beantwoord

Geld terugvragen bij verplicht omreizen

• 13 januari 2020
  • 5 reacties
  • 238 Bekeken

Goedenavond,

In verband met een aanrijding tussen Utrecht en Ede-Wageningen werd mij op station Utrecht geadviseerd om te reizen via Amersfoort en gebruik te maken van de Valleilijn.

Er werd mij ook geadviseerd uit te checken bij Amersfoort en daar in te checken bij Connexion voor het laatste deel middels een omroep bericht van de conducteur van NS.

Graag wil ik wel deze kosten terugvragen, want ik heb een trajectkaart voor Utrecht Ede-Wageningen. Dus ik maak nu flinke extra kosten. Hoe doe ik dat?

Met vriendelijke groet,

Remko

icon

Beste antwoord door Stijn NS 13 januari 2020, 19:30

Goedenavond Remko en welkom bij de NS Community!

Je kunt hiervoor contact op nemen met onze Klantenservice. We zijn telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie rechtsboven). Mijn collega's kunnen dan mee kijken!

Bekijk origineel

5 reacties

Goedenavond Remko en welkom bij de NS Community!

Je kunt hiervoor contact op nemen met onze Klantenservice. We zijn telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie rechtsboven). Mijn collega's kunnen dan mee kijken!

Geachte heer Kuitert,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Graag reageer ik op uw verzoek om de gemaakte kosten op 13 januari 2020 terug te betalen. Hoe vervelend ik het ook vind, uw verzoek moet ik echter afwijzen.

De wet bepaalt namelijk dat NS niet aansprakelijk is voor schade veroorzaakt door uitval, gemiste treinen of vertragingen. Artikel 8:108 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt het als volgt: “De vervoerder is niet aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door vertraging, door welke oorzaak dan ook vóór, tijdens of na het vervoer opgetreden, dan wel is veroorzaakt door welke afwijking van de dienstregeling dan ook.” De inhoud van dit artikel heeft NS overgenomen in artikel 8.2 van de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS). De aansprakelijkheid van NS voor schade als gevolg van een vertraging of uitval van een trein wordt dus zowel wettelijk als contractueel uitgesloten.

Mocht u nog vragen hebben, dan helpen wij u graag verder. Kijk op www.ns.nl of stel uw vraag op de NS Community (www.ns.nl/community). U kunt ook contact opnemen met NS Klantenservice (www.ns.nl/klantenservice). We staan dag en nacht voor u klaar.

Bovenstaande geldt voor het deel van de reis van Amersfoort naar Ede. Het deel Utrecht-Amersfoort wordt wel vergoed, omdat het een NS traject betreft.

Badge +3

Ik vind dit vreemd, je hebt een trajectabonnement en wordt gedwongen tot omreizen via een niet-NS traject?

Dan zouden ze niet moeilijk moeten doen, net als bij Sloterdijk. Maar goed, het zal om nog geen 6 euro (voltarief) gaan op het verschil tussen Ut-Ed en Ut-Amf-Ed waarvan je het deel Ut-Amf vergoed krijgt.

Maar hebben ze alleen Ut-Amf volledig vergoed (voltarief) en/of ook nog een deel van je Traject Vrij volgens de GTbV regels?

Badge +3

Ik zie in een ander topic wel iets interessants… (artikel 6.1)

Welke mogelijkheden heeft u bij vertraging?

1) U zet uw reis met NS voort langs de gebruikelijke route, of langs een alternatieve route die door NS wordt geadviseerd.

Dus als ze je via een andere vervoerder sturen (GVB/RET metro, Randstadrail tram of Connexxion Valleilijn, of zelfs met Arriva tussen Roermond en Nijmegen) lijkt me dat gewoon prima, zeker met een trajectabonnement dus!

Extra kosten (op saldo of je factuur) zouden dan op zijn minst vergoed moeten worden, oftewel (volgens de vergoedingentabel) de ritprijs wat volgens de NS blijknaar altijd een rit voltarief 2e klas is, en bij Ut-Ed dus € 8,50

Wat heb je betaald en wat heb je toegezegd gekregen?

Reageer