beantwoord

GTBV onterecht afgewezen, telefonische afhandeling

• 18 augustus 2015
  • 12 reacties
  • 277 Bekeken

Hallo allemaal,

Door een grote verstoring heb ik gebruik moeten maken van vervangend vervoer en kon ik daarom pas inchecken op het station van waar de treinen weer reden (met mijn Altijd Vrij abonnement). Gelukkig verliep de treinreis verder zonder grote problemen, maar alles bij elkaar kostte toch ruim een uur meer dan normaal. Mijn GTBV ingediend via Mijn NS is afgewezen. Logisch omdat er op de reis tussen in- en uitcheckmoment weinig fout is gegaan. Hoe kan ik nu toch in aanmerking komen voor restitutie? En hoe kan ik de volgende keer in zo'n situatie extra informatie over mijn reis opgeven zodat NS een betere afweging kan maken over mijn claim?

Bij een eerdere soortgelijke claim die aanvankelijk is afgewezen kon ik overigens makkelijk via de telefoon extra informatie doorgeven, zodat de claim uiteindelijk toch is toegewezen. Ik was heel tevreden over de manier waarop het toen is afgehandeld. Deze keer heb ik het dus ook telefonisch geprobeerd, maar dat lukt nu ineens niet meer. Het enige wat ik volgens de telefoniste kan doen, is met een brief bezwaar aantekenen. Ik zou het erg vervelend vinden als het alleen nog op die omslachtige manier kan.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten, Bastiaan
icon

Beste antwoord door Sivan NS 20 augustus 2015, 11:40

Hoi Bas,

Het was inderdaad de bedoeling dat je op het station waar je had willen vertrekken gepakt, had ingecheckt. Omdat je dat niet hebt gedaan, kon je online claim niet goedgekeurd worden. Je kunt het formulier online printen en voorzien van begeleidend schrijven, of zelf een e-mail of brief sturen met toelichting.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 6
Er zijn verschillende opties:
1. berichtje via twitter;
2. berichtje via facebook;
3. live chatten met een medewerker (toen ik vorige keer GTBV-problemen had werkte dat);
4. een email sturen via Eva (ze zeggen dat je binnen vijf dagen antwoord krijgt, maar soms krijg je ook gewoon helemaal geen antwoord).
Door een grote verstoring heb ik gebruik moeten maken van vervangend vervoer en kon ik daarom pas inchecken op het station van waar de treinen weer reden.
Waarom heeft u niet kunnen inchecken op het station waar u de NS bus in bent gestapt?
Omdat ik niet langs een paaltje of poortje ben gekomen.
Omdat ik niet langs een paaltje of poortje ben gekomen.
Vertrok de NS bus dan niet vanaf het station?
Het enige wat ik volgens de telefoniste kan doen, is met een brief bezwaar aantekenen. Ik zou het erg vervelend vinden als het alleen nog op die omslachtige manier kan.
Het is ook de bedoeling dat je het dan opgeeft en het er bij laat zitten, overigens zoals de meeste inderdaad braaf doen. Mijn complimenten dat jij wel 'doorzeurt', zouden veel meer moeten doen.

Dat er geen optie is om een tekstje in te vullen (heb dit al zo'n 5 jaar geleden geopperd bij de NS) blijft raar, dit zou ontzettend veel overbodige contactmomenten schrappen. Maar blijkbaar houden ze bij de NS nogal van extra werk.
Ook dat je niet kunt kiezen voor een station dat niet aan het NS-traject ligt blijft vreemd. Daarnaast is eigenlijk de gehele GTBV-regeling, volstrekt onlogisch en bovenal klantonvriendelijk, aangezien mensen die vast komen te zitten in een trein en zo al gauw 4 uur vertraging oplopen nogal tekort wordt gedaan. Daarbij is het vreemdste nog dat dit niet geheel automatisch gaat, nu met de ov-chipkaart met een paar muisklikken te implanteren.
Het enige wat ik volgens de telefoniste kan doen, is met een brief bezwaar aantekenen. Ik zou het erg vervelend vinden als het alleen nog op die omslachtige manier kan.
Het is ook de bedoeling dat je het dan opgeeft en het er bij laat zitten, overigens zoals de meeste inderdaad braaf doen. Mijn complimenten dat ook dat jij wel 'doorzeurt', zouden veel meer moeten doen.

Als deze reiziger gewoon had ingecheckt op het station (reizen met een NS bus is tenslotte niet "gratis") dan had er gewoon via Mijn NS een GTBV-claim kunnen worden ingediend.
Hoi Bas,

Het was inderdaad de bedoeling dat je op het station waar je had willen vertrekken gepakt, had ingecheckt. Omdat je dat niet hebt gedaan, kon je online claim niet goedgekeurd worden. Je kunt het formulier online printen en voorzien van begeleidend schrijven, of zelf een e-mail of brief sturen met toelichting.
Hoe zit dat eigenlijk, wanneer je door vertraging niet meer kunt uitchecken op je bestemmingsstation? Bijvoorbeeld wanneer je gratis per taxi wordt thuisgebracht
door de NS wanneer je strandt wegens vertraging of uitval van de laatste trein.

Heb je dan nog wel recht op GTBV, of wordt dit geld gebruikt ter dekking van de taxikosten?
Dat is afhankelijk van de situatie. Als jij dit wil claimen, raad ik je aan dit te doen per brief, e-mail of formulier met begeleidend schrijven en dan beoordeelt Klantenservice elke case individueel.
Reputatie 1
Badge
Maar laatst was hier toch verteld-door een NS moderator-dat bij NIET geplande businzet, meestal na ongeval, de bus dan gratis is? Niet dat het veekl uitmaakt, want velen betalen dan meer als ye de rit in 2 samen iets kortere stukken moeten opdelen.
Inderdaad bevestigt Sivan opnieuw dat NS enerzijds van alles automatiseren lijkt te houden, maar toch alles liefst indivueel wil controleren.
Reputatie 6
Hoe zit dat eigenlijk, wanneer je door vertraging niet meer kunt uitchecken op je bestemmingsstation? Bijvoorbeeld wanneer je gratis per taxi wordt thuisgebracht
door de NS wanneer je strandt wegens vertraging of uitval van de laatste trein.

Heb je dan nog wel recht op GTBV, of wordt dit geld gebruikt ter dekking van de taxikosten?

Waarom zou je niet kunnen uitchecken op je bestemmingsstation? Gewoon met de taxi eerst naar je bestemmingsstation, via de infozuil vragen of ze een poortje willen openen en dan uitchecken aan de binnenkant. Of anders even contact zoeken via twitter of het telefoonnummer van NS.
Als dan netjes alle NS-bureaucratieën bevredigd zijn, kan er weer in de taxi gestapt worden om moe naar voldaan naar huis te gaan.
De omweg van de taxi wordt uiteraard betaald door NS 😉.
De omweg van de taxi wordt uiteraard betaald door NS 😉.
Probeer dát maar eens aan de taxichauffeur duidelijk te maken...

Reageer