hebben wel eerste klas. Bijvoorbeeld de trajecten waar Veolia nu rijdt, en de trajecten van Arriva in de Achterhoek. Er zijn wel enkele uitzonderingen, bijvoorbeeld het traject waar Syntus nu rijdt (Zutphen-Oldenzaal), en ook een enkel lijntje in Friesland meen ik.
NEE_het is eerdert uitzondering als regel. De regel is enkel 2e-maar op dringend verzoek van de ambtenaren van de provincies Groningen+Fryslan hebben enkel de treintjes die in principe Gron-Ljouwert rijden ook wat stoelen, pardon zetels, 1e klas.
Verder dunkt me dat nu nog de verkiezingen geen bal meer uithalen-het contract is vergeven en daar staan de regels in. want anders had NS-dochter vast weer een heel andere aanneemsom geboden.
Badge +3
Volgens deze folder kan ik bij Arriva bijna altijd kiezen uit 1e of 2e klas reizen, alleen niet op de lijnen Leeuwarden - Stavoren, Leeuwarden - Harlingen Haven en Dordrecht - Geldermalsen. Op alle andere Noordelijke Nevenlijnen kan het dus wel. Net als op alle lijnen in de Achterhoek, bij Veolia in Limburg en bij Connexxion op Amersfoort - Ede-Wageningen. Hoe precies is dat "eerder uitzondering dan regel"?

Waar staat überhaupt dat "de regel enkel 2e" is?

Reageer