Geld terug bij vertraging Eijsden-Maastricht


Sinds enkele maanden worden mijn claims voor geld terug bij vertraging op het traject Eijsden-Maastricht standaard afgewezen omdat er geen of te weinig vertraging geconstateerd zou zijn. Deze verbinding wordt gereden door de NMBS op de concessie van de NS. Kan dit een foutje in het automatische systeem zijn? Voor ongeveer de maand mei ging dit nog altijd goed, maar in ieder geval sinds juni volgt er binnen een paar minuten een afwijzingsmail.

Overigens heb ik nu al 5 keer bezwaar aangetekend tegen de afwijzing van een claim door een mail te sturen. Hier heb ik echter maar 1 keer reactie op gekregen en sinds juli heb ik op deze bezwaren niks meer gehoord. En de telefonische klantenservice heeft mij tot nu toe niet van meer advies kunnen voorzien dan: antwoord op een afwijzingsmail of vul het formulier opnieuw in.

153 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het is hier geen cultuurpolitiek discussieforum. Vriendelijk verzoek aan de moderators om reacties die vooroordelen ten opzichte van mensen, volken en landen bevatten ernstig te modereren.
Reputatie 7
Badge +3
https://www.ns.nl/vertrekstaten/edn0.pdf

De vermelding dat het AVR-NS niet geldig is, is natuurlijk gewoon fout. Evenals de verkeerde vermelding in de Reisplanner.

Is er bij NS niemand die deze details controleert voordat de nieuwe dienstregeling 'live' gaat?
Reputatie 6
Badge +1
Maastricht - Eijsden valt onder de HRN-concessie. NMBS rijdt onder verantwoordelijkheid van NS. Dus volgens mij is geld terug bij vertraging gewoon geldig hier
Reputatie 6
Als NS niet met bevredigende antwoorden komt, zijn er nog twee mogelijkheden:
- klagen bij OV-loket: https://www.ovloket.nl/
- voorleggen bij de geschillencommissie OV: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/openbaar-vervoer/.
Reputatie 2
Er is bij mij een fors aantal claims afgewezen sinds december 2017, omdat er werkelijk continu grote vertraging en/of uitval optreedt. Ik zal NS een laatste brief sturen om de claims als nog te honoreren. Als men deze situatie dan nog niet op de rails heeft, stap ik naar de Geschillencommissie voor openbaar vervoer.
Ik heb de comment van @Harshan U.Sarma aangepast. Dit omwille van de sfeer en toonzetting. Tevens is het hier, zoals @iMark aangeeft, geen cultuurpolitiek discussieforum.
Dank je voor je reactie.

Over de bezwaren die ik heb ingediend maak ik me niet zo veel zorgen. Die kloppen, dus ik hoor het vanzelf wel wanneer ze behandeld worden. Dat is geen enkel probleem.

Maar ik vermoed dat het systeem dat de vertraging berekent een fout maakt. Aanvragen voor dit traject worden binnen enkele minuten afgewezen. Dat gebeurt naar ik aanneem automatisch en dus gebaseerd op de gegevens zoals ze ook op ovtijden.com staan. Als ovtijden.com echter een vertraging aangeeft die lang genoeg is om in aanmerking te komen voor restitutie wordt een aanvraag toch nog (automatisch) afgewezen. Waarschijnlijk is het probleem dat vertraging van de NMBS niet meegerekend wordt. Het is namelijk een andere vervoerder en normaal gezien vergoedt de NS alleen vertraging die de NS zelf veroorzaakt. Het bijzondere van dit traject is dat de treindienst dan wel wordt uitgevoerd door de NMBS, maar dat dit gebeurt onder verantwoordelijkheid van de NS en met de AVR-NS. Dat betekent dat de NS wel verantwoordelijk is voor Geld Terug bij Vertraging, ondanks dat ze deze verbinding niet zelf rijden. In het ideale scenario worden vertragingen door de NMBS dus ook gerekend als vertragingen door de NS zodat aanvragen voor Geld Terug bij Vertraging niet standaard afgewezen worden. Iedere keer bezwaar moeten indienen tegen een automatische afwijzing en vervolgens pas na een aantal maanden reactie krijgen lijkt me niet helemaal de bedoeling namelijk. Dit zou makkelijker moeten kunnen.

Even een voorbeeldje. Op 27 november kwam de trein van Eijsden naar Maastricht van 09:02 uur met een vertraging van 15 minuten aan in Maastricht en was daarmee te laat voor de overstap op de Intercity richting Sittard en verder van 09:25 uur. https://www.ovtijden.com/arnu/rl/5357/2017-11-27T09:02:00+0100 Ik moest naar Tilburg Universiteit en moest daarvoor de volgende intercity (09:55 uur) pakken in Maastricht. De vertraging was dus een half uur. Een claim voor deze vertraging wordt echter direct afgewezen (en is via Mijn NS niet eens in te dienen omdat er "geen vertraging geconstateerd" is). De vertraging van de NMBS-trein leidt dus niet tot een goedkeuring van de claim. Dat lijkt mij een fout in het systeem.
Reputatie 6
Badge +1
Op ovtijden.com vind je alle vertragingen terug. Die site klopt altijd
Helaas niet helemaal waar. Maar over het algemeen mag je er van uitgaan dat de site klopt (99,9% van de gevallen).
Reputatie 7
Badge +3
Fouten in de basisbestanden blijken door te werken in allerlei onderliggende systemen: de reisplanner, vertrekstaten en dus ook GTBV. Uiterst slordig.
Reputatie 7
Badge +3
In ieder geval is het lek boven en kan NS aan de slag met het herstelproces. Kan twanw uit het eerste bericht eindelijk zijn claims uitgekeerd krijgen.
Ben ik weer. Fijn dat jullie nog een aantal zaken hebben uitgezocht. Vandaag ontving ik een reactie op mijn bezwaren. “Helaas kan ik niet aan uw verzoek voldoen, omdat uw vertraging zich heeft voorgedaan op een traject van een andere vervoerder NMBS. NS is niet verantwoordelijk voor vertragingen op dit traject. Daarom raad ik u aan uw verzoek in te dienen bij deze vervoerder.”

Jullie bevestigen mijn vermoeden dat de NS wel degelijk verantwoordelijk is voor dit traject. Ik ga opnieuw bezwaar indienen. Mochten de aanvragen dan opnieuw afgewezen worden, hebben jullie dan advies wat ik als volgende stap kan nemen?
Reputatie 7
Badge +3
Misschien moeten we een nieuw topic openen over slepende kwesties die maar niet worden opgelost worden door NS.
Reputatie 7
Badge +3
Mooi dat in ieder geval dit deel van het probleem is opgelost. Het was netjes geweest als NS dat had teruggemeld in dit topic.

Tegelijkertijd staat de onterechte melding over het AVR-NS nog steeds in de Reisplanner.

Reputatie 7
Badge +3
Edit: het probleem is nog steeds niet opgelost.

Geld moet rollen, wie belt CGI? 🤣
Reputatie 3

Ik wacht al sinds 2 november 2018 op een antwoord van NMBS op onderstaande vragen... Hun treinen zijn niet de enige zaken die hopeloos vertraging oplopen! 😉 Tussendoor stuurt NMBS regelmatig een mailtje waarin men stelt grote drukte te ervaren (bij de klantenservice) en dat daarom een antwoord op zich laat wachten... vijf weken op het moment van schrijven. 😪😫 .... wordt vervolgd....

Bij dezen leg ik onderstaande vragen aan u voor. Mijn vragen hebben betrekking op het traject Eijsden - Maastricht.

1. Is NMBS trots op de stiptheidspercentages van dit traject? Zo nee, wat gaat NMBS hieraan doen per aanstaande dienstregeling? Ik kom de afgelopen zeven jaar in 38% van mijn reizen op tijd aan in Maastricht.
2. Er is in het verleden meerdere malen door NMBS/NS beloofd in de vorm van intentieverklaringen om op het voornoemde traject een halfuursdienst te gaan bieden. Wanneer komt NMBS/NS deze intentie na?
3. Is het mogelijk dat NMBS mij op korte termijn op een waardiger wijze vervoert? Het voornoemde traject betreft personenvervoer en geen veevervoer. De treinen waarin ik vervoerd word zijn -met alle respect voor de poetsploegen- te ranzig voor woorden.
Ik ontving onderstaand antwoord op 18 januari 2019 (bovenstaande vragen gesteld op 2 november 2018) van NMBS. Hun klantenservice is net zo hopeloos vertraagd en kwalitatief inhoudelijk ondermaats als hun materieel. Men negeert vraag 1 en 2 overigens compleet.

Beste meneer
We hebben een antwoord op uw reactie ontvangen." Het materiel dat naar Maastricht mag rijden is heel beperkt. Enkel de drieledige motorstellen type 80 en de tweeledige motorstellen type 66-69 mogen tot op heden rijden. Al de andere niet.
Op termijn worden gemoderniseerde motorstellen ingezet van zodra dit materiel gehomologeerd wordt in Nederland."
We zijn er voor u
Hebt u nog vragen? Reageer gerust en we antwoorden zo snel mogelijk. U kunt ons ook alle werkdagen van 8u.30 tot 14u00 bereiken op 02/528.34.90. Bedankt om ons kenmerk hierbij te vermelden voor een vlotte behandeling.
Met vriendelijke groeten
NMBS Klantendienst


Ze negeren de 3landentrein van Arriva in zijn geheel. De NMBS is echt een zeer slevht presterend bedrijf. De NS is wat dat betreft in prima bedrijf.
Badge +3
Bij 'binnenlands vervoer' waar de NS geen controle over heeft wijzen ze maar al te graag naar andere partijen. Maar in dit geval gaat het om een 'onderaannemer' dus, en daar zijn ze natuurlijk gewoon verantwoordelijk voor. Zo ver waren wel al, dus waarom daar nog van afwijken?

Jij checkt bovendien in bij NS, dus die andere partij heb je niets mee te maken als je toevallig daarmee moet reizen.

Doen ze ook zo moeilijk over Gouda - Alphen a/d Rijn? Daar zijn de NS zelf de 'onderaannemer', toch?
Reputatie 2
Is het overigens wel opgelost?
Reputatie 7
Badge +3
Nee, NS blijft moeilijk doen.


Ik wacht al sinds 2 november 2018 op een antwoord van NMBS op onderstaande vragen... Hun treinen zijn niet de enige zaken die hopeloos vertraging oplopen! 😉 Tussendoor stuurt NMBS regelmatig een mailtje waarin men stelt grote drukte te ervaren (bij de klantenservice) en dat daarom een antwoord op zich laat wachten... vijf weken op het moment van schrijven. 😪😫 .... wordt vervolgd....

Bij dezen leg ik onderstaande vragen aan u voor. Mijn vragen hebben betrekking op het traject Eijsden - Maastricht.

1. Is NMBS trots op de stiptheidspercentages van dit traject? Zo nee, wat gaat NMBS hieraan doen per aanstaande dienstregeling? Ik kom de afgelopen zeven jaar in 38% van mijn reizen op tijd aan in Maastricht.
2. Er is in het verleden meerdere malen door NMBS/NS beloofd in de vorm van intentieverklaringen om op het voornoemde traject een halfuursdienst te gaan bieden. Wanneer komt NMBS/NS deze intentie na?
3. Is het mogelijk dat NMBS mij op korte termijn op een waardiger wijze vervoert? Het voornoemde traject betreft personenvervoer en geen veevervoer. De treinen waarin ik vervoerd word zijn -met alle respect voor de poetsploegen- te ranzig voor woorden.
Ik ontving onderstaand antwoord op 18 januari 2019 (bovenstaande vragen gesteld op 2 november 2018) van NMBS. Hun klantenservice is net zo hopeloos vertraagd en kwalitatief inhoudelijk ondermaats als hun materieel. Men negeert vraag 1 en 2 overigens compleet.

Beste meneer
We hebben een antwoord op uw reactie ontvangen." Het materiel dat naar Maastricht mag rijden is heel beperkt. Enkel de drieledige motorstellen type 80 en de tweeledige motorstellen type 66-69 mogen tot op heden rijden. Al de andere niet.
Op termijn worden gemoderniseerde motorstellen ingezet van zodra dit materiel gehomologeerd wordt in Nederland."
We zijn er voor u
Hebt u nog vragen? Reageer gerust en we antwoorden zo snel mogelijk. U kunt ons ook alle werkdagen van 8u.30 tot 14u00 bereiken op 02/528.34.90. Bedankt om ons kenmerk hierbij te vermelden voor een vlotte behandeling.
Met vriendelijke groeten
NMBS Klantendienst
Ze negeren de 3landentrein van Arriva in zijn geheel. De NMBS is echt een zeer slevht presterend bedrijf. De NS is wat dat betreft in prima bedrijf.


Edit door Moderator: Ik ben het niet eens met hoe België zijn politiek bedrijft. Naar mijn mening heeft dit ook effect op de effectiviteit van de NMBS.
Edit: het probleem is nog steeds niet opgelost.


De treinen van de NMBS hebben altijd vertraging. De NMBS beschouwt de vertragingen van haar treinen als ze meer dan 5'59" vertraging hebben. Ze houdt enkel rekening of de trein op het begin- of eindstation van het traject al dan niet stipt is. Tussenliggende stations van het traject worden geen rekening gehouden of de trein al dan niet stipt is. De vertragingen zijn ook te wijten aan de ondermaatse financiering van de overheid die rechts is en de slechte relatie tussen de reizigersvervoerder NMBS en de infrastructuurbeheerder Infrabel. Dit omdat elk van hen andere prioriteiten hebben. De cijfers van de stiptheid van de van de NMBS zijn te rooskleuriger dan in de werkelijkheid omwille van die hierboven vermelde redenen.
@Rueben NS Geen probleem en ik zal in het vervolg aan de regels houden! Maar ik ben openbaar vervoer fan. Dat wil zeggen dat het wereldwijd de auto volledig moet vervangen en goede dienstverlening moet aanbieden. Vandaar ik zulke reacties heb gegeven.
Reputatie 7
Badge +3
Het is eenvoudig na te gaan via de website van ovtijden.com welke vertragingen geregistreerd zijn. Hier het overzicht van gisteren.
https://www.ovtijden.com/avtdag/EDN/20171211/

Alle overige data zijn in het archief terug te vinden.
Dank je, die site kende ik nog niet. Maar daar staan de vertragingen die ik heb doorgegeven bij mijn claim wel in aangegeven. Het moet dus ergens anders in het proces fout gaan.
Op ovtijden.com vind je alle vertragingen terug. Die site klopt altijd, aangezien de gegevens rechtstreeks uit de NS API gehaald worden. We lopen flink achter bij de behandeling van bezwaren op claims. Hopelijk krijg je snel reacties van ons.

Reageer