beantwoord

Geld terug bij vertraging niet mogelijk?

• 21 november 2018
  • 9 reacties
  • 285 Bekeken

Hoi ik reis nu reeds 2 weken met ic direct van Breda naar amsterdam icm een altijd vrij flex abo. Hier MOET ik losse toeslagen voor kopen want blijkbaar kan ik met dat abo geen ic direct altijd vrij abo afsluiten (dit abo kost me in totaal 445 euro per maand!) ik wordt knettergek van de vertragingen door defecten op dit traject en ben nu in 2 weken al meerdere malen gestrand op Rotterdam centraal. Het is zelfs zo erg dat mijn trein van 7:26 in de ochtend in deze twee weken nog geen een keer op tijd is vertrokken. Nu wilde ik de slepende procedure ingaan van geld terug bij vertraging maar dit kan niet omdat de ns op dat tijdstip geen vertraging heeft vastgesteld. Ik wil nu eigenlijk gewoon keihard geld zien want ik krijg totaal niet waar ik (en mijn baas) voor betaal.
icon

Beste antwoord door Raymond123 21 november 2018, 21:29

Als je nu qua toeslagen duurder uit bent, dan kun je op een tweede chipkaart het toeslag-abonnement laden. Dat scheelt dan in ieder geval in de kosten.

Ik vrees, dat je verwachtingen met betrekking tot het intern doorzetten te hoog zijn. Daar zal verder niets mee gebeuren.

De ICD van 7.26 (maar ook die van 7.45) heeft een stiptheid van 53pct. Die van 7.15 heeft een stiptheid van 100 pct. Dat laatste lijkt mij onwaarschijnlijk hoog, maar goed, statistisch lijk je wel meer 'geluk' te gaan ervaren met die trein.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 6
Badge
Vanaf 15 minuten vertraging kun je de claim indienen, wel moet je dat via een aparte flow doen op de website, namelijk zonder in te loggen en vervolgens in het proces aangeven, dat je met ICD hebt gereisd.
Mijn ervaring is, dat NS niet moeilijk doet over die claims, als je ze maar op de juiste manier indient.

Verder: Je kunt die toeslag op een tweede chipkaart laden, als dit nu nog niet op een OVC kan. Je hoeft dus geen kaartjes uit de automaat te halen voor de toeslag. Bij vertraging vul je dan (ook) dit OVC nummer in.

Overigens komt die 7.26 trein uit Belgie. Ik zou dan een ICD nemen die in Breda start. Dan is de kans op vertraging al een stuk kleiner. Maar goed, het blijft ICD en daarmee altijd wat spannend! 🙂
Hallo bosschebol en welkom bij de NS Community,

Spijtig dat je dit moest meemaken. Ik zal je signaal intern doorzetten. Daarnaast wil ik je, net als Ramond123, het advies geven om het formulier te gebruiken. Deze kan je hier vinden.
Hallo bosschebol en welkom bij de NS Community,

Spijtig dat je dit moest meemaken. Ik zal je signaal intern doorzetten. Daarnaast wil ik je, net als Ramond123, het advies geven om het formulier te gebruiken. Deze kan je hier vinden.

Beste Erryt, Thx voor je reactie!

Wat bedoel je met mijn signaal intern doorzetten?
Lees:
Bedoel je dat iemand mij gaat opbellen(Pm me voor Mn nummer) en mij een compensatievoorstel gaat doen buiten jullie regeltjes en procedures (waar de gewone reiziger (ik) uren voor mag uittrekken)? ik heb de hele geschiedenis van de afgelopen twee weken in een logboekje geschreven, laat maar weten als je het wil hebben.

Bovendien ben ik benieuwd naar een minder ingewikkelde oplossing om het volgende op te lossen: het laden van losse toeslagen op mijn ns flex altijd vrij abo.
ik ben nu 2,40x2x5x4 per maand kwijt aan toeslagen voor een snelle trein die niet snel is en niet op tijd rijdt, reken maar uit wat dat is; gebakken lucht.

Nog een dingetje. Ik heb dit abonnement dus 2 weken geleden geladen op mijn persoonlijke chipkaart. Omdat die niet helemaal lekker meer werkt (slijtage), maar ouder is dan 2 jaar, moet ik nu een vervangende pas aanvragen, ik zie overal dat me dit geld gaat kosten, klopt dat?
Reputatie 6
Badge
Als je nu qua toeslagen duurder uit bent, dan kun je op een tweede chipkaart het toeslag-abonnement laden. Dat scheelt dan in ieder geval in de kosten.

Ik vrees, dat je verwachtingen met betrekking tot het intern doorzetten te hoog zijn. Daar zal verder niets mee gebeuren.

De ICD van 7.26 (maar ook die van 7.45) heeft een stiptheid van 53pct. Die van 7.15 heeft een stiptheid van 100 pct. Dat laatste lijkt mij onwaarschijnlijk hoog, maar goed, statistisch lijk je wel meer 'geluk' te gaan ervaren met die trein.

Hey Raymond, Thanks voor je reactie. Super waardevol! Echt gruwelijk irritant dat een medewerker over de telefoon mij heeft gezegd dat ik perse losse toeslagen moet kopen. Ik wacht nog op antwoorden op mijn overige vragen van een ns medewerker.
Ik durf zo snel niet te zeggen welke vragen je nog als onbeantwoord ziet, dus zal ze allen maar even langslopen:
Lees: Bedoel je dat iemand mij gaat opbellen(Pm me voor Mn nummer) en mij een compensatievoorstel gaat doen buiten jullie regeltjes en procedures (waar de gewone reiziger (ik) uren voor mag uittrekken)? ik heb de hele geschiedenis van de afgelopen twee weken in een logboekje geschreven, laat maar weten als je het wil hebben.
Met zekerheid durf ik het niet te zeggen, gezien ik de exacte melding niet in kan zien, maar ik vermoed dat mijn collega in wezen een 'klacht' heeft geregistreerd over de vertragingen die je ervaart bij de IC Direct. Jij zult hier niets over terughoren (het is een van velen), maar dit soort meldingen helpen wel om de ontevredenheid van de reizigers over de IC Direct duidelijk te maken.

Bovendien ben ik benieuwd naar een minder ingewikkelde oplossing om het volgende op te lossen: het laden van losse toeslagen op mijn ns flex altijd vrij abo. ik ben nu 2,40x2x5x4 per maand kwijt aan toeslagen voor een snelle trein die niet snel is en niet op tijd rijdt, reken maar uit wat dat is; gebakken lucht. Ik durf niet zo goed te zeggen waarom mijn telefonische collega heeft aangegeven dat je per se de losse toeslag moet gebruiken. Het klopt dat de combinatie van een NS Flex abonnement en een IC Direct Toeslag Vrij abonnement (nog) niet mogelijk is, maar er zijn zeker wel alternatieven. Zo kun je op een tweede OV-chipkaart het IC Direct Toeslagvrij Maandabonnement aanschaffen bij een kaartautomaat, zoals Raymond123 al aangaf.

Nog een dingetje. Ik heb dit abonnement dus 2 weken geleden geladen op mijn persoonlijke chipkaart. Omdat die niet helemaal lekker meer werkt (slijtage), maar ouder is dan 2 jaar, moet ik nu een vervangende pas aanvragen, ik zie overal dat me dit geld gaat kosten, klopt dat? Dit klopt. Een OV-chipkaart is 5 jaar geldig. Wanneer je in het bezit bent van een abonnement zullen wij die kaart aan het einde van die geldigheid kosteloos en automatisch vervangen. Gedurende die 5 jaar ben je echter zelf verantwoordelijk voor (het behoud van) de geldigheid van de kaart. De leesbaarheid van alle gegevens op de kaart is daar ook een onderdeel van. Mocht een kaart eerder vervangen moeten worden, dan vallen die vervangingskosten onder je eigen rekening. Dat gezegd hebbende, als de kaart niet ouder is dan twee jaar en sprake blijkt van een technisch defect, dan krijg je de aanschafprijs terug van de OV-Chipkaart. Jij valt daar helaas wel net buiten.
Ik durf zo snel niet te zeggen welke vragen je nog als onbeantwoord ziet,
dus zal ze allen maar even langslopen:

Lees: Bedoel je dat iemand mij gaat opbellen(Pm me voor Mn nummer) en mij een compensatievoorstel gaat doen buiten jullie regeltjes en procedures (waar de gewone reiziger (ik) uren voor mag uittrekken)? ik heb de hele geschiedenis van de afgelopen twee weken in een logboekje geschreven, laat maar weten als je het wil hebben.
Met zekerheid durf ik het niet te zeggen, gezien ik de exacte melding niet in kan zien, maar ik vermoed dat mijn collega in wezen een 'klacht' heeft geregistreerd over de vertragingen die je ervaart bij de IC Direct. Jij zult hier niets over terughoren (het is een van velen), maar dit soort meldingen helpen wel om de ontevredenheid van de reizigers over de IC Direct duidelijk te maken.

Duidelijk, "intern doorzetten" betekent voor mij dus helemaal niks, ik vraag me af waarom dan met zulke termen te strooien?

Oh ja, Ik moet trouwens zometeen even stevig naar de wc en ook iets "intern doorzetten"

Bovendien ben ik benieuwd naar een minder ingewikkelde oplossing om het volgende op te lossen: het laden van losse toeslagen op mijn ns flex altijd vrij abo. ik ben nu 2,40x2x5x4 per maand kwijt aan toeslagen voor een snelle trein die niet snel is en niet op tijd rijdt, reken maar uit wat dat is; gebakken lucht.Ik durf niet zo goed te zeggen waarom mijn telefonische collega heeft aangegeven dat je per se de losse toeslag moet gebruiken. Het klopt dat de combinatie van een NS Flex abonnement en een IC Direct Toeslag Vrij abonnement (nog) niet mogelijk is, maar er zijn zeker wel alternatieven. Zo kun je op een tweede OV-chipkaart het IC Direct Toeslagvrij Maandabonnement aanschaffen bij een kaartautomaat, zoals Raymond123 al aangaf.

Dit ga ik doen, waar kan ik de teveel gemaakte kosten declareren n.a.v het foute advies van de support medewerker? Je kan vast op mijn ov chipkaart zoeken (PB me voor mijn details) en zien wanneer ik heb gesproken met deze mevrouw in kwestie mocht je me niet geloven. Iets niet weten, en daardoor onjuiste informatie geven is niet erg, maar je moet het als bedrijf zijnde dan wel netjes oplossen, of niet??

Nog een dingetje. Ik heb dit abonnement dus 2 weken geleden geladen op mijn persoonlijke chipkaart. Omdat die niet helemaal lekker meer werkt (slijtage), maar ouder is dan 2 jaar, moet ik nu een vervangende pas aanvragen, ik zie overal dat me dit geld gaat kosten, klopt dat?Dit klopt. Een OV-chipkaart is 5 jaar geldig. Wanneer je in het bezit bent van een abonnement zullen wij die kaart aan het einde van die geldigheid kosteloos en automatisch vervangen. Gedurende die 5 jaar ben je echter zelf verantwoordelijk voor (het behoud van) de geldigheid van de kaart. De leesbaarheid van alle gegevens op de kaart is daar ook een onderdeel van. Mocht een kaart eerder vervangen moeten worden, dan vallen die vervangingskosten onder je eigen rekening. Dat gezegd hebbende, als de kaart niet ouder is dan twee jaar en sprake blijkt van een technisch defect, dan krijg je de aanschafprijs terug van de OV-Chipkaart. Jij valt daar helaas wel net buiten.

Je weet best waarom ik hier naar vraag, maar ik zal het maar even specifiek maken.

Je krijgt de keuze bij een nieuw abo:
Namelijk een nieuwe kaart bij een abonnement, OF je kan het op een bestaande kaart laden. Ik heb dat laatste gedaan, en mijn kaart hapert. na 2 weken. hoe kan ik nu alsnog gratis een nieuwe kaart ontvangen?
Dit ga ik doen, waar kan ik de teveel gemaakte kosten declareren n.a.v het foute advies van de support medewerker? Je kan vast op mijn ov chipkaart zoeken (PB me voor mijn details) en zien wanneer ik heb gesproken met deze mevrouw in kwestie mocht je me niet geloven. Iets niet weten, en daardoor onjuiste informatie geven is niet erg, maar je moet het als bedrijf zijnde dan wel netjes oplossen, of niet?? Ik vind het vervelen dat je niet het meest optimale advies hebt gekregen, maar dit blijft een advies, het is niet bindend. Je hebt dan ook geen recht op een compensatie voor deze kosten. Dat gezegd hebbende is er mogelijk wel iets te regelen vanuit coulance, maar daar durf ik niet over te oordelen. Hiervoor kun je het beste contact op nemen met onze Klantenservice.

Je krijgt de keuze bij een nieuw abo:
Namelijk een nieuwe kaart bij een abonnement, OF je kan het op een bestaande kaart laden. Ik heb dat laatste gedaan, en mijn kaart hapert. na 2 weken. hoe kan ik nu alsnog gratis een nieuwe kaart ontvangen?
Niet, of je moet wachten tot de huidige kaart verloopt. Het is uiteindelijk jouw keuze geweest om dit abonnement op je al bestaande kaart te zetten. Ik vind het vervelend dat de kaart in die tussentijd is gaan haperen, maar het is niet mogelijk om alsnog met terugwerkende kracht te kiezen voor een nieuwe kaart.

@Raymond123 Raymond, ik wil jou van harte bedanken met je advies. De trein van 7:15 rijdt veel stabieler.

@Erryt NS
@Stijn NS
Jullie ook bedankt voor het geduld hier, en ik kan me goed voorstellen dat jullie interne processen jullie ook soms tot waanzin drijven, knap dat je daar achter kan blijven staan.
Ik heb nu een aantal claims ingediend, en zal hierdoor hopelijk flink wat terugkrijgen als compensatie.

Reageer