beantwoord

Geld terug bij vertraging bij traject Vrij?

• 28 augustus 2017
  • 23 reacties
  • 2302 Bekeken

Ik heb een Traject Vrij abonnement. Vorige week had ik een half uur vertraging op het traject waarvoor ik vrij reizen heb. Claim ingediend. Afgewezen omdat de claim minder dan 2,30 bedraagt. Klopt dat wel?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 28 augustus 2017, 12:40

Hallo jvleijden en welkom op het NS Serviceforum.

Het is mogelijk dat bepaalde claims door het automatische systeem zullen worden afgewezen, omdat er een andere reis wordt gepakt dan de reis die jij gemaakt hebt. Wat je in zo'n geval kunt doen, is reageren met een e-mail op deze afwijzing met een duidelijke omschrijving van de hele reis, eventuele aanpassingen en voeg daar ook jouw telefoonnummer aan toe. Dan wordt het herzieningsproces gestart waarbij deze hele claim nog door mensenogen beoordeeld wordt. Succes!
Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Hallo jvleijden en welkom op het NS Serviceforum.

Het is mogelijk dat bepaalde claims door het automatische systeem zullen worden afgewezen, omdat er een andere reis wordt gepakt dan de reis die jij gemaakt hebt. Wat je in zo'n geval kunt doen, is reageren met een e-mail op deze afwijzing met een duidelijke omschrijving van de hele reis, eventuele aanpassingen en voeg daar ook jouw telefoonnummer aan toe. Dan wordt het herzieningsproces gestart waarbij deze hele claim nog door mensenogen beoordeeld wordt. Succes!
Reputatie 6
Badge
Die 2,30 eur drempel klopt (helaas) wel.

Als je dus een kort traject reist, vindt NS het heel spijtig voor je, dat je vertraging hebt, maar je hebt dan geen recht op vergoeding.
http://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html
Voorhout Amsterdam Sloterdijk noem ik niet heel kort.
De enkele reis (zonder korting) bedraag 7,00. De helft daarvan is toch 3,50?
Of moet ik met korting berekenen? Ik wilde de trein van 15u39 op sloterdijk nemen. Dat is voor de spits.
Badge +3
Volgens de tabel zou de vergoeding bij een vertraging van 30-59 minuten de halve ritprijs (met korting) moeten zijn, en dan is het 0,5 (halve) × 0,6 (40% korting) × 7 (ritprijs) = € 2,10 en dat is te weinig om te restitueren. Wellicht uit coulance als je ze heel lief aankijkt?
Om 16u begint de spits. Dan zou er bij half uur vertraging recht op restitutie zijn. Dat vind ik apart. Ik had dus net zo goed een half uur later in kunnen checken en dan had ik dus wel recht op restitutie. Want er gaan wel meer treinen van Sloterdijk naar Haarlem, maar van Haarlem naar Voorhout gaat ie pas een half uur later.
Badge +3
Ja (half uur later had je € 3,50 restitutie opgeleverd bij meer dan 29 minuten vertraging) en Nee, want het moment van inchecken bepaalt het tarief voor je hele reis, ook als je reist of uitcheckt in de spits.

Je hebt met korting gereisd, dus je reis kostte € 4,20. In jouw geval dus pech, maar aan de andere kant, als je een half uur later gereisd had, zou je € 7,- betalen als er minder dan 30 minuten vertraging was...

Heel misschien dat Thomas NS nog iets kan regelen (ikzelf heb ook wel eens 80 cent terug gekregen, maar dat ging om een gemiste incheck), maar ik geef je erg weinig kans.
Reputatie 6
Badge
De regeling is ook krom. Juist omdat je bij een zelfde vertraging op hetzelfde traject op een ander tijdstip wel gewoon recht hebt op geld terug. Ze zouden het bedrag/de drempel dan ook moeten relateren aan het reguliere tarief en in geval van korting het uit coulance gewoon moeten uitkeren.

Ter vergelijk: Product uit de supermarkt blijkt bij thuiskomst bedorven te zijn.
Situatie A: Je mag het retourneren. Situatie B: Je mag het niet retourneren, want het was in de aanbieding, hierdoor is het te goedkoop om het te retourneren. Heel logisch!
Robert B ik heb een Traject Vrij abonnement dus een half uur later kost het net zoveel.
Bij een Traject Vrij abonnement zou er voor de Geld Terug bij Vertraging compensatie altijd uitgegaan moeten worden van de ritprijs op vol tarief (de maandelijkse abonnementskosten zijn hier ook op gebaseerd), ongeacht wanneer deze reis gemaakt wordt. De enige uitzondering daarbij is wanneer je buiten je traject reist, maar op dat moment gelden de regels voor reizen op saldo /rekening met 40% korting. Wat ik begrijp uit jouw berichten, jvleijden1980, zou dat dus een ritprijs van €7 moeten zijn, met een compensatie van €3.50. Waarom je claim dan om de reden 'te laag compensatiebedrag' is afgewezen durf ik niet te zeggen. Ik zou in dit geval het advies van mijn collega Thomas opvolgen en een bezwaar indienen via een reactie op de afwijzingsmail.
Dag Stijn NS, vandaag had ik telefonisch iemand van NS zakelijk gesproken. Die vertelde mij dat ze wel naar de ritprijs kijken, inclusief de 40% korting. Dus niet vol tarief.
Dat is vreemd, jvleijden1980. Ik heb her hier ter plekke ook nog even gecontroleerd bij een aantal collega's, en voor zover bij ons bekend zou hierbij uit gegaan moeten worden van de ritprijs op vol tarief. Mogelijk zijn wij dan verkeerd geïnformeerd. Ik ga er in ieder geval nog even dieper achteraan. Zodra ik meer weet kom ik er op terug.
Badge +3
Bij de NS Business Card geldt inderdaad dat bij de berekening uitgegaan wordt van de ritprijs met korting als is ingecheckt in de daluren. Zie de tweede pagina van de vergoedingentabel, bij **.
Om het ingewikkeld te maken, gelden er dus ook verschillende regels voor NS business card en privé kaart. Dat vind ik wel apart. Aangezien het abonnement privé ook hetzelfde kost als zakelijk. Vraag me af wat de beweegredenen zijn voor dit verschil.
Gaat het ook werkelijk om een zakelijk abonnement met een rit tijdens de daluren? Bij de informatie die ik tot nu toe heb gegeven ben ik namelijk van een persoonlijk Traject Vrij abonnement uitgegaan. Hoe de compensaties precies werken bij zakelijke abonnementen durf ik niet te zeggen, dat zou ik moeten navragen bij mijn zakelijke collega's.
Badge +3
Blijkbaar wel, zie mijn eerdere reacties #5 en #7 waarom er geen vergoeding (€ 2,10) gegeven wordt.

En #6 dat het inderdaad om Traject Vrij gaat. Zakelijk of persoonlijk maakt mijns inziens niet uit. Aan de andere kant lijkt het me bij Zakelijk redelijk eenvoudig om ook een vergoeding van minder dan € 2,30 in mindering te brengen op de maandelijkse factuur.
Aan de zakelijke zit de voorwaarde dat de 40% korting wel wordt meegeteld en bij een persoonlijke niet. Tenminste als ik dat vergoedingenoverzicht mag geloven in #13.
Dat is inderdaad wat ik nu ook begrijp. Zoals ik net al aangaf heb ik helaas geen verstand van de exacte details voor de compensaties van de zakelijke abonnementen, dus als je daar verder vragen over hebt kun je het beste nogmaals contact op nemen met onze zakelijke afdeling. Naast telefonisch kun je ze ook bereiken via Facebook of Twitter.

Maar volgens mij is het voor nu duidelijk, toch?
Ja het is nu duidelijk. Alleen de beweegredenen voor het verschil niet. Maar op het forum zitten hier geen moderatoren die van de afdeling zakelijk zijn?
Helaas niet, nee. Bij dat soort vragen nemen wij even contact op met onze zakelijke collega's. Maar wanneer het om zulke gedetailleerde dingen gaat is het handiger om daar zelf even contact mee op te nemen.
Overigens zal het probleem niet meer spelen. Ik heb nu een 1e klas abonnement, daar is bij 40% korting en 30-59 minuten vertraging het te vergoeden bedrag wel hoger dan 2,30.
Badge +3
Bij de NS Business Card geldt inderdaad dat bij de berekening uitgegaan wordt van de ritprijs met korting als is ingecheckt in de daluren. Zie de tweede pagina van de vergoedingentabel, bij **.

Ah, goede vondst, dat verschilt dus. Maar dan blijft mijn laaste zin van #16 wel gelden (verrekenen met factuur ook al is het bedrag kleiner dan minimum voor consumenten).
Ik heb nog even contact gehad met mijn zakelijke collega's van het Social Media team, jvleijden1980, en zij zouden toch graag nog even willen kijken naar deze situatie, als je dat niet erg vind. Voornamelijk omdat zij de informatie die je gekregen hebt over hoe de claim behandeld wordt ook vreemd vinden. Zou je mij daarvoor in een privébericht je volledige naam, postcode, huisnummer en geboortedatum willen sturen? Als je wilt mag je ons daarvoor ook een berichtje sturen op Facebook of Twitter, dan kan ik je direct in contact brengen met deze collega's. Geef daarin dan even aan dat je bent doorverwezen door Stijn vanaf het forum.

Reageer