beantwoord

Geld terug bij vertraging terecht afgewezen?

• 26 augustus 2015
  • 7 reacties
  • 227 Bekeken

Mijn claim Geld terug bij vertraging is afgewezen, maar ik twijfel of dat terecht is.

Op 27 juli nam ik de trein van Zwolle naar Harderwijk (Sprinter Utrecht).
Vertrektijd 18:21. De trein kwam niet verder dan vlak voor 't Harde. Zo'n 25 meter voor het perron stond de trein stil. De berichten van de conducteur waren eerst dat er personen op het spoor liepen. volgens een latere melding ging het om een incident met een persoon. Er werd besloten om terug te keren naar Zwolle.
De trein had toen al even een tijdje stil gestaan. Terugkerend naar Zwolle passeerden we Wezep, waar ik maar ben uitgestapt omdat de reisplanner aangaf dat de vertraging aanzienlijk zou zijn. Ik heb iemand gebeld die mij met de auto vanuit Harderwijk heeft opgehaald.

Was ik meegereisd terug naar Zwolle, dan had ik daar de trein van 18:51 kunnen nemen, die vervolgens met een kleine vertraging om 19:20 in Harderwijk zou aankomen. Al met al een uur vertraging.

Zodra ik in Wezep was uitgestapt kwam er alweer een intercity voorbij razen uit de richting Utrecht CS! Nog geen 5 minuten later was de verstoring volgens de NS app ook opgeheven, terwijl er eerder sprake was van minimaal 30 minuten vertraging. Er was dus niks aan de hand. Verkeerde beslissing van het treinpersoneel?

Hoe dan ook is mijn claim afgewezen. Klopt dat?
icon

Beste antwoord door OgreRail 26 augustus 2015, 15:50

Inderdaad. Je hebt zelf gekozen om het vervoer elders voorttezetten en geen gebruik gemaakt van de reis die de NS als vervangend aanbood, dit geval vermoedelijk een trein later. Daarmee is de claim terecht afgewezen.
Bekijk origineel

7 reacties

Als je niet hebt uitgecheckt in Harderwijk, dan is de claim terecht afgewezen.
Als je niet hebt uitgecheckt in Harderwijk, dan is de claim terecht afgewezen.
Je bedoeld dan ook dat ik de reis had moeten maken zoals de NS aanbood. Het feit dat de trein niet reed en ik per auto een uur vertraging heb opgelopen telt dan niet, ondanks dat ik met de trein ook een uur vertraging zou hebben gehad...
Inderdaad. Je hebt zelf gekozen om het vervoer elders voorttezetten en geen gebruik gemaakt van de reis die de NS als vervangend aanbood, dit geval vermoedelijk een trein later. Daarmee is de claim terecht afgewezen.
Punt blijft wel dat de de NS de aangevangen reis niet heeft afgemaakt , waardoor alle reizigers in deze trein vertraging hadden. Waarom dan wel geld terug als de trein ergens een half uur vertraging oploopt, maar niet als de trein ergens stopt en dan maar terugrijdt? Per saldo is de vertraging een feit.
We spreken hier niet over de vertraging. Als de overige reizigers zich aan het alternatief van NS gehouden heeft, of zonder extra uitchecken op een later moment in Harderwijk of verder aangekomen zijn en aldaar hebben uitgecheckt, hadden die vermoedelijk wel recht op vergoeding. U koos voor een andere oplossing.
Hoi NSReiziger, en welkom!

Ik zie dat OgreRail je al goed heeft voorzien van (juiste) uitleg, waarvoor dank!

Wanneer je claim is afgewezen (in dit geval inderdaad omdat het systeem de vertraging niet kan constateren omdat je niet hebt uitgecheckt op je eindbestemming/omdat je zelf vervangend vervoer hebt geregeld), kun je per e-mail of brief bezwaar maken. Vermeld hierbij welk traject je had willen reizen, met welke kaart je bent ingecheckt en welke informatie je hebt ontvangen van het personeel van NS. Zij zullen je verzoek dan persoonlijk opnieuw beoordelen.

Het is inderdaad wenselijk om het advies van het treinpersoneel dat ter plaatse is op te volgen. Je bent natuurlijk vrij om ander vervoer te regelen, maar je dient hier wel rekening mee te houden bij het indienen van een claim.

Je kunt je e-mail sturen via Eva door 'mail' te typen. Je brief kun je richten aan:

NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Succes!
Bedankt voor alle reacties!

Reageer