Ik moest 20 januari door het ongeluk bij Bunnik in de ochtend en middag tussen Utrecht en Ede-Wageningen omreizen via Amersfoort met RRReis. In beide gevallen tussen de 30-59 minuten vertraging. Hoe kan ik mijn extra gemaakte kosten terugvragen bij NS? De NS reisplanner gaf dit advies en ook de NS medewerkers op het station gaven deze optie aan.
Zolang het advies niet bij de storing zelf stond (wat het niet stond), wordt het niet vergoed, tenzij het personeel op het station een notitie voor je heeft gemaakt, maar dat lijkt me sterk.
En ook al staat het in de reisplanner, geeft dat je geen recht op GTBV zolang het om een andere vervoerder gaat.
Beetje vervelend dat je niet je voorkeur kan instellen met welke vervoerders je wilt reizen…
In de middag reden er treinvervangende bussen, heb jij die toen gepakt?
NS is verplicht om een alternatief zonder meerkosten te adviseren.
Het is niet de taak van de reiziger om uit te maken welke adviezen van NS hij moet negeren.
Het is niet de taak van de reiziger om uit te maken welke adviezen van NS hij moet negeren.
Er zijn hier al honderden topics over geweest, en bij alle kwamen we tot dezelfde conclusie.
Collega B kan wel zeggen dat klanten mogen omreizen zonder extra kosten, maar als dit niet wordt doorgegeven aan (of überhaupt gevraagd aan) collega A, die daarover gaat, dan gaat die vlieger niet op.
Zo werkt het in ieder bedrijf.
We kunnen wel leuk zeggen dat, als collega B dat zegt, het ook echt moet gebeuren, maar daar gaan wij al helemaal niet over.
Het gegeven vaste advies is "Wacht op alternatief vervoer" of "neem het alternatieve vervoer dat wordt gegeven op de storingspagina".
Daarnaast heeft het personeel dingen zoals 'GTBV' en 'omreizen met andere vervoerders' gebruikt bij het adviseren?
TS kan op dit punt al niet meer bewijzen wat er gezegd is.
Het personeel heeft best kunnen zeggen dat TS kan omreizen, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat ze daarbij ook GTBV hebben gegarandeerd.
nu we toch een app developer op het forum hebben.
Er zijn hier al honderden topics over geweest, en bij alle kwamen we tot dezelfde conclusie.
De conclusie is wat mij betreft dat NS’ers zich er vaak niet van bewust lijken te zijn dat ze verplicht (ook) een advies zonder meerkosten moeten geven.
Dat achteraf moeilijk is aan te tonen wat er gezegd is, dat is een nog een extra probleem.
Het ongeval had plaats om ca 6 uur in de ochtend. Bussen regelen zal echt niet zo snel gegaan zijn. Het is dan volkomen logisch dat reizigers andere mogelijkheden gaan zoeken. Zoals al uit veel meer topics is gebleken is juist de klantenservice van NS een grote bron van desinformatie. Er worden allerlei toezeggingen gedaan waar dan later weer op wordt teruggekomen. (zie diverse taxitopics uit het verleden). Komt natuurlijk ook omdat klanten nog wel eens vervelend kunnen worden op het moment van grote verstoringen.
De voorwaarden vermelden toch gewoon dat adviezen uit de app met standaard instelling gelden als geadviseerde route? Dat lijkt me dan ook hier van toepassing. Dus als TS geen adviezen met bus, tram, metro of veerboot had gevraagd en toch een advies met een andere vervoerder kreeg moet NS de kosten daarvoor m.i. gewoon vergoeden. Dat je (uitsluitend) op het advies bij de storingsmelding af zou mogen gaan staat bij mijn weten nergens.
En als NS omreizen adviseert, moet daarbij vertraging gewoon worden vergoed. Dat staat in de Europese verordening voor reizigersrechten dus hoeft er niet bij gezegd of geschreven te wordden.
De conclusie is wat mij betreft dat NS’ers zich er vaak niet van bewust lijken te zijn dat ze verplicht (ook) een advies zonder meerkosten moeten geven.
Dat kan best zo zijn, maar negen van de tien keer bestaan die adviezen natuurlijk niet. Je dient in principe al volgens de kortste route naar je bestemming te reizen en als die route dan plotseling vervalt en het enige alternatief betekent terugreizen en/of proberen met een omweg alsnog op de bestemming te komen dan is dat per definitie niet zonder meerkosten.
Ben het wel met je eens dat ook wij vaak niet zo goed weten wat de spelregels precies zijn omtrent gtbv en vergoedingen voor bijvoorbeeld taxivervoer. Die regels zijn mij ook niet helder, en dan lees ik i.t.t. de meeste collega's nog regelmatig bij op dit forum
Hoe zou de NS een advies zonder extra kosten kunnnen bieden? Via Amdersfoort naar Utrecht/Ede-Wageningen is om dus duurder, en met U-OV lijn 50 of 51 tussen Utrecht en Driebergen-Zeist is ook niet gratis.
GTbV wordt sowieso lastig, want Arriva en U-OV gaan echt geen reizigers vergoeden omdat je niet met NS kon reizen. Dat geld ben je dus kwijt, want NS heeft geen potje voor gedupeerde reizigers die met Arriva (besluiten te) reizen, en voor 9292-adviezen (bus, tram, metro, veerboot) geven ze ook geen vergoeding.
Dus het enige juiste advies zonder extra kosten is om op bussen te wachten (incl. recht op GTbV).
Je dient in principe al volgens de kortste route naar je bestemming te reizen en als die route dan plotseling vervalt en het enige alternatief betekent terugreizen en/of proberen met een omweg alsnog op de bestemming te komen dan is dat per definitie niet zonder meerkosten.
Deels waar, maar van Eindhoven naar Rotterdam of Den Haag mag ook via Utrecht (of zelfs via Amsterdam Zuid en Leiden https://treinposities.nl/treinseries/3500/2025-01-29). Check je ergens onderweg uit, dan betaal je per definitie extra.
Dat kan best zo zijn, maar negen van de tien keer bestaan die adviezen natuurlijk niet. Je dient in principe al volgens de kortste route naar je bestemming te reizen en als die route dan plotseling vervalt en het enige alternatief betekent terugreizen en/of proberen met een omweg alsnog op de bestemming te komen dan is dat per definitie niet zonder meerkosten.
NS mag een EU-verordening niet negeren, dus de plicht blijft om een alternatief zonder meerkosten aan te bieden. Dat kan, indien nodig, volgens mij ook met terugbetaling van extra kosten achteraf.
NS mag een EU-verordening niet negeren, dus de plicht blijft om een alternatief zonder meerkosten aan te bieden. Dat kan, indien nodig, volgens mij ook met terugbetaling van extra kosten achteraf.
Leuke regels op papier inderdaad. In de praktijk zit geen reiziger te wachten op mijn advies dat ze ook op station Nergens kunnen blijven wachten tot er wellicht wel of geen verdere info beschikbaar komt 'omdat dat gratis is'
Probleem is dat de NS niet zomaar kosten gaat vergoeden voor reizen met een U-OV bus of met RRReis via Amersfoort. Ook iets met AVG en zo (jaren geleden), dat mogen wij allemaal niet inzien en zo
Al lijkt het me wel duidelijk dat als jij:
- Incheckt op Ede-Wageningen bij NS, daarna weer uitcheckt (of vanuit Nijmegen dat doet)
- Incheckt bij RRReis voor naar Amersfoort
- In Amersfoort overstapt naar NS voor naar Utrecht (meest zinnige optie inderdaad)
Dat je dan precies gedaan hebt wat het reisadvies (trein) op dat moment was.
Maar ja, GTbV kan niet, hooguit krijg je dan Driebergen-Zeist - Utrecht vergoed want dáár zat de NS vertraging (maar daar ben je helemaal niet geweest).
Het systeem zegt dan:
- Er was geen vertraging tussen Nijmegen en Ede-Wageningen
- Er was geen vertraging tussen Amersfoort en Utrecht
- Je hebt met een andere vervoerder gereisd (of een taxi), en dat gaan we niet vergoeden
Ben het er wel mee eens dat de NS zoiets zou kunnen vergoeden, want je hebt de NS bussen die later kwamen wel ‘ontlast’. Misschien een pagina voor specifiek die claims via Amersfoort of met een U-OV bus tussen Zeist en Utrecht
Dat betekent dan wel dat je reiskosten aan RRReis of U-OV daar in de zak blijven zitten, en de NS je ‘uit eigen zak’ compenseert. (De Calvé pindakaas was op bij de AH dus die maar bij ALDI/LIDL gekocht, geld terug graag)….
Nee, je hebt de pindakaas en er zelf voor gekozen om het daar te halen (versimpeld)
Oke, wat waren je extra kosten? Stuur maar een rekening (geen taxi of deelauto of zo).
Leuke regels op papier inderdaad. In de praktijk zit geen reiziger te wachten op mijn advies dat ze ook op station Nergens kunnen blijven wachten tot er wellicht wel of geen verdere info beschikbaar komt 'omdat dat gratis is'
Je vergeet iets. een vervoerder heeft de plicht om o.a. “voortzetting van de reis of vervoer langs een andere route naar de eindbestemming bij de vroegste gelegenheid en onder vergelijkbare vervoersomstandigheden” mogelijk te maken. Als dat niet mogelijk is met die vervoerder zelf, dan moeten ze met iets anders komen. En als ze dat niet doen, dan mag de reiziger zelf per bus of trein een andere mogelijkheid zoeken en moet hij vergoed worden. Wel pas na 100 minuten helaas. Misschien zit NS vast in het dogma dat vervangend vervoer alleen met NS kan, maar als NS zelf niet rijdt en ook (nog) geen vervanging heeft geregeld, dan kan dat niet van toepassing zijn.
Per definitie wél dus, voor de reiziger althans. NS móet een kostenloos alternatief bieden en de reiziger mag bij uitblijven van een advies na 100 minuten zelfs zelf een alternatief zoeken en ook dan moet NS redelijke kosten daarvan vergoeden.
Hoe zou de NS een advies zonder extra kosten kunnnen bieden? Via Amdersfoort naar Utrecht/Ede-Wageningen is om dus duurder, en met U-OV lijn 50 of 51 tussen Utrecht en Driebergen-Zeist is ook niet gratis.
Door die extra kosten (liefst op voorhand door bijvoorbeeld een andere vervoerder te betalen om tijdelijk vervoerbewijzen van NS te accepteren zoals bij geplande werzaamheden ook wel gebeurt) te vergoeden.
GTbV wordt sowieso lastig, want Arriva en U-OV gaan echt geen reizigers vergoeden omdat je niet met NS kon reizen. Dat geld ben je dus kwijt, want NS heeft geen potje voor gedupeerde reizigers die met Arriva (besluiten te) reizen, en voor 9292-adviezen (bus, tram, metro, veerboot) geven ze ook geen vergoeding.
Dus het enige juiste advies zonder extra kosten is om op bussen te wachten (incl. recht op GTbV).
Nee, als je vertraging hebt doordat NS niet rijdt, moet NS dat vergoeden. Of het alternatief daarbij ook door NS werd uitgevoerd is irrelevant, tenzij NS tijdig een advies heeft gegeven dat je minder vertraging had opgeleverd maar dat je niet hebt nageleefd uiteraard.
In de praktijk zit geen reiziger te wachten op mijn advies dat ze ook op station Nergens kunnen blijven wachten tot er wellicht wel of geen verdere info beschikbaar komt 'omdat dat gratis is'
Kan zijn, maar dat is wél wat je erbij moet zeggen.
"Er is nog geen officieel advies dus daar moet u helaas even op wachten of als u haast heeft kunt u overwegen vast op eigen kosten met een andere vervoerder te reizen," lijkt me een prima antwoord, met als je service wilt verlenen de toevoeging: "Ik wil u zo nodig wel even helpen zoeken wat zij bieden".
Probleem is dat de NS niet zomaar kosten gaat vergoeden voor reizen met een U-OV bus of met RRReis via Amersfoort. Ook iets met AVG en zo (jaren geleden), dat mogen wij allemaal niet inzien en zo
Die gegevens heeft NS zichzelf met Flex al lang massaal toegeëigend. Maar dat bewijs is sowieso niet helemaal mijn probleem als ik vertraging heb doordat NS niet rijdt.
Vanuit developer perspectief kan ik helaas geen antwoord geven op je vraag.
Vanuit developer perspectief kan ik helaas geen antwoord geven op je vraag.
Begrijpelijk, kon het proberen .
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.