beantwoord

Geld terug bij vertraging kan momenteel niet aangevraagd worden

• 14 februari 2021
  • 8 reacties
  • 247 Bekeken

Reputatie 5

Hoi,

Ik krijg de onderstaande melding, eigenlijk al dagen. Hoe werkt dit precies? Ik ben gewend dat er dagen later een beslismoment is voor het al dan niet toekennen van de claim. Wat moet er beoordeeld worden op het moment van aanvraag?

icon

Beste antwoord door Robert B 14 februari 2021, 14:41

Gebruik in dat geval het formulier (Aanvraag zonder Mijn NS) op deze pagina. Als je claim afgewezen wordt kan je reageren op de mail met uitleg waarom je wel recht hebt op geld terug.

Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3

Gebruik in dat geval het formulier (Aanvraag zonder Mijn NS) op deze pagina. Als je claim afgewezen wordt kan je reageren op de mail met uitleg waarom je wel recht hebt op geld terug.

Reputatie 5

Bedankt voor de tip!

Badge +3

Oh, op die pagina staat nog wel dit:

Heb je jouw aanvraag binnen 5 dagen na jouw reisdatum gedaan? Dan duurt het minstens een week voordat je reactie ontvangt, omdat de vertragingsgegevens dan pas definitief bekend zijn in onze systemen.

Dat zal dan ook de melding in Mijn NS veroorzaken. Vreemd dat het zo lang moet duren want GTbV geldt alleen voor reizen met NS.

Zoals het er nu staat lijkt het dus alsof men pas na 5 dagen weet hoe hun eigen treinen op een bepaalde dag gereden hebben?

Hoe dan ook, laat mensen dan gewoon (via Mijn NS) alvast die claim indienen, in plaats van die melding “probeer later maar”, wat sommigen natuurlijk vergeten… 

Reputatie 5

In den beginne toen ik mijn NS account voor het eerst gebruikte, kon je al vóór het uitchecken een claim indienen. Daarna werd het “minimaal 24 uur na uitcheck”. Zal het nu dan ineens na 5 dagen zijn? 

Ik moet ook nog maar even uitzoeken waar je ueberhaupt kunt zien of je recht hebt op gtbv. De dienstregeling wordt tegenwoordig zo vaak veranderd dat het lastig is om te zien welke wijziging “laat genoeg” is om onder de definitie “vertraging” te vallen.

Badge +3

Wellicht heeft het ook te maken met NS Flex, waarbij het enkele dagen kan duren voordat de prijs van een reis met NS i.c.m. andere vervoerders berekend kan worden? Die gegevens worden namelijk via TLS/OV-chipkaart aangeleverd.

Bij reizen op saldo is/was dat sneller duidelijk, maar dan nog zou een reis met alleen NS dezelfde dag al bekend moeten zijn (wat ook het geval is, als ik mijn reishistorie in Mijn NS zie). En als daar Arriva bij zit dan duurt het ook hooguit een dag langer.

Maar goed, als je bijv. NS Flex Weekend Vrij hebt en op za/zo een reis (met vertraging op het NS deel) van A naar B gemaakt hebt, dan heb je gewoon recht op vergoeding van een enkele reis 2e klas voltarief. Hoeven ze geen 5 dagen over na te denken, lijkt mij… :thinking:

Reputatie 5

Je zou weleens gelijk kunnen hebben, dat is wel iets wat bij mij afgelopen tijd gewijzigd is (overstap op flex). Maar zelfs als de afwikkeling een paar dagen duurt, kun je de claim alsnog wel aannemen en even parkeren toch?

Reputatie 7
Badge +1

Persoonlijk gebruik ik nooit de Mijn NS omgeving voor een GTbV aanvraag. Het formulier vul ik in als ik uitgecheckt ben en ik zie vanzelf wel een mailtje verschijnen. Geen omkijken meer naar en ook geen vergeten claims. Bij NS Flex kan ik pas een claim indienen via de Mijn NS omgeving als de prijs voor de reis definitief is en dus niet meer 'in behandeling' is. 

Ik moet ook nog maar even uitzoeken waar je ueberhaupt kunt zien of je recht hebt op gtbv. De dienstregeling wordt tegenwoordig zo vaak veranderd dat het lastig is om te zien welke wijziging “laat genoeg” is om onder de definitie “vertraging” te vallen.

Het is soms wat puzzelwerk om uit te zoeken of je recht hebt op GTbV. Het makkelijkste is om op de dag zelf gewoon de reis via de reisplanner te plannen (zonder via stations en met Altijd Vrij/Trein Vrij abonnement aan als dat van toepassing is), maak desnoods een screenshot van dat advies als bewijs mocht de claim afgewezen worden. Gebruik de aankomsttijd in dat advies als je 'basis', wel of geen werkzaamheden maakt hier niet uit.

Bij een vertraging of een uitval van een trein kijk je of er alternatieven zijn zodat je toch binnen 15 min. (HSL) of 30 min. (niet HSL) van de oorspronkelijke aankomsttijd aan kan komen op de bestemming, bijvoorbeeld door om te reizen. Is er geen enkele mogelijkheid om zonder extra bij te betalen (bijvoorbeeld door over de HSL Rotterdam - Schiphol te reizen i.p.v. via Leiden) minder dan 15/30 min. later op je bestemming aan te komen (Houdt rekening met of een overstap naar het alternatief überhaupt mogelijk is) dan heb je recht op GTBV. Als een trein eerder op een station arriveert dan gepland telt dat niet mee, later natuurlijk wel.

Er is wel een service, Dealay.nl bijvoorbeeld, die het allemaal automatisch voor je uitzoekt, maar bij een toegewezen claim ben je wel 20% van het uitgekeerde bedrag kwijt aan hun. Bovendien ben je verplicht om je reisgegevens met hun te delen. 

Reputatie 3

Hoeven ze geen 5 dagen over na te denken, lijkt mij… 

Dit is al zo sinds ik me kan herinneren, in ieder geval sinds 2018 en ik denk ook wel eerder. 

Als je een gtbv claim indiende, dan werd de claim altijd op zijn vroegst op de vijfde werkdag na de reisdatum behandeld. In het geval van automatische afhandeling kreeg je dan meestal 's nachts al een e-mail met toekenning van de claim.

Een claim die na vijf werkdagen in werd gediend werd binnen enkele minuten toegekend of afgekeurd. Dat hoefden niet eens vijf hele werkdagen te zijn. Maandagavond reizen en zaterdagochtend claimen zorgde voor een directe toekenning of afkeuring. Bij een claim voor die reis op vrijdag, die aan de eisen voor een claim voldeed, bleef altijd tot minstens zaterdag op 'in behandeling' staan. 

Ik praat in de verleden tijd, omdat ik het afgelopen jaar vrijwel geen claims heb ingediend (niet zoveel gereisd in Nederland) en de claims die ik wel heb ingediend meestal veel langer duurden. Die zijn volgens mij handmatig behandeld, maar nooit binnen vijf werkdagen.

De één werkdag die je moet wachten om de claim via Mijn NS in te kunnen dienen, heeft niet zoveel te maken met de vijf werkdagen die tussen reis en afhandeling van de claim zitten. 

Reageer