beantwoord

Geld terug bij vertraging Eijsden-Maastricht

Toon eerste bericht

138 reacties

Geld moet rollen, wie belt CGI? 🤣
Badge +3
Keuzereiziger schreef:

Zonder te veel op de details in te gaan: het automatisch toewijzen van de claims op het traject Maastricht - Eijsden vergt zo ongeveer een herontwerp van de backoffice van de GTBV. Dat is een beetje veel voor wat het oplevert.

Dat is een intrigerende opmerking.

Als ik het systeem goed begrijp vindt het automatisch toewijzen van claims plaats op basis van in- en uitcheckgegevens en vertragingsgegevens op treinnummerniveau. Het tijdstip van een in- of uitcheck in Eijsden is bekend. De vertragingsgegevens van een bepaalde trein zijn ook bekend. Het lijkt me geen raketwetenschap om de gegevens van de 5350-serie te integreren in de systematiek.
Reputatie 6
Badge +1
Het gaat er niet om of de in- en uitchecktijd bekend zijn @iMark, het zit 'm in het linken van de Belgische trein aan de HRN-gegevens. Ik ga hier niet alles in detail uitleggen, maar de "niet-raketwetenschap-oplossing" heeft grote (negatieve) gevolgen voor andere processen.
Badge +3
Het wordt steeds intrigerender. Je suggereert van alles maar legt eigenlijk helemaal niets uit. Ik verwacht toch wel wat meer details. Want het invoeren van de gegevens van één treinserie in een systeem zou natuurlijk nooit "grote (negatieve) gevolgen voor andere processen" mogen hebben. De aankomst- en vertrektijden van de 5350-serie worden gewoon gelogd. Zoals hier: https://www.ovtijden.com/avtdag/EDN/20180826/

Het merkwaardigste in dit hele verhaal is dat er blijkbaar problemen zijn met het linken van de Belgische treinen aan de HRN-gegevens. En dat terwijl de betreffende Belgische treinen wettelijk gezien deel uitmaken van het HRN.

Ik verwacht toch echt betere uitleg dan wel betere smoezen.
Reputatie 6
Badge +1
Ik suggereer niets. Ik weet precies hoe het zit. Maar dat wil niet zeggen dat ik alles ga uitleggen over hoe de IT-backoffice precies in elkaar steekt. Belangrijkste is dat er van hogerhand de keuze wordt gemaakt om het zo te doen, en dan is het niet meer zo relevant wat ik (of jij) er verder van vindt.
Badge +3
Laat verder maar zitten. Je beweert dat je precies weet hoe het zit. Maar je legt vervolgens helemaal niets uit. Niemand verwacht een uitvoerig exposé over het ontwerp van de back-office. Maar een paar regels met uitleg zijn toch echt niet te veel gevraagd. Of schrijf gewoon dat je niks mag zeggen over de processen. Dan zijn we ook klaar.
Reputatie 1
Het afschrijven van mijn abonnementskosten heeft NS overigens wel op orde. Dan zijn er geen problemen... De arrogante houding en het wegwuiven van verantwoordelijkheden is bij NS helaas net zo ingeburgerd als de seinstoringen bij Prorail. Bij mij gaat de vlag uit als Arriva dit traject kan overnemen. Het maakt mij natuurlijk helemaal niets uit hoe NS systemen in elkaar knutselt: ik ben klant en betaal daar grof geld voor. Ik verwacht dan dat NS service levert.

Enfin, hoe gaat die 'omslachtige manier' van geld terug bij vertraging in zijn werk? Want die trein op tijd rijden lukt ook al een jaartje of zeven niet...
Reputatie 1
Ik wacht al sinds 2 november 2018 op een antwoord van NMBS op onderstaande vragen... Hun treinen zijn niet de enige zaken die hopeloos vertraging oplopen! 😉 Tussendoor stuurt NMBS regelmatig een mailtje waarin men stelt grote drukte te ervaren (bij de klantenservice) en dat daarom een antwoord op zich laat wachten... vijf weken op het moment van schrijven. 😪😫 .... wordt vervolgd....

Bij dezen leg ik onderstaande vragen aan u voor. Mijn vragen hebben betrekking op het traject Eijsden - Maastricht.

1. Is NMBS trots op de stiptheidspercentages van dit traject? Zo nee, wat gaat NMBS hieraan doen per aanstaande dienstregeling? Ik kom de afgelopen zeven jaar in 38% van mijn reizen op tijd aan in Maastricht.
2. Er is in het verleden meerdere malen door NMBS/NS beloofd in de vorm van intentieverklaringen om op het voornoemde traject een halfuursdienst te gaan bieden. Wanneer komt NMBS/NS deze intentie na?
3. Is het mogelijk dat NMBS mij op korte termijn op een waardiger wijze vervoert? Het voornoemde traject betreft personenvervoer en geen veevervoer. De treinen waarin ik vervoerd word zijn -met alle respect voor de poetsploegen- te ranzig voor woorden.
Reputatie 7
Badge +4
Misschien handig als u de discussie over de drielandentrein even leest.
Reputatie 1
Die heb ik gelezen... 😁 Correspondentie is van weken geleden toen NMBS in de media meldde het toetsen van de 'haalbaarheid, maakbaarheid en gewenstheid' van de Drielandentrein nog niet te hebben afgerond (terwijl men zelf in 2015 bij de totstandkoming van het akkoord aanwezig was). Daarbij deed men alsof men net van onder een houten biels was gekropen (huichelachtig wereldvreemd als je het mij vraagt).
Reputatie 1
cherrypie schreef:

Ik wacht al sinds 2 november 2018 op een antwoord van NMBS op onderstaande vragen... Hun treinen zijn niet de enige zaken die hopeloos vertraging oplopen! 😉 Tussendoor stuurt NMBS regelmatig een mailtje waarin men stelt grote drukte te ervaren (bij de klantenservice) en dat daarom een antwoord op zich laat wachten... vijf weken op het moment van schrijven. 😪😫 .... wordt vervolgd....

Bij dezen leg ik onderstaande vragen aan u voor. Mijn vragen hebben betrekking op het traject Eijsden - Maastricht.

1. Is NMBS trots op de stiptheidspercentages van dit traject? Zo nee, wat gaat NMBS hieraan doen per aanstaande dienstregeling? Ik kom de afgelopen zeven jaar in 38% van mijn reizen op tijd aan in Maastricht.
2. Er is in het verleden meerdere malen door NMBS/NS beloofd in de vorm van intentieverklaringen om op het voornoemde traject een halfuursdienst te gaan bieden. Wanneer komt NMBS/NS deze intentie na?
3. Is het mogelijk dat NMBS mij op korte termijn op een waardiger wijze vervoert? Het voornoemde traject betreft personenvervoer en geen veevervoer. De treinen waarin ik vervoerd word zijn -met alle respect voor de poetsploegen- te ranzig voor woorden.

Ik ontving onderstaand antwoord op 18 januari 2019 (bovenstaande vragen gesteld op 2 november 2018) van NMBS. Hun klantenservice is net zo hopeloos vertraagd en kwalitatief inhoudelijk ondermaats als hun materieel. Men negeert vraag 1 en 2 overigens compleet.

Beste meneer
We hebben een antwoord op uw reactie ontvangen.
" Het materiel dat naar Maastricht mag rijden is heel beperkt. Enkel de drieledige motorstellen type 80 en de tweeledige motorstellen type 66-69 mogen tot op heden rijden. Al de andere niet.
Op termijn worden gemoderniseerde motorstellen ingezet van zodra dit materiel gehomologeerd wordt in Nederland."
We zijn er voor u
Hebt u nog vragen? Reageer gerust en we antwoorden zo snel mogelijk. U kunt ons ook alle werkdagen van 8u.30 tot 14u00 bereiken op 02/528.34.90. Bedankt om ons kenmerk hierbij te vermelden voor een vlotte behandeling.
Met vriendelijke groeten
NMBS Klantendienst
Reputatie 1
Tot mijn grote verbazing werd gisteren zowaar mijn claim met betrekking tot een vertraging op het traject Randstad --> Eijsden goedgekeurd zonder tussenkomst van de klantenservice. De vertraging ontstond doordat de NMBS-trein was uitgevallen tussen Maastricht en Eijsden. Ik kan drie opties bedenken voor dit heuglijke feit:
  1. Men heeft de softwaresystemen op orde gebracht, waardoor claims inzake vertragingen veroorzaakt door NMBS richting Eijsden nu niet meer automatisch worden afgekeurd.
  2. Er was een andere verstoring op één van mijn mogelijke reisroutes richting Limburg, waardoor de claim is geaccepteerd.
  3. De claim is 'per ongeluk' meteen geaccepteerd.
Ik hoop natuurlijk dat het optie 1 betreft. In dat geval: Chapeau NS! 😘
Reputatie 1
cherrypie schreef:

cherrypie schreef:

Ik ontving onderstaand antwoord op 18 januari 2019 (bovenstaande vragen gesteld op 2 november 2018) van NMBS. Hun klantenservice is net zo hopeloos vertraagd en kwalitatief inhoudelijk ondermaats als hun materieel. Men negeert vraag 1 en 2 overigens compleet.

Beste meneer
We hebben een antwoord op uw reactie ontvangen." Het materiel dat naar Maastricht mag rijden is heel beperkt. Enkel de drieledige motorstellen type 80 en de tweeledige motorstellen type 66-69 mogen tot op heden rijden. Al de andere niet.
Op termijn worden gemoderniseerde motorstellen ingezet van zodra dit materiel gehomologeerd wordt in Nederland."
We zijn er voor u
Hebt u nog vragen? Reageer gerust en we antwoorden zo snel mogelijk. U kunt ons ook alle werkdagen van 8u.30 tot 14u00 bereiken op 02/528.34.90. Bedankt om ons kenmerk hierbij te vermelden voor een vlotte behandeling.
Met vriendelijke groeten
NMBS Klantendienst

Ze negeren de 3landentrein van Arriva in zijn geheel. De NMBS is echt een zeer slevht presterend bedrijf. De NS is wat dat betreft in prima bedrijf.

Reageer