beantwoord

Geld terug bij vertraing met NS Flex

• 4 oktober 2020
  • 14 reacties
  • 833 Bekeken

Reputatie 4

Hoe vraag je geld terug bij vertraging (GTBV) aan met een NS Flex Weekendvrij abonnement. Ik heb een mijn NS account en heb gisteren een reis gemaakt, maar zie deze nog niet terug in mijn reishistorie.
Werkt GTBV anders bij een NS flex abonnement dan een klassiek abonnement?

Op hoeveel geld heb je recht bij een uur vertraging met een NS Flex weekendvrij abonnement welke mij 28 euro kost? 

icon

Beste antwoord door Anonymous 4 oktober 2020, 22:39

hoeveel je betaalt voor je abonnement doet er voor gtbv niet toe bij ns flex. Je krijgt bij vertraging in de vrije reisperiode van je flex abonnement een vergoeding die gebaseerd is op vol tarief van de gemaakte reis, ook als je dat niet betaald hebt voor de reis

Bij een uur vertraging in het weekend tussen bijvoorbeeld Amsterdam Centraal en Den Helder krijg je als je met flex weekend vrij gereisd hebt 15,50 euro, hetzelfde als wanneer je de reis tegen vol tarief had gemaakt. Bij een half uur krijg je de helft

Kan gewoon via het formulier op de website of via mijn ns (uitgezonderd hsl) zodra de reis in je reishistorie staat

Bekijk origineel

14 reacties

hoeveel je betaalt voor je abonnement doet er voor gtbv niet toe bij ns flex. Je krijgt bij vertraging in de vrije reisperiode van je flex abonnement een vergoeding die gebaseerd is op vol tarief van de gemaakte reis, ook als je dat niet betaald hebt voor de reis

Bij een uur vertraging in het weekend tussen bijvoorbeeld Amsterdam Centraal en Den Helder krijg je als je met flex weekend vrij gereisd hebt 15,50 euro, hetzelfde als wanneer je de reis tegen vol tarief had gemaakt. Bij een half uur krijg je de helft

Kan gewoon via het formulier op de website of via mijn ns (uitgezonderd hsl) zodra de reis in je reishistorie staat

Reputatie 7
Badge +1

Het duurt altijd even voordat reizen verwerkt zijn bij NS Flex. Meestal duurt het ongeveer 24 uur, maar dat kan ook soms langer duren, bijvoorbeeld als de data nog aangeleverd moet worden door de vervoerder. Totdat het verwerkt is verschijnt de reis niet in je Mijn NS en in de reishistorie in de app staat de bij de reis 'in bewerking'.

Mocht je een GTBV claim via je Mijn NS willen indienen, dan zal je daarvoor nog eventjes moeten wachten. Via het formulier kan je wel alvast de claim indienen, zodra de reis verwerkt is in de back-office wordt ook de claim automatisch in behandeling genomen. 

Reputatie 5
Badge

Lijkt mij heel sterk dat NS zo ruimhartig zou zijn met die vergoedingen. Er staat bij klassiek W.end-vrij een bepaald bedrag, en als je bvb de goedkope versie als senor hebt (is nog niet verkrijgbaar als FLEX) dan is het pas vanaf 60 min. te laat vanwege het minimumbedrag. Dan zou je bij 60 min vertraging over een langer traject waar de MAXprijs geldt van 27/28 eur de hele maand verder gratis reizen? EN als ze dat inderdaad nu doen gaan ze dit gat meteen repareren als iemand hogerop dit zou lezen.

In het weekend wordt het ook standaard afgewezen, want extra vertraging bovenop al die werken schijnt niet te kunnen bestaan.

Reputatie 7
Badge +1

Wat mweiss hierboven schrijft klopt gewoon. In de vergoedingentabel staat bij NS Flex-abonnementen:

* De vergoeding wordt gebaseerd op de enkele ritprijs van het afgelegde NS-traject. Voor NS Flex-kortingsabonnementen geldt de ritprijs inclusief eventuele verrekening van korting buiten de spits. Tijdens vrije reisperiodes (100% korting) vindt berekening plaats op basis van de vol tarief enkele ritprijs .

Ik heb dus zelf wel eens meegemaakt dat ik over een gehele maand 'winst' heb gemaakt of quitte speelde. Vorige maand bijvoorbeeld heb ik €49,66 aan GTBV teruggekregen, terwijl mijn NS Flex Weekend Vrij abonnement €39 kostte.

Vertragingen in het weekend worden helemaal niet standaard afgewezen, er zit geen onderscheid in of de vertraging doordeweeks of in het weekend is.

Als het TVV vertraagd is, waardoor ik mijn trein mis en met een half uur vertraging op mijn eindbestemming kom heb ik gewoon recht op GTBV. Andersom geldt dit ook. De vertrek- en aankomsttijden in de reisplanner zijn hiervoor leidend. De claim wordt automatisch afgewezen door de computer, maar kan alsnog gehonoreerd worden nadat je je verhaal hebt gedaan. Een langere reistijd die vooraf aangekondigd was omdat er werkzaamheden zijn valt uiteraard niet onder de GTBV regeling.

Reputatie 4

Het duurt altijd even voordat reizen verwerkt zijn bij NS Flex. Meestal duurt het ongeveer 24 uur, maar dat kan ook soms langer duren, bijvoorbeeld als de data nog aangeleverd moet worden door de vervoerder. Totdat het verwerkt is verschijnt de reis niet in je Mijn NS en in de reishistorie in de app staat de bij de reis 'in bewerking'.

Mocht je een GTBV claim via je Mijn NS willen indienen, dan zal je daarvoor nog eventjes moeten wachten. Via het formulier kan je wel alvast de claim indienen, zodra de reis verwerkt is in de back-office wordt ook de claim automatisch in behandeling genomen. 

Hoe komt het dat het bij NS Flex langer duurt voordat het zichtbaar is?

Reputatie 7
Badge +1

Bij reizen op saldo wordt de prijs berekend door het poortje/paaltje zelf. Aan de hand van de incheck locatie en eventueel een abonnement wat geldig is dat op de kaart staat kan deze bij het uitchecken razendsnel uitrekenen wat de juiste prijs is. De enige tijd die tussen het uitchecken en het moment dat het in de reishistorie te zien is, is de tijd dat het poortje/paaltje er over doet om deze al volledige data door te sturen naar de administratie welke het verwerkt en deze gegevens aan de kaarthouder toont.

Bij NS Flex gaat het net even ietsjes anders. De prijs wordt hier niet door het poortje/paaltje berekend, maar door de back-office bij NS. Het poortje/paaltje ziet alleen dat het product 'Reizen op Rekening' op je kaart staat en niet of de kaarthouder een abonnement heeft of welk abonnement dat dan is. Je krijgt daarom ook geen ritprijs meer te zien als je uitcheckt. Het poortje/paaltje stuurt de reis gegevens door naar de back-office van NS. De back-office kijkt of er een abonnement aan de kaart gekoppeld is en of deze geldig was tijdens de reis. Aan de hand van die gegevens rekent het de juiste prijs uit. De back-office heeft even de tijd nodig om deze gegevens te verzamelen en die correct te verwerken. Zodra alle gegevens verwerkt zijn wordt de prijs getoond in de reishistorie in de app en is de reis ook te zien in je Mijn NS. 

Badge +3

Vergoeding voor Flex tijdens vrij reizen periodes is op basis van voltarief 2e klas, maar als je bijv. 1e klas Weekend Vrij hebt krijg je toch het 1e klas tarief terug, en anders kan je via de klantenservice daar nog wel een correctie op krijgen.

Die vergoedingen zijn tot een maximum van de prijs van je abonnement (winst maken zou niet mogelijk zijn?), maar als je met Weekend Vrij doordeweeks ook nog met GTbV te maken krijgt gaat dat gewoon af van de ritprijs waarvoor je betaalt (zelfde als bij op saldo reizen), en dat is onbeperkt.

Althans, zo zou het moeten werken. Als je Weekend Vrij hebt en niet doordeweeks reist dan zou de totale vergoeding aan GTbV nooit meer mogen zijn dan de €39 die @loklok8 noemt, anders is het een bug.

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben houder van een NS Flex Weekend Vrij 1e klas abonnement en een week-SRP, dus doordeweeks maak ik geen gebruik van mijn NS Flex. En toch is het mij al meerdere maanden gelukt om binnen een abonnementsmaand winst te maken op mijn Weekend Vrij. Mijn Weekend Vrij 1e klas kost trouwens €37 per maand en niet €39, klein typefoutje van mij.

Om even het volledige beeld te schetsen:

Mijn abonnemnetsmaand liep van 21-08-2020 t/m 11-09-2020 en kostte €26,26. De abonnementsmaand is korter omdat ik daarvoor nog in het buitenland zat en mijn vaste factuurdatum de 11e van elke maand is. 

Op 23-08 had ik vertraging opgelopen van meer als 30 minuten en een bedrag van €17,60 ontvangen (2e klas vol tarief). De klantenservice heb ik hierover gemaild dat ik een 1e klas abonnement heb en daarbij ook verwacht dat ik de 1e klas prijs vergoed krijg. Van de klantenservice heb ik de gemiste €13,36 teruggekregen.

Op 29-08 had ik ook een vertraging opgelopen van meer als 30 minuten en een bedrag van €18,70 ontvangen (2e klas vol tarief). De klantenservice heb ik hierover gemaild om het 1e klas tarief van deze rit terug te krijgen, maar de mail is vanuit mijn kant niet goed verstuurd en heb het niet meer geprobeerd om de mail nogmaals te versturen.

De rest van de abonnementsmaand heb ik geen vertraging meer op gelopen en zijn er ook geen claims meer ingediend.

Voor beide reizen was de HSL een onderdeel van mijn reis, dus krijg ik voor beide reizen het volledige bedrag terug.

Over deze abonnementsmaand heb ik dus €17,60 + €13,36 + €18,70 = €49,66 teruggekregen en dus €49,66 - €26,26 - €1,56 (1x toeslag IC Direct) = €21,84 winst gemaakt.

NS Flex claims voor reizen waarvan de incheck tijdens de afgekochte periode was, worden standaard uitbetaald volgens het 2e klas vol tarief. Iedere keer wanneer een claim goedgekeurd is moet je op de mail reageren, zodat de klantenservice handmatig het verschil tussen het 1e en het 2e klas tarief alsnog kan uitbetalen. Vandaag trouwens nog een mailtje met een reactie van de klantenservice binnengekregen hierover voor een soortgelijke claim: 

U krijgt bij het reizen met NS Flex 50% van de ritprijs vergoed bij minimaal 30 minuten vertraging en 100% bij 60 of meer minuten vertraging. Hierbij houden we het 2e klas tarief aan. In de toekomst zullen we de daadwerkelijke NS Flex ritprijs gebruiken en hierin rekening houden met eventuele kortingsrechten en 1e klas upgrades. In de tussentijd kunt u reageren op de e-mail als uw aanvraag is afgehandeld, om toch 1e klas vergoed te krijgen.  

Badge +3

Heel netjes (zowel je verhaal als die mail), en groot voordeel van Flex dus.

En al helemaal voor wie (recreatieve reizigers) een uurtje vertraging af en toe niet eens zo’n probleem is.

Reputatie 7
Badge +3

In de toekomst zullen we de daadwerkelijke NS Flex ritprijs gebruiken en hierin rekening houden met eventuele kortingsrechten en 1e klas upgrades.

Leuk, maar hoe gaan ze dat dan doen in een afgekochte periode? Of zou het dan gelijk worden getrokken met de huidige vergoedingen bij klassieke abonnementen?

Badge +3

Slapende honden inderdaad, maar goed het staat er bij de eerste regel en de * voetnoot in de vergoedingentabel.

Tijdens vrije reisperiodes (100% korting) vindt berekening plaats op basis van de vol tarief enkele ritprijs .

Voor klassieke abonnementen (zie de tabel en voetnoot **) is het inderdaad bij Weekend Vrij maximaal 1/6 van je maandbedrag, bij Dal Vrij 1/18 en bij Altijd Vrij 1/21 (per reis met vertraging, zonder maximum per maand aan vergoedingen).

Met Flex Weekend Vrij en wat vertraging ben je dus al gauw spekkoper.

Leuk, maar hoe gaan ze dat dan doen in een afgekochte periode? Of zou het dan gelijk worden getrokken met de huidige vergoedingen bij klassieke abonnementen?

dat ljjkt me niet, want die passage op de website is geschrapt. Vroeger stond er volgens mij nog dat vanaf 2019 (of later) de vergoedingen gelijk zouden worden getrokken met die van klassieke abonnementen

Of stond dit nou toch niet op de website? :thinking: ik weet het niet meer precies

https://community.ns.nl/geld-terug-bij-vertraging-36/gtbv-en-ns-flex-een-goede-bijverdienste-53157H

Hoe dan ook, dat van in de toekomst rekening houden met kortingsrechten en 1e klas upgrades staat er al sinds 2018. Echt veel haast heeft het allemaal niet dus

Reputatie 7
Badge +3

Slapende honden inderdaad, maar goed het staat er bij de eerste regel en de * voetnoot in de vergoedingentabel.

Tijdens vrije reisperiodes (100% korting) vindt berekening plaats op basis van de vol tarief enkele ritprijs .

Voor klassieke abonnementen (zie **) is het inderdaad bij Weekend Vrij maximaal 1/6 van je maandbedrag, bij Dal Vrij 1/18 en bij Altijd Vrij 1/21 (per reis met vertraging, zonder maximum per maand neem ik aan).

Ja, maar dat is de huidige situatie. De e-mail die loklok8 heeft ontvangen, geeft aan dat ze dat in de toekomst voor Flex gaan veranderen naar “de daadwerkelijke NS Flex ritprijs". Die is in een afgekochte periode € 0,00.

Badge +3

Dat zal de dag zijn, want zelfs voor Traject Vrij en actiekaartjes en studentenreisproduct (100% afgekocht reisrecht) kan je gewoon GTbV claimen. En een Keuzedag (€ 3,50) krijg je ook 100% vergoed bij 60+ minuten vertraging.

Reageer