Geld terug bij vertraging Eijsden-Maastricht

Toon eerste bericht

153 reacties

Eind vorige week werd ik gebeld door de NS om even toe te lichten dat ik echt geen geld terug ga krijgen omdat het niet hun traject is. Ondertussen heb ik in ieder geval het klachtenformulier van het OV-loket ingevuld. Even afwachten wat hun conclusie zal zijn dus.
Hallo twanw,

Ik heb Klaas-Jan NS ook op de hoogte gesteld van de voortgang van jouw situatie. We laten het er niet bij zitten tot er voor iedereen duidelijkheid bestaat over de kwestie! Houd ons en iedereen op het forum op de hoogte en we proberen je zo goed mogelijk bij te staan waar mogelijk.
Reputatie 7
Badge +3
Weer een voorbeeld dat NS de eigen regelingen niet kent. Het traject van Maastricht tot Visé grens valt onder het AVR-NS. Tenminste volgens NS zelf.
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1448015308503/content/assets/ns-nl/reisinformatie/nationale--internationale-vervoerbewijzen-geldig-bij-ns.pdf

Vraag aan NS. Als ik dit kan vinden waarom weten de medewerkers van NS dat dan niet te vinden?
Bedankt dat jullie dit topic blijven volgen. @iMark, zou je me kunnen uitleggen waar op de site dat document te vinden is? Dus niet de directe link, maar de context waarbinnen ernaar gelinkt wordt.
Reputatie 7
Badge +3

Het traject Maastricht - Eijsden wordt (door de NMBS) gereden op de vergunning van NS en het AVR-NS is bijgevolg onverkort van toepassing. NS moet dus ophouden met zwammen en gewoon de vertragingen gaan terugbetalen.

Verder moet uit alle onderliggende systemen de melding "Geen AVR-NS" zo spoedig mogelijk weer verwijderd worden. Blijkbaar is deze fout ontstaan bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling. Een fout kan gemaakt worden. Maar willens en wetens de fout niet herstellen is ergerniswekkend en riekt naar minachting van de eigen klanten.
Reputatie 7
Badge +3
En nog steeds geen reactie van NS. Wanneer gaan jullie de fouten met betrekking tot de reikwijdte van het AVR-NS op het traject Maastricht - Eijsden herstellen en wanneer krijgt twanw eindelijk zijn geld terug?
Reputatie 7
Badge +4
Het is natuurlijk idioot dat je bij een NS-paaltje in Eijsden in- of uitcheckt na of voor een reis, en geen beroep kunt doen op GTBV.

Een beetje helderheid zou geen kwaad kunnen. Het voelt onrechtvaardig. Ik ben overigens niet zeker of het niet kan bij een reis verder of eerder dan Maastricht.
Reputatie 7
Badge +3
Het voelt niet alleen onrechtvaardig, het is gewoon een vorm van oplichterij. Van de ene op de andere dag (ingang nieuwe dienstregeling) heeft NS eenzijdig een wijziging doorgevoerd en beweert opeens dat het AVR-NS niet meer geldt op het traject tussen Maastricht en Visé grens en dus ook niet voor reizen van/naar Eijsden. Dat valt inderdaad niet te rijmen met de aanwezigheid van NS-paaltjes in Eijsden.

De enige conclusie is dan ook dat NS aan het zwammen is wanneer beweerd wordt dat het AVR-NS niet (meer) geldig is op de treinen van/naar Eijsden. Zoals eerder aangegeven is de vermelding "niet AVR-NS" abusievelijk in een basisbestand terechtgekomen en daar hebben we nu last van. NS hoeft niet veel meer te doen dan die vermelding weer uit het basisbestand te verwijderen en de onderliggende systemen te updaten: de reisplanner, de vertrekstaten en wat door Henk_NL de claimcheck wordt genoemd. Dat kan toch niet al te ingewikkeld zijn. En natuurlijk excuses aanbieden aan twanw voor alle stommiteiten en het ongemak.

Eijsden is een station dat valt onder het Hoofdrailnet en wordt bediend door de 5300-serie. Dat is weliswaar een treinserie die uitgevoerd wordt door de NMBS maar valt op het Nederlandse grondgebied onder het Hoofdrailnet en bijgevolg onder het AVR-NS.

Ik vind het beneden ieder peil dat NS nu al een maand geen actie onderneemt om de eigen fouten te herstellen.
dan die vermelding weer uit het basisbestand te verwijderen
Sterker nog, de rest gaat praktisch allemaal vanzelf 😃
Ik kan niet onder de eerdere communicatie uit. Voor nu is de situatie dus niet anders, de claim zal niet gehonoreerd worden. Maar dat betekent niet dat ik de case nu naast me neerleg. Ik ben bezig intern te bespreken hoe dit precies zit. Wordt vervolgd.
Reputatie 7
Badge +3
Wat een aanfluiting. We weten al een maand dat Maastricht - Eijsden wel degelijk onder het AVR-NS valt. Hoezo kan Klaas-Jan NS "niet onder eerdere communicatie uit" wanneer bekend is dat die communicatie feitelijk onjuist is.

Wanneer stopt NS met onzin communiceren en gaat men de fouten herstellen? En excuses aanbieden aan twanw en zijn claims uitbetalen?
Dit probleem moet bewust dan wel onbewust afgelopen jaar in het systeem zijn gekomen. Vorig jaar namelijk heb ik last gehad van een vertraagde IC naar Maastricht waardoor de overstap naar Eijsden op Maastricht een achterlichtaansluiting werd. Uur later dan maar de trein genomen naar Eijsden, netjes het formulier voor een uur vertraging ingevuld, en deze werd gewoon goedgekeurd. Toen werkte het systeem dus nog wel naar behoren en keerde ook de vergoeding goed uit.
Ik moet er wel aan toevoegen dat deze vertraging aan NS lag, terwijl juist de NMBS er om bekend staat, dat daar vertragingen schering en inslag zijn. Echter veranderd de veroorzaker niets aan het feit dat je tot en met Visé-grens op AVR-NS voorwaarden reist inclusief GTBV vanaf een half uur.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad is voor ons niet vast te stellen of de fout van het toevoegen van "Geen AVR-NS" aan de 5300-serie (de NMBS-serie die Maastricht - Eijsden bedient) bewust dan wel onbewust is gemaakt.

Als het bewust is gedaan dan is dat schandalig en grenst het aan oplichterij. Zou er iemand bij NS aan het rekenen zijn geslagen en gezien hebben dat er wel erg GBTV moest worden uitgekeerd vanwege geïmporteerde vertragingen uit België?

Onbewust kan het ook zijn gebeurd. Heel vervelend maar een fout is snel gemaakt. Een fout met verstrekkende gevolgen in allerlei systemen bij NS.

Hoe dan ook, NS moet gewoon de fout herstellen en de vermelding "Geen AVR-NS" ogenblikkelijk verwijderen bij de 5300-serie. Verder excuses aanbieden en de claims uitbetalen.
Ik kan mij haast niet voorstellen dat deze fout bewust gemaakt is, deze informatie gaat naar _veel_ meer afnemende interne en externe systemen dan alleen GTBV-afhandeling. Dit is een fout die er vrij eenvoudig tussendoor glipt, het had mij kunnen overkomen. Maakt het overigens niet minder vervelend en het zou direct gecorrigeerd moeten worden, er komt een nieuw wijzigingsblad aan dus er is alle ruimte voor!
Reputatie 7
Badge +3
Ik kan het me ook bijna niet voorstellen dat het bewust is gebeurd. Maar een paar jaar geleden had ik me ook niet kunnen voorstellen dat NS-ers zich schuldig zouden maken aan het omkopen van medewerkers bij een concurrent. Ik ben een beetje cynisch geworden. Zeker als voor een simpel probleem als dit het volkomen stil blijft van de kant van NS.
Reputatie 7
Badge +3
Wat ik me afvraag of deze lijn wat het NS-deel wel onder het HRN valt en indien niet dat daarom wellicht de geldterug regeling niet geldt.
Reputatie 5
Dat is geen moeilijke vraag, Tamzin.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0017795/2015-01-01
Reputatie 7
Badge +3
Toch vreemd, omdat Enschede-Glanerbrug en Heerlen-Eygelshoven Markt weer niet onder het HRN vallen. Ik zie het verschil niet zo.
Reputatie 7
Badge +3
In een eerdere versie van document waarnaar ik verwijs in bericht #28 vielen de door Tamzin genoemde trajecten ook onder het AVR-NS. Dat is nu niet meer het geval. Blijkbaar is iemand bij NS wat te rigoureus geweest met het schrappen en was kennelijk niet op de hoogte van het feit dat Maastricht - Eijsden wettelijk (!) onder het Hoofdrailnet valt. (Met dank aan Rudi voor de link naar de wet).
Uit dat document het ik een kleine uitsnede gemaakt van het Hoofdrailnet zodat iedere NS-er kan begrijpen dat het AVR-NS geldig is op het traject Maastricht - Eijsden.

Kunnen de dames en heren bij NS nu eindelijk aan de slag gaan en de fouten herstellen?
De foutieve vermelding in de NS-reisplanner, op de vertrekstaten en op de CTA in Maastricht is overigens helemaal niet nieuw. Die is er al jaren en heb ik al heel lang geleden doorgegeven aan mijn contactpersoon bij NS. Er is helemaal niets mee gebeurd. Sindsdien noem ik die foute informatie overigens liegen: het bewust voorschotelen van verkeerde informatie terwijl NS weet dat het niet klopt.
Wordt dit het volgende topic dat maanden blijft liggen?
Reputatie 7
Klaas-Jan is hiermee bezig Treinspotter.
Reputatie 6
Wat ik me - als meelezer - af vraag: stel nu eens dat er gevolg van een foutje in een van de onderliggende systemen, ergens gratis gereisd zou kunnen worden, hoe lang zou het dan duren, voordat het foutje gecorrigeerd is?
Reputatie 7
Badge +3
Wordt dit het volgende topic dat maanden blijft liggen?
Gezien de ontwikkelingen rond de Drielandentrein lijkt het erop dat NS hoopt dat het probleem zich vanzelf oplost per 9 december 2018 wanneer (als alles goed gaat) Arriva de exploitatie overneemt.

Ik vind het maar merkwaardig en zeer teleurstellend dat er van de kant van NS totaal niet inhoudelijk gereageerd wordt. Ook Klaas Jan NS meldt helemaal niets terug en geeft geen overzicht van de stand van zaken terwijl hij wel in andere topics reageert.
hoe lang zou het dan duren, voordat het foutje gecorrigeerd is?
Jaren, de problemen met de ov-chipkaart zijn ook nooit echt opgelost.

Reageer