beantwoord

Geldt geld terug bij vertraging ook als je de vertraging beperkt door (zonder extra reiskosten) voor alternatief vervoer te kiezen.

  • 10 August 2022
  • 10 reacties
  • 645 Bekeken

Afgelopen zondag reed mijn trein niet, de volgende trein een half uur later was ook gecanseld. Toen heb ik maar voor alternatief vervoer gekozen waar ik op een aparte ov chipkaart een ster abonnement bezit. Het was wel een omweg met tram, bus en metro. Tevens moest er een stukje worden gelopen. Hiermee heb ik de vertraging beperkt tot tussen 30 min en 60 min. Ik heb dus wel gereisd, maar niet met NS (als bewijs heb ik wel een in-en uitcheck op zowel het begin- als eindstation). De vertraging is wel veroorzaakt door het niet rijden van een NS trein. Kom ik nu wel of niet in aanmerking voor geld terug bij vertraging?

icon

Beste antwoord door Momo 10 August 2022, 12:43

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi HUJE,

Nee. Als je zelf voor alternatief vervoer kiest, zonder dat dit door NS werd geadviseerd, heb je daar geen recht op. Ook al zou het voor NS in dit geval misschien voordeliger zijn.

edit: Zie de reacties hieronder.

Reputatie 5

Antwoord fout,sorry!

Reputatie 7
Badge +3

Maar met een incheck op het beginstation en een uitcheck op het eindstation met bovendien de in/uitcheck van het overig vervoer op een andere kaart kan NS niet zien dat je met alternatief vervoer bent gegaan en dat je geen GTBV zou moeten krijgen. Gewoon indienen en kijken of het toegekend wordt. 

Reputatie 7
Badge +3

Sorry, inderdaad niet goed gelezen dat er met twee kaarten gereisd werd. Dan zou het best eens kunnen lukken 🙂

 

Antwoord fout,sorry!

Klopt, zelfs (😉) ik ga wel eens de mist in. Zou wel handig zijn als je dan ook inhoudelijk aangeeft wát ik fout heb, zoals Momo. Heeft TS ook meer aan.

Reputatie 7
Badge +3

 

Antwoord fout,sorry!

Klopt, zelfs (😉) ik ga wel eens de mist in. Zou wel handig zijn als je dan ook inhoudelijk aangeeft wát ik fout heb, zoals Momo. Heeft TS ook meer aan.

Ik denk eerder dat Satneef bedoelt dat hij zelf eerder een fout antwoord heeft gegeven en dat hij dat heeft weggehaald. Eerder zag ik er alleen een streepje staan. 

Reputatie 7
Badge +3

O, dat heb ik dan weer gemist. Dan zal ik ook maar sorry tegen Satneef zeggen 🙂

Wordt wel leuke discussie zo. Kan m'n vorige reactie niet meer wijzigen/verwijderen.

Badge +3

GTbV wordt toegekend op het NS deel van een reis.

Een claim zal in eerste instantie wel afgewezen worden, want als je op tijdstip X op station A hebt ingecheckt en na vergeefs wachten op twee treinen weer uitgecheckt hebt (binnen een uur dus) dan geldt dat niet als een reis.

De in- en uitcheck op je bestemming B op tijdstip Y (tussen 30 en 60 minuten na de oorspronkelijke aankomsttijd van de trein die je wilde nemen) is daarbij ‘bewijs genoeg’ dat je daar inderdaad heen bent gereisd (maar niet met NS dus dat is nog wel een dingetje).

Je zou wel kunnen proberen om te claimen met ‘ik heb mijn gewenste NS-eindstation niet bereikt’ (via het formulier op https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-bij-vertraging.html), en dan de in- en uitcheck op station B buiten beschouwing te laten. Dat levert je dan een 59+ minuten claim op, als dat de eerstvolgende mogelijkheid met NS zou zijn.

Wordt die afgekeurd dan kan je zeggen ‘ik ben onverrichter zake niet gaan reizen, want ik zou dan (veel) te laat zijn’.

Reputatie 7
Badge +3

TS geeft aan “als bewijs heb ik wel een in-en uitcheck op zowel het begin- als eindstation”. Als het begin en eindstation paaltjes hebben kun je gewoon inchecken op beginstation, op andere kaart met bus reizen en vervolgens op eindstation uitchecken, dan is het voor NS gewoon een reis. 

Badge +3

TS geeft aan “als bewijs heb ik wel een in-en uitcheck op zowel het begin- als eindstation”. Als het begin en eindstation paaltjes hebben kun je gewoon inchecken op beginstation, op andere kaart met bus reizen en vervolgens op eindstation uitchecken, dan is het voor NS gewoon een reis. 

Ja dan is de reis (zogenaamd) met NS gemaakt, maar ik maak uit het verhaal op dat TS onverrichter zake weer uitgecheckt heeft (poortje of paaltje), en op de bestemming nog even hetzelfde gedaan heeft als ‘bewijs’.

Dat laatste gaat je geen GTbV opleveren, je hoeft alleen maar in je claim aan te geven ‘bestemming niet bereikt’. Dat zou dan goed zijn voor 59+ (mits toegekend) omdat er twee treinen uitvielen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ging uit van het door mij geschetste scenario, incheck A - uitcheck B en dus een “reis” van A naar B waarbij TS dan wel eerder op B was dan het met de trein en mogelijk ook met TVV logischerwijs zou hebben gekund vanwege de uitgevallen treinen. 

Reageer