beantwoord

Geld terug bij vertraging bij vervroegd uitstappen


Hoe kan je geld terug bij vertraging aanvragen in het geval je besluit niet met NS verder te reizen naar je eindbestemming?

In mijn specifieke geval was ik onderweg naar Enschede via Arnhem, waarna het baanvak Rheden-Dieren werd afgesloten. Hierdoor werd omreizen via Utrecht Centraal de snelste optie en zou ik bijna twee uur later arriveren. Ik heb kunnen regelen met een auto in Winterswijk opgepikt te worden, waardoor ik moest uitchecken bij NS en verder reisde met Arriva. Via ns.nl kan ik echter alleen geld terug vragen voor het traject tot Arnhem (waarover in principe geen vertraging was).
icon

Beste antwoord door Tochjo 27 december 2015, 18:52

Een moderator van dit forum schreef in een ander topic het volgende:

Sivan NS schreef:

Ik heb niet op de eindbestemming uitgecheckt, omdat ik ander vervoer heb genomen. Wat nu?
Wanneer je met een NS-bus hebt gereisd, dien je pas uit te checken op de eindbestemming. Je checkt dus niet uit op het station waar je de bus pakt, maar pas op het station waar je moet zijn. Heb je gekozen voor vervangend vervoer van een andere vervoerder of heb je met de auto gereisd? In dat geval worden de kosten niet vergoed. Heb je je reis niet gemaakt, omdat er teveel problemen op het station waren? Dien je verzoek dan in via Klantenservice, en zorg ervoor dat je verzoek zo volledig mogelijk is.


Met de laatste opmerking, het niet gemaakt hebben van de reis omdat er teveel problemen waren, wordt vermoedelijk gedoeld op artikel 6.1 van de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS). In dat artikel worden de mogelijkheden beschreven die reizigers hebben als redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging meer dan zestig minuten zal zijn. Feitelijk zijn er twee mogelijkheden: u kunt het geld terugkrijgen voor de al gemaakte reiskosten, of een nieuw vervoerbewijs krijgen om dezelfde reis op een andere dag te maken.

Voor een vergoeding op basis van artikel 6.1 is geen formulier beschikbaar. U moet daarvoor direct contact opnemen met de klantenservice en uw situatie toelichten. Ik verwacht daarom dat als u contact met de klantenservice opneemt de medewerker zal zorgen voor een vergoeding van de reiskosten die u hebt gemaakt tot Arnhem. Ik denk niet dat NS de reiskosten gaat vergoeden die u gemaakt hebt door verder te reizen met Arriva. Dat is op uw eigen initiatief gedaan en die kosten hoeft NS u niet te vergoeden.

Contact opnemen met de klantenservice gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres.

Bekijk origineel

1 reactie

Badge +3
Een moderator van dit forum schreef in een ander topic het volgende:

Sivan NS schreef:

Ik heb niet op de eindbestemming uitgecheckt, omdat ik ander vervoer heb genomen. Wat nu?
Wanneer je met een NS-bus hebt gereisd, dien je pas uit te checken op de eindbestemming. Je checkt dus niet uit op het station waar je de bus pakt, maar pas op het station waar je moet zijn. Heb je gekozen voor vervangend vervoer van een andere vervoerder of heb je met de auto gereisd? In dat geval worden de kosten niet vergoed. Heb je je reis niet gemaakt, omdat er teveel problemen op het station waren? Dien je verzoek dan in via Klantenservice, en zorg ervoor dat je verzoek zo volledig mogelijk is.


Met de laatste opmerking, het niet gemaakt hebben van de reis omdat er teveel problemen waren, wordt vermoedelijk gedoeld op artikel 6.1 van de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS). In dat artikel worden de mogelijkheden beschreven die reizigers hebben als redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging meer dan zestig minuten zal zijn. Feitelijk zijn er twee mogelijkheden: u kunt het geld terugkrijgen voor de al gemaakte reiskosten, of een nieuw vervoerbewijs krijgen om dezelfde reis op een andere dag te maken.

Voor een vergoeding op basis van artikel 6.1 is geen formulier beschikbaar. U moet daarvoor direct contact opnemen met de klantenservice en uw situatie toelichten. Ik verwacht daarom dat als u contact met de klantenservice opneemt de medewerker zal zorgen voor een vergoeding van de reiskosten die u hebt gemaakt tot Arnhem. Ik denk niet dat NS de reiskosten gaat vergoeden die u gemaakt hebt door verder te reizen met Arriva. Dat is op uw eigen initiatief gedaan en die kosten hoeft NS u niet te vergoeden.

Contact opnemen met de klantenservice gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres.

Reageer