beantwoord

Geld terug vragen voor gebruik bus op aanwijzing personeel NS

• 8 oktober 2018
  • 17 reacties
  • 370 Bekeken

Zaterdag 06-10-2018 reed de trein door een bovenleiding storing niet verder dan Haarlem station vanaf Amsterdam Centraal. In de trein werd door de machinist of conducteur omgeroepen dat er op Haarlem station bussen ons verder zouden brengen naar station Driehuis wat mijn eindbestemming is.
Op station Haarlem zag ik geen bus en heb bij de kaartverkoop op het station gevraagd waar deze bus zou staan. De medewerker van de NS zei dat dat er geen NS bus was maar dat ik met de gewone reguliere bus naar Driehuis moest gaan. Ik kwam dus drie kwartier later dan gepland aan bij station Driehuis en moest gewoon voor de rit betalen, waar kan ik deze vergoed krijgen.

met vriendelijk groet,

Ellen
icon

Beste antwoord door Jeroen 8 oktober 2018, 20:44

Het advies welke ik heb meegekregen zaterdag ten tijde van deze verstoring was dat u tot Beverwijk kon reizen via Amsterdam, of hier later nog NS bussen zijn ingezet voor de andere halte's op het traject Haarlem - Beverwijk durf ik niet te zeggen.

Omdat u uiteindelijk zelf gekozen heeft om met een reguliere bus te reizen verwacht ik niet dat u de kosten hiervan bij de NS kunt claimen. U bent door de NS medewerker er op gewezen dat het nml. geen NS bus was maar een reguliere bus.
Bekijk origineel

17 reacties

Badge
Het advies welke ik heb meegekregen zaterdag ten tijde van deze verstoring was dat u tot Beverwijk kon reizen via Amsterdam, of hier later nog NS bussen zijn ingezet voor de andere halte's op het traject Haarlem - Beverwijk durf ik niet te zeggen.

Omdat u uiteindelijk zelf gekozen heeft om met een reguliere bus te reizen verwacht ik niet dat u de kosten hiervan bij de NS kunt claimen. U bent door de NS medewerker er op gewezen dat het nml. geen NS bus was maar een reguliere bus.
Reputatie 5
Precies. U had moeten wachten totdat het NS had behaagt om zelf bussen te regelen.

Volgens de concessie zijn hier normtijden voor, maar in de praktijk is dat niet echt iets waar NS zich druk om maakt.

Een gezonde dosis geduld is dus wel aan te bevelen.
Beste Jeroen,

De trein waar ik mee reisde reed niet verder dan Haarlem, in de trein werd gezegd dat er speciale NS bussen reden wat dus niet het geval was. ik heb niet vrijwillig voor de reguliere bus gekozen.

met vriendelijke groet,

Ellen
Badge
Er is u aangegeven dat er GEEN NS bussen waren op dat moment en er is u gewezen naar een alternatief met een reguliere vervoerder en dat is vermeld door de medewerker geeft u zelf aan.

Als u op kosten van de NS had willen verder reizen had u moeten wachten tot er een door de NS geregeld alternatief beschikbaar was. Dan had u later op uw bestemming geweest dan nu.
Badge +3
Jammer om te lezen, maar het nemen van een stads/streekvervoer bus heeft je waarschijnlijk wel de nodige tijd bespaard (eerste advies op het station).

Het regelen van NS bussen bij plotselinge verstoringen heeft nogal wat voeten in de aarde. Chauffeurs die opgetrommeld moeten worden, naar een standplaats van die bussen moeten en dan nog naar Haarlem kan zomaar een uur of langer duren voordat er ook maar één bus ter plekke is.

Hoe NS daarmee omgaat (of het ze behaagt bij relatief korte verstoringen) weet ik niet. Wel weet ik dat het NS niet zo veel uit maakt om bussen te regelen, omdat een defecte bovenleiding niet hun probleem is, maar de rekening voor de bussen in het algemeen naar ProRail gaat.

Dat wordt dus een 'wat zullen we doen' spelletje.. Toch maar bussen dus?
Er is niet gezegd dat er geen NS bus was op dat moment, er is gezegd er is geen NS bus en dat ik met de gewone reguliere moest.
Als ze gezegd dat had ik even had moeten wachten dan had ik dat gedaan.
Reputatie 7
Badge +2
Het regelen van NS-bussen duurt even. NS heeft geen remise vol eigen bussen, maar doet beroep op busmaatschappijen in de buurt van waar ze nodig zijn. Er moeten ook voldoende bussen beschikbaar zijn, anders moeten ze elders uit het land komen.

Als de mevrouw bij de klantenservice/kaartjesverkoop zegt dat er geen NS-bus is, had ze of de informatie nog niet gekregen, of ze bedoelde dat er op dat moment nog geen NS-bus was.
Als er gezegd wordt met een reguliere bus te gaan, is dit voor eigen kosten. Voor een NS-bus had u niets hoeven te betalen.

De NS betaalt in de regel geen kosten terug die gemaakt zijn voor niet door NS geregeld vervoer.

Een voordeel had u wel bij de reguliere bus u had minder vertraging dan als u gewacht had op de NS-bus.
Welkom bij de NS Community, Ellen71!

Ik vind het erg vervelend om te lezen dat je reis ten nadelige is beïnvloed door deze storing. Helaas kan ik weinig anders aangeven dan wat door anderen ook is gedaan. Ik mis in jouw verhaal een beetje hoe laat jij je reis gemaakt hebt, maar er zijn bij deze storing wel degelijk vervangende NS Bussen ingezet. Robert B heeft al aangegeven dat het inzetten van deze bussen even kan duren, wat ook te zien is in de status updates op de pagina die ik heb gelinkt. De storing was gaande vanaf ongeveer 10:30, vanaf ongeveer 13:00 zijn er stopbussen ingezet.

Het is voor mij niet controleerbaar wat de medewerker op station Haarlem precies heeft aangegeven, maar het is wel zo dat het gebruik van regionaal of zelf georganiseerd alternatief vervoer per definitie niet wordt vergoed. Daar kan ik dan ook niets aan veranderen, sorry.
Reputatie 5
Vraag aan TS: wat voor vervoerbewijs had U?

Algemene vraag: waarom weigert NS stelselmatig te voldoen aan de afspraken uit de vervoerconcessie?

"Artikel 41: Vervangend vervoer bij ontregelingen
1. Opdat NS ook in verstoorde situaties de reizigers zo veel en zo goed als mogelijk vervoert, neemt NS de in het tweede tot en met vijfde lid vermelde maatregelen voor zover dit redelijkerwijs mogelijk is.
2. NS zorgt binnen 60 minuten nadat een verstoring is opgetreden voor vervangend vervoer.
3. In afwijking van het tweede lid, vangt NS tijdens de spits binnen 60 minuten nadat een verstoring is opgetreden met de inzet van vervangend busvervoer aan en zorgt dat deze na 75 minuten op de gewenste sterkte is.
4. NS werkt samen met andere vervoerders om met name op grote knooppunten afspraken te maken over omreizen per bus, tram, metro of per trein"
Beste Stijn,

Ik ben om 18:11 vanaf Amsterdam Centraal vertrokken. Het lijkt mij sterk dat als er vanaf 13:00 stopbussen waren de NS medewerker op Haarlem station hier nog niet van op de hoogte was.
Reputatie 5
Gewoon 'ik kon mijn eindstation niet bereiken' aanvinken en een uur vertraging claimen.
Reputatie 7
Badge +2
Gewoon 'ik kon mijn eindstation niet bereiken' aanvinken en een uur vertraging claimen.

Terwijl de vertraging 3 kwartier was volgens TS....
30 tot 60 minuten is de helft van het betaalde bedrag voor de treinreis plus de extra gemaakte kosten voor de bus die gratis had horen te zijn als ik de juiste informatie had gekregen van de NS medewerker.
Het is wel zo dat ik een volledige treinreis heb betaald van amsterdam centraal tot Driehuis. de trein reed maar tot Haarlem, dat is dus halverwege en daar bovenop ook nog de bus moest betalen.
Badge +3
Niet om NS of busvervoerders af te vallen (en geloof me, wegens het iets te laat indienen van een bus-concessie door busmaatschappij M gaat het er in 2019 zeker niet beter op worden!)...

Stads/streekvervoer is dan een reële/snellere optie. Of je dat vergoed krijgt? Nee, ik denk van niet maar als iemand van NS dat (heel terecht) aanraadt rond Haarlem maak je nog kans op coulance ("jullie zeiden dat ik dat moest doen").

Maar dan moet je bewijsmateriaal gaan aanleveren (per post waarschijnlijk) en kost het je meer moeite en tijd dan de reis van Haarlem naar Driehuis (grofweg 10 kilometer of zo) even 'terug claimen'.

Zie eerdere topics daar over (hint: zoek op taxi groningen eindhoven wegens storing/werkzaamheden)...
Reputatie 7
Badge +2
30 tot 60 minuten is de helft van het betaalde bedrag voor de treinreis plus de extra gemaakte kosten voor de bus die gratis had horen te zijn als ik de juiste informatie had gekregen van de NS medewerker.
Het is wel zo dat ik een volledige treinreis heb betaald van amsterdam centraal tot Driehuis. de trein reed maar tot Haarlem, dat is dus halverwege en daar bovenop ook nog de bus moest betalen.

Je hebt geen recht op restitutie van extra gemaakte kosten voor alternatief vervoer.De bus die jij genomen had, was niet gratis. Voor gebruik van de NS-bus wordt verwacht dat je een geldige incheck of vervoersbewijs van NS hebt, m.a.w. je betaalt gewoon voor de reis die anders per trein gemaakt zou zijn. Daarbij heb je een (deel) van de treinreis gemaakt. Als je een kaartje uit de automaat hebt of een e-ticket zul je de helft van de hele reis vergoed kunnen krijgen. Dat is altijd beter dan niets. Als jij rond 18 uur de trein nam, had je als je de reisplanner had bekeken, kunnen weten dat er problemen op dat traject waren.
Badge +3
Over het nemen van een NS bus vanaf Haarlem (bij plotslinge uitval) kan ik heel kort zijn...

Ben je uitgecheckt in Haarlem, en geen mogelijkheid tot inchecken bij de eventuele bussen (mobiele paal, die er dus niet is) moet je gewoon heel je reis terug krijgen.

Het systeem kan/gaat niet bepalen (aan de hand van je reis, met uitcheck in Haarlem) of daar wel vertraging was namelijk.

Ben je zo verstandig geweest om
1. NIET uit te checken in Haarlem (open poortjes, want bussen)?
2. Een NS bus of ander vervoer, via NS genomen hebt (en daar is je vertraging, want die waren er dus nog lang niet) en vervolgens..
3. Naar een paaltje in Driehuis gegaan bent om uit te checken bij NS te bevestigen.

Dan heb je een sluitend verhaal! Hoe je dan van Haarlem naar Driehuis gekomen bent zal NS niet boeien, maar je reis vanaf Amsterdam krijg je dan wel 100% vergoed, of althans via de tabel.

Voor het nemen van stads/streekvervoer (of een taxi) draai je zelf op, tenzij je NS heel lief aan kijkt misschien, maar reken daar vooral niet op Ellen, want dan moet je echt op je knieën en door de molen.. en dat wil je natuurlijk niet 😛
Reputatie 5
"De medewerker van de NS zei dat dat er geen NS bus was maar dat ik met de gewone reguliere bus naar Driehuis moest gaan", schreef TS. Dit lijkt de zoveelste keer dat op dit forum blijkt dat opmerkingen van NS'ers over vervoer met andere maatschappijen onbedoeld de verwachting scheppen dat NS hiervoor betaalt. Wordt het geen tijd medewerkers te gaan instrueren hier anders over te communiceren?

M.i. had het antwoord hier iets moeten zijn als 'Op dit moment is er geen NS bus. Ik kan u helaas niet vertellen hoe laat die er wel zal zijn. Wel geldt in het algemeen dat wij uiterlijk vanaf een uur na het begin van een storing bussen inzetten, dus langer dan een uur zou het niet moeten duren. Met een stads- of streekbus bent u waarschijnlijk eerder op uw bestemming, maar de kosten hiervan zijn als u hiervoor kiest voor uw eigen rekening.'

Reageer