beantwoord

Geld terug bijvertraging onterecht afgewezen

• 24 november 2015
  • 10 reacties
  • 177 Bekeken

Halllo,

09-11-2015 was er een storing tussen Amsterdam-zuid en Schiphol. Daarom reed er niets meer die kant op. Er is toen in de trein geadviseerd om bus 310 te nemen. Ik heb toen uitgecheckt op Amsterdam-zuid en ben op deze bus gaan wachten in de stromende regen. Dat duurde erg lang, de eerste bus was vol en uiteindelijk was ik pas een uur later op Schiphol. Ingecheckt om 19:31.

Om 20:09 heb ik uitgecheckt op Den Haag Centraal, waar ik normaal aankom op Den Haag Mariahoeve. Daarna met de tram naar huis gegaan. Al met al was ik om 20:30 thuis waar ik normaal rond 19:00 thuis ben als ik om 17:46 de sprinter richting Den Haag Mariahoeve neem.

Geld terug bij vertraging aangevraagd (claim 41026335) en deze is afgewezen. Afgaande op mijn verhaal hierboven ben ik het daar natuurlijk niet mee eens. Kunnen jullie nogmaals de claim in behandeling nemen?

Gr. Allie van den Berg
icon

Beste antwoord door Sivan NS 25 november 2015, 11:01

Ik begrijp het. Vandaar dat je als reistijd 17.46 had moeten opgeven. Dan kunnen wij die trein vinden.

Bij meer dan een uur vertraging krijg je de volledige ritprijs vergoed. In jouw geval pakte het systeem nog steeds Diemen Zuid - Amsterdam Zuid. Ik heb dit nu gecorrigeerd, waardoor de reis die je hebt gemaakt (ook al niet volledig per trein) wordt vergoed. Dit is € 10.20, en daarmee is de claim alsnog definitief goedgekeurd. Excuses voor de verwarring.
Bekijk origineel

10 reacties

Hoi Maximus. Ik ga morgen aan de slag met je claim, en koppel dit dan ook meteen aan je terug.
Goedemorgen Maximus. Ik heb de claim bekeken.

Je hebt je claim als volgt ingevuld:
Datum: 09-11
Tijd: 17.43
Traject: Diemen Zuid - Amsterdam Zuid

Niet alleen klopt je reistijd denk ik niet (je bent om 17.43 ingecheckt), maar zo te lezen klopt ook het traject niet. In jouw geval kun je de claim het beste indienen via een formulier met begeleidend schrijven, of door een brief te sturen. Dan wordt de claim handmatig beoordeeld en kunnen wij zien dat je reis afwijkend is verlopen.

Begrijp ik goed dat jouw reis Diemen Zuid - Den Haag Mariahoeve moest zijn?
Ik weet wel zeker dat het klopt. Ik heb inderdaad om 17:43 ingecheckt op Diemen-Zuid. Omdat hij niet verder ging dan Amsterdam-zuid (er reed niets meer richting Schiphol) ben ik naar de bus gelopen. Ik moet dan toch uitchecken op Amsterdam-zuid om de poortjes door te komen en weer inchecken op Schiphol? Daarna naar Den Haag Centraal gereden.

Ik rijd doordeweeks altijd van Den Haag Mariahoeve naar Diemen-zuid en terug.
De reistijd die je opgeeft, betreft de tijd van de trein die je hebt genomen (of zou nemen). Er gaat om 17.43 geen trein vanaf Diemen Zuid.

Op basis van je informatie heb ik de claim alsnog aangepast naar het juiste traject. De claim is hierdoor goedgekeurd, maar je zou maar € 2.20 terugkrijgen. Het minimumbedrag is € 2.30, en om die reden zul je helaas alsnog geen compensatie ontvangen.
Volgens mij heb ik in mijn eerste post geschreven dat ik om 17:43 heb ingecheckt en dat normaal de sprinter om 17:46 gaat vanaf Diemen zuid. Daarnaast lijkt het mij stug dat ik meer dan één uur later aankom en maar 2,20 zou terugkrijgen.

Jij kan er niets aan doen, maar een beetje vreemde gang van zaken. Normaal gesproken krijg ik voor ene half uur al meer dan 5 euro. Maar ik vind het best zo. Laat maar zitten.
Ik begrijp het. Vandaar dat je als reistijd 17.46 had moeten opgeven. Dan kunnen wij die trein vinden.

Bij meer dan een uur vertraging krijg je de volledige ritprijs vergoed. In jouw geval pakte het systeem nog steeds Diemen Zuid - Amsterdam Zuid. Ik heb dit nu gecorrigeerd, waardoor de reis die je hebt gemaakt (ook al niet volledig per trein) wordt vergoed. Dit is € 10.20, en daarmee is de claim alsnog definitief goedgekeurd. Excuses voor de verwarring.
Hallo Sivan,

Kan ik hierop inhaken of dien ik een nieuwe topic aan te maken? Ik heb ook een afgewezen claim voor dezelfde vertraging. Mijn claim nummer is: 41018037 en ik ben om 18:09 ingecheckt bij de Rai en kwam om 18:40 aan op Zuid, hier eindigde mijn reis voorlopig (eind station moest Nieuw Vennep zijn) na heel wat onduidelijkheid en een lange wachttijd ben ik uiteindelijk in een bus gestapt richting Schiphol en ben ik daar rond 19:30 uitgestapt. Ik ben uiteindelijk verder gegaan met de bus want de sprinter naar Nieuw Vennep reed pas veel later maar mijn auto stond op het station dus dit was juist omslachtig maar wel de snelste manier om thuis te komen. Kortom ik vind het ook onterecht dat deze claim wordt afgewezen.

Kunnen jullie nogmaals de claim in behandeling nemen?

Mvg,
Kirsty
Hoi Kirsty. Liefst via een nieuw topic, maar het lijkt me omslachtig als je nóg een reactie plaatst 🙂.

Je geeft aan dat je eigenlijk naar Nieuw Vennep moest, maar in je claim geef je Amsterdam Zuid op als eindbestemming. Ik snap waarom, want je hebt ook geen check-uit in Nieuw Vennep, dus als je via Mijn NS dit traject zou claimen, zou het niet herkend worden. Daarom kun je dit soort claims het beste via een formulier met begeleidend schrijven of via een brief indienen, omdat dan een medewerker naar de claim kijkt, in plaats van (alleen) het systeem.

NS moet jou als reiziger alternatief vervoer aanbieden. Amsterdam Zuid is geen enorm station en er was volgens mij geen enorme storing die dag, dus dan zou NS redelijkerwijs binnen een uur vervangend vervoer moeten hebben geregeld. Hoe laat heb jij de bus gepakt?
Hi Sivan,

Bedankt dat het hier dan toch mag 🙂 Ik heb de bus (310) om 19:05 gepakt en was uiteindelijk om 19:28 op Schiphol in de hoop daar verder te kunnen reizen met de trein. De volgende sprinter zou pas na 20:15 rijden daarom heb ik toch opnieuw de bus om 19:58 gepakt richting Nieuw Vennep waar ik om 20:17 ben uitgecheckt. 2uur later dan gepland.

Ik heb zelf geen vervangend vervoer gezien en hier ook niks over gehoord (ik ben meerdere keren in en uitgecheckt op Amsterdam Zuid (18:54 opnieuw ingecheckt en 19:03 opnieuw uitgecheckt) om te controleren of de trein echt niet ging en met diverse personeel van zowel NS als losse beveiligers gesproken). Je geeft aan dat er geen enorme storing was die dag maar de seinstoring heeft langer dan 2uur geduurd en resulteerde in veel verwarring en vertraging.

Mvg,
Kirsty
Hoi Kirsty. Bedankt voor de toelichting.

Ik zie dat je om 18.40 bent uitgecheckt op Amsterdam Zuid. Jij neemt 25 minuten later de bus naar Schiphol. In principe moet je NS langer dan 25 minuten de kans geven om voor vervangend vervoer te zorgen, maar in jouw geval begrijp ik dat mijn collega's je onvoldoende/geen informatie hebben gegeven. Op basis van de informatie die je geeft en je reistransacties, heb ik je claim alsnog goedgekeurd. Je reis bedroeg echter 2.20 en je hebt recht op de helft, waardoor je claim te laag is en alsnog niet uitbetaald kan worden. Wil je een printscreen sturen van je reis per bus? Dan neem ik dat nog even mee in de beoordeling. Dit mag je sturen naar forum@ns.nl.

Reageer