beantwoord

Geld terugvragen ta

• 10 januari 2020
  • 10 reacties
  • 327 Bekeken

Afgelopen woensdag 8 januari heb ik om 19:55 de trein genomen in Amsterdam Sloterdijk om vanaf hier naar huis te gaan in Heerlen. Na een hoop vertraging door een aanrijding tussen Eindhoven en Roermond liep dit erg uit. Ik moest in weert een snelbus nemen en hierna vanaf Roermond de trein richting maastricht nemen,  en moest ik in Sittard overstappen op de stoptrein naar Heerlen. Helaas kwam ik om 23:52 pas aan in Sittard en vertrekt de trein naar Heerlen hier normaal gesproken om 19:48 waardoor  ik deze overstap niet meer kon halen en ik in de trein moest blijven tot het eindpunt  Maastricht om daar een trein naar Heerlen te nemen om 00:07. Helaas kwam mijn trein pas om 00:08 aan en kon ik deze overstap niet meer halen. Aangezien dit de laatste trein was die er reed deze avond kreeg ik ik zelf ook nog een behoorlijke paniekaanval. Ik ben hierna gaan zoeken op het station of ik een conducteur of NS-personeel kon vinden maar deze waren helaas niet te vinden en kon ik ook de klantenservice niet bereiken aangezien mijn telefoon leeg was en ik geen powerbank of stopcontact ter beschikking had. Ik had geen idee wat ik moest doen aangezien ik niemand kon bereiken of vinden en ben naar de taxi's gelopen om hier te vragen of deze mij naar Heerlen konden rijden aangezien ik toch thuis moest komen. Dit heeft mij uiteindelijk €70,- gekost alleen om thuis te komen. Ik zou graag dit geld of een gedeelte hiervan vergoedt krijgen maar ik weet niet waarvoor ik hier terecht kan, ik kan online alleen een formulier vinden voor het vergoeden van het kaartje maar niks over taxi's. Ik hoop hier snel antwoord op te kunnen krijgen.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 11 januari 2020, 12:23

Goedemorgen Spookykitten en welkom bij de NS Community!

Zoals MoDe en Momo al hebben aangegeven worden kosten van zelf geregeld alternatief vervoer (inclusief taxi’s) standaard niet vergoed. De thuisbrengplicht wordt dan uitgevoerd doordat wij dat alternatieve vervoer voor je regelen.

Dat gezegd hebbende kan er in sommige situaties een uitzondering gemaakt worden op deze regel afhankelijk van de reden waarom de taxi is genomen. Het niet meer kunnen thuiskomen door het missen van een overstap als gevolg van vertraging kan daar één van zijn.

Via de Klantenservice mogen we dit echter niet afhandelen, gezien we voor zulke verzoeken de oorspronkelijke taxibon geleverd moeten krijgen. Je kunt dit opsturen naar het volgende adres, inclusief je persoonlijke gegevens (volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum, IBAN en e-mailadres) en een toelichting van de situatie:

t.a.v. NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Gezien het noodzakelijk is om de originele bon op te sturen, is het wel verstandig om voor jezelf een kopie te maken.

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er is op de website geen formulier voor het vergoeden van taxi aangezien NS de policy heeft een zelf geregelde taxi niet te vergoeden. Bij stranden of vertraging waardoor je een laatste trein niet meer haalt dien je contact op te nemen met NS om te regelen dat je nog wel je bestemmingsstation haalt, bv met een taxi. Daarvoor zijn op stations ook infozuilen waarmee je contact op kan nemen met NS wanneer je dat niet met een eigen telefoon kan doen en er geen NS personeel te vinden is.

Reputatie 7
Badge +3

Vervelend dat je zoveel vertraging had dat je niet meer thuis kon komen, maar waarom ben je niet op zoek gegaan naar een conducteur in de trein? Of gevraagd aan een medereiziger of je een telefoon mocht lenen? Zoals @Momo al aangaf zijn er ook informatie zuilen op elk station te vinden.

NS heeft thuisbrengplicht als er door vertraging/verstoring de laatste aansluiting niet gehaald kan worden. Echter vergoedt NS gen zelf geregeld vervoer en alleen door NS medewerkers geregeld vervoer. Je kunt jouw taxikosten nergens declareren. Wel kun je gebruik maken van de GeldTerugbijVertraging-regeling.

Reputatie 6

Ik zou in ieder geval contact opnemen met de klantenservice van NS. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Reputatie 7
Badge +2

Ik begrijp niet zo goed waarom je via Maastricht naar Heerlen probeert te gaan. Zelfs als je de aansluiting in Sittard net mist, dan ben niet of nauwelijks sneller in Heerlen als je via Maastricht reist. Je hebt dan ook nog eens het risico de aansluiting in Maastricht te missen dan kom je helemaal niet meer in Heerlen. Behalve dan met een taxi. Als je in Sittard wacht, dan gaan er na twaalven nog twee stoptreinen van Arriva en ook nog een NS-intercity die woensdag tussen Sittard en Heerlen wel gewoon gereden heeft.

Verder kun je zoals Vareo aangeeft het misschien proberen via de klantenservice. In principe worden zelf georganiseerde taxi's inderdaad niet vergoed.

Zoals MoDe en Momo al hebben aangegeven worden kosten van zelf geregeld alternatief vervoer (inclusief taxi’s) standaard niet vergoed. De thuisbrengplicht wordt dan uitgevoerd doordat wij dat alternatieve vervoer voor je regelen.

Dat gezegd hebbende kan er in sommige situaties een uitzondering gemaakt worden op deze regel afhankelijk van de reden waarom de taxi is genomen. Het niet meer kunnen thuiskomen door het missen van een overstap als gevolg van vertraging kan daar één van zijn.

Via de Klantenservice mogen we dit echter niet afhandelen, gezien we voor zulke verzoeken de oorspronkelijke taxibon geleverd moeten krijgen. Je kunt dit opsturen naar het volgende adres, inclusief je persoonlijke gegevens (volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum, IBAN en e-mailadres) en een toelichting van de situatie:

t.a.v. NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Gezien het noodzakelijk is om de originele bon op te sturen, is het wel verstandig om voor jezelf een kopie te maken.

Reputatie 7
Badge +3

@masd heeft gelijk. Een taxi nemen in Maastricht was niet nodig, want vanaf Sittard waren er nog 2 latere verbindingen met Arriva naar Heerlen. Een taxi vanaf Sittard naar Heerlen was waarschijnlijk ook goedkoper geweest.

De regel van thuisbrengplicht gaat in dit geval niet op.

Ik begrijp niet zo goed waarom je via Maastricht naar Heerlen probeert te gaan. Zelfs als je de aansluiting in Sittard net mist, dan ben niet of nauwelijks sneller in Heerlen als je via Maastricht reist. Je hebt dan ook nog eens het risico de aansluiting in Maastricht te missen dan kom je helemaal niet meer in Heerlen. Behalve dan met een taxi. Als je in Sittard wacht, dan gaan er na twaalven nog twee stoptreinen van Arriva en ook nog een NS-intercity die woensdag tussen Sittard en Heerlen wel gewoon gereden heeft.

Verder kun je zoals Vareo aangeeft het misschien proberen via de klantenservice. In principe worden zelf georganiseerde taxi's inderdaad niet vergoed.

Ik heb de trein naar Maastricht genomen aangezien de ns app aangaf dat dit de laatst mogelijke reis was om in heerlen te komen voor dat mijn telefoon uitviel. Ik heb deze andere reismogelijkheden er niet bij zien staan.

t.a.v. NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Hey hoi, helaas kon het taxibedrijf mij geen bon leveren (ik heb hier ook naar gevraagd maar dit kon helaas niet). Wel heb ik een bankafschrift, kan hier iets mee gedaan worden of echt alleen met de bon zelf?

Helaas dient er wel echt een bon of factuur ingeleverd te worden om in aanmerking te komen voor een restitutie.

Reputatie 7
Badge +2

Als het om een rit gaat die je wilt declareren dan is dit natuurlijk niet zo handig. De taxichauffeur is trouwens verplicht je een ritbewijs/bon aan te bieden.

Reageer