GTBV | NS Community
beantwoord

GTBV

  • 16 January 2022
  • 8 reacties
  • 298 Bekeken

Reputatie 1

Goedenavond

 

Ivm een aanrijding tussen Groningen en Assen moet ik om reizen naar Almelo via Leeuwarden.

 

Nu is de vraag hoe kan ik mijn geld terug vragen?

 

Want ik moet tussen Groningen en Leeuwarden reizen met Arriva dan van Leeuwarden naar Zwolle met NS en Zwolle Almelo met Keolis.?

 

Ook moet ik contact opnemen met de klantenservice ivm dat mijn laatste bus naar huis weg is.

 

Alvast bedankt voor het helpen  

icon

Beste antwoord door Thom 16 January 2022, 19:44

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Als u Flex heeft, is het via NS wel te regelen. Als u door vertragingen de laatste aansluiting niet kunt halen en niet meer thuis kunt komen, dan wel Almelo niet meer kunt bereiken, mag u de conducteur of Klantenservice om een taxi vragen. De conducteur of Klantenservice bestelt die dan. U hoeft in de taxi niks te betalen. 

Neem niet op eigen initiatief een taxi, die betaalt NS niet en het geld ervoor bent u kwijt.

 

Overigens lijkt Almelo zelf nog prima te bereiken. De aansluiting is een tweede. U heeft wel recht op Geld terug bij vertraging.

Badge +3

Ik vind daar wel iets van!

Omreizen via Leeuwarden bij een verstoring tussen Groningen en Meppel?

Dan sowieso geld terug via https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-bij-vertraging.html als via Leeuwarden een Reisplanner advies was!

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me af het  omreizen via Leeuwarden echt een officieel vanuit NS het advies was. Het archief van Rijdendetreinen laat een storingsmelding zien van 19:58 uur dat er stopbussen reden tussen tussen Groningen, Haren OV Transferium en Assen en 2 minuten later ook snelbussen tussen Groningen en Assen. Die bussen komen niet in de reisplanner, waardoor de reisplanner een treinreis geeft die wel mogelijk is maar wat niet het officiele advies hoeft te zijn zoals vermeld in de storingsmelding. 

Badge +3

Reisadviezen in de NS reisplanner kunnen gezien worden als NS-adviezen, zo leerde ik ruim vijf jaar geleden van Klaas-Jan:
 

 

Reputatie 7
Badge +4

Het advies was echt via Leeuwarden met Arriva. Het mag dus zonder meer. Businzet werd ook niet vermeld, althans niet meteen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet dat het niet zou mogen, maar ik heb ook wel eens gehad dat ik van Delft naar huis moest (De Vink), dat er geen trein reden tussen Delft en Den Haag en dat de reisplanner wel een reisadvies gaf om via Rotterdam, Gouda, Alphen en Leiden naar De Vink te gaan, of Rotterdam, HSL naar Schiphol en dan weer naar Leiden, terwijl de storingsinfo en het Argos scherm in de stationshal aangaven om de tram naar Den Haag te nemen. Nu zie ik in de storingsinfo niet staan dat het advies was via Leeuwarden om te reizen, misschien is het wel omgeroepen. En de reisplanner geeft wel dat advies, maar wel ook een andere prijs (wat voor iemand met een dan geldig Vrij abonnement niet van toepassing is). En omdat je dan ook nog met andere vervoerder te maken hebt, krijg je ook een issue met de GtbV. Persoonlijk zou ik dan toch wachten tot er bussen zijn.

Daarnaast kan de reisplanner soms hele rare omreizen aangeven, soms zelfs hele lange omreizen via Duitsland

Reputatie 7
Badge +4

De afstand Groningen-Assen is niet zo groot en kan via de snelweg. Een bus moet haast veel sneller zijn.

Reputatie 7
Badge +1

De afstand Groningen-Assen is niet zo groot en kan via de snelweg. Een bus moet haast veel sneller zijn.

Ja, maar er moet wel informatie over zijn op het moment dat je moet kiezen tussen omreizen of op de bus wachten.

Reageer