beantwoord

Geld terug bij vertraging na 3 maanden

• 3 december 2018
  • 19 reacties
  • 273 Bekeken

Ik zou graag nog een restitutie willen ontvangen van treinreizen op 21 augustus 2018. Nu is het inmiddels 3 december, en dus meer dan 3 maand verder.

Nu had ik vernomen dat een woordvoerder van de NS in het RTL Nieuws aangaf dat het bij betreffende incident nog tot een jaar erna teruggevraagd kon worden. Wie kan mij helpen?

Groetjes,
Mathijs
icon

Beste antwoord door Erryt NS 3 december 2018, 19:53

Volgens de voorwaarden kan je tot 3 maanden na reisdatum een claim indienen. Deze informatie kan je via onze website terugvinden.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U kunt hiervoor het beste contact opnemen met Klantenservice. 030-7515155/ Het is hier een klantenforum en geen postadres van NS, dus we kunnen u geen uitsluitsel geven.
Dag Thom, ik heb hierover contact opgenomen met de klantenservice. Die konden mij niet verder helpen. Zelf kan ik het persbericht/uitzending ook niet terugvinden, helaas.
Reputatie 7
Badge +4
Mogelijk dat een forumlid het weet, ik ben er helaas niet mee bekend.
Volgens de voorwaarden kan je tot 3 maanden na reisdatum een claim indienen. Deze informatie kan je via onze website terugvinden.
Ik geloof mij te herinneren het voor dit incident een termijn van een jaar na voorval van toepassing was...
Reputatie 6
Badge
Wat was dit voor incident?

Het enige incident van 2018 met de nodige impact wat ik mij herinner is een storm op 18 januari. 21 Augustus zegt mij persoonlijk niets.
21 augustus reden er geen treinen naar en van Amsterdam wegens persoon op het spoor. Was nogal een item...
Reputatie 7
Badge +2
In dit nieuwsbericht op de NS website wordt gesproken over 3 maanden, dus de gebruikelijke termijn.
https://nieuws.ns.nl/hoeveel-reizigers-hebben-klantenservice-benaderd-over-storing-amsterdam/
Ah oke, dan zit ik er zelf naast. Het is erbij mij zelf ingeschoten, waardoor ik het echt totaal vergeten ben. Wel zal ik alsnog dolgraag de vergoeding tegemoet zien. Het feit dat ik er zelfs een account + topic voor aanmaak geeft toch wel aan hoe ik geleden heb destijds. Laat staan overige kosten, voor bijvoorbeeld overnachting, die ik gemaakt heb die nacht. Het termijn van 3 maand vind ik eigenlijk een vreemde regeling, maar dat is een andere discussie.

Ben ik hier op de juiste plek om een aanvraag voor uitzondering te verzoeken?
Reputatie 6
Badge +1
@Mathijsz je zult als je een GeldTerugbijVertraging-vergoeding na ruim 3 maanden wilt hebben, zul je toch contact moeten opnemen met de klantenservice.

NS vergoedt geen overnachtingen. NS heeft de plicht om te zorgen dat de reiziger wanneer er geen laatste vervoersmogelijkheid meer is door vertragingen/verstoringen thuis komt. Reizigers die niet meer thuis kunnen komen, kunnen contact opnemen met een NS-medewerker die voor verder vervoer zal zorgen. U heeft blijkbaar zelf een overnachting geregeld ipv contact te zoeken met een NS-medewerker. Je kunt daarvoor dus geen vergoeding vragen.
Wanneer ik de klantenservice bel, krijg ik keer op keer een persoon te spreken die onvoldoende verstand van zaken heeft. Deze conclusie baseer ik op het feit dat bij elke antwoord navraag gedaan moest worden. Dit is voor mij dus geen optie, helaas.

Wat betreft de overnachting; https://twitter.com/NS_online/status/1031985489715363841?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1031985489715363841&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.rtlz.nl%2Fnieuws%2Fnederland%2Fartikel%2F4382011%2Fprorail-nieuwe-storing-rond-amsterdam-geen-treinverkeer-mogelijk
Reputatie 6
Badge
21 augustus reden er geen treinen naar en van Amsterdam wegens persoon op het spoor. Was nogal een item...
Ah klopt, die Schipholtunnel, dat was er idd ook eentje met de nodige impact.

Eigenlijk zou de persoon die de ellende veroorzaakt had aansprakelijk moeten worden gesteld, maar goed, dat is een andere discussie.
Reputatie 7
Badge +2
Het feit dat ik er zelfs een account + topic voor aanmaak geeft toch wel aan hoe ik geleden heb destijds.
Het feit dat je pas meer dan 3 maanden later doet geeft mij een andere indruk. Persoonlijk zou ik dat dan direct de volgende dag of in ieder dezelfde week nog gedaan hebben.
Reputatie 6
Badge +1
Wanneer ik de klantenservice bel, krijg ik keer op keer een persoon te spreken die onvoldoende verstand van zaken heeft. Deze conclusie baseer ik op het feit dat bij elke antwoord navraag gedaan moest worden. Dit is voor mij dus geen optie, helaas.

Wat betreft de overnachting; https://twitter.com/NS_online/status/1031985489715363841?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1031985489715363841&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.rtlz.nl%2Fnieuws%2Fnederland%2Fartikel%2F4382011%2Fprorail-nieuwe-storing-rond-amsterdam-geen-treinverkeer-mogelijk

Ik lees in de twitterreacties nergens een toezegging dat hotelovernachtingen vergoed zouden worden. Overigens heeft er uiteindelijk wel een trein gereden die bewuste avond, weet ik van iemand die heen vertraging had vanwege de spoorloper en terug vertraging vanwege de storing.
Reputatie 7
Badge +2
Er hebben die avond wel meer treinen gereden, maar dat was maar zeer sporadisch. Sommige treinen reden bv als extra trein vanaf het station waar ze gestrand waren toen de storing begon, die werden handmatig ingelegd. Maar het aantal reizigers was een veelvoud van het aantal treinen wat die avond gereden heeft en was absoluut niet genoeg om iedereen te vervoeren.
Het is spijtig dat dit heeft moeten gebeuren. Net als het feit ik niet meer geholpen kan worden doordat er inmiddels net 3 maand verstreken zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Sowieso niet helaas. U heeft mogelijk de gedachte dat NS u dit zal vergoeden maar NS is niet aansprakelijk voor vervolgschade. Dat is afgedekt. Er is een optie dat een NS-medewerker iets voor u kan regelen als u van te voren overlegt, bijvoorbeeld over een taxi die u laat in de nacht naar huis brengt als er door vertraging een aansluiting niet meer mogelijk is. Dan betaalt NS de taxi vooraf. Wie achteraf met een nota komt, heeft dus per definitie niet volgens de regels gehandeld en zit altijd fout.
U heeft op eigen initiatief een keuze gemaakt een hotel te boeken, dat is op eigen kosten en niet op NS te verhalen.

Het werkt niet zo als op sommige fora wordt beweerd, dat alles wat mis gaat op een ander te verhalen is. Het recht zit anders in elkaar dat uw rechtsopvatting helaas. Als iedereen maar geld uit kan geven met als excuus dat het door een fout in de treinenloop is, is het eind zoek en wordt het een graairegeling. Veel mensen grijpen elke mogelijkheid aan. Dat geld moet wel door uw medereizigers worden opgebracht. De wet dekt dit heel duidelijk af. U krijgt niets terug en had dat wellicht ook niet gekregen als het korter dan drie maanden geleden was geweest.
Thom, volgens mij maak jij hier de misvatting dat ik mij doel op vergoeding van mijn hotel overnachting. Dit is niet het geval. Zoals ik in mijn eerste post ook aangeef, gaat het mij hier om de treinreizen.
Reputatie 7
Badge +4
U spreekt eerder wel over een overnachting, maar goed als u die wel noemde maar niet heeft geclaimd, is het verder ok. Mode refereerde er ook aan:

Het feit dat ik er zelfs een account + topic voor aanmaak geeft toch wel aan hoe ik geleden heb destijds. Laat staan overige kosten, voor bijvoorbeeld overnachting, die ik gemaakt heb die nacht.

Als het alleen over de reiskosten gaat die u aan kunt tonen, is het inderdaad wel wat sneu. Een compensatie daarvoor zou wel terecht zijn geweest, al snap ik ook dat er ergens een streep getrokken wordt.

Reageer