beantwoord

Geld terug bij vertraging met meerdere vervoerders

  • 24 May 2022
  • 4 reacties
  • 999 Bekeken

Hallo allemaal,

Vandaag wilde ik een reis maken van Bijlmer Arena naar Tiel passewaaij. Door een seinstoring was dit niet mogelijk. Via de NS app werd de optie via Arnhem centraal aangegeven. Hierdoor was een deel van het traject via Arriva i.p.v. NS. Nu is mijn vraag, hoe werkt dit met geld terug bij vertraging?

De arriva trein reed op tijd. Ik kwam echter wel 1,5 uur later aan op mijn eindbestemming dan gepland.

Door het in en uitchecken bij een andere vervoerder, kan ik mijn claim nu niet aan 1 reis hangen in het reisoverzicht. Weet iemand hoe dit precies werkt? wordt het deel dat ik met Arriva heb gereisd nu ook vergoed? De NS heeft zelf deze optie aangegeven…

Ik hoor het graag! 
Groetjes

icon

Beste antwoord door Robert B 24 May 2022, 18:46

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3

U kunt (zodra de reis in de reishistorie in Mijn NS staat) in Mijn NS de reis van Amsterdam Bijlmer ArenA naar Arnhem Centraal kiezen en daarbij de Geld terug bij vertraging-link gebruiken. Vervolgens kiest u bij Uitgecheckt in de keuzelijst voor Tiel Passewaaij. Op deze manier kunt u een claim indienen voor de reis van Amsterdam Bijlmer ArenA naar Tiel Passewaaij.

Mocht deze claim worden afgewezen, dan kunt u op de afwijzings-e-mail reageren en de situatie toelichten.

Dank voor de reactie. Het deel van de reis van Arnhem naar Tiel valt dus niet binnen de geld terug claim, begrijp ik dat goed?

Ik neem aan dat een reis van Bijlmer naar Tiel minder kost dan een reis van Bijlmer naar Tiel via Arnhem...

Badge +3

Het is een ingewikkelde kwestie. Formeel krijgt u geen geld terug voor kosten die gemaakt zijn bij andere vervoerders. Tegelijk heeft NS ook al eens aangegeven dat de reisadviezen van de reisplanner kunnen worden gezien als een door NS gegeven advies en de daarvoor gemaakte kosten zouden vergoed moeten worden:
 


NS heeft zelfs al eens gezegd dat in zo'n geval dan niet moet worden omgecheckt naar een andere vervoerder:
 


Elke ervaren treinreiziger begrijpt dat die afspraken er in de praktijk niet zullen zijn bij een ongeplande storing en dat Arriva je dan natuurlijk wel op de bon slingert. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende zaken.

Ik zou de claim indienen en later contact opnemen met de klantenservice als u van mening bent dat u te weinig geld terug hebt gekregen.

Badge +3

Als er een storing was dan heb je recht op GTbV op basis van de halve of hele ritprijs van je reis naar Tiel (gehele traject is NS).

Maar dan moet men er wel rekening mee houden dat je via Arnhem gereisd bent en dus ook een stuk met Arriva. En dat gaat niet gebeuren vanuit het GTbV systeem.

Beter kan je bij de Klantenservice het verzoek neerleggen voor restitutie van het verschil in prijs Bijlmer - Tiel Passewaaij (voltarief 2e klas is € 13,00) en de prijs voor Bijlmer - Arnhem - Tiel Passewaaij (€ 27,63), maar alleen als via Arnhem daadwerkelijk een omreisadvies in de Reisplanner was (en dat was het, zie https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Amsterdam%20Bijlmer%20ArenA&vertrektype=treinstation&aankomst=Tiel%20Passewaaij&aankomsttype=treinstation&type=vertrek&tijd=2022-05-24T17%3A52&ritnummers=3165%7C6671%7C31162%7C6970)

Die vergoeding is min of meer vergelijkbaar met 59+ minuten vertraging (volle ritprijs), en lijkt me wel terecht voor een reis van ca. 2:00 die normaal ca. 1:00 duurt.

Ik zie ook niets over bussen tussen Houten Castellum en Geldermalsen, dus Tiel was/is sowieso alleen via Arnhem bereikbaar, je hebt dus al 3 uur lang geen keuze.

Edit: Je had door kunnen reizen naar Den Bosch en dan terug naar Geldermalsen voor naar Tiel, reistijd ook ca. 2:00.

Reageer