Geld terug omdat trein niet reed (Blauwnet)

  • 18 January 2021
  • 35 reacties
  • 1411 Bekeken

Goedemiddag,

Ik heb een NS Flex weekendabonnement 1e klas.
Afgelopen vrijdag wilde ik van Enschede naar Elst reizen. Vertrek 18:35 (dus binnen mijn abonnement) met regionale treinen van Blauwnet via Hengelo naar Zutphen, en vandaar met NS verder naar Elst. Aankomst 20:05.
Toen ik op het station kwam, bleken er geen treinen te rijden richting Hengelo. De poortjes waren afgezet met roodwit lint en spoorpersoneel stond voor de poortjes om reizigers te informeren over de situatie. De aanrijding was net gebeurd t.h.v. station Kennispark en in de reisplanner waren alle reismogelijkheden voor het komende uur vervallen.
 

Uiteindelijk vond ik mijn huisgenoot in Enschede bereid me naar Hengelo te brengen (dat leek me i.v.m. drukte en corona veiliger dan met de lijnbus), en van daar met de NS verder gereisd, en 40 minuten later dan de oorspronkelijke planning (20:45) in Elst aangekomen.

Via het contactformulier van Blauwnet mijn verhaal gedaan en gevraagd of ik met deze reis in aanmerking kom voor Geld Terug bij Vertraging. 

Ik kreeg als reactie terug dat ze het heel vervelend vonden maar dat Geld terug niet mogelijk was omdat ik met een andere vervoerder verder ben gereisd. (Ik citeer: “U komt helaas niet in aanmerking voor een vergoeding, omdat u uw reis niet met onze trein heeft voortgezet. Aanspraak maken op onze vergoedingsregel voor vertraging is enkel mogelijk als u ook werkelijke (met vertraging) met onze trein of treinvervangend busvervoer heeft gereisd.”)

In de voorwaarden op de site van Blauwnet staat echter:

“■ U kiest voor terugbetaling van het vervoerbewijs (niet gereisd), dan geldt het volgende: U heeft recht op volledige vergoeding van het vervoerbewijs, ongeacht bestemming en/of traject collega OV-bedrijf als de verwachte stremming meer dan 60 minuten bedroeg.”

Ik wees de medewerker van Blauwnet erop dat dit feitelijk is wat er gebeurde: ik kwam op station Enschede en de reis bleek niet mogelijk op dat moment, en ook de trein een half uur later zou niet rijden. Verwachte stremming meer dan 60 minuten. Ik koos er dus voor om de voorgenomen reis niet te maken, en heb feitelijk met hulp van mijn huisgenoot een andere reis gemaakt.

Na een lange mailwisseling was het probleem opeens dat ik niet ben ingecheckt. En als ik het er niet mee eens ben moest ik maar een klacht indienen bij de ombudsman, de geschillencommissie, de rechter of de inspectie leefomgeving en transport.

Er staat inderdaad in dezelfde voorwaarden “In alle gevallen kunnen wij alleen een mogelijke vergoeding toekennen, als u het originele vervoerbewijs kunt overleggen of als u in- en uitgecheckt bent geweest met uw OV-chipkaart.”

Het probleem is echter dat ik niet in had kunnen checken, want de poortjes waren afgezet en het personeel hield reizigers al voor de poortjes tegen.

Het gaat me niet per se om de terugbetaling, maar inmiddels meer om het principe. Ingecheckt zou ik recht hebben op restitutie, maar de poortjes waren afgezet. Als daarmee de mogelijkheid op restitutie vervalt hebben de spoorwegbedrijven wel een heel makkelijke manier om geld terug-claims te voorkomen: zorgen dat mensen niet in kunnen checken.

Wat vinden/denken jullie, heeft het zin om een klacht hierover door te zetten? Of doe ik te pietluttig?

Groet, Rik


35 reacties

Hij schrijft: ik ben tot de conclusie gekomen dat je gelijk hebt.
De coulance zou dan misschien kunnen zijn dat ik niet ingecheckt heb, maar dat schrijft hij niet.

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor de terugkoppeling. Fijn dat Blauwnet zo coulance is geweest, ondanks dat je de reis (noodgedwongen) met eigen vervoer hebt gemaakt.

Hebben ze voor jou een uitzondering gemaakt of is er een regel dat in gevallen zoals bij jou je  vergoeding kan claimen?

Besten,

Zoals beloofd terugkoppeling. Ik heb een bericht ingediend bij de ombudsman, en kreeg van de medewerker van Blauwnet te horen dat ze de casus ook aan haar manager had voorgelegd.

De reactie van de ombudsman was dat ik recht zou hebben op een vergoeding van 50% over het traject Enschede - Hengelo, omdat ik van daar met NS verder gereisd ben. Dat zou onder het minimum uitkomen dat uitgekeerd wordt en daarom geen vergoeding.

Van de manager van Blauwnet heb ik echter bericht teruggekregen dat hij het heeft bestudeerd en dat blijtk dat intern een oude versie van de vergoedingsregeling in gebruik was. Hij concludeert op basis van de geldende voorwaarden dat ik gelijk heb en recht heb op een vergoeding van 100% op het traject Enschede - Zutphen, a €13,66, en maakt me dat over.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Vriendelijke groet,

Rik

Bij een afgekocht abonnement (de vrij abonnementen) is de vergoeding op basis van de ritprijs vol tarief.

Reis afgebroken? Vergoeding op basis van de vol tarief ritprijs voor het beoogde traject (dat de reiziger oorspronkelijk had willen reizen).

Bij NS Flex Basis/NS Flex Dal Voordeel/Weekend Voordeel/Altijd Voordeel is er geen vergoeding op basis van de prijs van het abonnement maar alleen op basis van de daadwerkelijke ritprijs. Hiervoor is een geldige check-in/uit nodig. Wanneer je een claim indient zonder volledige check-in/uit zal deze in eerste instantie worden afgewezen. Door te reageren op de mail kan je bezwaar maken en kan de claim opnieuw beoordeeld worden.

@Sascha NS Voor vertraging met een SRP geldt € 2,32 resp. € 4,64 per keer. Bij Flex de halve/hele ritprijs voltarief als er sprake is van afgekocht reisrecht.

Maar ja, dan moet er wel gereisd zijn want niemand weet waar je naartoe wilde voor de reis die je niet gemaakt hebt. Zonder Flex zou het wel lukken als je rechtsomkeert gemaakt hebt (1/12 of 1/6 van Weekend Vrij terug).

Begrijp ik goed dat met Flex de vergoeding gebaseerd is op het daadwerkelijk gereisde traject? Dus als de reis niet mogelijk is, is er ook geen vergoeding?

In tegenstelling tot bijv. een normaal weekend vrij abonnement waar je geloof ik 1/6e van het abonnementsgeld kreeg als er een uur lang geen treinen vertrokken. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik kreeg een paar jaar geleden geen GTbV omdat ik na bijna uur wachten op Amsterdam Zuid, er alleen maar uitvallende treinen op het bord verschenen tot met de laatste trein en de klantenservice op geen enkele manier meer bereikbaar was de metro nam naar Duivendrecht omdat vandaar nog een trein (de laatste!) naar mijn eindstation ging. Ik had een in- en uitcheck van Zuid (binnen 1 uur), metro en incheck Duivendrecht. Maar omdat de metro ertussen zat, had ik nergens recht op. Ik had maar contact met de klantenservice moeten opnemen. Eh. Dat deden we met een groepje ieder een van de mogelijkheden: infopaal, telefoon, Twitter, Facebook. Maar het was inmiddels middenacht en klantenservice reageerde niet meer en dit was de enige mogelijkheid om (dichterbij) huis te komen.

Tja dan telde je incheck op Zuid en hoe je daar gekomen bent (bij reizen op saldo) kan NS niets mee dus.

Als je niet verder kon komen met de laatste trein, reis zover als mogelijk. Dan is Zuid (niet of wel gelukt?) natuurlijk weer zo’n geval, als Duivendrecht nog wel zou kunnen lukken…of Bijlmer als daar nog iets reed toen (via Utrecht eventueel?) 

Computer says no. Klantenservice ligt er aan of ze het snappen dus.

TS @rikindetrein moet bij Blauwnet zijn, nogmaaals.

 

Ik was lopend op Zuid gekomen, zoals in die periode 2 maanden lang 5/6 dagen in de week om daar een rechtstreekse trein richting Utrecht te nemen. Helaas storing toen ik daar aan kwam. Zuid was mijn 1e incheck voor NS, daarna Metro, daarna NS

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me wel af hoe het gaat met GTBV bij een NS Flex abonnement als de vertraging is op een niet NS traject. Die andere vervoerder moet dan de GTBV terug betalen, terwijl de reiziger de reiskosten aan NS heeft betaald. Hoe kan die andere vervoerder het checken aangezien de reisgegevens bij NS te zien zijn?

Badge +3

Ik kreeg een paar jaar geleden geen GTbV omdat ik na bijna uur wachten op Amsterdam Zuid, er alleen maar uitvallende treinen op het bord verschenen tot met de laatste trein en de klantenservice op geen enkele manier meer bereikbaar was de metro nam naar Duivendrecht omdat vandaar nog een trein (de laatste!) naar mijn eindstation ging. Ik had een in- en uitcheck van Zuid (binnen 1 uur), metro en incheck Duivendrecht. Maar omdat de metro ertussen zat, had ik nergens recht op. Ik had maar contact met de klantenservice moeten opnemen. Eh. Dat deden we met een groepje ieder een van de mogelijkheden: infopaal, telefoon, Twitter, Facebook. Maar het was inmiddels middenacht en klantenservice reageerde niet meer en dit was de enige mogelijkheid om (dichterbij) huis te komen.

Tja dan telde je incheck op Zuid en hoe je daar gekomen bent (bij reizen op saldo) kan NS niets mee dus.

Als je niet verder kon komen met de laatste trein, reis zover als mogelijk. Dan is Zuid (niet of wel gelukt?) natuurlijk weer zo’n geval, als Duivendrecht nog wel zou kunnen lukken…of Bijlmer als daar nog iets reed toen (via Utrecht eventueel?) 

Computer says no. Klantenservice ligt er aan of ze het snappen dus.

TS @rikindetrein moet bij Blauwnet zijn, nogmaaals.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kreeg een paar jaar geleden geen GTbV omdat ik na bijna uur wachten op Amsterdam Zuid, er alleen maar uitvallende treinen op het bord verschenen tot met de laatste trein en de klantenservice op geen enkele manier meer bereikbaar was de metro nam naar Duivendrecht omdat vandaar nog een trein (de laatste!) naar mijn eindstation ging. Ik had een in- en uitcheck van Zuid (binnen 1 uur), metro en incheck Duivendrecht. Maar omdat de metro ertussen zat, had ik nergens recht op. Ik had maar contact met de klantenservice moeten opnemen. Eh. Dat deden we met een groepje ieder een van de mogelijkheden: infopaal, telefoon, Twitter, Facebook. Maar het was inmiddels middenacht en klantenservice reageerde niet meer en dit was de enige mogelijkheid om (dichterbij) huis te komen.

Reputatie 7
Badge +3

En de incheck tijd van de tram zal misschien ook geholpen om te zien dat ik vanaf Delft ben gereisd. 

Bij klassieke abonnementen heeft NS (als het goed is) geen inzicht in je reizen bij andere vervoerders, maar als je de reishistorie van OV-chipkaart meestuurt of kopiëert in een PB/DM zal dat voldoende bewijs zijn. Foto maken bij kaartautomaat kan natuurlijk ook.

Inderdaad kopie via PB gestuurd.  Ik had wel vaker bij storingen de tram genomen maar had dan wel een NS incheck en checkte niet in in die tram, dus ook geen tramkosten te vergoeden. Nu zonder NS incheck had ik maar wel incheckt in de tram. Ik had er eigenlijk niet op gerekend dat die kosten ook terug betaald zouden worden, Stijn kwam daar zelf mee. Toffe peer die Stijn :thumbsup:

Maar volgens de regels moet je voor GTBV wel een incheck hebben om vast te stellen hoe laat en waar je bent ingecheckt. Een keer eerder deden de poortjes op Delft het ook niet maar reden de treinen wel, al was het met vertraging. Er werd toen omgeroepen dat er niet kon worden ingecheckt en dat je bij de automaat een kaartje moest kopen. Met een abonnement ga ik niet nog eens een kaartje kopen. Ik heb toen bij de overstap op HS daar alsnog ingecheckt. Ik weet niet meer of ik toen meer of minder dan 30 minuten vertraging had, heb het toen in ieder geval zo gelaten en geen claim ingediend.

@Rene74 Toen ik wilde reizen was de aanrijding net gebeurd geloof ik. Vervangende bussen reden nog niet, alleen de lijnbus naar Hengelo. 

Badge +3

En de incheck tijd van de tram zal misschien ook geholpen om te zien dat ik vanaf Delft ben gereisd. 

Bij klassieke abonnementen heeft NS (als het goed is) geen inzicht in je reizen bij andere vervoerders, maar als je de reishistorie van OV-chipkaart meestuurt of kopiëert in een PB/DM zal dat voldoende bewijs zijn. Foto maken bij kaartautomaat kan natuurlijk ook.

Reputatie 7

Toevallig was ik vrijdag ook in Enschede en reisde terug naar Brabant. Er reden de hele avond geen treinen tussen Enschede en Hengelo. Inchecken kon niet want er stond personeel in gele hesjes bij de toegangsdeuren van de hal naar de perrons en men hield iedereen tegen (Ik heb er trouwens al vaker niet kunnen inchecken bij een stremming omdat ze je weg voor de poortjes al blokkeren). Buiten stonden vervangende bussen van Blauwnet. Nergens een mobiele incheckpaal. Ingestapt zonder incheck. Andere mensen vroegen naar incheck maar de chauffeur gaf aan " hoeft niet". De bus reed zeer vlot en ongehinderd over de vrije busbaan naar Hengelo (Kennispark hierbij overslaand). De bus was nog niet halfvol. Na 12 minuten was ik op station Hengelo en kon precies inchecken voor vertrek van de stoptrein naar Zutphen, om daar weer over te stappen op de IC Roosendaal. Geen vertraging uiteindelijk. Misschien geluk gehad?

Reputatie 7
Badge +3

Niet kunnen inchecken is niet relevant, wanneer je zelf kiest voor alternatief vervoer.

Incheck is noodzakelijk om te kunnen aantonen dat je daadwerkelijk op het station bent geweest. Kun je niet inchecken omdat de paaltjes niet bereikbaar zijn of het niet doen, dan kun je het beste een foto maken. 

Reputatie 7
Badge +3

De haagse tram is bij storingen op dat traject meestal wel een advies, in ieder geval bij langdurige storingen, zo worden er geen bussen ingezet bij een storing. Op het moment dat ik de tram nam was er volgens mij nog geen advies om de tram te nemen (stond nog niet op de Argos borden in de stationshal) maar tegen de tijd dat ik op HS was was dat advies er zeker wel, gezien het Rijden de treinen archief (bericht van 18:13). De storing duurde uiteindelijk tot bijna 10 uur in de avond, had dus anders erg lang kunnen wachten, zelfs fietsend zou ik veel eerder thuis zijn geweest.:laughing: Storing was dus zeker bekend.

En de incheck tijd van de tram zal misschien ook geholpen om te zien dat ik vanaf Delft ben gereisd. 

Badge +3

Bij Traject Vrij geldt inderdaad ook de halve/hele ritprijs, en omdat het hier om NS ging is het billijk dat er (gezien de brandmelding wel bekend geweest zal zijn) één enkele reis over je hele (dagelijkse) traject vergoed wordt.

De tramrit erbij is wel netjes, maar da’s natuurlijk coulance en geen recht. Neem niet aan dat de tram onderdeel was van een storingsadvies.

Reputatie 7
Badge +3

Er kunnen ook andere dingen zijn waardoor je niet kan inchecken. Zo kwam ik eens op station Delft en zodra ik de fietsenstalling in fietste klonk er een bandje “er is brand op het perron".  Er was helemaal geen brand maar wel was de automatische brandmelding in de tunnel daar afgegaan. Maar de poortjes waren daardoor buiten werking en inchecken was niet mogelijk. Ik heb toen een tijdje staan wachten op de tussenverdieping tussen stationshal en perron (eerst een patatje gehaald bij de Smullers en die tijdens het wachten opgegeten, ervaring met dergelijke tunnelstoringen dat het wel eens lang zou kunnen gaan duren). Brandweermannen kwamen naar het perron en gingen weer, bandje stopte maar begon even later weer en het zag er niet naar uit dat er weer snel treinen zouden gaan rijden. Uiteindelijk heb ik me maar in een overvolle tram 1 gepropt naar Den Haag HS en vandaar de trein naar huis genomen. Had ik dus voor NS alleen een incheck op HS en op het gedeelte HS - De Vink te weinig vertraging voor GTBV (trein op HS bleef nog iets minder dan half uur daar wachten). Omdat er op Twitter niet was gereageerd op mijn tweet heeft moderator Stijn handmatig een compensatie gemaakt voor de hele rit vanaf Delft met meer dan 60 minuten vertraging plus ook het bedrag voor de tramrit. Betrof een Traject Vrij abonnement.

Excuses voor de verwarring. Bij NS Flex is de vergoeding natuurlijk gebaseerd op de ritprijs.

Badge +3

Aangepast.

@Sascha NS Ik zie nergens iets over een SRP, maar Flex Weekend Vrij met afgekocht reisrecht.

Voor vertraging met een SRP geldt € 2,32 resp. € 4,64 per keer.

Zie:

Bij de NS is in zo'n situatie inchecken en meteen weer uitchecken voldoende om restitutie te krijgen. Meerdere keren gelukt toen ik nog student was.


Ik ga er even vanuit dat Jan Haverkamp destijds een SRP had.

Badge +3

@Sascha NS Voor vertraging met een SRP geldt € 2,32 resp. € 4,64 per keer. Bij Flex de halve/hele ritprijs voltarief als er sprake is van afgekocht reisrecht.

Maar ja, dan moet er wel gereisd zijn want niemand weet waar je naartoe wilde voor de reis die je niet gemaakt hebt. Zonder Flex zou het wel lukken als je rechtsomkeert gemaakt hebt (1/12 of 1/6 van Weekend Vrij terug).

Bedankt voor de snelle reacties. Ik probeer het nog een paar keer bij Blauwnet, anders zal ik het doorsturen naar de Ombudsman. Ik laat weten wat eruit komt.

Overigens waren de NS-poortjes ook afgezet, alleen het perron richting Duitsland was nog open.

GTBV is enkel van toepassing op het moment dat er reiskosten in rekening zijn gebracht. @Jan Haverkamp 


Dat is op zich juist, maar bij een volledig afgekocht reisrecht worden er geen reiskosten in rekening gebracht, dus dan geldt die eis niet. Een incheck is voldoende, weet ik uit eigen ervaring.

Indien een check-uit niet mogelijk is buiten de schuld van de reiziger, wordt een verzoek tot Geld Terug Bij Vertraging toch in behandeling genomen. Hiertoe dient NS Klantenservice conform de voorwaarden de juiste ritprijs te kunnen vaststellen en dient de reiziger aannemelijk te kunnen maken dat een check-uit buiten schuld van de reiziger niet mogelijk was. 


Het gaat hier om een check-in, niet een check-uit.

Dat weet ik. Het was een toevoeging op jouw verhaal en GTBV i.c.m. het SRP.

GTBV is enkel van toepassing op het moment dat er reiskosten in rekening zijn gebracht. @Jan Haverkamp 


Dat is op zich juist, maar bij een volledig afgekocht reisrecht worden er geen reiskosten in rekening gebracht, dus dan geldt die eis niet. Een incheck is voldoende, weet ik uit eigen ervaring.

Indien een check-uit niet mogelijk is buiten de schuld van de reiziger, wordt een verzoek tot Geld Terug Bij Vertraging toch in behandeling genomen. Hiertoe dient NS Klantenservice conform de voorwaarden de juiste ritprijs te kunnen vaststellen en dient de reiziger aannemelijk te kunnen maken dat een check-uit buiten schuld van de reiziger niet mogelijk was. 


Het gaat hier om een check-in, niet een check-uit.

Badge +3

Volgens de vergoedingentabel op https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html

Reizen op saldo of Reizen op rekening, inclusief alle NS Flex-abonnementen: Bij 30-59 minuten de ½ ritprijs, bij 60 of meer de hele ritprijs. Dit overigens alleen voor vertraging op het NS deel van je reis.

Bij NS Flex krijg je dus ook als je vrij reist gewoon de (halve) ritprijs op basis van voltarief (met een maximum per maand gelijk aan de prijs van je abonnement).

Voor @Sascha NS, het gaat hier om vertraging bij Blauwnet. NS klantenservice kan hierin denk ik weinig betekeken (geen vertraging op het NS deel, en het NS deel heeft geen gemiste in/uitcheck).

Reageer