beantwoord

GTBV en NS Flex: een goede bijverdienste?

• 10 november 2018
  • 17 reacties
  • 1098 Bekeken

Vorige zaterdag was ik een van de vele reizigers die last had van de defecte trein tussen Den Bosch en Zaltbommel.

De omroep in Utrecht zich beperkte tot: trein A rijdt niet, trein B vertrekt over enkele minuten. Iedereen naar trein B, waarna de HC omriep: deze trein rijdt niet verder.

Uiteindelijk de sprinter naar Den Bosch genomen die beperkt werd tot Zaltbommel. Daar maar uitgecheckt om te zien of ik met een bus of zo verder kon. Niet dus.

Na een tijdje terug ingecheckt toen er een vervangbus arriveerde.

Nu ben ik op 15 september overgestapt op NS Flex. Eerst basis en vanaf 27 oktober Weekend Vrij 1ste klas. Tot mijn factuurdatum betaal ik hiervoor 22,68 euro.

Op maandag GTBV aangevraagd vanuit Mijn NS. Na 5 dagen kreeg ik bericht dat ik voor de vertraging van meer dan 60 minuten 19,20 euro terug krijg. Dit is de prijs van een rit 2de klas zonder korting.

Hoe groot is de kans dat dit bedrag herleidt wordt tot ongeveer 6 euro als ik op de mail reageer dat ik met een 1ste klas ticket reisde? Want met een klassiek Weekend Vrij abonnement is de vergoeding ongeveer 6 euro.

Als de vergoeding nog aangepast wordt naar het 1ste klastarief (32,20 euro) ga ik dus meer terug krijgen dan ik tot de factuurdatum betaal.

De volgende weken nog een aantal langere ritten plannen en hopen op grote vertragingen? Dan gaat de NS me nog mogen betalen om met de trein rond te reizen. ☺️🤔🤑
icon

Beste antwoord door Stijn NS 10 november 2018, 14:50

Je hebt inderdaad gelijk zie ik. Ik ben er nog even ingedoken en het is inderdaad bekend dat NS Flex ritten standaard nog worden afgehandeld op de 2e klas ritprijs. Er wordt nog aan gewerkt om dit aan te passen zodat het juiste bedrag wordt gehanteerd.

Een bezwaar indienen zodat de claim handmatig (nogmaals) behandeld wordt, zal erin resulteren dat het correcte bedrag wordt gebruikt.

Mijn vorige bericht mag dus genegeerd worden. 🙂
Bekijk origineel

17 reacties

Hey herrie. Als ik het goed begrijp ga je nu een restitutie krijgen voor de volledige ritprijs 2e klas, terwijl je eigenlijk reist met een Weekend Vrij 1e klas en dus in dit geval slechts 1/6e van de ritprijs hoort te krijgen, correct?

Wat er precies gaat gebeuren op het moment dat je een bezwaar zou gaan indienen durf ik niet te zeggen. De claim zal dan worden bekeken door een medewerker waarbij de kans aanwezig is dat het gecorrigeerd wordt naar het correcte bedrag. De vergoeding die je nu zou gaan krijgen is namelijk natuurlijk niet de bedoeling. Ik zelf wil niets doen hieraan, aangezien het een fout is in ons systeem en je dus eigenlijk mazzel hebt, maar ik zou dit wel graag willen doorgeven zodat dit opgelost kan worden, om het te voorkomen bij toekomstige vergelijkbare situaties. Zou je mij daarvoor een privébericht willen sturen (klik op mijn naam, knop 'Stuur bericht') met je volledige naam, postcode, huisnummer en geboortedatum?
Zo werkt GTBV bij NS Flex nou eenmaal. In een ander topic (ik kan het helaas niet zo snel vinden) werd dit bevestigd. Inderdaad een mooie bijverdienste. Ik maak soms winst op m’n weekend vrij eerste klas.
https://www.ns.nl/klantenservice/flex/geld-terug-bij-vertraging.html?utm_source=forum.ns.nl&utm_medium=referral&_ga=2.39747683.1326553418.1539379905-1238830113.1485089047

Zie bovenstaande link.
Je hebt inderdaad gelijk zie ik. Ik ben er nog even ingedoken en het is inderdaad bekend dat NS Flex ritten standaard nog worden afgehandeld op de 2e klas ritprijs. Er wordt nog aan gewerkt om dit aan te passen zodat het juiste bedrag wordt gehanteerd.

Een bezwaar indienen zodat de claim handmatig (nogmaals) behandeld wordt, zal erin resulteren dat het correcte bedrag wordt gebruikt.

Mijn vorige bericht mag dus genegeerd worden. 🙂
Hey Stijn NS,

De Wi-Fi van Arriva werkte niet goed. Ik ging dit antwoorden.

"Volgens de voorwaarden GTbV van NS Flex heb ik recht op de vergoeding van een 1ste klas ticket aan 100% (= 32,20 euro).

Nu vind ik dit redelijk royaal. Maar ik vermoed dat dit komt door de kinderfase van NS Flex.

Nu wil ik graag weten of je collega wel rekening gaat houden met mijn abonnement? En of ik hier later niet op afgerekend wordt als er bij GTbV Flex wel rekening gehouden wordt met het type abonnement. Als er dan gezegd wordt: "Je hebt toen al te veel gekregen. Je krijgt daardoor nu niets." zou ik het niet echt fair vinden. Maar ik wil er ook niet eindeloos over discussiëren met de klantendienst. 😀 😇"
U krijgt 50% van de ritprijs bij minimaal 30 minuten vertraging en 100% bij 59 of meer minuten vertraging. Hierbij houden we het 2e klas tarief aan. In de toekomst zullen we de daadwerkelijke NS Flex ritprijs gebruiken en hierin rekening houden met eventuele kortingsrechten en 1e klas upgrades. In de tussentijd kunt u reageren op de e-mail als uw aanvraag is afgehandeld, om toch 1e klas vergoed te krijgen.

Momenteel wordt er dus altijd standaard uitgegaan van het 2e klas ritprijs. Het staat hier inderdaad iets onhandig verwoord, maar het reageren op de e-mail om toch de 1e klas vergoed te krijgen is uiteraard enkel van toepassing wanneer je minder hebt gekregen dan wat je eigenlijk zou moeten krijgen. In jouw geval zou je veel minder moeten krijgen dan wat je nu krijgt (jouw situatie valt onder het gedeelte "...rekening houden met eventuele kortingsrechten..."), dus reageren op de mail kan, naar mijn idee in ieder geval, enkel negatief uitpakken.

Uiteraard staat het je vrij om het alsnog te proberen. 🙂
Badge +3
Inderdaad een mooie bijverdienste. Ik maak soms winst op m’n weekend vrij eerste klas.
Zelfde met die chaos qua NS bussen. Geen open poortjes of mobiele in/uitcheckpalen, en honderden reizigers incluisief huilende kids die door 5 man/vrouw (NS of ingehuurd) te woord moeten worden gestaan. Niet inchecken (dus dan maar geen GTbV geneuzel) is nog het beste (lijkt me).

Dit gaat om de situatie in Dordrecht/Zwijndrecht en Schiedam vandaag (10-11-2018) voor het archief. Zal nog wel een staartje krijgen, denk ik zomaar. Het plan is nu politie-inzet! We gaan het zien...

De 57 pagina's leesvoer op https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2017/12/19/bijlage-4-eindrapport-evaluatie-programma-vervoercapaciteit-ns-definitief over 'zitplaatsgarantie' en zo.

Dat de NS hun personeel stimuleren om buiten de spits te reizen voegt ook bijzonder weinig toe. NS medewerkers zijn immers toch zo goed als onzichtbaar/onvindbaar in de trein of waar je ze ook nodig hebt...

U krijgt 50% van de ritprijs bij minimaal 30 minuten vertraging en 100% bij 59 of meer minuten vertraging. Hierbij houden we het 2e klas tarief aan. In de toekomst zullen we de daadwerkelijke NS Flex ritprijs gebruiken en hierin rekening houden met eventuele kortingsrechten en 1e klas upgrades. In de tussentijd kunt u reageren op de e-mail als uw aanvraag is afgehandeld, om toch 1e klas vergoed te krijgen.
Momenteel wordt er dus altijd standaard uitgegaan van het 2e klas ritprijs. Het staat hier inderdaad iets onhandig verwoord, maar het reageren op de e-mail om toch de 1e klas vergoed te krijgen is uiteraard enkel van toepassing wanneer je minder hebt gekregen dan wat je eigenlijk zou moeten krijgen.

Stijn,

Ik lees deze zin als "met Flex is het systeemtechnisch niet mogelijk om rekening te houden met eventuele kortingen. U krijgt dus een vergoeding aan 100% van de ritprijs zonder korting. Vanaf 2019 (of later) gaan we dit gelijktrekken met de vergoedingen van de klassieke abonnementen."
Hoe bedoel je dit, herrie?
Hoe bedoel je dit, herrie?
Iris,

Blijkbaar had ik wat meer tekst moeten verwijderen uit de quote.

Uit de zin "In de toekomst zullen we de daadwerkelijke NS Flex ritprijs gebruiken en hierin rekening houden met eventuele kortingsrechten en 1e klas upgrades." maak ik uit dat "er voorlopig nog niet naar het type vervoersbewijs gekeken wordt bij NS Flex GTbV. Op een later gaan we er wel rekening mee houden. Uw restitutie wordt dus berekend aan 100%."

Ik gok dat dit komt omdat het GTbV systeem technisch nog niet overweg kan met de verschillende mogelijkheden onder NS Flex. GTbV wordt ook niet met de factuur verrekend.

Was het niet verstandiger om te wachten met de uitrol van Flex tot GTbV op punt stond? Of komen vertragingen bij NS maar zo sporadisch voor dat de extra kosten t.o.v. de klassieke abonnementen niet de pan uit gaan swingen?

Ik heb eerder vandaag op de goedkeuring geantwoord dat ik met een 1ste klasse vervoersbewijs aan het reizen was. Wil je nog weten wat de uitkomst is?

BTW: gisteren had ik weer vertraging. Nu gelukkig maar een half uur.
Reputatie 7
Badge +3
Dit voordeeltje voor NS Flex abonnementhouders betekent discriminatie van de klassiek abonnementhouders. Aangezien VDU niet in Flex zit en ik niet kan overstappen om ook dit voordeeltje te krijgen verwacht ik bij mijn volgende vertraging gelijk behandeld te worden met een Flexreiziger. Dus 100% terug en geen 60% als ik met korting reis.
Ik durf niet aan te geven waarom er toch voor is gekozen om dit op deze manier te doen herrie.
I am facing a similar issue:
  • I travelled on my FlexDV1 (NS Flex Dal Vrij 1e klas)
  • from Bijlmer ArenA to Groningen on a Saturday
  • I was delayed > 30 mins
  • I raised a GTBV claim, which was approved
  • but I was only paid out 50% of the 2e klas fare, and not 50% of the 1e klas fare
  • I emailed back to NS a month ago, stating the issue (replied on the "claim approved" email)
  • I even tweeted @NS_Online a couple of times
  • but unfortunately, no answer from NS as yet
I'm curious what their answer would be, whenever NS Customer Service deigns to reply to my email. I guess they're swamped with all the Flex-en-GTBV related issues 🙂
I'm curious what their answer would be, whenever NS Customer Service deigns to reply to my email. I guess they're swamped with all the Flex-en-GTBV related issues :)

I'm curious as well. I got the standard reply: "It's taking more than 5 days to reply at the moment" a few days ago.

Which leads me to guess about the reason:
- there is a considerable backlog;
- there might be an internal discussion to go against their own conditions to take into account the subscription.
Dear zeG and herrie, i'm sorry to read that this takes a while. Unfortunately i can't speed up the proces, so i advice you to wait for a reply and hopefully you'll receive this soon.
@Miriam NS ,

Vanmiddag bericht in mijn mailbox. De NS gaat het verschil tussen 1ste en 2de klas nog door storten.

Mag ik wel aanraden om de GTbV-vergoeding voor Flex zo snel mogelijk gelijk te trekken met de klassieke abonnementen. Anders wordt er over een aantal jaar op de vraag "waarom zijn er geen nieuwe treinen" niet meer verwezen naar de Fyra, maar wel naar de royale vergoedingen voor Flex. 😋

@Miriam NS

Mag ik wel aanraden om de GTbV-vergoeding voor Flex zo snel mogelijk gelijk te trekken met de klassieke abonnementen. Anders wordt er over een aantal jaar op de vraag "waarom zijn er geen nieuwe treinen" niet meer verwezen naar de Fyra, maar wel naar de royale vergoedingen voor Flex. 😋

Even dit topic naar boven schoppen.

Eind 2020 worden de meeste klassieke abonnementen omgezet naar een Flex-abonnement. https://community.ns.nl/abonnementen-2/abonnementen-update-61370#post417704

Gaat de NS tot die tijd (en later?) de GTBV nog altijd aan 50% of 100% van een ticket voltarief betalen? Want nu krijg je met een klassiek NS-abonnement maar 1/xde van je abonnementsgeld terug.

Waar gaat de NS de nodige miljoenen/miljarden halen voor al die GTBV-vergoedingen? Of verwacht de NS dat er vanaf eind 2020 geen enkele trein vertraagd gaat zijn? :grin:

Reageer