beantwoord

Geld terug door volle trein?

• 23 november 2015
  • 1 reactie
  • 295 Bekeken

Ik reis met de trein van Ede-Wageningen naar Driebergen-Zeist. Omdat ik naar de Uithof moet, reis ik soms door naar Bunnik, maar meestal fiets ik vanaf D-Z.
Vanochtend kon ik - met veel anderen - om 7:56 in Ede niet instappen, omdat er een veel te korte trein kwam (4 delen i.p.v. 10). De trein van 8:26 had ook 5 minuten vertraging, daarom ben ik doorgereisd naar Bunnik, en nu heb ik precies 30 minuten vertraging opgelopen. Kan ik deze declareren? Of kan ik de volgende keer beter in D-Z op de fiets stappen (daar had ik nl. 35 minuten vertraging) en dan mijn geld terug claimen?
Ik heb het gevoel dat ik mijzelf in de vingers snij en de NS mats door mijn eigen initiatief om de vertraging zo beperkt mogelijk te houden. Maar dat was mijn eigen verdienste en niet die van de NS.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 23 november 2015, 14:20

Hoi Henk. Dat klinkt niet echt als een fijne reis, nee.

Als je via Mijn NS of het online formulier zou claimen, dan wordt de claim beoordeeld door de computer. Er wordt dan alleen naar vertraging gekeken, niet of de trein vol was en jij mogelijk niet mee kon. Om die reden raad ik je aan om sowieso te claimen, maar dan via een brief naar onze Klantenservice, of middels een formulier dat je kunt ophalen bij de balie, voorzien van begeleidend schrijven. Jij heb uiteindelijk de trein van 08.26 genomen, en je bent denk ik overgestapt op DZ naar Bunnik?

Wat betreft een volgende keer (al hoop ik dat dit niet voorkomt): als jij zelf kiest voor alternatief vervoer omdat de trein vol zit, dan wordt je claim hoogstwaarschijnlijk afgewezen. Is het een optie dat je de trein erna neemt, en in Utrecht uitstapt in plaats van Driebergen, waar je de bus (of je fiets) neemt richting de Uithof? Ik weet niet of je een vouwfiets hebt, of dat je fiets op DZ-station staat. Dat is natuurlijk ook belangrijk.
Bekijk origineel

1 reactie

Hoi Henk. Dat klinkt niet echt als een fijne reis, nee.

Als je via Mijn NS of het online formulier zou claimen, dan wordt de claim beoordeeld door de computer. Er wordt dan alleen naar vertraging gekeken, niet of de trein vol was en jij mogelijk niet mee kon. Om die reden raad ik je aan om sowieso te claimen, maar dan via een brief naar onze Klantenservice, of middels een formulier dat je kunt ophalen bij de balie, voorzien van begeleidend schrijven. Jij heb uiteindelijk de trein van 08.26 genomen, en je bent denk ik overgestapt op DZ naar Bunnik?

Wat betreft een volgende keer (al hoop ik dat dit niet voorkomt): als jij zelf kiest voor alternatief vervoer omdat de trein vol zit, dan wordt je claim hoogstwaarschijnlijk afgewezen. Is het een optie dat je de trein erna neemt, en in Utrecht uitstapt in plaats van Driebergen, waar je de bus (of je fiets) neemt richting de Uithof? Ik weet niet of je een vouwfiets hebt, of dat je fiets op DZ-station staat. Dat is natuurlijk ook belangrijk.

Reageer