beantwoord

Geld terug bij vertraging bij uitloop werkzaamheden

Goedemorgen,

Op 3 april reed mijn trein van 6:23 vanaf Breda (richting Rotterdam) niet door uitloop van werkzaamheden. Ook de trein van 6:44 reed niet. Via een omweg ben ik uiteindelijk met een half uur vertraging in Rotterdam Blaak aangekomen.

Ik heb een claim ingediend, maar deze is helaas afgewezen omdat er niet voldoende vertraging zou zijn geweest. Echter, het gaat om precies een half uur, dus dit zou wel aan de regels moeten voldoen.

Is er een speciale uitzondering die ik over het hoofd heb gezien, aangezien het ging om een vertraging door uitloop van werkzaamheden of heb ik wel degelijk recht op geld terug?

Alvast bedankt!

Sharon
icon

Beste antwoord door Sycorax 9 april 2019, 12:12

Voor zover ik weet bestaat er geen uitzonderingsregel in geval van uitgelopen werkzaamheden.

Je claim is waarschijnlijk om 2 andere redenen afgewezen.
Ten eerste zal de reisplanner de reis Breda - Rotterdam Blaak via Rotterdam Centraal niet geven (tenzij je een Altijd Vrij of Trein Vrij abonnement hebt). Alleen de opties via Dordrecht komen dan naar voren, en dat zorgt ervoor dat je volgens de reisplanner pas 27 minuten later op Blaak kan zijn dan via Rotterdam Centraal (7:21 ipv 6:54).
Ten tweede was de vertraging volgens de digitale bronnen (https://treinposities.nl/ritinfo/20190403/6615 en https://treinposities.nl/ritinfo/20190403/2416) anderhalve minuut via de route die de reisplanner geeft, en was je dus om 7:22 op station Blaak. Dit geeft een vertraging van 28 minuten, wat helaas dus niet voldoet aan de voorwaarden voor Geld Terug bij Vertraging.

Voor het vervolg: als je meer dan 30 minuten later op Blaak arriveert, stuur dan een screenshot van de reisplanner mee met je bezwaar, waarbij je reist vanaf 'Stationsplein, Breda', in plaats van Breda zelf. Dat geeft namelijk een geldig reisadvies via Rotterdam Centraal 😉
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Een van de redenen waarom het mis kan gaan is omdat U met een omweg via Rotterdam Centraal hebt gereisd terwijl u met een volgende trein rechtstreeks sneller zou zijn geweest.
Alle rechtstreekse Intercitys waren uitgevallen en de conducteur kon ook niet zeggen hoe laat de volgende zou gaan. Op aanraden ben ik dus via Dordrecht gereisd. Als ik had gewacht tot een rechtstreekse trein, was ik waarschijnlijk nog langer onderweg geweest.
Reputatie 7
Badge +3
Het blijft onduidelijk of u nu naar Rotterdam Centraal of naar Rotterdam Blaak moest.. Rechtstreekse treinen van Breda naar Blaak bestaan bij mijn weten niet en als u naar Centraal moest is niet duidelijk waarom u op Blaak bent beland.
Ik stap dan ook over Rotterdam Centraal om in Blaak te komen. De conclusie van mijn verhaal blijft hetzelfde: ik had een half uur vertraging.

Mijn enige vraag was of er uitzonderingsregels bestaan als het om een vertraging door uitloop werkzaamheden gaat..

Hoe dan ook, ik ben al in bezwaar gegaan op de claim ondertussen.
Reputatie 7
Badge +3
Van Breda naar Blaak reizen via Rotterdam Centraal is zonder in/uitchecken op Centraal niet toegestaan omdat u dan tegen de rijrichting in terugreist.. De enige toegestane route van Breda naar Blaak is via Dordrecht (zie de reisplanner).

Als u in Breda hebt ingecheckt en in Blaak pas weer hebt uitgecheckt zal de computer om te kijken of u recht hebt op teruggave dan ook alleen kijken naar de verbindingen via Dordrecht. Eventueel snellere verbindingen via Rotterdam Centraal met terugreizen naar Blaak blijven buiten beschouwing omdat die illegaal zijn.
Reputatie 3
Voor zover ik weet bestaat er geen uitzonderingsregel in geval van uitgelopen werkzaamheden.

Je claim is waarschijnlijk om 2 andere redenen afgewezen.
Ten eerste zal de reisplanner de reis Breda - Rotterdam Blaak via Rotterdam Centraal niet geven (tenzij je een Altijd Vrij of Trein Vrij abonnement hebt). Alleen de opties via Dordrecht komen dan naar voren, en dat zorgt ervoor dat je volgens de reisplanner pas 27 minuten later op Blaak kan zijn dan via Rotterdam Centraal (7:21 ipv 6:54).
Ten tweede was de vertraging volgens de digitale bronnen (https://treinposities.nl/ritinfo/20190403/6615 en https://treinposities.nl/ritinfo/20190403/2416) anderhalve minuut via de route die de reisplanner geeft, en was je dus om 7:22 op station Blaak. Dit geeft een vertraging van 28 minuten, wat helaas dus niet voldoet aan de voorwaarden voor Geld Terug bij Vertraging.

Voor het vervolg: als je meer dan 30 minuten later op Blaak arriveert, stuur dan een screenshot van de reisplanner mee met je bezwaar, waarbij je reist vanaf 'Stationsplein, Breda', in plaats van Breda zelf. Dat geeft namelijk een geldig reisadvies via Rotterdam Centraal 😉
Reputatie 3
@Tamzin zoals al vaker is langsgekomen, is het niet illegaal als de NS reisplanner de reisoptie geeft.
Reputatie 7
Badge +3
@Sycorax
Ja, maar de reisplanner geeft dus die optie niet van station tot station en dat is beslissend voor geld terug.
@Sycorax, bedankt voor je reactie! Apart dat de digitale bronnen iets heel anders aangeven, maar daar zou het wellicht aan liggen inderdaad.
Ik wacht de reactie op mijn bezwaar af, maar mocht het weer afgewezen worden, dan weet ik tenminste waar naar is gekeken.
@Tamzin ik krijg dat advies wel degelijk. Met het abonnement dat ik heb, zou het sowieso niet moeten uitmaken - NS wordt er niet door benadeeld en ik reis al enige tijd zo zonder dat ook
maar 1 conducteur vragen stelt bij het controlen.
Reputatie 3
@Tamzin wel als je een 'deur-tot-deur' advies opvraagt 😉
Reputatie 3
@Tamzin Uit de Voorwaarden GTBV (https://www.ns.nl/binaries/_ht_1536929794430/content/assets/ns-nl/voorwaarden/voorwaarden-geld-terug-bij-vertraging.pdf)
Optimale reisroute: De route zoals aangegeven in de NS Reisplanner op basis van standaard instellingen (inclusief geadviseerde omreisroutes), die te raadplegen is via www.ns.nl, de Reisplanner Xtra app, via telefonische reisinformatie of aan de servicebalie. Via-routes die als extra optie in de NS Reisplanner ingevoerd kunnen worden, zijn geen optimale reisroute.

Ik kan verder niets vinden over geldigheid van station naar station, zie ik iets over het hoofd?

Edit: dat is dus de vraag wat standaard instellingen zijn. Naar mijn idee is dat een reis zonder gebruik te maken van opties onder de knop Extra.
Reputatie 6
Badge
Als je een vrij abonnement hebt, zou deze niet moeten worden afgekeurd. Reis zelf ook geregeld van Blaak naar Breda/Tilburg/Eindhoven (met vertraging.....) via Rotterdam CS en ze worden praktisch altijd* goedgekeurd, zonder dat ik omcheck op Rotterdam CS.

Uitlopen van werkzaamheden zou ook niet moeten uitmaken omdat er volgens planning wel treinen hadden moeten rijden.

*Slechts een keer is deze afgekeurd, toen ik reageerde werd deze weer afgekeurd, maar omdat ik gelijk had bleef ik volharden en heb ik NS mijn route voorgekauwd. Toen werd 'ie goedgekeurd.
Reputatie 3
De discussie over het omreizen via Rotterdam CS loopt al zo'n twee jaar. Maar er is nu waarschijnlijk een antwoord in aantocht
@Schraper : ik ben me inderdaad aan het inlezen geweest over dit probleem waarvan ik het bestaan niet eens wist 😂. Ik ben benieuwd naar de uitkomst!
Reputatie 6
Badge +1
Als in de reisplanner stond dat de trein niet reed vanwege uitgelopen werkzaamheden dan heb je geen recht op geld-terug-bij-vertraging omdat dit aangekondigd was.
Reputatie 5
Ja zo ken ik er nog een paar. Als NS te elfder ure aangeeft dat een trein niet rijdt wegens wat voor reden dan ook geldt dit niet als een aankondiging. NS dient dit tijdig (de exacte tijdsduur is mij even niet bekend, maar dat ligt in de orde van dagen en niet in de orde van minuten) aan te geven om het excuus 'vooraf bekend gemaakt' te mogen hanteren.
Reputatie 3
Ja zo ken ik er nog een paar. Als NS te elfder ure aangeeft dat een trein niet rijdt wegens wat voor reden dan ook geldt dit niet als een aankondiging. NS dient dit tijdig (de exacte tijdsduur is mij even niet bekend, maar dat ligt in de orde van dagen en niet in de orde van minuten) aan te geven om het excuus 'vooraf bekend gemaakt' te mogen hanteren.

Uit de begrippenlijst voorwaarden GTBV:

"Onder een vertraging wordt nietverstaan een afwijking van de Jaardienstregeling (bijvoorbeeld ten gevolge van werkzaamheden of een stremming) die minimaal één dag voorafgaand aan de reisdag door NS is aangekondigd."
Reputatie 5
Die kende ik nog niet. Is dat nu ook eens eindelijk vastgelegd. Dank!

Reageer