beantwoord

Geld terug dalvrijabonnement bij inchecken in spits door vertraging?

• 18 augustus 2015
  • 10 reacties
  • 386 Bekeken

Kan ik met een dalvrijabonnement geld terugkrijgen als ik 's ochtends bij overstappen door vertraging van mijn eerste (ns-)trein pas in de spits kan inchecken voor de volgende (Breng-)trein (de eerste trein komt volgens dienstregeling aan om 6:26 uur)?
icon

Beste antwoord door srt 18 augustus 2015, 13:33

ER is een veiligheidsmarge/ je mag nog tot 6.35°dus uiterlijk om 6.34 INsjekken met korting, ik hoop dat Arriva dat ook vindt. Breng heeft geen eigen palen(de dienst wordt ook gedeeld). Dus dan kan je alsnog die van rond 6.45 nemen.
Bekijk origineel

10 reacties

Hoi Marja, en welkom op het forum!

Om je goed te helpen: zou je kunnen aangeven welk traject je hebt gereisd, plus hoe laat de trein zou zijn gegaan? En op welke dag heb je gereisd?
Ik heb nog niet gereisd, maar overweeg een dalvrijabonnement aan te schaffen. Of dat voor drie dagen per week rendabel is, hangt af van de mogelijkheid om nog in de daluren in te checken. Het risico dat de trein iets te laat aankomt is volgens mij vrij groot. Daardoor zou ik dan wel moeten betalen voor het tweede deel van de rit, terwijl reizen zonder vertraging net in de daluren kan. Nijmegen Dukenburg 5:59 - Nijmegen 6.06, Nijmegen 6:12 - Arnhem 6:26, Arnhem 6:30 - Doetinchem 7:04.
Reputatie 1
Badge
ER is een veiligheidsmarge/ je mag nog tot 6.35°dus uiterlijk om 6.34 INsjekken met korting, ik hoop dat Arriva dat ook vindt. Breng heeft geen eigen palen(de dienst wordt ook gedeeld). Dus dan kan je alsnog die van rond 6.45 nemen.
Bedankt!
Reputatie 6
Badge +2
Kan ik met een dalvrijabonnement geld terugkrijgen als ik 's ochtends bij overstappen door vertraging van mijn eerste (ns-)trein pas in de spits kan inchecken voor de volgende (Breng-)trein (de eerste trein komt volgens dienstregeling aan om 6:26 uur)?
Daar is volgens mij helaas niets over geregeld. Het reizen is wat dit betreft op eigen risico. Als je niet uiterlijk om 6:34 op het station waar je van vervoerder wisselt kan inchecken moet je de rest van de reis betalen, of 2,5 uur wachten.
Dit klopt, Dennis. Omdat NS niet verantwoordelijk is voor de gevolgen van een vertraging, kunnen wij dit niet vergoeden.

Srt noemt heel terecht de marge. Dit betekent dat je om 06.34 nog kunt inchecken. Dit zou bij de andere vervoerders ook het geval moeten zijn.
Reputatie 6
Badge +2
Dit klopt, Dennis. Omdat NS niet verantwoordelijk is voor de gevolgen van een vertraging, kunnen wij dit niet vergoeden.
Vergeleken met GTBV is het wel opvallend, vooral als er (anders dan in dit geval) volgens dienstregeling een ruime marge is van bijvoorbeeld een half uur. Als je ruim een half uur vertraging hebt en daardoor ondanks de marge pas in de spits aankomt krijg je alleen GTBV daarvoor, en niets voor de extra reiskosten, of voor de 2,5 uur wachten.
Ik heb nog niet gereisd, maar overweeg een dalvrijabonnement aan te schaffen. Of dat voor drie dagen per week rendabel is, hangt af van de mogelijkheid om nog in de daluren in te checken. Het risico dat de trein iets te laat aankomt is volgens mij vrij groot. Daardoor zou ik dan wel moeten betalen voor het tweede deel van de rit, terwijl reizen zonder vertraging net in de daluren kan. Nijmegen Dukenburg 5:59 - Nijmegen 6.06, Nijmegen 6:12 - Arnhem 6:26, Arnhem 6:30 - Doetinchem 7:04.
Hoe verloopt je reis terug? Kom je dan aan in Arnhem Centraal aan in de spits (16:00-18:30)?
Ik reis 3x per week. Eigenlijk zou ik dan van Doetinchem tot Arnhem in de spits reizen en het laatste stuk in het dal, maar ik overweeg om 2x per week later te vertrekken om kosten te besparen. 1x per week moet ik sowieso in de spits.
Ik reis 3x per week. Eigenlijk zou ik dan van Doetinchem tot Arnhem in de spits reizen en het laatste stuk in het dal, maar ik overweeg om 2x per week later te vertrekken om kosten te besparen. 1x per week moet ik sowieso in de spits.
Tip: tot 1 januari 2016 kun je in de middagspits met 40% samenreiskorting reizen,
mits je samenreist met iemand anders.

Reageer