beantwoord

Geld terug bij vertraging bij werkzaamheden ivm extra reistijd óp de extra reistijd

Reputatie 4
  • Reisadviseur**
  • 274 reacties
Recent lag de trein eruit tussen Almere Oostvaarders en Weesp. Extra reistijd zou 15 tot 30 minuten zijn ivm deel vervangend busvervoer, oke geen probleem. Mijn normale reistijd van Almere Parkwijk naar Kampen Zuid bedraagt 38 minuten. De aangepaste reisplanner gaf aan dat de bus om 17.25 bij de halte zou vertrekken. Inclusief het stukje extra per bus zou ik dan om 18.24 in Kampen Zuid zijn. Ik was op tijd bij de halte maar de eerste drie bussen die langskwamen vetrokken allemaal naar Weesp (de andere kant op). De bus naar Oostvaarders kwam pas later zodat ik de trein richting Zwolle op Almere Oostvaarders op drie minuten miste en pas om 18.54 in Kampen Zuid was. Ik heb dit aan klantenservice voorgelegd maar die wijzen mijn claim af. Er was aangekondigd dat er een extra reistijd was van 15-30 minuten. Dat klopt, ik had er volgens de aangepaste dienstregeling 59 minuten over gedaan ipv 38. Echter ik heb er nu 1 uur en 29 minuten over gedaan (wat normaal 38 minuten duurt) en dat is wel degelijk een halfuur bovenop de vertraging. Kan iemand van het forum misschien uitsluitsel geven?
icon

Beste antwoord door Pe_pe 23 mei 2016, 21:37

Ze gaan uit van de maximaal aangekondigde extra reistijd, niet van de aangepaste dienstregeling, dus 38 minuten + 30 minuten = 1:08. De extra vertraging was op die manier maar 21 minuten en dat komt niet in aanmerking voor een vergoeding.
Bekijk origineel

17 reacties

Ze gaan uit van de maximaal aangekondigde extra reistijd, niet van de aangepaste dienstregeling, dus 38 minuten + 30 minuten = 1:08. De extra vertraging was op die manier maar 21 minuten en dat komt niet in aanmerking voor een vergoeding.
De uitleg van Pe_pe is (helaas voor jou) correct Sim70. Wel vind ik het belangrijk dat we iets met jouw feedback doen. Ik heb dit topic doorgestuurd naar de operationeel manager van de regio Flevoland, want én de bus te laat én daardoor je aansluiting missen is gewoon zeer vervelend. Anders dan treinen is het echter zo dat de kans op een verstoring in de rijtijden bij (vervangende) bussen groter is. Een file, een openstaande brug, een verkeerde afslag... het ligt allemaal op de loer.
Reputatie 1
Badge
K-J vergeet te noemen: onkunde van de sjofeur, slechte voorlichting van of aan het busbedrijf, kletspraatjes die de ''serviceverleners'' met hun gekleurde hesjes veel belangrijker vinden als op tijd weggaan, etc.
En het nogal merkwaardige fenomeen dat die touringcars vaak niet bestaande busbanen kunnen/mogen benutten, zodat soms kortere of snellere routes niet kunnen. Al moet daarom juist in Almere echter enkel bussen van Pouw of Besseling komen-die hebben die VeTAG modules om de busbanen op te kunnen-want anders kun je er daar niet komen.
Reputatie 5
Sinds wanneer is het beleid veranderd dan? En waar en hoe is dat gecommuniceerd naar het reisvee?
Reputatie 4
Bedankt voor de uitleg! Tja een half uur bovenop de al aangepaste tijd zo kom je er altijd wel onderuit......wel fijn Klaas Jan dat je het meeneeemt! Ik snap dat het met bussen veel lastiger is, ook in het verkeer maar ik heb het idee dat er niet echt flexibel mee omgegaan wordt....twee bussen achter elkaar ipv om en om kan nog maar nu gingen er drie achter elkaar naar weesp.....dan zit er iets verkeerd. Ook alledrie bijna leeg, laat een dan alsnog omdraaien naar oostvaarders denk ik dan.....
Badge +3
In de voorwaarden Geld Terug bij Vertraging staat: "Onder vertraging in de zin van de regeling “Geld Terug Bij Vertraging” wordt verstaan een door de Railverkeersleiding (ProRail) vastgestelde en geregistreerde afwijking van de dienstregeling waarbij de NS-trein, waarin u zich bevindt of de NS-trein(en) die u neemt op basis van de vooraf bepaalde Optimale reisroute naar het NS-bestemmingsstation, en daar ten minste 30 minuten later arriveert dan in de Jaardienst regeling staat vermeld. Onder een vertraging wordt niet verstaan een afwijking van de Jaardienstregeling (bijvoorbeeld ten gevolge van werkzaamheden of een stremming) die vooraf door NS is aangekondigd."

Verder staat toegelicht dat een NS-trein "een door NS geëxploiteerd vervoermiddel op verbindingen waar NS volgens de Jaardienstregeling het openbaar vervoer van personen verricht" is, en dat de Jaardienstregeling "het door NS op www.ns.nl weergegeven schema van reismogelijkheden met door NS geëxploiteerde Vervoermiddelen binnen de grenzen van Nederland" is.

Uit bovenstaande maak ik op dat in normale omstandigheden de opgelopen vertraging gelijk is aan het tijdsverschil tussen de in de reisplanner vooraf gepubliceerde aankomsttijd en de werkelijke aankomsttijd. Ik begrijp dat de voorwaarden geen betrekking hebben op een situatie waarin sprake is van geplande werkzaamheden, maar het lijkt mij vrij normaal dat je ook bij een vooraf aangekondigde afwijking van de Jaardienstregeling die in de reisplanner is verwerkt, de vertraging op dezelfde manier berekent. In dit bericht geeft Sivan ook aan dat het zo werkt. Op basis waarvan stel jij nu iets anders, Klaas-Jan?

Zelf probeer ik treinvervangend busvervoer zoveel mogelijk te mijden, maar dat is niet altijd mogelijk. Afgelopen zondag was zo'n dag dat ik wel op pad moest. Volgens de reisplanner zou de treinvervangende bus om 11.04 uur vertrekken. Toen ik tegen 10.58 uur bijna bij de bushalte was, kon ik hem nog net uitzwaaien. Ruim vijf minuten te vroeg vertrokken dus. Ik moest wachten op de volgende (die overigens ook te vroeg vertrok). Daardoor mijn overstap gemist en in totaal 30 minuten later op mijn bestemmingsstation aangekomen.

Deze week gaat er dus een papieren formulier met begeleidend schrijven én schermafdrukken van de reisadviezen uit de reisplanner richting Alphen aan den Rijn. En ik verwacht dat ik vervolgens een tegemoetkoming zal ontvangen vanwege de opgelopen vertraging. Zoals ik in het verleden ook succesvol een claim heb ingediend toen ik drie kwartier op een treinvervangende bus mocht wachten.
Reputatie 5
Aanvullend hierop: een jaar geleden stelde Femke NS het zo:

"Wanneer je meer dan 30 minuten vertraging hebt gehad bovenop het door ons gegeven reisadvies, dan kun je gebruikmaken van onze regeling geld terug bij vertraging. Om gebruik te kunnen maken van deze regeling kun je het formulier gebruiken of een claim indienen via Mijn NS wanneer je hebt gereisd op saldo."

( https://forum.ns.nl/de-trein-11/vertraging-werkzaamheden-6213 ).

Is het beleid veranderd of is er sprake van willekeur waarbij iedereen maar wat doet?
Sinds wanneer is het beleid veranderd dan? En waar en hoe is dat gecommuniceerd naar het reisvee?

Ik heb het onthouden van een reactie van Sivan NS. (Het lijkt me schier onmogelijk die terug te vinden, sorry.) Uit de voorwaarden zou ik dezelfde conclusie hebben getrokken als Tochjo.
Reputatie 4
Klaas jan kun jij daar iets over zeggen? Het voelt namelijk echt heel nterecht. Ik was bijna drie keer zolang onderweg....en toch geen vergoeding
Reputatie 5
Mocht u het niet eens zijn met de afhandeling door NS van uw claim, kunt u uiteraard altijd een formele klacht indienen, met daarbij de details van de reis en de door u aan NS beloofde reistijd volgens de reisplanner, waar immers de van te voren bekendgemaakte extra reistijd als gevolg van werkzaamheden in verwerkt is.

Vervolgens en daarnaast staat het u natuurlijk ook altijd vrij om een klacht door te spelen naar www.ovloket.nl
Klaas jan kun jij daar iets over zeggen? Het voelt namelijk echt heel nterecht. Ik was bijna drie keer zolang onderweg....en toch geen vergoeding

Zeker. Ik zie inmiddels een privébericht binnenrollen en zal het allemaal nog eens nagaan.

EDIT: Sim70 is inmiddels geholpen. Op basis van zijn verhaal en de vertraging, bekend bij oNS, is er een vergoeding toegekend.
Reputatie 4
Fijn! Ik hoef mn gelijk niet te halen hoor maar ik snap t oprecht niet......reisdatum was trouwens 24 april
Reputatie 4
Ik haal dit topic even naar boven omdat ik 30 augustus jl. iets soortgelijks gehad. Ik moest omreizen via Arnhem ivm werkzaamheden wat een extra reistijd van 20 minuten gaf. Daarbovenop kwam nog een half uur vertraging. Claim is afgewezen want stelt NS: “ de verwachte extra reistijd is 15 minuten tot een uur”. Volgens mij klopt dat niet: omreizen was een extra reistijd van 20 minuten, dit gaf de planner ook aan en vind ik geen probleem. Echter door de vertraging werd dat extra 50 minuten. Als je zegt dat extra reizen tot een uur kan duren ben je natuurlijk altijd ingedekt. Kan een moderator hier iets over zeggen?
Als er stond dat de extra reistijd 20 minuten was, dan heeft mijn collega helaas ongelijk. Onze klantenservice kan achterhalen welke extra reistijd er is aangegeven op onze website. Op het moment dat je daar een foto van hebt, zou ik als ik jou was reageren op de e-mail! Stuur je mijn collega's op Facebook een berichtje? Momenteel zijn de wachttijden wat langer dan normaal, maar ze doen hun uiterste best!
Reputatie 4
@Emma, dat is nu juist het probleem, ik heb al een mail gestuurd met een printscreen op mijn telefoon dat de overstap niet mogelijk was en nog wordt de claim afgewezen. Ik gebruik geen Facebook dus dat is geen optie. Excuus dat er nu twee topics over dit onderwerp lopen, ik had eerst uit maar ik zag dat dan alle oude berichten naar boven komen.dus heb ik een nieuwe geopend. Sluit gerust deze (of de andere.).
Dan is het een keuze geweest van mijn collega en daar kan ik helaas niets meer aan veranderen. Wat je kunt doen is reageren op de e-mail en vragen naar een uitgebreidere uitleg.
Reputatie 4
Ik reageer alleen nog even in het andere topic, dank voor je reactie Emma. Mail is al onderweg naar klantenservice

Reageer