beantwoord

Geld terug taxi naar Schiphol 5 februari 2019

• 21 februari 2019
  • 29 reacties
  • 693 Bekeken

Beste NS,

Wij wilden in de ochtend van 5 februari de trein nemen van Delft naar Schiphol om 04:12. Op het station werd aangegeven dat de trein niet zou rijden ivm een storing (volgens mij tussen Rotterdam en Schiedam). Op de website werd nog steeds aangegeven dat de trein wel zou rijden. Daarom heb ik de klantenservice opgebeld. Die gaf aan dat ik de informatie op de website moest volgen. We hebben vervolgens een half uur gewacht (waarbij in tussentijd twee goederentreinen passeerden), maar er kwam geen trein. Daarna hebben we een taxi genomen (124.97 Euro zie bon beneden), omdat onze vlucht om 06:50 zou vertrekken. Daarnaast heb ik een treinkaartje gekocht voor 10.50+1.00 Euro (zie foto).

Gezien er geen andere mogelijkheden waren om op tijd op Schiphol te komen, neem ik aan dat de NS dit vergoedt (136.47 Euro).

Groeten,

Marcel

icon

Beste antwoord door Erryt NS 21 februari 2019, 18:02

Hallo MarcelKleinherenbrink en welkom bij de NS Community,

Zeer spijtig dat dit heeft plaatsgevonden. Goed dat je contact hebt opgenomen met onze klantenservice om navraag te doen. Dit is ook altijd oNS advies. Helaas kan je volgens onze voorwaarden geen geld terugvragen voor gemaakte kosten die niet met ons zijn afgesproken. Ik kan je dan ook alleen de tip meegeven om de volgende keer nogmaals contact met ons op te nemen om uitleg te geven dat er nog steeds geen vervoer is aangekomen. Zodoende kunnnen we er dan gezamenlijk uitkomen. In de meeste gevallen wordt er dan een taxi voor je geregeld die je niet hoeft voor te schieten. Ik wil nog wel meegeven dat je een claim kan indienen voor het treinkaartje aan de hand van onze geld terug bij vertraging regeling.

P.s. ik heb de bijlagen verwijderd omdat er persoonlijke gegevens in staan.
Bekijk origineel

29 reacties

Hallo MarcelKleinherenbrink en welkom bij de NS Community,

Zeer spijtig dat dit heeft plaatsgevonden. Goed dat je contact hebt opgenomen met onze klantenservice om navraag te doen. Dit is ook altijd oNS advies. Helaas kan je volgens onze voorwaarden geen geld terugvragen voor gemaakte kosten die niet met ons zijn afgesproken. Ik kan je dan ook alleen de tip meegeven om de volgende keer nogmaals contact met ons op te nemen om uitleg te geven dat er nog steeds geen vervoer is aangekomen. Zodoende kunnnen we er dan gezamenlijk uitkomen. In de meeste gevallen wordt er dan een taxi voor je geregeld die je niet hoeft voor te schieten. Ik wil nog wel meegeven dat je een claim kan indienen voor het treinkaartje aan de hand van onze geld terug bij vertraging regeling.

P.s. ik heb de bijlagen verwijderd omdat er persoonlijke gegevens in staan.
Reputatie 7
Badge +3
NS vergoedt alleen taxi's die door NS medewerkers geregeld zijn. Deze worden door NS betaald en hoeven niet door de reizigers voorgeschoten worden. Taxi's die op eigen initiatief genomen worden, worden niet vergoed.
Wanneer u met het kaartje niet ingecheckt heeft, dan kunt u bij de NS servicebalie uw geld geheel terugvragen. Heeft u wel ingecheckt, dan kunt u basis van dr Geld-terug-bij-vertragingregeling geld terugvragen.
Reputatie 6
Badge
Het zou interessant zijn om te weten of de NS medewerker telefonisch ook een vorm van inlevingsvermogen had. Op de website kijken kunnen we allemaal, daar hoeven we niet voor te bellen. Maar is er ook meegedacht met de klant zo midden in de nacht op weg naar Schiphol. Is er bijvoorbeeld een taxi aangeboden of andere alternatieven?

TS heeft gebeld met NS, dus het verwijt dat er geen contact is opgenomen door de klant gaat nu niet op. Het lijkt mij er nu juist om gaan welke oplossing de medewerker heeft geboden. Het verschuilen achter voorwaarden nu is niet chique, omdat dan weer het probleem bij de klant wordt neergelegd. Hoe heeft NS zelf gehandeld toen de klant belde om te informeren naar een probleem dat (indirect) door NS is veroorzaakt.
Badge +3
Er is wel iets opmerkelijks aan de hand met de treinenloop in de nacht van 15 op 16 februari 2018. De trein met nummer 1418 waarmee @MarcelKleinherenbrink had willen reizen en die om 04:00 uit Rotterdam Centraal is vertrokken is omgeleid via Gouda naar Den Haag HS vanwege een stroomstoring.

Bron: https://treinposities.nl/ritinfo/20190205/1418I

In een dergelijke uitzonderlijke situatie zou NS wel coulance kunnen betrachten. Opmerkelijk is in dit geval dat NS Klantenservice blijkbaar niet meteen heeft kunnen achterhalen wat het probleem was en niet meteen een taxi heeft geregeld van Delft naar Schiphol. Een taxi naar Den Haag HS om van daar verder per trein te reizen had deze nacht geen soelaas geboden. Stroomstoringen zijn ook veel te onvoorspelbaar omdat je geen idee hebt hoelang het probleem gaat duren.

Overigens vind ik het een nogal krappe aansluiting om om 04.12 uur uit Delft te vertrekken en dan om 05.00 uur op Schiphol aan te komen. Er mag dan echt helemaal niets misgaan onderweg omdat bij uitval van de trein de vertraging minimaal een uur is. De eerste trein richting Leiden heeft om 05.24 uur weer gereden vanaf Delft. Na overstappen in Leiden was de aankomst op Schiphol 06.22 geweest (de trein had 8 minuten vertraging). Tegelijkertijd had NS ook kunnen bedenken dat in het gunstigste scenario het niet meer mogelijk was Schiphol tijdig te bereiken en had dus meteen in actie moeten komen voor de gestrande reizigers in Delft.

Ik raad ook aan om contact op te nemen met de reisverzekering (als die is afgesloten) vanwege de problemen op weg naar Schiphol.
Badge
iMark, je kaart eigenlijk precies aan wat mij ook verbaasd, het zeer krappe tijdschema om de vlucht op Schiphol te halen.

Zelf reis ik als ik naar Schiphol moet altijd met een ruime marge omdat je weet dat je risico loopt op een vertraging als je per trein reist en als de eerste trein dan te krap wordt dan zorg ik dat ik in een hotel in de buurt overnacht zodat ik absoluut geen risico loop.

Zelfs als ik met de auto op de dag zelf naar Schiphol ga dan hou ik dezelfde marge aan als met de trein. Daarbij vind ik het niet netjes dat de TS zowel de taxi als zijn treinkaartje claimt, dat is voor mij dubbel op claimen.
Badge +3
Dat claimen van zowel het treinkaartje als de taxirit lijkt mij ook wat te veel van het goede. Hoewel bij een vertraging van meer dan 30 minuten er natuurlijk wel GTBV geclaimd had kunnen worden.

Ik zou het overigens niet onredelijk vinden wanneer NS zou voorstellen om bijvoorbeeld de helft van de taxikosten terug te betalen. Het is in dit geval niet zo dat de reiziger niet overlegd heeft met NS. Dat is wel gebeurd maar niet bepaald handig opgelost door Klantenservice midden in de nacht. Wat in dit soort gevallen moet worden meegewogen is dat er (waarschijnlijk) geen NS-personeel was te vinden op station Delft.

Het lijkt dat het in een dergelijk geval veel beter is om niet te bellen met NS maar om gebruik te maken van de Service- en Informatiepaal op het station. Ik verwacht dat je dan een persoon aan de lijn krijgt die de situatie beter kan inschatten dan iemand van Klantenservice.

De reis naar Schiphol was nogal krap gepland door @MarcelKleinherenbrink maar ook NS heeft bepaald niet snel gehandeld in een nogal uitzonderlijke situatie waarin haast geboden was. Wanneer de trein bijvoorbeeld 30 minuten vertraging had opgelopen was er niet veel aan de hand geweest. Maar doordat de trein is omgeleid via Gouda en Delft helemaal niet heeft aangedaan hadden ze geen schijn van kans om nog met de trein op Schiphol te komen. Dat mag ook in overweging genomen worden.
Hallo Jeroen, Raymond, Mark en NS,

Voordat ik begin moet ik overigens vermelden dat er naast mij nog zeker twintig personen de taxi hebben genomen. Al deze mensen besloten in eerste instantie te wachten gebaseerd op mijn telefoongesprek met de klantenservice en een onafhankelijke oproep van een ander via de 'hulplijnpaal' op het station. De informatie dat de trein nog zou komen bleek onjuist te zijn.

Wat betreft de rare schema via Gouda:
Dit heb ik na een minuut of 25 ook gevonden die nacht, dus daarom besloot ik een taxi te nemen, want ik geloofde niet meer dat de trein zou komen.

Over het strakke tijdschema:
Er rijdt in de nacht slechts een trein per uur, wat zou betekenen dat wij om 03:12 zouden moeten vertrekken om een buffer te hebben voor het geval dat een trein niet rijdt. Daarmee bouw je dus alleen een buffer op tegen problemen die niet langer dan een uur duren. Een storing zou bijvoorbeeld best vier uur kunnen duren. Bovendien liggen er tussen Rotterdam, Den Haag HS en Schiphol overal dubbele sporen, terwijl er 's nachts maar een intercity rijdt, dus spoorwisselingen moeten mogelijk zijn. Dit maakt het zeer onwaarschijnlijk dat een vertraging voor hoeft te komen. Daarnaast zaten we qua vliegreis buiten het seizoen op een vlucht naar Spanje, dus drukte op Schiphol hoef je niet te verwachten (wat inderdaad ook klopte, want voor de security check stonden niet meer dan tien mensen in de rij). Wij besloten dus de trein om 04:12 te nemen, omdat we dan 1:50 zouden hebben op Schiphol. Het argument dat er geen treinverkeer mogelijk was uit Rotterdam kan overigens ook niet gevoerd worden, want in de tijd dat wij stonden te wachten op Delft Centraal zijn er twee goederentreinen gepasseerd uit de richting Rotterdam.

Verder:
Er gingen wat geruchten dat de NS een taxi zou regelen, maar die zou veel te laat komen voor iedereen op het station. Dus waarschijnlijk was de NS wel bereidt te betalen voor de taxi, maar omdat ik nu zelf een taxi heb geregeld (hij zat overigens vol met vier personen) wil de NS niet betalen.

Kortom:
Als de NS besluit niet te betalen is dit louter gebaseerd op de 'voorwaarden'. Ik verwacht dus eigenlijk een heroverweging.

Groeten,

Marcel
Badge
iMark, de vraag is dan wel of er geen alternatief was welke goedkoper was, ik denk dan bijvoorbeeld aan het nemen van de Metro naar Den Haag Centraal en daar vandaan met een trein naar Schiphol.

Of reizen via Rotterdam(HSL) met een metro of taxi, dan hadden de kosten niet zo hoog hoeven op te lopen.

We kunnen allemaal wel een taxi nemen en ons dan het hele traject daarin laten vervoeren maar je moet toch ook kijken naar het beperken van de kosten en geen onnodige kosten gaan maken als je dit wil claimen.

Maar ik vraag me wel af waarom er geen 2e keer contact opgenomen is met de NS en aangedrongen is op een alternatief vanwege de vluchten vanaf Schiphol.
Hoewel ik je redenering begrijp, MarcelKleinherenbrink, kan ik je via deze community al vertellen dat een ander antwoord er niet in zit. Je geeft aan dat dit zou komen vanwege voorwaarden van NS, dat is niet helemaal waar. De voorwaarden zijn gebaseerd op de wet waarin is aangegeven dat NS niet aansprakelijk is voor extra kosten welke voortvloeien uit uitgevallen treinen.
Reputatie 7
Badge +3
Jeroen, het gaat om station Delft, daar rijdt geen Metro en tram 1 naar Den Haag HS rijdt niet 's nachts.
Wat wel goedkoper was geweest is een taxi naar HS maar dan TS deze trein daar niet meer gehaald, en dus de volgende daar moeten nemen. Komt dat op hetzelfde neer als blijven wachten in Delft.

Eventueel taxi naar Leiden en dan de sprinter, dan zou TS denk ik nog wel om 5.53 op Schiphol zijn geweest.
Reputatie 7
Badge +3
@Raymond123 TS heeft contact gehad met een NS medewerker, die advies heeft gegeven om op de website te kijken. Ik denk dat met website de reisplanner bedoeld is. Echter heeft TS toen de tijd begon te dringen blijkbaar niet meer opnieuw contact opgenomen met NS, maar zelf een taxi geregeld. Begrijpelijk, want gezien het krappe reisschema was dit nog de enige mogelijkheid en kon er niet meer gewacht worden op de volgende trein. Daarbij heeft TS gezien de prijs gekozen voor een reguliere taxi en niet voor een taxi met speciale Schipholtarieven (die vaak ook op het laatste moment ook nog goedkoper zijn te boeken dan de reguliere taxi). Daarbij zegt hij de taxi met 3 andere personen gedeeld te hebben maar claimt het hele bedrag, terwijl de rit 31,25 per persoon kostte. Daarnaast wordt ook nog het treinkaartje geclaimd.

Ik denk dat de klantenservice moeilijk iets te verwijten valt. Stroomstoringen zijn moeilijk in te schatten. De trein had ook binnen een half uur weer kunnen rijden.
Al had de informatie op station Delft wel beter gekund.

Voor TS de les om zeker bij 1 trein per uur een minder krap reisschema te nemen. Advies voor Schiphol is voor Europese vluchten nog altijd minstens 2 uur van te voren.
En niet op geruchten af te gaan dat er door NS taxi's geregeld gaan worden , maar zelf NS te vragen of er een taxi geregeld kan worden bij langere vertraging.

Hoop dat TS desondanks een goede vlucht gehad heeft.
Badge +3
Ik zie ook niet hoe er op dit tijdstip alternatieven waren anders dan door @Momo beschreven.

@MarcelKleinherenbrink
Je ziet waarschijnlijk zelf ook wel in dat wanneer je een uur eerder was vertrokken de buffertijd om problemen op te lossen veel groter was geweest. Er waren dan mogelijkheden geweest om vanuit Delft in Den Haag HS te komen. Zoals je zelf aangeeft rijden de treinen van het Nachtnet maar eens in het uur. Wanneer er dan een trein uitvalt, heb je meteen enorme problemen en is er nauwelijks tijd om alternatieven te organiseren.

Stel dat je om 03:12 uur op het station had gestaan en door een stroomstoring was er geen treinverkeer mogelijk via Delft en waren de treinen omgeleid via Gouda. Er was dan meer dan een uur extra regeltijd geweest om alle reizigers van Delft naar Den Haag HS te vervoeren en verder te reizen met de omgeleide trein.

Ik heb best begrip voor de kritiek op NS maar ook NS heeft tijd nodig om midden in de nacht alternatief vervoer te regelen.
Reputatie 7
Badge +3
NS heeft inderdaad tijd nodig om iets te regelen midden in de nacht, maar ik begrijp ook niet goed waarom er verkeerde info werd doorgegeven.
Aan de andere kant, wanneer je als reiziger merkt dat de trein gewoon echt niet meer komt, zeker in deze situatie, dan zou ik zeker nog een keer bellen of dmv info paal contactopnemen. Soms moet je gewoon wat volhouden.
Reputatie 7
Badge +3
De norm die Schiphol zelf dringend adviseert is om minimaal 2 (europa) of 3 (intercontinentaal) uur voor vertrek van het vliegtuig op de luchthaven aanwezig te zijn en daar je planning op te baseren. De vraag is voor mij daarom hoe laat het vliegtuig van @MarcelKleinherenbrink zou vertrekken en wat de bestemming was, zonder die informatie is het moeilijk te beoordelen.
bereidt -t overigens
Reputatie 7
Badge +3
De norm die Schiphol zelf dringend adviseert is om minimaal 2 (europa) of 3 (intercontinentaal) uur voor vertrek van het vliegtuig op de luchthaven aanwezig te zijn en daar je planning op te baseren. De vraag is voor mij daarom hoe laat het vliegtuig van @MarcelKleinherenbrink zou vertrekken en wat de bestemming was, zonder die informatie is het moeilijk te beoordelen.

Vlucht om 6.50 uur staat in bericht van TS, dus zou hij volgens het advies om 4.50 uur aanwezig moeten zijn. Met trein van 4.12 uur zou hij volgens planning om 5.00 uur op station Schiphol aankomen. Gezien de loopafstanden vanaf station naar vertrekhal, van vertrekhal naar security, van security naar gate is dat krap.
Reputatie 7
Badge +3
Dat had ik over het hoofd gezien, maar TS heeft het dan dus ook vrees ik te krap begroot.

De norm die Schiphol zelf dringend adviseert is om minimaal 2 (europa) of 3 (intercontinentaal) uur voor vertrek van het vliegtuig op de luchthaven aanwezig te zijn en daar je planning op te baseren. De vraag is voor mij daarom hoe laat het vliegtuig van @MarcelKleinherenbrink zou vertrekken en wat de bestemming was, zonder die informatie is het moeilijk te beoordelen.Vlucht om 6.50 uur staat in bericht van TS, dus zou hij volgens het advies om 4.50 uur aanwezig moeten zijn. Met trein van 4.12 uur zou hij volgens planning om 5.00 uur op station Schiphol aankomen. Gezien de loopafstanden vanaf station naar vertrekhal, van vertrekhal naar security, van security naar gate is dat krap.

Dat is echt niet krap. Heb zelf meerdere keren een vlucht gehad op dit tijdstip en 1 uur en 50 minuten vantevoren aanwezig is echt ruim op tijd. Ik neem aan dat TS geen ruimtebagage moest inchecken.
Reputatie 6
Badge
Zelf zou ik het ook een uur ruimer gepland hebben juist door het uurlijkse interval. Bij een Europese vlucht haal ik het probleemloos binnen een half uur van station tot gate, dus zonder complicaties is het zeker haalbaar.

Is er geen personeel op station Delft 's nachts? Overdag niet, maar ook niet 's nachts? Ik ben/blijf van mening, dat NS qua oplosinggerichtheid op nachtelijke storingen beter/pro-actiever moet inspelen. Er kan niet getoverd worden, maar wel gedacht worden in mogelijkheden wat mij betreft.
Hallo allen,

Bedankt voor jullie reacties.

Zoals sommigen van jullie al zeggen is er inderdaad geen snellere optie mogelijk. Bovendien rijdt de trein vanuit HS of Leiden natuurlijk ook niet, want die komt dus niet verder dan Rotterdam.

De reden waarom ik later geen contact meer heb opgenomen met de NS is de volgende. Op het moment dat ik met de klantenservice belde, heb ik in hetzelfde gesprek al gevraagd of de NS een eventuele taxi betaalt. Daar kon de man achter de klantenservice geen uitspraak over doen. Daarnaast moest hij voor de informatie over de trein eerst een andere persoon opbellen, want hij wist zelf niet wat er aan de hand was en vervolgens krijg ik te horen dat de trein wel rijdt (terwijl hij dat dus niet deed) en dat ik de reisplanner moest volgen. De informatievoorziening was ronduit gebrekkig en vandaar dat ik dus aannam dat een tweede bel geen zin had.

Waar ik niet over te spreken ben is de informatie die tijdens zo'n 'zaak' als deze wordt geleverd door de NS, waardoor een echt sterke argumentatie wegblijft. Er was in dit geval sprake van een storing, maar dat zegt niks, want er komen wel twee goederentreinen uit de richting van de storing. Stel dat iemand het spoor blokkeert, is het duidelijk overmacht en kan ik moeilijk de NS aansprakelijk stellen, maar in dit geval ga ik er vanuit dat de oorzaak van de vertraging bij de NS ligt. Ik kan uit de term 'storing' niet bepalen of de uitval van de trein voorkomen had kunnen worden, maar daar lijkt het wel op.

Het is natuurlijk zo klaar als een klontje dat je met meer buffer een grotere kans hebt dat je op tijd komt, maar dit is geen goede redenering. Dit zou effectief betekenen dat je voor elke belangrijke afspraak of voor elke vlucht buffers moet gaan inbouwen (wat ik eerlijk gezegd soms ook doe), wat neerkomt op een langere effectieve reistijd. Ik betaal 10.50 Euro om binnen 50 minuten op Schiphol te zijn en niet om binnen 110 minuten op Schiphol te zijn. Stel dus dat ik een uur buffer inbouw en die trein is meer dan 30 min te laat of valt uit, kan ik dus een deel van het geld van de NS terugkrijgen, maar als die trein niet te laat is kan ik niks terugkrijgen. In beide gevallen ben ik een uur kwijt. Ik betaal dus eigenlijk met mijn tijd voor een (mogelijke) vertraging, voordat die er is.

Het probleem hier is natuurlijk dat de NS een monopolypositie heeft, waardoor mensen sterk afhankelijk zijn van de NS. Het niet terugbetalen van zo'n lullig bedragje door een groot bedrijf als de NS heeft dus geen enkele consequentie voor de NS zelf. Je kunt niet zoals bij een webwinkel, een bank of een vliegmaatschappij overstappen naar een concurrent. Ik ben bang dat mijn principes ook te zwak zijn en dat ik toch met de NS zal blijven reizen. KLM verliest ook weleens wat koffers of komt ook weleens te laat, maar die zorgen er altijd voor dat de schade voor de klant minimaal blijft.

Groeten,

Marcel
Reputatie 7
Badge +3
Dat is echt niet krap. Heb zelf meerdere keren een vlucht gehad op dit tijdstip en 1 uur en 50 minuten vantevoren aanwezig is echt ruim op tijd. Ik neem aan dat TS geen ruimtebagage moest inchecken.
Het is niet krap voor de afhandeling zonder bagage op Schiphol, maar Schiphol waarschuwt zelf dat je vooral ook heel ruim moet plannen met het oog op files of treinvertragingen.
Badge +3
Of de reis wel of niet te krap begroot is blijft een kwestie van interpretatie. Voor mij staat in ieder geval vast door te plannen met de trein van 04:12 uur vanaf Delft te reizen er wel een vertragingsbuffer is maar geen buffer om treinuitval op te vangen. Op Schiphol is het op dat tijdstip niet bijzonder druk dus een treinvertraging van een half uur is ook nog wel op te vangen.

Waarschijnlijk zal de reis in 99 van de 100 keer zonder andere problemen dan vertraging gemaakt kunnen worden en is de stroomstoring en het besluit van NS om de trein om te leiden via Gouda een buitengewoon ongelukkige samenloop van omstandigheden voor de reizigers die in Delft op de trein stonden te wachten. De prognose voor het oplossen van de stroomstoring moet nogal beroerd geweest zijn op het moment dat voor omleiden werd gekozen. Het omleiden van een trein en het daardoor niet bedienen van een station is een paardenmiddel.

Juist vanwege het inzetten van het paardenmiddel van de omleiding zou ik in dit geval coulanter zijn dan in andere gevallen. De informatievoorziening was nogal gebrekkig en dat is zeker in het midden van de nacht een probleem.

Het kaartje van €10,50 moet natuurlijk terugbetaald worden als de taxi niet wordt vergoed. Het kaartje is immers niet gebruikt.
Ik heb zelf een aantal keren de nacht voor de vlucht overnacht op of in de buurt van schiphol. Probleem daarbij is echter dat de laatste tijd de prijzen van een dergelijk hotel gigantisch gestegen zijn. Ik kan wel Easyhotel in Zaandam aanbevelen was vrij goedkoop en de reis van Zaandam naar Schiphol is zeer kort.
(kans op problemen is zeer laag). Ga je ook relaxed op vakantie en niet zoals nu bij TS zwaar gestresst.
Reputatie 7
Badge +3
Zoals sommigen van jullie al zeggen is er inderdaad geen snellere optie mogelijk. Bovendien rijdt de trein vanuit HS of Leiden natuurlijk ook niet, want die komt dus niet verder dan Rotterdam.
Vanuit HS en Leiden reed de trein wel aangezien deze omgeleid werd via Gouda.
Vanuit Gouda is de trein naar HS gegaan en daarna verder naar Leiden. Door deze andere route was de trein wel later in HS. Deze trein was hierdoor ook 30 minuten later op Schiphol dan volgens de dienstregeling.
Niet alleen vanwege de langere route, maar de trein moest zowel in Gouda als HS kopmaken, dat kost ook tijd.

De reden waarom ik later geen contact meer heb opgenomen met de NS is de volgende. Op het moment dat ik met de klantenservice belde, heb ik in hetzelfde gesprek al gevraagd of de NS een eventuele taxi betaalt. Daar kon de man achter de klantenservice geen uitspraak over doen. Daarnaast moest hij voor de informatie over de trein eerst een andere persoon opbellen, want hij wist zelf niet wat er aan de hand was en vervolgens krijg ik te horen dat de trein wel rijdt (terwijl hij dat dus niet deed) en dat ik de reisplanner moest volgen. De informatievoorziening was ronduit gebrekkig en vandaar dat ik dus aannam dat een tweede bel geen zin had.

Het zijn ook maar mensen en misschien was de informatie op het moment dat u belde nog niet doorgegeven. Bij een later belletje en misschien ook van andere reizigers was dat intussen wel het geval of zou er bij betreffende medewerker een belletje gaan rinkelen dat die trein toch echt niet reed.
Nog twee opmerkingen:

1. Wij hebben gewacht tot 4.40 op het station gebaseerd op de informatie van de klantenservice. Een aansluiting met de taxi op HS was dus al niet meer mogelijk. Ook al zou de klantenservice mij kunnen vertellen dat de trein was omgeleid, had een tweede belletje dus nog weinig zin gehad. In dat geval zouden ze me alleen nog een taxi kunnen geven, maar dat komt dus precies neer op wat ik nu op eigen initiatief heb gedaan.
  2. Er was een opmerking dat ik maar 31.25 Euro moest claimen, omdat we met z'n vieren in de taxi zaten. Gezien het moeilijker was met de betaling en het terugvorderen als we alles zouden delen, heb ik zelf alles betaald. Voor mij, mijn vriendin en twee onbekenden.

Reageer