beantwoord

GVB Flex geld terug bij vertraging

  • 3 december 2019
  • 19 reacties
  • 559 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2

GTBV bij reizen gemaakt met GVB Flex. Hoe werkt dit? 

Via Mijn NS is niet mogelijk, omdat de gemaakte treinreizen hier niet zichtbaar zijn. Ook niet als de OV-chipkaart gekoppeld is. In de NS-app zijn de reizen trouwens wel te zien, maar via de app kun je dan weer geen claim indienen.

Kan het wel gewoon via dit formulier of moet dit op een andere manier?

icon

Beste antwoord door Stijn NS 2 januari 2020, 11:59

Update: Ik heb toch eerder dan verwacht een inhoudelijke reactie gekregen.

Het komt erop neer dat wij voldoende informatie beschikbaar hebben, dan wel krijgen, om GTBV claims voor reizen bij de NS met het GVB Flex product correct in behandeling te nemen. Met andere woorden, je kunt gewoon een GTBV claim indienen voor een reis met een GVB Flex product. :blush:

Bekijk origineel

19 reacties

Voor zover ik weet zouden dezelfde gegevens in de app als in Mijn NS zichtbaar moeten zijn, de directe transacties vanaf de OV-chipkaart. De prijsbepaling wordt gedaan via GVB dus die zal, voor zover bij ons bekend in ieder geval, niet weergegeven moeten kunnen worden in Mijn NS. Dat is hetzelfde als hoe je jouw transacties kan inzien via een Mijn OV-Chip account wanneer je met NS Flex reist.

Ten behoeve van GTVB heb ik begrepen dat we een ander achterliggend systeem gebruiken waarbij we de ritprijzen, zo nodig, wél kunnen inzien of krijgen. In hoeverre dit zich ook toegepast zal worden op de informatie die je in kan zien via Mijn NS of de App is nog niet bekend.

Reputatie 6
Badge +2

Dank je wel @Stijn NS !

Het lijkt ook prima te werken en goed om te weten dat de goede gegevens ook beschikbaar zijn voor een juiste beoordeling. Heel goed gedaan door NS+GVB.

Ik heb nog wel een andere vraag. Weet jij toevallig of deze gegevens behalve in de app ook in Mijn NS zichtbaar worden of is het de bedoeling dat het blijft zoals het is?

Update: Ik heb toch eerder dan verwacht een inhoudelijke reactie gekregen.

Het komt erop neer dat wij voldoende informatie beschikbaar hebben, dan wel krijgen, om GTBV claims voor reizen bij de NS met het GVB Flex product correct in behandeling te nemen. Met andere woorden, je kunt gewoon een GTBV claim indienen voor een reis met een GVB Flex product. :blush:

Update: Ook deze week heb ik nog geen nieuwe informatie en gezien de feestdagen verwacht ik ook geen verandering in de komende twee weken. Begin januari zal ik weer van me laten horen!

Update: Ik heb helaas nog steeds geen verdere informatie gekregen, ik heb er nog een herinnering achteraan gestuurd.

Reputatie 6
Badge +2

Ik vind het verschil tussen de app en de website wel apart, maar heb er zelf eigenlijk niet zo'n probleem mee. Als gtbv maar goed werkt. Dat lijkt gelukkig het geval te zijn.

Badge +3

Dan succes met de Klantenservice (bellen om deze tijd moet snel lukken). Laat maar weten, ik ga met de handjes boven de dekens tot de wekker.. :sleeping:

Reputatie 6
Badge +2

Vorige reactie als beste antwoord gemarkeerd? Graag resetten moderators!

Ja, daar ging iets mis. 😁

1e screenshot van die post is wat ik zie als ik in het menu van de app op Mijn NS klik. Daar zijn alle NS-transacties gemaakt met GVB meteen zichtbaar.

2e screenshot en de laatste is wat ik zie als ik inlog bij Mijn NS op de website. Geen van de gemaakte reizen is hier zichtbaar (geweest). Niet op de startpagina, niet onder reishistorie. Alleen de toeslagen dus.

Ja, het is de goede kaart. Ik zie de toeslag dus wel in Mijn NS op de website en ook de reizen die begin november met deze kaart op saldo zijn gemaakt.

Badge +3

Vorige reactie als beste antwoord gemarkeerd? Graag resetten moderators!

Maar @masd als ik je screenshot hier zie dan stond de reis er wél (maar nog niet die dag in je Reishistorie). Dat bedoelde ik, of is alles nu verdwenen in de zak naar Spanje?

Heb je wel de juiste kaart geselecteerd? :thinking:

 

Reputatie 6
Badge +2

Ja, dat ken ik ook zo van NS Flex.

Bij GVB Flex staan reizen meteen in de app met de prijs 0,00, dus helemaal geen vertraging en ook niet 'in bewerking' of iets dergelijks.

Badge +3

Dat duurt dan te lang, mijn reis van zaterdag (met NS) stond er maandag (met prijs) bij in Reishistorie.

Op de Startpagina stond de transactie er binnen een uur, maar zonder prijs dus.

Reputatie 6
Badge +2

En @masd ik neem aan dat je reizen van vorige week inmiddels wel zichtbaar zijn. Ze staan namelijk wel meteen in de app (en op je Mijn NS Startpagina) maar in je Reishistorie duurt een dag of twee).

Ze zijn (nog steeds) niet te zien bij reishistorie en ook niet op Mijn NS Startpagina.

Het enige dat zichtbaar als ik inlog op de website zijn de ICD-toeslagen.

 

Badge +3

Bij NS Flex (en dus ook de GVB variant?) wordt GTbV altijd berekend als 2e klas (en voltarief volgens mij), ook als je een kortings- of vrij reizenabonnement of een 1e klas abonnement hebt.

Met 1e klas wordt geen rekening gehouden, maar de klantenservice kan je daarbij van dienst zijn.

Daar zal in de toekomst vast nog aan geschaafd worden, want als je bijv. een lange reis maakt met Weekend Vrij (€32 per maand) dan levert één enkele 60+ minuten claim je al meteen tot € 26,50 op.

En @masd ik neem aan dat je reizen van vorige week inmiddels wel zichtbaar zijn. Ze staan namelijk wel meteen in de app (en op je Mijn NS Startpagina) maar in je Reishistorie duurt een dag of twee, drie.. maar geen week!

Fijn om te lezen dat het is goed gegaan! Ik ga ervan uit dat de pure transacties zonder prijsindicatie dan voldoende zijn voor een GBTV claim. Zoals ik in mijn eerdere bericht aangaf zijn die naar mijn weten nog wel gewoon voor ons inzichtelijk.

Ik wacht echter wel nog steeds op interne terugkoppeling! Hopelijk weet ik snel meer.

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb het gewoon via het formulier geprobeerd. Vijf dagen gewacht zodat de claim meteen beoordeeld kon worden. Hoewel ik niets zie in Mijn NS met deze OV-chipkaart is de claim wel direct goedgekeurd!

@Stijn NS Betekent dit automatisch dat de controle op aanwezige in- en uitcheck al succesvol gedaan is? Of kan dit later nog gecontroleerd worden?

Het bedrag komt trouwens overeen met vol tarief 2e klas. Dat is ook logisch, aangezien je bij GVB Flex volgens mij altijd vol tarief 2e klas reist. Ben benieuwd wat er wordt toegekend als je voor overstaptarief reist, of dat ook herkend wordt. 

De werkelijke transacties die gemaakt worden met de OV-chipkaart kun je nog wel zien, dat is hetzelfde als wat je zou zien via een Mijn OV-Chip account als je reist met NS Flex. Waarschijnlijk wordt dat nu weergegeven.

In hoeverre we die transacties, zonder prijs, kunnen gebruiken voor een GTBV claim durf ik echter niet te zeggen.

Reputatie 6
Badge +2

 

 

Reputatie 6
Badge +2

 maar het lijkt mij dat wij wel een transactie nodig hebben om zo’n claim te kunnen beoordelen. 

Dat leek mij dus ook. Het vreemde is dat in de app de transacties wel zichtbaar zijn, maar in Mijn NS niet terug te vinden zijn.

Bedankt voor het navragen in ieder geval.

 

Ik ben bang dat ik daar nog geen antwoord op heb, masd. De informatiepagina van GVB Flex verwijst in die situatie door naar de andere vervoerder, maar het lijkt mij dat wij wel een transactie nodig hebben om zo’n claim te kunnen beoordelen. In hoeverre wij die transacties echter in kunnen zien durf ik niet te zeggen. Voor zover ik weet hebben we namelijk nog geheel geen informatie ontvangen van GVB hierover.

Ik heb het in ieder geval nogmaals nagevraagd, in hoeverre er toch al iets bekend is over het indienen van een vertraging claim bij een treinreis met GVB Flex.

Reageer