beantwoord

Geld terug bij vertraging, maar niet ingecheckt

• 25 augustus 2018
  • 5 reacties
  • 296 Bekeken

Beste NS,

Afgelopen dinsdag heb ik geprobeerd om vanaf Amsterdam Amstel rond 22.00 de trein te pakken naar Utrecht Centraal met studentenreisproduct, ik kon dus vrij reizen. Ik ben met de metro vanaf Weesperplein naar Amsterdam Amstel gereisd, toen ik daar aankwam zag ik dat er geen enkele trein meer binnen een uur zou vertrekken en heb daarom besloten om niet uit te checken voor GVB en in te checken voor NS.

Ik ben naar beneden gegaan, ben uitgecheckt en heb een taxi naar Utrecht gepakt omdat ik anders die dag niet thuis zou komen. Wordt er in dit geval iets vergoed?

Met vriendelijke groet,

Floris
icon

Beste antwoord door Denice NS 25 augustus 2018, 11:21

Hi florisj. Welkom bij de Community.

Vervelend dat je afgelopen dinsdag met de chaos in en rondom Amsterdam te maken hebt gehad 😞 Om in aanmerking te komen voor Geld Terug bij Vertraging van afgelopen dinsdag dient er minimaal een check-in bij NS aanwezig te zijn. Bij meer dan 1 uur vertraging is de vergoeding bij een Studenten OV € 4,64. Zonder minimaal een check-in kan er geen gebruik worden gemaakt van deze regeling. Kosten van alternatief vervoer zoals taxikosten worden niet vergoed.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Je zou kunnen proberen de klantenservice te bellen en uit te leggen dat je je reist niet hebt gemaakt omdat de verwachting was dat er binnen een uur geen trein reed. Dan kan er een deel van de abonnementskosten vergoed worden. Hoe dat precies zit met studenten ov, geen idee, als er al een vergoeding is, zal die zeer laag zijn. De taxi-kosten zijn niets aan te vergoeden. NS vergoedt alleen taxi's die zelf geregeld zijn door de medewerkers.
Hi florisj. Welkom bij de Community.

Vervelend dat je afgelopen dinsdag met de chaos in en rondom Amsterdam te maken hebt gehad 😞 Om in aanmerking te komen voor Geld Terug bij Vertraging van afgelopen dinsdag dient er minimaal een check-in bij NS aanwezig te zijn. Bij meer dan 1 uur vertraging is de vergoeding bij een Studenten OV € 4,64. Zonder minimaal een check-in kan er geen gebruik worden gemaakt van deze regeling. Kosten van alternatief vervoer zoals taxikosten worden niet vergoed.
Denice, vergeet je nu niet de regelgeving, door NS geïmplementeerd in de Algemene Voorwaarden en vervolgens heel goed verstopt want je wordt er als reiziger vrijwel nooit op gewezen door NS-medewerkers, die stelt dat een reiziger eveneens RECHT (geen coulance) heeft op compensatie wanneer hij of zij door een verwachte vertraging van 60 minuten of meer afziet van de reis?
Om aanspraak te kunnen maken op Geld Terug bij Vertraging dien je minimaal te zijn ingecheckt. Alleen dan is je vervoerbewijs een geldig vervoerbewijs. Heb je niet ingecheckt dan is er geen Geld Terug bij Vertraging mogelijk. Verder kan je in onze Voorwaarden Artikel 6 alle aanvullende info vinden en wijs ik je op Artikel 108 van het Burgelijk Wetboek 8:

De vervoerder is niet aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door vertraging, door welke oorzaak dan ook vóór, tijdens of na het vervoer opgetreden, dan wel is veroorzaakt door welke afwijking van de dienstregeling dan ook.

Overigens reed er om 22.20 (+16 minuten vertraging) en 23.01 uur vanaf Amsterdam Amstel een trein richting Utrecht.
Artikel 6.1 van de algemene voorwaarden is (nog altijd) niet compleet omdat er alleen gewezen wordt op de regeling voor mensen met een eenmalig vervoersbewijs.
Nergens in de Europese verordening (https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:315:0014:0041:NL:PDF) die hieraan ten grondslag ligt wordt het woord eenmalig genoemd. NS is hier overigens pas jaren van op de hoogte...

Reageer