beantwoord

GTBV, geannuleerde reizen en anticipatie

Reputatie 1
  • Reisadviseur*
  • 49 reacties
Beste,

Zoals sommige weten heb ik wel vaker op dit forum geklaagd over de slechte HSL trein verbinding tussen Den Haag Centraal en Eindhoven. Deze lijn valt regelmatig uit met veel vertraging tot gevolg (helaas enorm veel topics hierover beschikbaar zonder oplossing). Nu gebruik ik deze verbinding dagelijks (meestal in de spits) voor mijn werk. Doordat het nu weer kouder en frisser wordt anticipeer ik op vertragingen door voor mijn vertrek, richting station, de NS app er op na te slaan. Nu reed de trein van 7:09 niet (alweer en om mij onbekende redenen) van Tilburg richting Den Haag en wist ik dit gelukkig voor ik op mijn fiets stapte. Ik blijf dan maar thuis om niet in de regen/kou te hoeven staan op het perron.

Ondanks dat ik niet ben ingechecked heb ik wel 30 min vertraging hierdoor. Dit gebeurd helaas regelmatig en daardoor moet ik mijn afspraken of taken toch weer met 30 min uitstellen en hopen dat de treinen hierna geen problemen hebben. Van de GTBV regeling kan ik alleen gebruik maken wanneer ik ben ingechecked en keert bij bovenstaande casus dus niet uit. Dit terwijl ik wel vertraging heb, thuis moet gaan zitten wachten terwijl ik veel liever de trein op tijd neem, dus van 7:09. Ik neem aan dat de NS ook liever heeft dat ik niet onnodig op het station ga staan en pas later aankom?

Is er een manier om toch gebruik te maken van de GTBV regeling? In mijn reishistorie is te zien dat ik deze reis bijna dagelijks maak (en veelvuldig GTBV gebruik). Ik betaal maandelijks netjes mijn abonnement (altijd vrij) maar mis hier toch een stukje service.

Ik maak dit zeker 2 tot 3x per maand mee. Is hier een oplossing voor?

Groet,

Ludi
icon

Beste antwoord door Denice NS 26 november 2018, 11:36

Ik snap inderdaad dat je natuurlijk niet op pad gaat als je vooraf al ziet dat jouw trein niet rijdt, Ludi. Jammer genoeg kan je dan geen Geld Terug bij Vertraging aanvragen met je Altijd Vrij abonnement omdat je hiervoor minimaal een check-in nodig bent welke aantoont dat jij op het station was en de intentie dus had om die trein te nemen. Zonder geldige check-in kunnen wij niet vaststellen dat jij daadwerkelijk op het station was en vertraging hebt gehad. Zouden wij het hebben van minimaal een check-in niet verplicht stellen dan kan, zoals RSD ook aangeeft, iedereen GTBV aanvragen door gewoon even op de site te kijken op welke trajecten er storingen zijn en vervolgens een claim indienen zonder überhaupt ooit de intentie te hebben gehad om die trein te nemen. Tja, zo werkt het natuurlijk niet 😉

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 5
Hoi Ludi! Ik snap je idee, maar ik ben zelf van mening dat dat niet de oplossing is. Als je geen incheck hebt dan kan je iedere keer dat de trein vertraging hebt dus gewoon vanuit huis GTBV aanvragen zonder die trein te pakken, dit legt de drempel heel erg laag voor fraude helaas. Dit is ook het standpunt van de NS en zeer waarschijnlijk zal een NS medewerker op dit forum hetzelfde antwoord geven
Ik snap inderdaad dat je natuurlijk niet op pad gaat als je vooraf al ziet dat jouw trein niet rijdt, Ludi. Jammer genoeg kan je dan geen Geld Terug bij Vertraging aanvragen met je Altijd Vrij abonnement omdat je hiervoor minimaal een check-in nodig bent welke aantoont dat jij op het station was en de intentie dus had om die trein te nemen. Zonder geldige check-in kunnen wij niet vaststellen dat jij daadwerkelijk op het station was en vertraging hebt gehad. Zouden wij het hebben van minimaal een check-in niet verplicht stellen dan kan, zoals RSD ook aangeeft, iedereen GTBV aanvragen door gewoon even op de site te kijken op welke trajecten er storingen zijn en vervolgens een claim indienen zonder überhaupt ooit de intentie te hebben gehad om die trein te nemen. Tja, zo werkt het natuurlijk niet 😉
Reputatie 6
Ja dat zou voor veel mensen kassa zijn.....
Maar de frustratie is begrijpelijk. Al zolang de trein Venlo - Den Haag niet meer rijdt is een degelijke, voldoende betrouwbare verbinding van Brabant met Rotterdam/Den Haag afwezig. We moeten het er toch voorlopig tot de komst van de nieuwe treinen mee doen want er is geen alternatief behalve omreizen via Utrecht of overstappen in Dordrecht. Ook tijdrovend.

Reageer