beantwoord

Geld terug bij vertraging + vergeten uit te checken

• 30 mei 2015
  • 9 reacties
  • 350 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Hallo,

Ik heb een wat complexe geld terug bij vertraging vraag.
Ik begon in Utrecht en wilde naar Bovenkarspel-Grootebroek.
Er was echter een omleiding dus had ik meer dan een half uur vertraging.
De omleiding ging via de metro vanaf Amsterdam bijlmer tot Amsterdam Centraal.
Op Bijlmer ben ik dus uitgecheckt, en nu kan ik niet meer gemakkelijk aangeven in mijn reishistorie dat ik vertraging had.
Daar staat nl. alleen Utrecht tot Amsterdam Bijlmer en op dat stukje had ik geen vertraging.

Om het nog complexer te maken heb ik, terwijl ik over het station Amsterdam Centraal rende, niet goed ingecheckt. Daarom staat er nu een incheck op Bovenkarspel zonder uitcheck, terwijl dat de uitcheck had moeten zijn.

Dit alles kan ik niet in Mijn NS stoppen. Is er een manier om een dergelijke situatie wel aan te geven?
icon

Beste antwoord door Pe_pe 30 mei 2015, 09:42

U hebt in deze situatie geen recht op geld terug bij vertraging. Daarvoor moet u namelijk de hele rit ingecheckt blijven bij NS: Als NS u adviseert om om te reizen via een andere vervoerder, moet u ingecheckt blijven bij NS en dus niet inchecken bij die andere vervoerder, als NS dat niet adviseert is het omreizen voor eigen rekening en verspeelt u uw recht op gtbv. Verder hebt u geen recht op gtbv voor ritten met een ontbrekende in- of uitcheck. U hebt wel recht op een boete voor het gedeelte van Amsterdam Centraal naar Bovenkarspel, omdat u daar zwart gereden hebt.
Bekijk origineel

9 reacties

U hebt in deze situatie geen recht op geld terug bij vertraging. Daarvoor moet u namelijk de hele rit ingecheckt blijven bij NS: Als NS u adviseert om om te reizen via een andere vervoerder, moet u ingecheckt blijven bij NS en dus niet inchecken bij die andere vervoerder, als NS dat niet adviseert is het omreizen voor eigen rekening en verspeelt u uw recht op gtbv. Verder hebt u geen recht op gtbv voor ritten met een ontbrekende in- of uitcheck. U hebt wel recht op een boete voor het gedeelte van Amsterdam Centraal naar Bovenkarspel, omdat u daar zwart gereden hebt.

Dit gaat er natuurlijk wel vanuit dat de NS u geïnformeerd heeft bij het aanbieden van de alternatieve reisroute dat u ingecheckt moet blijven bij de NS. EN dat de NS gezorgd heeft dat u zonder opnieuw te hoeven in te checken bij de Metro gebruik kon maken van de Metro, de poortjes van de Metro zouden open moeten staan of er zou iemand van de NS aanwezig moeten zijn bij de poortjes.
Als dat niet het geval is had u formeel contact moeten opnemen met een NS medewerker om hem aan te spreken hierop, maar kan me voorstellen dat u daar niet van op te hoogte was en dat de NS dus alsnog uw kosten vergoed. Maar de cruciale vraag is dus of u bij de Metro naar binnen kon zonder dat u daar verplicht moest inchecken.
Ik sluit ook zeker niet uit dat NS 'uit coulance' toch tot betaling overgaat, maar YvonneH heeft er formeel geen recht op, ook niet als de metropoortjes dicht stonden en/of NS een omreisadvies met GVB heeft gegeven zonder daarbij expliciet te adviseren om gebruik te blijven maken van een NS-vervoerbewijs.
Het 'formeel' recht hebben op dit soort zaken zouden we pas weten als de NS niet over gaat tot coulance betaling en een klant het voor een rechter laat komen. Enerzijds zijn de regels van de NS duidelijk, maar die gaan ook uit van een verplichte communicatie vanuit de NS en die wil nog wel eens ontbreken. Ik zou wel benieuwd zijn hoe een rechter die afweging maakt.

Maar over het algemeen lost de NS dit met die paar reizigers die er wel een punt van maken op, op basis van 'coulance'.
Hallo YvonneH,

Het antwoord van Pe_pe is juist. Volgens de voorwaarden heb je in dit geval geen recht op geld terug bij vertraging. Je kunt echter wel een schrifttelijk verzoek indienen. Hierin kan je je situatie uitleggen en verzoeken om coulance. Je kunt dit sturen naar het volgende adres:

NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Groet,
Marjan
Lekker dan. Ik heb ongeveer het zelfde meegemaakt afgelopen woensdag 31-08-2016 in Apeldoorn. Inchecked, de trein in gegegaan, deze vertrok echter niet, de trein na 15 min. weer uitgestuurd. Zowel tussen Apeldoorn en Amersfoort als tussen Apeldoorn en Deventer een aanrijding..!!.. en een uur later per bus, die door de ns werd ingezet, naar Deventer vervoerd. In Apeldoorn naar mijn idee wel uitgechecked maar wellicht is dat in de consternatie blijkbaar fout gegaan. Ik hoorde een piep maar heb niet gekeken naar de tekst.. dom dom.. Ik heb het 'vergeten uit te checken' on-line aangepast. Nu heb ik 1,5 uur vertraging gehad maar blijkbaar geen recht op restitutie?
Beste Bazzie-11,

Zou je mij jouw NAW-gegevens en OV-chipkaartnummer kunnen sturen? Dan ga ik kijken wat ik voor je kan betekenen. Een privebericht stuur je door op de naam van de moderator te klikken en vervolgens 'stuur bericht'.

Edit: Na aanleiding van de gegevens die zijn verstuurd in het privebericht heb ik gekeken welke mogelijkheden er zijn. Mocht je de vertraging alsnog willen claimen raad ik je aan een [url=https://www.ns.nl/formulieren/contact.html]e-mail[/url ]te sturen met uitleg van de situatie.
Ik ben gister 8-11-2016 na almelo geweest treinen reden niet wegens aanrijding uiteindelijk met de bus in almelo gekomen halfuur later bus gemist en een afspraak ik ben in almelo vergeten uit te checken kwam ik achter toen ik met de bus terug wou na het station de reis is goedkoper dan het instaptarief nu kan ik wel een lijst vinden geld kan terugvragen maar heb ook keer via de mail gedaan en werd er bestelling op ov gezet waarom kan dat nu niet waarom krijg ik geen mailalert heb me voor aangemeld?
Want gelijk op ov geld terug is veel fijner .

groetjes tn van Beek
Badge
Beste nonia1984, welkom op het serviceforum!

Vervelend dat het niet helemaal goed is gegaan tijdens je reis en er nu teveel saldo van je chipkaart is afgeschreven. Het is technisch nog niet altijd mogelijk voor ons om het geld terug te storten op je chipkaart. De eventuele restitutie wordt dan overgemaakt naar je rekeningnummer.

Heb je je geld inmiddels al teruggevraagd of nog niet? Anders help ik je graag. Stuur me een privébericht met hierin je persoonlijke gegevens (naam, adres, geboortedatum en kaartnummer), dan kijk ik of ik iets voor je kan doen. Je stuurt een privébericht door op mijn gebruikersnaam te klikken en te kiezen voor 'stuur bericht'.

Reageer